کد خبر: ۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۴
پایگاه خبری بلومبرگ آمریکا به نقل از وزیر انرژی یونان گزارش داد، این کشور در حال گفت و گوهای مقدماتی با ایران برای تامین نیاز داخلی خود به گاز طبیعی و ایجاد دروازه ای به منظور عرضه این سوخت به دیگر بخش های اروپا است.
پانوس اسکورلتیس در مصاحبه با شبکه خبری بلومبرگ در آتن گفت: ایران و یونان در ماه ژانویه 2016 (دی-بهمن) با عرضه نفت خام به شرکت هلنیک پترولیوم (Hellenic Petroleum SA) و خرید محصولات نفتی از این پالایشگاه موافقت کرده اند.
این گزارش افزود، این توافق که ممکن است نخستین توافق از این نوع برای ایران با یک شرکت اروپایی پس از لغو تحریم ها باشد، راه را برای همکاری در بازار گاز نیز هموار می کند. 
به گزارش بلومبرگ، یونان کمی نفت تولید می کند اما تقریبا گازی تولید نمی کند، در حالی که ایران عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دارای ذخایر گازی است. ذخایری که شرکت بین المللی بریتیش پترولیوم انگلیس آن را بزرگترین ذخیره گازی جهان برآورد کرده است.
اسکورلتیس افزود: آنچه اطمینان داریم این است که ایران می خواهد فروش گاز طبیعی مایع شده را از طریق کشتی آغاز کند و در این زمینه به یونان علاقمند است.
پایانه رویتوسا (The Revythousa terminal) در نزدیکی آتن یکی از نقاط احتمالی ورود گاز ایران به یونان است و تسهیلات برنامه ریزی شده در الکساندروپلیس ( Alexandroupolis ) واقع در شمال این کشور نیز نقطه احتمالی دیگر است. 
وزیر انرژی یونان می گوید، ایران به هر دو نقطه برای صادرات گاز به اروپا علاقمند است.
بلومبرگ اضافه کرد، رسانه وزارت نفت ایران در تهران در این زمینه هنوز مطلبی در این باره اعلام نکرده است. 
به گزارش ایرنا، یونان که از خریداران سنتی نفت خام ایران در اروپا است، قصد دارد پس از رفع مشکلات مالی روزانه 60 تا 150 هزار بشکه نفت از کشورمان وارد کند. 
مشتریان سنتی نفت ایران در اروپا به تدریج مذاکره خود را با تهران برای از سرگیری واردات نفت از کشورمان نهایی می کنند.
پس از اعلام خبر توافق ایران با شرکت های فرانسوی و ایتالیایی برای فروش نفت، اکنون یونان از آمادگی برای واردات روزانه 60 تا 150 هزار بشکه نفت از ایران خبر می دهد.
یونان در گذشته از خریداران ثابت نفت ایران بود و پالایشگرهای این کشور مانند هلنیک پترولیوم از خریداران سنتی نفت ایران بوده اند، اما پس از تشدید تحریم ها، این کشور ناچار به توقف خرید نفت از ایران شد. 
شرکت هلنیک پترولیوم بزرگترین شرکت پالایش نفت یونان است که چهار پالایشگاه نفت در شهرهای سالونیک، الوزیس، آسپروپیرگوس و اسکوپیه دارد و نفت خام مورد نیاز آنها را از طریق خط لوله و از کشورهای عربستان، عراق، ایران، لیبی و روسیه تامین می کند. این شرکت پیش از آغاز تحریم ها، یکی از مشتریان عمده نفت ایران بود و ٢٠ درصد از نیاز نفت خام خود را از ایران تامین می کرد.
با لغو تحریم ها، یونانی ها نیز تمایل خود را برای خرید نفت از ایران اعلام کردند و در نهایت پس از سفر هیاتی از وزارت نفت ایران به آتن درباره جزئیات واردات از ایران به توافق اولیه رسیدند و در جریان سفر اخیر الکسیس چیپراس نخست وزیر یونان به تهران ، این توافق نهایی شد.
امیرحسین زمانی نیا معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی هفته گذشته درباره جزئیات این توافق گفت: در این سفر قرار شد یونان روزانه 60 تا 150 هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کند.
وی با اشاره به پیگیری روندهای بانکی و مالی این توافق، درباره پرداخت بدهی شرکت هلنیک پترولیوم افزود: در این زمینه توافق های انجام شده در یونان در حال پیگیری است.
معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی افزود: یونان آمادگی دارد بلافاصله پس از حل مشکلات بانکی، خرید نفت خام را از ایران آغاز کند.
هلنیک پترولیوم چندی پیش در بیانیه ای خطاب به بورس یونان اعلام کرد این شرکت برای آغاز فوری خرید نفت از ایران و همچنین تسویه بدهیهای چند میلیون دلاری خود به جمهوری اسلامی، به توافق دست یافته است.
در دیدار نمایندگان وزارت نفت با مدیران این پالایشگاه برای پرداخت بدهی 500 یورویی این پالایشگاه به ایران توافق شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: