کد خبر: ۸۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: اتاق شیراز آماده همراهی و همکاری برای صادرات پایدار به بازار قطر است.
آمادگی اتاق بازرگانی شیراز برای حضور پایدار در بازار قطر
به گزارش قلم نيوز به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی شیراز، جمال رازقی پنجشنبه در جلسه با صادرکنندگان و بازرگانان استان فارس که با حضورصادرکنندگان میوه و تره بار و مصالح ساختمانی و دستگاه های اجرایی مربوطه برگزار شد، بیان کرد: در وضعیت فعلی بازار قطر از شرایط ویژهای برخوردار است که اتاق بازرگانی شیراز نسبت به اعزام هیات تجاری و صادرات کالا به این کشور آمادگی دارد.
وی افزود: استان فارس به دلیل نزدیکی جغرافیایی و سابقه مراودت اقتصادی طولانی با کشور قطر به عنوان معین تجاری کشور ایران با قطر انتخاب شده است.                                                                                                                                     رازقی با اشاره به برگزاری دو جلسه اتاق بازرگانی شیراز با صادرکنندگان میوه و تره بار و صادرکنندگان و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی برای حضور فعال در بازار کشور قطر اظهارداشت: اتاق بازرگانی شیراز جلساتی برای افزایش مراودات تجاری و اقتصادی ایران با قطر با حضور صادرکنندگان، تجار و بازرگانان در این عرصه برگزار کرده است.
وی در حال حاضر عمده نیازهای کشور قطر میوه و تره بار و مصالح ساختمانی است که استان فارس پتانسیل های زیادی در این زمینه دارد اضافه کرد: برخی از کشورهای همسایه سعی در تسخیر و پر کردن بازار کشور قطر را دارند و ما نیز باید از این فضا با ارسال کالای با کیفیت به این کشور استفاده مناسب کنیم.
رازقی با تاکید بر تسهیل مراودات حمل و نقل کالا به این کشور ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر کشتی و لنج های کشور ایران به راحتی اجازه ورود به آب های قطر را ندارند که وزارت امور خارجه باید هر چه سریع تر اقدامات مورد نیاز در این زمینه انجام دهد.
او افزود: ایجاد بازار ناپایدار در کشور قطر دائمی نیست و شرایط حاکم بر بازار این کشور کوتاه مدت است لذا صادرکنندگان ما در استان فارس باید از موضوع تامین نیازهای بازار قطر برای تامین مواد غذایی روز با قیمت مناسب و کالای با کیفیت استفاده کنند.
رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی شیراز بیان کرد: تولیدکنندگانی که در این مقطع زمانی به کشور قطر کالا صادر کنند می توانند بهبازار طولانی مدت قطر نفوذ کنند و در آینده در این عرصه ماندگار خواهند شد.
رازقی عنوان داشت:  مهم ترین و آنی ترین اقدام دولت برای تسهیل شرایط ارسال کالا به کشور قطر، برطرف کردن مشکل  روادید تجاری و تسهیل شرایط حمل و نقل دریایی برای کالاهای صادراتی ایرانی است تا بازارهای صادرات ما از بین نرود.
وی با بیان اینکه حل مشکلات با کشور قطر وظیفه دستگاه دیپلماسی کشور است افزود: در شرایط فعلی تقاضای خوبی در قطر وجود دارد و بازرگانان و صادرکنندگان ما امکانات و تولیدات خوبی برای برطرف کردن نیاز بازارها و رقابت در این کشور دارند.
رازقی بیان کرد: هدف ما ماندگاری در بازار این کشور است لذا صادرکنندگان و تولیدکنندگان ما نیز باید بر اساس نیاز بازار قطر را شناسایی وکالاهای خود را به این کشور ارسال کنند.

همت ویژه فعالان اقتصادی و دولت برای حفظ بازارهای کشور قطر
نائب رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی شیراز نیز در این جلسه گفت: کشور قطر با سرانه 103 هزار دلار یکی از پولدار ترینکشورهای همسایه ماست که یک بازار مناسب برای تولیدات استان فارس است.
محمدصادق حمیدیان بیان کرد: بازار قطر یکی از بازارهای مهم برای کشور و استان فارس است که فعالان اقتصادی و تجاری، صادرکنندگان وبازرگانان ما باید در چنین موقعت زمانی سهم خودمان را از بازار قطر حفظ کرده و در جهت افزایش سهم خود تلاش کنند.
وی اظهارداشت: حمل بار در حجم بالا در چنین موقعیت زمانی به کشور قطر مستلزم اهتمام ویژه دولت و همت متولیان است تا شرایط ورود کالا بهبازار این کشور برای بازرگانان و صادرکنندگان ما تسهیل شود.
او اضافه کرد: به طور قطع کشور قطر در آینده نزدیک تدابیری بر روی تغییر رفتار خود انجام خواهد داد اما در این فرصت ما نباید بازار این کشوررا از دست بدهیم.
حمیدیان ادامه داد: متاسفانه در گذشته صادرکنندگان و بازرگانان ما فرصت ورود پر رنگ به بازار کشورهای افغانستان، عراق و آسیای میانه را ازدست داده است که این تجربه تلخ نباید برای کشور قطر تکرار شود.
وی عنوان داشت: دولت باید هر چه سریع تر اقدام مناسب در خصوص مناسبات و ارتباطات با کشور قطر را سامان دهد که در این زمینه اتاقبازرگانی نیز جنبه تسهیل گری خود برای کمک و بهبود شرایط استفاده از این فرصت را انجام خواهد داد.
راه اندازی میز صادرات به کشور قطر در اتاق بازرگانی شیراز

رئیس کمیسیون تجارت، حمل و نقل، ترانزیت و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز نیز در این جلسه گفت: باتوجه به اینکه استان فارس به عنوان معین تجاری ایران و قطر انتخاب شده است، میز صادرات به این کشور با حضور صادرکنندگان و بازرگانان استان، در اتاق بازرگانی شیراز راه اندازی می شود.

خسرو فروغان افزود: در این میز صادرات که به زودی فعال می شود، اتاق بازرگانی شیراز به عنوان پل ارتباطی تجار، صنعتگران، صادرکنندگان و سرمایه گذاران برای انجام حرکت های پایدار و پویا فعالیت می کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر دولت به دنبال فعال کردن ارتباط با کشور قطر هستند که در این زمینه اتاق بازرگانی شیراز با سابقه طولانی اقتصادی و تجار با کشور قطر آماده همکاری بیشتر در شرایط بحرانی فعلی به این کشور است.

فروغان با بیان اینکه نباید فرصت پیش آمده با بی دقتی و تصمیم های عجولانه از دست داده شود اظهارداشت: امروز ایران در منطقه کشوری قدرتمند است لذا ارتباط بیشتر ما در مباحث تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری های مشترک با کشور قطر پیامدهای مثبتی برای کشور و استان دارد.

او اضافه کرد: صبح امروز نخستین محموله میوه و تره بار از شهر شیراز به صورت هوایی به کشور قطر ارسال شده است و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده نیز قرار است از هفته آینده روزانه 45 تن لبنیات از استان فارس به این کشور ارسال شود.

فروغان ادامه داد: هم اینک محصولاتی از جمله میوه و تره بار، مواد غذایی، مصالح ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی از نیازهای کشور قطر است که ما باید با تامین آنها در بازار کشور قطر حضوری فعال داشته باشیم.

وی عنوان داشت: در شرایط فعلی ارتباط دریایی ایران با کشور قطر، مقرون به صرفه ترین راه ارتباطی با این کشور است بنابراین از هفته آینده محموله های صادرکنندگان استان فارس از طریق خطوط دریایی و کشتی رانی به کشور قطر ارسال می شود.

فروغان افزود: در بحث نفت، گاز و پتروشیمی و سیمان نیز استان فارس و شهر شیراز ظرفیت های منحصر به فردی برخوردار است که صادرات این کالاها و خصوصا صدور خدمان فنی و مهندسی ما در قطر می تواند منافع بزرگی در استان ایجاد کند.

در این جلسه فعالان اقتصادی استان فارس پیشنهادهای خود برای ارسال کالا در حوزه کشاورزی، میوه و تره بار به کشور قطر را مطرح کردند ومقرر شد اتاق بازرگانی شیراز مواردی از جمله مکاتبه با وزارتخانه های و معر فی خریدار برای فروش مواد غذایی تولیدکنندگان استان، پیگیری تسهیل در حمل و نقل دریایی و تسهیل صدور ویزا برای صادرکنندگان و بازرگانان را دنبال کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: