کد خبر: ۸۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۶
اختلافات در راس دانشگاه آزاد اسلامی که مدتی است در رسانه ها خبرساز شده، همچنان ادامه دارد و مصاحبه دیروز رییس هیات امنای این دانشگاه با یکی از روزنامه ها، پیشنهاد برگزاری مناظره بین طرف های اختلاف را به دنبال داشته است.
بررسی مهمترین محورهای خبری - تحلیلی روزنامه های امروز چهارشنبه 10 اردیبهشت ماه1396 خورشیدی در حوزه های سیاسی و اقتصادی به ادامه اختلافات درباره مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، انتخاب هیات رییسه مجلس و تایید صحت انتخابات ریاست جمهوری از شورای نگهبان اختصاص داشت.

** ادامه اختلافات در راس دانشگاه آزاد
در ادامه مباحث و کش و قوس های مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی، دیروز «علی اکبر ولایتی» رییس هیات امنای دانشگاه آزاد در گفتگو با روزنامه کیهان، «حمید میرزاده» رییس پیشین این دانشگاه را به فساد مالی متهم کرد. میرزاده هم در پاسخ به این اتهام خواستار برگزاری مناظره شد. این موضوع در روزنامه های امروز برجسته شد.
روزنامه «شرق» در گزارشی با عنوان «اتهام ولایتی، پاسخ میرزاده» نوشت: حواشی و مشکلات درباره دانشگاه آزاد اسلامی که مدتی است توفان تغییرات در آن وزیدن گرفته، همچنان ادامه دارد. روز گذشته و در جدیدترین رویداد مرتبط با مسائل این دانشگاه، علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد، در مصاحبه‌ای با روزنامه کیهان اقدام به افشاگری و بیان برخی موضوعات در رابطه با مسائل مالی دانشگاه و رئیس معزول آن کرد. در مقابل نیز حمید میرزاده با صدور بیانیه‌ای به این ادعاها واکنش نشان داد. 
در گزارش روزنامه «اعتماد» هم می خوانیم: اختلافات در دانشگاه آزاد که یک ماه پیش خودش را در قالب برکناری حمید میرزاده، رییس سابق دانشگاه و روز یکشنبه با برکناری یاسر هاشمی از سمت ریاست دفتر هیات امنا نشان داد، با انتشار نامه سید حسن خمینی خطاب به روحانی مبنی بر لزوم ورود او به تغییرات دانشگاه آزاد و بعد با مصاحبه دکتر ولایتی، رییس هیات موسس دانشگاه آزاد در خصوص تخلفات مالی دانشگاه در زمان ریاست میرزاده علنی‌تر شد. حالا میرزاده با انتشار پاسخی به مطلب کیهان به دفاع از عملکرد خود برخاسته است.
روزنامه «آفتاب یزد» نوشت: دیگر پرده‌ها کنار رفته است، صحبت از حفظ حرمت و عیب‌پوشی نیست. دیگر کسی با کسی تعارف هم ندارد. اختلافات در دانشگاه آزاد اسلامی و هیئت امنای آن به حد اعلا رسیده و عنان از دست دو طرف دعوا(!) به در رفته است. این دانشگاه این روزها بدجور در سیاست و جنگ قدرت غوطه‌ور شده و فرصتی است برای تسویه حساب‌های شخصی. 
این روزنامه در یادداشتی آورد: چرخش خط مشی ولایتی پس از غیبت آیت‌الله‌هاشمی، بیش از هر زمان دیگر وقتی مشخص می‌شود که او روزنامه کیهان را به عنوان تریبون خود برای بیان حرف‌هایش انتخاب کرده است و حتی در مصاحبه خویش با این روزنامه به این موضوع اشاره می‌کند که اگر بنا باشد تا اسنادی از اتهامات علیه میرزاده منتشر شود در همین روزنامه منتشر خواهد شد. جالب آنکه پیش از تغییر رئیس دانشگاه آزاد این روزنامه کیهان بود که از این تغییر خبر داد. به عبارتی ولایتی خیلی وقت است که رسانه خود را روزنامه اصولگرا و تند 'کیهان' قرار داده است و این امر، تغییر گرایش‌های ولایتی بعد از غیبت آیت الله را بهتر به تصویر می‌کشد.
روزنامه «کیهان» اما در گزارش خود نوشت: مصاحبه دیروز کیهان با رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد بازتاب فراوانی داشت و گروه‌های دانشجویی، اساتید دانشگاه و نمایندگان مجلس نیز با ابراز خرسندی از این مسیر بر لزوم حسابرسی مستقل از این مجموعه و معرفی متخلفان به قوه‌قضائیه تاکید کردند.
روزنامه «جوان» هم نوشت: چند نکته برای آنان که دست به فرافکنی زده و از این جابه‌جایی‌ها و اتمام فسادهای مالی به «هاشمی‌زدایی» تعبیر کرده‌اند: مگر نه آنکه عبدالله جاسبی از یاران نزدیک به آقای هاشمی در دانشگاه آزاد محسوب می‌شد، پس چگونه است که به‌رغم امضای وی پای صورتجلسه عزل ریاست سابق دانشگاه آزاد، همچنان پرچمدار «هاشمی‌زدایی» از این روند شده‌اید؟!
در ادامه می خوانیم: علاوه بر این فسادهای مالی از زمان حیات مرحوم هاشمی رفسنجانی مطرح بوده است و حتی شخص هاشمی ‌نیز با شنیدن گزارش این مفسده‌ها، خواستار برخورد با میرزاده پس از انتخابات بوده، پس چگونه است که شما همچنان با برخی تعبیرات نخ‌نما شده، در صدد ساختن کلاه از این نمد برای خود هستید؟!

**انتخاب هیات رییسه مجلس دهم
امروز انتخابات هیات رییسه مجلس شورای اسلامی برگزار می شود؛ انتخاباتی که مدتی است فراکسیون های مجلس را به تکاپو انداخته است. بخشی از گزارش های تحلیلی روزنامه های امروز در مورد این موضوع بود.
روزنامه «ابتکار» در گزارش خود آورد: علی لاریجانی، رئیس قوه مقننه سه‌شنبه روز پرمشغله‌ای را پشت سرگذاشت تا بالاخره پس از یک هفته کشمکش و شایعه نهایت درمورد اجلاسیه دوم مجلس دهم با روسای فراکسیون‌های مختلف به جمع‌بندی برسد. انتخابات هیات رئیسه در فاز اول مجلس شورای اسلامی آن‌چنان در تعامل و آرامش به سرانجام رسید که هیچ کسی فکر نمی‌کرد این‌بار صندلی بازی برخی فراکسیون‌ها این همه جار و جنجال و چالش به دنبال داشته باشد. 
در ادامه می خوانیم: بازار شایعه اما در این چند روز داغ بود، عده‌ای از حذف علی مطهری به عنوان نایب رئیس سخن به میان آوردند، بعضی دیگر ادعا کردند کابینه دولت در انتخاب هیات رئیسه مداخله دارد و شایعاتی از این دست. با این حال نمایندگانی از سه فراکسیون اعلام کردند که علی مطهری از جمله افرادی است که رای خود برای کسب مجدد این منصب را داراست و قادر است بار دیگر با تکیه بر این مسند و تعامل با تمامی فراکسیون‌ها مجلس را مدیریت کند. روز گذشته محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید، کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلین و حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون ولایی در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی بر ابقای دوباره لاریجانی برای ریاست مجلس دهم تاکید و بنا بر این شد که برای نواب رئیس میان سه فراکسیون رقابت شود. همچنین 9 کرسی باقیمانده هیات رئیسه میان سه فراکسیون به شکل سه به سه تقسیم شود. 
در گزارش روزنامه اعتماد هم می خوانیم: آرایش سه فراکسیون سیاسی مجلس از شب گذشته و کمتر از 12 ساعت مانده به انتخابات هیات رییسه مجلس به نفع تثبیت رییس و نواب فعلی و انتخاب گزینه‌های دو فراکسیون امید و مستقلین برای 9 کرسی دیگر پیش می‌رود. در همین چند ساعت گذشته ائتلاف 6-6 که از جمعه پیش میان دو فراکسیون مستقلین و ولایی بسته شده بود و هدفش حذف اصلاح‌طلبان از هیات رییسه بود شکسته شده و حالا نا‌یب‌رییس فراکسیون مستقلین از ائتلاف با امیدی‌ها سخن می‌گوید.
روزنامه «قانون» در گزارشی با عنوان« آرایش لاریجانی برای 1400» به تحلیل « چرایی تحرکات رییس‌مجلس علیه هیات رییسه» پرداخت و نوشت: در روزهای نزدیک به انتخابات هیات رییسه مجلس، صحبت‎هایی در خصوص تغییر ترکیب اعضای هیات رییسه در رسانه‎ها مطرح شد. این موضوع با واکنش‎های مختلفی ازسوی افراد در جناح‎ها و جریان‎های گوناگون همراه بود. در رسانه‎ها احتمال حذف برخی افراد تاثیرگذار و از اعضای لیست امید مانند علی مطهری و مسعود پزشکیان شنیده می شد. عده‌ای معتقدند خط‌مشی این تغییرات از سوی رییس مجلس ارائه شده و این در حالی است که نزدیکان لاریجانی این موضوع را تکذیب می کنند و البته بنا به تفسیر برخی کارشناسان، این رخداد و چرخش لاریجانی برای برخی فشارها و رسیدن به خواسته‌ها امکان‌پذیر است.

**مهر تایید شورای نگهبان بر صحت انتخابات
سرانجام پس از تشکیک هایی که برخی افراد و گروه های سیاسی بر صحت انتخابات وارد کردند، دیشب شورای نگهبان سلامت انتخابات را تایید کرد؛ مساله ای که در روزنامه های امروز برجسته شد.
به نوشته روزنامه «آرمان»، شامگاه دیروز سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد: نامه شورای نگهبان در خصوص تایید صحت انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری واصل شد. سید سلمان سامانی اظهار داشت: دبیر محترم شورای نگهبان در این نامه اعلام کرده‌اند که پس از بررسی گزارش‌ها و شکایات واصله در جلسات شورای نگهبان، این شورا بر اساس ماده 79 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در مجموع صحت انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری را مورد تایید قرار داده است.
روزنامه «خراسان» هم آورد: شب گذشته عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز درباره آخرین جمع‌بندی‌های این شورا پیرامون بررسی گزارش‌های تخلفات انتخابات ریاست جمهوری گفت: شکایت‌های مختلفی درباره نحوه برگزاری انتخابات داشتیم و برخی از آنها را به قوه قضاییه ارسال کرده‌ایم.
وی با بیان این که نتیجه بررسی گزارش‌های تخلفات انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور اعلام شده است، افزود: ما در جلسه امروز (دیروز) شورای نگهبان این گزارش‌ها را جمع‌بندی کردیم و برخی از گزارش‌ها را با نظر اعضای شورای نگهبان به وزارت کشور ارسال کرده‌ایم. 
به نوشته این روزنامه سخنگوی شورای نگهبان در تشریح موارد گزارش تخلفات انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم اظهار کرد: گزارش‌هایی از قبیل دیر رسیدن تعرفه‌ها و یا تاخیر در بازگشایی شعب، تبلیغات به نفع برخی از نامزدها و یا مخدوش بودن تعرفه‌ها را داشتیم که گزارش نهایی و نتایج بررسی ها به وزارت کشور اعلام شد. کدخدایی تاکید کرد: طبق نظر اعضای شورای نگهبان مراتب تخلفات ریاست جمهوری را به قوه قضاییه ارسال کردیم. کدخدایی همچنین در گفت و گو با ایسنا تاکید کرد که تخلفات تاثیری در سرنوشت انتخابات نداشت. کدخدایی به ایرنا نیز گفت: ما گزارش ها و شکایت های واصله را بررسی کردیم و نتیجه را به وزارت کشور اعلام کردیم، صحت را طبق قانون، وزارت کشور باید رسانه ای کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: