کد خبر: ۸۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
وقتی حضور خودجوش در ترکمنستان راه‌گشا شد
فدراسیون جهانی بسکتبال بالاخره اجازه ورود بانوان محجبه را به میادین بین‌المللی صادر کرد و جامعه بسکتبال بانوان ایران، این را باید مرهون تیم بسکتبال سه نفره اعزامی به تورنمنت ترکمنستان و البته حمایت های وزیر ورزش در مقابل جبهه گیری فدراسیون بسکتبال بداند.
 آبان ماه سال گذشته بود که خبری در خروجی سایت های خبری قرار گرفت مبنی بر حضور تیم بسکتبال سه نفره بانوان در تورنمنت ترکمنستان با حضور نماینده فیبا. بازتاب حضور تیم بسکتبال بانوان در حالی منتشر شد که فدراسیون بسکتبال ایران مدت ها بود  ادعا می کرد به دنبال برگزاری یک دیدار تدارکاتی برای بانوان خود است اما  این امر تحقق پیدا نمی‌کرد تا این که خود بانوان دست به کار شدند و در یک تورنمنت رسمی با حضور نماینده فیبا شرکت کردند. دلارام وکیلی، سعیده علی، گلاره کاکاوند پور، سحر نجفی با هدایت فرانک طیاری پنج بانوی بسکتبالی بودند که حضور آنها در یک تورنمنت با هزینه شخصی ثابت کرد که خواستن توانستن است و فدراسیون بسکتبال اگر بخواهد می‌تواند برای بانوان خود یک دیدار تدارکاتی برگزار کند.

تیم بسکتبال سه نفره ایران با هزینه شخصی بازیکنان در تورنمنت ترکمنستان حضور پیدا کرد و با درخشش دلارام وکیلی نیز همراه بود و او در مسابقه شوت سه امتیازی توانست عنوان نخست را از آن خود کرد.اما به محض بازگشت تیم به ایران فدراسیون بجای تحسین بازیکنان خود که توانسته بودند در تورنمنتی با حضور نماینده فیبا شرکت کنند، پس از برگزاری جلسه با وزیر ورزش، آنها را به کمیته انضباطی فرا خواند که البته واکنش وزارت ورزش  و جوانان را نیز به دنبال داشت و ناظمی،  رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی درباره برخورد با دختران بسکتبالیستی که به ترکمنستان رفته اند و احضار آنها به کمیته انضباطی با نظر وزارت ورزش و جوانان  گفت‌:  "چنین مطلبی مد نظر آقای وزیر نبوده و نیست نظر آقای سلطانی فر حمایت گسترده از ورزش  بانوان است و حتی ریاست محترم جمهور در دیدارشان با وزیر و مدیران ورزشی خواستار رعایت عدالت برای ورزش  زنان و مردان شد، امیدوارم این بحث با توضیحات بنده به عنوان دیدگاه جناب وزیر تمام شود." در واقع فدراسیون قصد داشته از جلسه با وزیر بهره برداری‌های خود را انجام دهد که واکنش وزارت ورزش و جوانان  جلوی این کار را گرفت.

سپس وزیر ورزش و جوانان نیز حمایت خود از بانوان بسکتبالیست را اجرایی کرد و دو نامه به فدراسیون جهانی بسکتبال ارسال کرد. فدراسیون بسکتبال نیز در حمایت از بانوان یک دیدار نمادین را با حضور نماینده فیبا در ایران برگزار کرد و 14 فروردین 1396 برگ تازه ای در دنیای بسکتبال بانوان محجبه ورق خورد و فیبا بالاخره مجوز حجاب را صادر کرد. فدراسیون جهانی در گزارشی، بیان‌ کرد: این قوانین جدید در حالی مورد تصویب قرار گرفت که لباس های قدیمی برای کشورهایی که خواستار پوشش سر و گردن بازیکنان خود شدند مورد استفاده قرار نمی گرفت.فیبا این قوانین را در سال 2014 مورد ارزیابی و تست در سطوح بین المللی قرار داد تا در نهایت در ژانویه سال جاری و بعد از تایید کمیته فنی فدراسیون جهانی این طرح مورد تایید قرار گرفت.در این جلسه همچنین بازی نمادین زنان محجبه بسکتبالیست های ایرانی که با حضور تماشاگران مرد برگزار شد نیز مورد تمجید قرار گرفت.

دلارام وکیلی، سعیده علی و گلاره کاکاوند پور پیش از صادر شدن رای فیبا میهمان ایسنا بودند و سعیده علی در صحبت های خود بیان کرد:"از رفتن به تورنمنت ترکمنستان هدف خاصی نداشتیم و فقط می خواستیم بازی کنیم و یک تجربه بازی بین‌المللی  کسب کنیم. اصلا فکر نمی‌کردیم بعد از رفتن ما به ترکمنستان این اتفاق ها رخ دهد و این‌قدر خبر ساز شویم، برای ما تجربه بازی برون مرزی مهم بود."

آنها از گوشه نشینی مربیان بسیاری گفتند که سالیان سال است در خانه نشسته اند و خواستند اگر زمینه حضور در میادین بین المللی فراهم شد، بهتر است اول فرصت به مربیان داخلی داده شود و هادوی که سالیان بسیار در کنار تیم‌ ‌ملی بوده است ابتدا خود را محک بزند و سپس به سراغ مربی خارجی روند.

سال‌هاست که مطالبه جامعه بانوان محجبه بسکتبال حضور در میادین بین المللی با حجاب اسلامی بوده است اما فدراسیون جهانی بسکتبال در مقابل این مطالبه جبهه گیری می‌کرد. حال  این اجازه داده شد و بانوان بسکتبالیست می‌توانند در کنار سایر رشته‌ها در میادین بین‌المللی حضور داشته باشند اما این تازه شروع کار است و نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد. آیا فدراسیونی که قصد بازجویی از بانوانی را داشت که توانسته بودند زمینه ساز این موفقیت بزرگ شوند و دبیر فدراسیون که  این اتهام را به آنها زد که از کجا معلوم با حجاب در ترکمنستان حضور داشته اند! می تواند از امروز زمینه ساز تمام شرایط مناسب برای حضور بانوان در میادین بین المللی  باشد یا باز باید وزیر ورزش به موضوع دخالت کند؟

اگر وزیر ورزش نسبت به جامعه زنان بی‌تفاوت می‌بود و دخالتی نمی‌کرد آیا امروز شاهد جشن گرفتن ورود به عرصه بین المللی بودیم یا اینکه تیم سه نفره ترکمنستان  باید از دنیای بسکتبال خداحافظی می‌کرد؟ به راستی ترکمنستان راهی برای ورود بانوان به دنیای جهانی بسکتبال شد اما تاکنون چند درصد از روسای فدراسیون ها توجه ویژه به بخش بانوان خود داشته‌اند؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: