کد خبر: ۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۴
علیرضا صمدی/// «تولد در جنگ»، «کودکی در صف اجناس کوپنی»، «دعوا بر سر نفت و شیر»، «تحصیل در کلاس های درس 50 نفره» و بعد «کنکور پشت کنکور»، «جوانی در تحریم...
دهه شصتی ها فقط یک نسل نیستند. یک جریان اجتماعی پرقدرتند که این روزها در دوران گذار ایران نقشی اساسی ایفا می کند.
 نسل سوم یا همان دهه شصتی ها جدال سنت و مدرنیته را هوشمندانه مدیریت می کنند و گردانندگان این برهه حساس از تاریخ هستند. این نسل که برای نخستین بار در نوجوانی سیاست را دید و چشم به فضای پرهیاهوی انتخابات ریاست جمهوری سال 76 گشود، بعدها در انتخابات سال های 80 و 84 سیاست را شناخت و تجربیات زیادی به دست آورد و در جریان انتخابات 1388، با چالش های انتخابات آشنا شد. 
اکنون دهه شصتی ها به عنوان الگویی مناسب برای نسل بعد از خود و رای اولی ها پذیرفته شده اند.
از حیث جمعیت، دهه شصتی ها می توانند با حضور حداکثری و شرکت در انتخابات، آینده ایران را رقم بزنند و از فضایی که قانون اساسی و دموکراسی در اختیارشان گذاشته استفاده بهینه کنند. نسلی که در دوران حیات خود همواره دچار معضل بود و هویت نداشت، امروز می تواند هویتش را بازتعریف کند و آینده را برای خود رقم بزند. 
در نگاهی گذرا می توان این نسل را در سال های گذشته اینچنین توصیف کرد: «تولد در جنگ»، «کودکی در صف اجناس کوپنی»، «دعوا بر سر نفت و شیر»، «تحصیل در کلاس های درس 50 نفره» و بعد «کنکور پشت کنکور»، «جوانی در تحریم»، «سال ها وام و قسط»، «دلخوشی به 45 هزار تومان یارانه» و ... . اگر دهه شصتی ها اراده کنند، می توانند با انتخاب نمایندگان اصلح از «برهه حساس کنونی» - که سه دهه در آن گیر کرده اند- خارج شوند و به برهه امنیت و رفاه اجتماعی گام بگذارند.
دهه شصتی ها تنها نسلی بودند که در ایران معاصر به واسطه انفجار جمعیت در آن دهه، بسیاری از امکانات را تجربه نکردند. 
در آینده و دوران کهولت سن و بازنشستگی نیز خطرات زیادی این نسل را تهدید می کند. راه نجات این است که دهه شصتی ها سکان آینده ایران را در دست بگیرند تا نیمه دوم عمرشان مانند نیمه نخست، در حسرت سپری نشود. 
دهه شصتی ها یا همان جوانان امروز ایران می توانند با حضور حداکثری، رای خود را بر کرسی های سبز و قرمز مجلس شورای اسلامی و خبرگان بنشانند و آینده را رقم بزنند. نتیجه این حضور در آینده به تشکیل مجلسی معتدل که منافع ملی را اولویت خود بداند، منتهی می شود. 
نسل دهه شصت دیگر انتخابات را تمرینی برای دموکراسی نمی داند و یاد گرفته نقش خود را در دایره دموکراسی به عنوان یک گرداننده اصلی به خوبی ایفا کند و نمود آن را در انتخابات ریاست جمهوری گذشته به نمایش گذاشت. 
نسل سوم 7 اسفند 94 نیز می تواند با برداشتن گامی دیگر اثرات انتخاب خرداد 92 را بهبود بخشد و برای ادامه مسیر برجام، امنیت اقتصادی، اجرای قانون، پرهیز از افراط و تفریط، ثبات و امنیت در منطقه، پرهیز از اتهامات دروغ، خدشه دار کردن آبروی افراد و نظام، جلوگیری از چپاول اموال بیت المال، تعامل با جهان، امنیت اقتصادی، بهبود فضای فرهنگی و... در مسیری با ثبات و امنیت به حرکت خود ادامه دهد.
*منبع: روزنامه فرهیختگان، چهارم اسفند 1394
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: