کد خبر: ۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴
وزیر علوم:
وزیر علوم،تحقیقات و فناوری گفت: در سال پایانی برنامه ششم توسعه، باید رتبه ایران در تولید علم در سطح دنیا از 16فعلی به 12 و در نوآوری از 106 فعلی به 60 افزایش یابد که دست یابی به این رتبه ها واقعا یک جهش بزرگ خواهد بود.
به گزارش روز چهارشنبه از روابط عمومی وزارت علوم، محمد فرهادی در همایش تبیین برنامه ششم توسعه کشور اظهار داشت: هم اکنون سالانه 29 اختراع بین المللی توسط ایران ثبت می شود که تا سال 1399 باید این تعداد به 50اختراع در سال افزایش یاید.
وی گفت: هم اکنون سهم اعتبارات پژوهش و فناوری بخش عمومی از تولید ناخالص داخلی نیم درصد است که تا سال 1399 باید به یک و نیم درصد، سهم محصولات با فناوری متوسط به بالا از کل محصولات صنعتی از 35 درصد به 50 درصد و سهم محصولات با فناوری متوسط به بالا از تولید ناخالص داخلی از نیم درصد به 5درصد افزایش یابد. 
فرهادی در تشریح فرآیند تصویب لایحه برنامه ششم توسعه کشور گفت: وظیفه تدوین برنامه های پیشنهادی حوزه آموزش، پژوهش و فناوری برای لایحه برنامه ششم توسعه کشور بر عهده دو شورای 'برنامه ریزی آموزشی 'به ریاست وزیر آموزش و پرورش و شورای 'برنامه ریزی علم و فناوری' گذاشته شده بود که معاون آموزشی وزارت علوم ریاست کارگروه آموزش عالی را در برنامه ریزی آموزشی و مدیرکل دفتر سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم ریاست کارگروه پژوهش را در شورای برنامه ریزی علم و فناوری برعهده داشت.
وی افزود: شوراهای 'برنامه ریزی آموزشی' و 'برنامه ریزی علم و فناوری' در مجموع 19جلسه و 5 کارگروه 95 جلسه برای تدوین برنامه های پیشنهادی حوزه آموزش، پژوهش و فناوری تشکیل دادند و در مجموع بیش از 4200نفر ساعت کار کارشناسی در این زمینه صورت گرفت.
وزیر علوم گفت: سیاست های علم و فناوری ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اولین الگوی ما در تدوین برنامه های پیشنهادی حوزه آموزش، پژوهش و فناوری برای لایحه ششم توسعه کشور بود که دستیابی به رتبه اول منطقه در علم و فناوری، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، افزایش سهم آموزش های مهارتی در نظام آموزشی کشور، توسعه علوم پایه و تحقیقات بنیادی، نظریه پردازی و نوآوری،ساماندهی نظام ملی آمار و اطلاعات علمی، پژوهشی و فناوری جامع و کارآمد،تحول و ارتقاء علوم انسانی،تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال،گسترش همکاری و تعامل فعال، سازنده و الهام بخش در حوزه علم و فناوری،توسعه و ساماندهی نظام ملی نوآوری و حمایت از پژوهش های مسئله محور و تجاری سازی پژوهش و نوآوری از محورهای اصلی این سیاست ها هستند.
وزیر علوم،تحقیقات و فناوری، پایین بودن سطح تعامل آموزش عالی با نیاز های بخش های اقتصادی-اجتماعی کشور، توسعه نامتوازن و روند کاهشی کیفیت در آموزش عالی و تعاملات و ارتباطات ناکافی آموزش عالی و مراکز پژوهشی در عرصه های بین المللی را از چالش های مهم آموزش عالی کشور عنوان کرد که در برنامه ششم توسعه برای رفع آنها برنامه هایی پیش بینی شده است.
وی در تبیین اهداف کمًی آموزش عالی در برنامه ششم توسعه گفت: هم اکنون جمعیت دانشجویی کشور 4میلیون و هشتصدهزار نفر است که در برنامه ششم توسعه این تعداد 4میلیون و 200هزار نفر پیش بینی شده است، 
وزیر علوم گفت: همچنین تعداد دانشجویان بین المللی شاغل به تحصیل در ایران باید از 15هزار نفر فعلی به 75000هزار نفر در برنامه ششم توسعه افزایش پیدا کند.
فرهادی افزود: تعداد دانشجویان کشور در بخش دولتی 2میلیون و 700هزار نفر و در بخش غیر دولتی 2میلیون و 100هزار نفر است که در سال 1399باید تعداد دانشجویان بخش دولتی 2میلیون و 300هزارنفر و بخش غیر دولتی 1میلیون و 900 هزار نفر باشد.
وی با اشاره به سطح بندی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور گفت: دانشگاه های برتر ماموریت بین المللی خواهند داشت و ترکیب جمعیت دانشجویی آنها به شکل، 40درصد دوره کارشناسی،40 درصد دوره کارشناسی ارشد و 20 درصد دوره دکترای تخصصی خواهد بود.
وزیر علوم افزود: در مجموع 5درصد دانشجویان داخل کشور و 10 درصد دانشجویان بین المللی در این دانشگاهها به تحصیل خواهند پرداخت.
فرهادی افزود: دانشگاههای سطح یک ماموریت ملی خواهند داشت و ترکیب جمعیت دانشجویی آنها به شکل دو ونیم درصد کاردانی، 45 درصد کارشناسی، 45 درصد کارشناسی ارشد و هفت و نیم درصد دکترای تخصصی خواهد بود و در مجموع 20درصد دانشجویان داخل کشور در این دانشگاهها تحصیل خواهند کرد و 3 درصد دانشجویان این دانشگاهها، دانشجویان بین المللی خواهند بود.
وزیر علوم گفت: بر اساس سطح بندی دانشگاهها، دانشگاههای سطح دو، ماموریت منطقه ای خواهند داشت و ترکیب جمعیت دانشجویی آنها به شکل،25 درصد دوره کاردانی، 55درصد دوره کارشناسی و 20درصد دوره کارشناسی ارشد خواهد بود و در مجموع 35درصد دانشجویان داخل کشور در این دانشگاهها تحصیل خواهند کرد و 2 درصد دانشجویان این دانشگاهها دانشجویان بین المللی خواهند بود.
وی سطح سوم دانشگاهها را دانشگاههای علمی- کاربردی و فنی حرفه ای ذکر کرد که ماموریت محلی دارند و ترکیب جمعیت دانشجویی آنها به شکل،50درصد کاردانی و 50 درصد کارشناسی است و 40درصد دانشجویان داخل کشور در این دانشگاهها به تحصیل مشغول خواهند بود.
فرهادی، نبود انسجام در سیاستگذاری و راهبری کلان علم و فناوری و وجود موازی کاری و ابهام در وظایف دستگاه های ذیربط و نبود ثبات در مدیریت پژوهشی کشور را چالش علم و فناوری کشور دانست و گفت: برای رفع این مسائل ، در برنامه ششم توسعه کشور، انسجام در نظام سیاست گذاری، راهبری و ارزیابی عملکرد حوزه علم، فناوری و نوآوری و افزایش هماهنگی بین نهادهای متولی به عنوان یک هدف پیش بینی شده است.
وی پایین بودن نرخ رسوخ و انتشار فناوری و تجاری سازی پژوهش ها، براساس نیازهای بازار و جامعه را چالش دیگر علم و فناوری کشور دانست که برای رفع این مسائل،حمایت و تقویت پژوهش و فناوری، توسعه بخش­های دولتی و غیر دولتی افزود: حمایت از انتشار دستاوردهای پژوهشی و فناورانه برای رفع نیازهای جامعه با رویکرد تعمیق کیفیت به عنوان یکی از اهداف برنامه ششم توسعه کشور مطرح شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: