کد خبر: ۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴
رئیس سازمان محیط زیست:
معصومه ابتکار شب گذشته در کانال رسمی تلگرام خود از بخشی از اقدامات دولت برای مقابله با گرد و غبار طی سال جاری برای استان خوزستان خبر داد.
مقابله با گرد و غبار داخلی خوزستان زمان و اعتبارات می‌طلبد

به گزارش خبرگزاری مهر رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست درکانال رسمی تلگرام خود اقدام‌ها دولت برای مقابله با گرد و غبار در استان خوزستان طی سال جاری را بر شمرد.

ابتکار گفت: مطالعات مربوط به شناسایی کانون های گرد و غبار در این استان تکمیل شده و عملیات اجرایی زیر بر مبنای اطلاعات عملی آغاز شده است.

وی همچنین از اختصاص ۱۵.۵ میلیارد تومان اعتبار به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان جهت مالچ پاشی و نهال کاری، انجام عملیات ۴۰۰۰ هکتار مالچ پاشی توام با نهال کاری و آبیاری و  انجام عملیات ۵۸۵۰ هکتار نهال کاری و آبیاری خبر داد و گفت: این عملیات در ۷ شهرستان اهواز، امیدیه، هندیجان، باوی، شوش و دشت آزادگان در کانون های شناسایی شده و همچنین کانون های در حال فرسایش در حال اجراست.

رئیس سازمان محیط زیست اختصاص ۲۱ میلیارد ریال به اداره کل محیط زیست خوزستان جهت تجهیز ایستگاه های سنجش آلودگی هوا و تکمیل پروژه های مرتبط با احیای تالاب ها شامل۵۷۰ میلیون تومان برای خرید دستگاههای اندازه گیری آلودگی هوا که مراحل خرید آن در حال نهایی شدن است، یک میلیارد و پانصد میلیون تومان برای پروژه های مرتبط با احیای تالاب ها به خصوص کانال انتقال حق آبه تالاب شادگان از رودخانه کارون به طول ۶ کیلومتر، احداث ایستگاههای پایش تالاب های میانگران، بامدژ و هورالعظیم و شصت میلیون تومان هزینه های مطالعات و آموزش در مورد گرد و غبار را اقدام دیگر دولت برای مساله گرد و غبار در خوزستان دانست.

ابتکار افزود: از حدود یک هفته قبل رودخانه کرخه با آب تکمیلی از رودخانه دز ۱۲۵ متر مکعب بر ثانیه آب رهاسازی کرده و حوضچه شماره ۳ هورالعظیم در حال آبگیری است.

به گفته وی در حال حاضر ۱۹۰ هکتار از عرصه این حوضچه که پیش از این حالت خشک و بیابانی پیدا کرده بود، دارای پوشش گیاهی تالابی شده است.

اختصاص ردیف اعتباری برای ریزگردها در بودجه سال ۹۵ و در برنامه ششم و اختصاص ردیف اعتباری برای احیای رودخانه کارون در سال ۹۵ که ۱۰۰ میلیارد تومان برای آن اختصاص داده شده است از دیگر اقدام‌های دولت برای مقابله بر گرد و غبار در خوزستان بوده است.

رئیس سازمان محیط زیست همچنین از اعزام هیات محیط زیست به ژاپن برای مذاکره و جلب همکاری در زمینه مقابله با گرد و غبار با توجه به تجارب این کشور به خاطر مشکلات به وجود آمده از گرد و غبار چین خبر داد و گفت: منشاء داخلی گرد وغبار در استان خوزستان در حال حاضر حدود ۴۵۰ هزار هکتار است و حتی اگر ورود گرد وغبار از کانون های خارجی متوقف شود، عملیات تثبیت خاک برای منشا داخلی، زمان و اعتبارات لازم خود را می طلبد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: