کد خبر: ۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴
در آستانه برگزاری انتخابات دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در هفتم اسفند ماه، فعالان اقتصادی از دغدغه های خود و ضرورت روی کار آمدن مجلس کارآمد سخن گفتند.
حمیدرضا صالحی نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران درباره انتخابات پیش روی دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: اگر مردم را به صاحبان سهام یک شرکت تشبیه کنیم، دولت را مجموعه مدیریت و رئیس جمهوری را مدیر عامل شرکت بدانیم، وقتی سرمایه خود را در اختیار مدیران این شرکت قرار داده است، باید نهادی هم به عنوان ناظر عمل کند که این وظیفه در کشور، به عهده مجلس شورای اسلامی است.
این فعال اقتصادی تاکید کرد، عملکرد مناسب مردم در روز انتخابات می تواند به روی کار آمدن مجلسی توانمند و کارآمد منتج شود؛ مجلسی که در راستای منافع ملی عمل می کند و با همراهی دولت، دستاوردهای مناسب دولت را در آینده افزایش می دهد.
صالحی افزود: مجلس آینده باید عقب ماندگی های 10 سال گذشته را جبران و به رشد اقتصادی کشور و آبادانی کمک کند.
وی رکود اقتصادی، بیکاری و رشد منفی سرمایه را از مشکلات اصلی اقتصاد ایران برشمرد و گفت: ما امروز مسئول هستیم همه این عقب ماندگی های اقتصادی را جبران کنیم. با مشارکت مردم می توان مجلسی کارآمد را انتخاب و کشور را بیمه کرد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: در بین نامزدها، نخبگانی هستند که از نقطه نظرات مردم اطلاع دارند و حضور آنها در مجلس می تواند منجر به رفاه و رشد مردم شود.

** مسائل اقتصادی در مجالس گذشته پررنگ تر از سایر بخش ها نبوده است
محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در گفت و گویی با عنوان «دغدغه های انتخاباتی» اظهار کرد: واقعیت این است برخی قوانینی که مجلس تصویب می کند، کارشناسی و علمی نبوده و به هیچ وجه مطابق با شرایط و وضعیت کشور نیست.
وی ادامه داد: نمایندگان مجلس، در پروژه ها ورود می کنند و برای اینکه رای مناسبی در استان و شهر حوزه انتخابیه خود داشته باشند، پروژه تعریف می کنند، بدون اینکه به این موضوع توجه داشته باشند که اجرای این پروژه برای آن شهرستان امکان پذیر هست یا نیست؛ یا اینکه منافع ملی و بودجه کشور اجازه اجرای آن را می دهد یا خیر.
جلال پور همچنین از عملکرد نمایندگان مجلس در حوزه عزل و نصب وزیران و مدیران دستگاه های دولتی انتقاد کرد و گفت، گاه برخی مدیران فارغ از این که خوب یا بد کار کرده اند با نظر نمایندگان مجلس نصب یا عزل می شوند.
وی تاکید کرد، کشورهایی موفق هستند که قانونگذاری در آنها، همراه با کار کارشناسی طولانی، حساب شده و برنامه ریزی شده باشد؛ اما در کشور ما این طور نیست.
رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: در تمام دوره های گذشته مجلس، رنگ مسائل اقتصادی پررنگ تر از سایر بخش ها نبوده و درهیچ دوره ای مجلس صرفا اقتصادی نداشته ایم. حرف ما این نیست که مجلس صرفا اقتصادی باشد؛ اما مسائل را باید به صورت همه جانبه با اولویت اقتصادی ببیند، الان نیاز کشور این است که به مسائل و رویکرد اقتصادی دقت شود.

** با مجلس کارآمد شاهد رشدوتوسعه اقتصادی کشور خواهیم بود
رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک کشور نیز در این ارتباط به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: تحقق اهداف و برنامه های کلان نظام و مطالبه های مردم تنها با مجلس قوی عملی می شود و با مجلس کارآمد شاهد رشد و توسعه اقتصادی کشور خواهیم بود.
حسام عقبائی افزود: حضور افراد متخصص و تحصیلکرده در مجلس شورای اسلامی به پیشرفت، آبادانی و رشد اقتصادی کشور سرعت می بخشد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران حضور در پای صندوق های رای را وظیفه همه آحاد جامعه دانست تا تلاش کنند خیرخواهان و افراد متدین به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کنند.
وی افزود: بدون شک حضور مردم در پای صندوق های رای زمینه ورود نمایندگان قوی را به مجلس شورای اسلامی فراهم می کند. تشکیل مجلس شورای اسلامی با نمایندگان کاردان و متخصص تحقق برنامه های توسعه ای و ترقی و آبادانی کشور را در راستای اقتصاد مقاومتی سرعت بیشتری می بخشد.
عقبائی تاکید کرد مردم با شناخت کافی باید به افراد توانمند و صالح رای دهند و در این صورت نمایندگانی که مطالبات مردم را دغدغه اصلی خود می دانند به مجلس وارد می شوند.

**ملت ایران همیشه با مشارکت فعالانه و حضور آگاهانه، سرنوشت نظام را به خوبی رقم زده اند
رئیس اتاق اصناف ایران نیز در بیانیه ای نوشت: اصناف با تأسیس اولین مجلس مشروطه در مهر 1285شمسی و شعبان 1324قمری و تصویب قانون اساسی و متمم آن، همراه با روشنفکران آرمان هایشان را در چارچوب قانون اساسی و مجلس شورای ملی تحقق بخشیدند. در آن دوره تعداد نمایندگان اصناف در مجلس اول بیش از نمایندگان تجار است که نشان از تأثیرگذاری این قشر اجتماعی دارد. بیش از یک سوم نمایندگان مجلس اول را بازاریان (28 نفر تجار و 29 نفر از اصناف) تشکیل می دادند.
علی فاضلی اضافه کرد: در مجلس نیز نمایندگان اصناف بسیار فعال بوده و در کل، یک هزار و 214 بار در مجلس اول درباره مسائل گوناگون سخن گفته اند که یک پنجم کل دفعات سخنرانی نمایندگان در این مجلس هم توسط اصناف ایراد شده است.
وی افزود: بنابراین، احساس نزدیکی و پیوند میان مجلس و اصناف طبیعی است اگر چه در دوره های اخیر از میزان حضور رسمی و مستقیم اصناف در مجلس کاسته شده است اما درصد بسیار زیادی از حامیان نمایندگان دوره های مختلف مجلس را خانواده های صنفی آنان تشکیل می دهند و همچنان به عنوان قشر تاثیر گذار بشمار می روند.
فاضلی گفت: در کشور ما از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، سیره عملی حضرت امام(ره) همواره تکیه بر آرای عمومی مردم بوده است و ایشان در حقیقت برگزاری انتخابات را تبلور اراده و خواست مردم می دانستند.
هم اکنون که در آستانه یکی از مقاطع تأثیرگذار و مهم کشورمان هستیم، مردم بزرگوار و شریف ایران اسلامی باید همانند همیشه، بلکه پویاتر و تاثیرگذارتر ، در صحنه انتخابات حاضر باشند و به متعهد ترین ،صالح ترین ،به روزترین فرد و آشنا به مسایل و مشکلات مردم رأی دهند، که علاوه بر انجام تکلیف الهی و ملی، سرنوشت و آینده خودشان و نظام را به درستی و با عقلانیت رقم زنند.
فاضلی افزود: البته تاریخ نشان داده ملت شریف ایران اسلامی همیشه با مشارکت فعالانه و حضور آگاهانه خود سرنوشت نظام را به خوبی رقم زده است و هرکجا به صندوقها پشت کرده و انتخابات را کم اهمیت تلقی کردند، نظام را در رسیدن به اهدافش با مشکل مواجه کرده اند.
رئیس اتاق اصناف ایران تاکید کرد: انتخابات فرصتی است مدنی و دمکراتیک تا مردم بهترین مسیر را برای تحقق اهداف و خواسته های به حقشان عملی کنند؛ حضور آگاهانه در پای صندوق های رأی بارزترین مظهر بروز اراده ملی و حقوق اولیه هر ملتی است و پشتوانه نظام و انقلاب محسوب می شود و مردم با مشارکت خود نشان می دهند که می خواهند در سال های آینده سرنوشت شان چگونه رقم بخورد. 
خانواده بزرگ اصناف کشور به عنوان یاوران دیرینه و همیشگی انقلاب و رهبری در 37 سال گذشته، بار دیگر با حضور حماسی و پررنگ خود در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری سرنوشت جمعی خود را به بهترین نحو رقم خواهند زد و با آرمان های امام و رهبری و شهدای انقلاب پیمان دوباره خواهند بست.


** ضرورت وجود افراد متخصص در کمیسیون های تخصصی
«مهدی روانشاد نیا» عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: بسیاری از افرادی که در کمیسیون های تخصصی مجلس حضور داشتند، مسئولیت آنها با تخصصشان همخوانی نداشت.
وی تاکید کرد حضور افراد متخصص در کمیسیون عمران مجلس، در توسعه طرح های عمرانی و پیشرفت های اقتصادی بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
روانشاد نیا افزود: مهمترین وظیفه مردم و حق شهروندی آنها، شرکت پرشور در انتخابات مجلس شورای اسلامی است تا با تشخیص صحیح خود، زمینه تشکیل یک مجلس قوی و تاثیرگذار را در کشور فراهم کنند.
وی گفت: انجام طرح های بزرگ عمرانی در کشور نیازمند حضور نمایندگان متخصص و کاردان است تا بتوانند در حوزه های مختلف، افرادی متخصص را وارد مجلس شورای اسلامی کند.

** اصناف تهران: کمک کنیم مجلسی با کفایت و برخاسته از اراده جمعی ملت شکل گیرد
جمعی از اصناف و بازاریان و مدیران تشکل های صنفی تهران نیز با صدور بیانیه ای، ضمن دعوت مردم برای مشارکت حداکثری در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری باهدف تعیین سرنوشت ایران اسلامی، اعلام کردند: ملت ایران بیایید کمک کنیم تا مجلسی برخاسته از اراده جمعی مردم شکل بگیرد.
در این بیانیه آمده است: خداوند سبحان و قرآن کریم تاکید می فرماید که سرنوشت هیچ ملتی تغییر نمی کند مگر آنکه آن ملت بخواهد. امروز روز تحقق وعده راستین خداوند قهار و منان است. «ملت بزرگ ایران، اگر می خواهید دولت و رئیس جمهوری در ادامه اجرای برجام اول گام های محکم و پرصلابت و مطمئنی برای اجرای برجام دوم بردارند و کشور را بر ریل قانونمداری مستقر کنند و فضای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور بر مدار عقلانیت و اصلاح امور و رفع تنگناها و منطق و آرامش قرار گیرد و جامعه به سوی سربلندی و اعتلای جمهوریت و اسلامیت توامان حرکت کند، به سوی صندوق های رای بشتابید و کمک کنید تا مجالسی با کفایت و برخاسته از اراده جمعی ملت و همدل شکل بگیرد.»
در ادامه این بیانیه آمده است: امروز روز برخاستن، نقش آفرینی و مشارکت در تعیین سرنوشت ایران اسلامی و تحقق آینده ای تابناک برای فرزندان مان است. ما جمعی از اصناف و بازاریان و مدیران تشکل های صنفی تهران و شهرستان های ایران ضمن دعوت از عموم مردم برای حضور در پای صندوق های رای و تحقق اراده و خواست ملی و لبیک به دعوت رهبر معظم انقلاب، همگان به خصوص اصناف را به مشارکت فعالانه و آگاهانه در تعیین سرنوشت خویش دعوت کرده و بر انتخاب نمایندگانی که در شرایط خطیر امروز ایران، امید را تحقق بخش اهداف والای انقلاب دانسته اند، تاکید می کنیم.
این بیانیه می افزاید: امیدواریم مجالس آینده برآمده از خواست و اراده ملت و گره گشای مشکلات جدی و اساسی کشور به ویژه در بخش داخلی باشد.

** اطلاعیه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در خصوص انتخابات 
خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در اطلاعیه ای خطاب به هم میهنان، تولیدکنندگان، کارگران و نامزدهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نوشت: ساعاتی چند تا زمان برگزاری انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقیست و رفته به رفته به این لحظه تاریخی نزدیک می شویم. اعتقاد داریم حضور پر شور و پرشمار و پرشعور این ملت بزرگ می تواند در این برهه ی زمانی برای توسعه و تعالی جایگاه ایران اسلامی مان نقطه ی عطفی باشد.
در این اطلاعیه با تکیه بر غیرسیاسی بودن این تشکل فراگیر اقتصادی کشور و با قائل بودن احترام فراوان برای کلیه جناح ها و گروه های سیاسی که در کشور مشروعیت دارند، آمده است: بر این باوریم که دشمنان دیرین و دوستان نابخرد سعی در القای این باور ناثواب دارند که مردم در تعیین سرنوشت خویش بی اثرند و حضور در انتخابات بی فایده است.
در این اطلاعیه آمده است: به تاسی از پروردگار علیم که فرموده اند «وَ اعْتَصِمُوا بحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» (آل عمران/103) «و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده نشوید» و نیز فرمایش دیگری از حضرت حق که فرموده اند «کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرینَ» ((بقره/249)) چه بسیار گروه‏های کوچکی که به فرمان خدا، بر گروه‏های عظیمی پیروز شدند و خداوند، با صابران و استقامت ‏کنندگان است.
خانه صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: تجربه تاریخی و پیشینه این کشور بزرگ نشان داده همواره و هر زمان مردم جلوه حضورشان را در تعیین سرنوشت خود متبلور کرده اند، زیبنده ترین نتایج را به دست آورده اند و هر گاه عرصه عمل و نظارت بر گفتار و کردار حاکمان برگزیده از سوی خود را ترک کرده اند حاصلی جز پشیمانی به کف نیاورده اند. 
این تشکل در اطلاعیه خود افزوده است: مبادا فریفته هیاهوی تبلیغاتی بدخواهانی شویم که هر روز بهانه های رنگارنگی ساخته و منتشر می کنند تا مردم از صندوقهای رای رویگردان شوند. رجاء واثق داریم که فعالان بخش تولید کشور نیز همگام با آحاد ملت ایران عزیز با انتخابی هوشمندانه، شایسته ترین افراد را به نمایندگی خود راهی دو مجلس خواهند کرد.
خانه صنعت، معدن و تجارت در ادامه این اطلاعیه، مشارکت فعال و موثر در جلسه های مجلس و توجه ویژه به لزوم بازبینی و اصلاح قوانین جاری و تدوین قوانین مورد نیاز بهبود محیط کسب و کار مانند اصلاح قوانین گمرکی و اجرای ماده 12 ورود موقت مواد اولیه، اصلاح قوانین کار و تامین اجتماعی جهت بهبود روابط کارگری و کارفرمایی و ارتقای کیفیت ارائه خدمات به بیمه شدگان تامین اجتماعی و توقف اجرای اصلاحیه اخیر قانون مالیاتهای مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده و اصلاح ایرادات ضد تولید آن ها و بازنگری در قانون خصوصی سازی را بخشی از مطالبات تولیدکنندگان از مجلس آینده اعلام کرد.
در این اطلاعیه، عضویت نمایندگان در کمیسیون های تخصصی حسب تخصص و سوابق مرتبط، همدلی، همکاری و تعامل فعال با دولتمردان و سایر نمایندگان مجلس حول محور تأمین منافع ملی، اهتمام عملی به حمایت از تولید ملی و کالاهای ساخت ایران و جلوگیری از واردات بی رویه کالاهای خارجی و به ویژه مبارزه با قاچاق و کالاهای غیرقانونی، نظارت کارآمد و مستمر بر اجرای دقیق قوانین مصوب مجلس توسط ارکان دولت، تلاش برای تثبیت تدوین، تصویب و اجرای برنامه بلند مدت توسعه پایدار ملی با محوریت بخش تولید و پیگیری اکید جهت تامین منابع مالی سرمایه درگردش برای به روز رسانی ماشین آلات و فناوری های واحدهای تولیدی و سرمایه در گردش مورد نیاز آنها بخشی از مطالبات این تشکل عنوان شده است.
این تشکل، پیگیری جهت کارآمدسازی و تخصیص بهینه منابع ملی منجمله صندوق توسعه ملی به بخش تولید، کمک به دولت جهت بهبود و گسترش روابط با سایر کشورها و استفاده بهینه از منابع بین المللی، اهتمام به تحقق چابک سازی و کوچک سازی بدنه اجرایی دولت و واگذاری تصدی های قابل واگذاری بخش های صنعتی و معدنی به بخش خصوصی واقعی و انجمن های تخصصی این حوزه، کمک به صادر کنندگان و روان سازی صادرات کالاهای ایرانی و انعقاد قراردادهای بین المللی و قراردادهای ترجیحی و تخصیص جوایز صادراتی در بودجه های سالانه جهت افزایش قدرت رقابت کالاهای ایرانی و تخصیص منابع جهت مشارکت در نمایشگاه های بین المللی و پیگیری جدی جهت حفظ و احیای ذخایر آبی کشور را از دیگر مطالبات خود از مجلس آینده عنوان کرد.
خانه صنعت،معدن و تجارت ایران، اخذ مشاوره از تشکل های تخصصی و فعالان اقتصادی در سطح ملی و لحاظ کردن دیدگاههای تخصصی آنها و همچنین پیگیری احقاق حق بخش تولید از منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها را از دیگر انتظارات این تشکل از نمایندگان مجلس دهم عنوان کرد.

** مردم با شرکت در انتخابات، بالندگی نظام اسلامی را به رخ جهانیان کشند
ناصر شفق مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو نیز با اشاره به در پیش بودن ایام انتخابات به ایرنا گفت: انتخابات فعل سیاسی و فصل شور و نشاط است.
به گفته این مقام مسئول، انتخاب جزو حقوق هر انسان است و هر کس در این عرصه خطیر شرکت نکند، گویی در بخشی از داشته ها و واقعیت های وجودی خویش دچار شک و تردید می شود.
وی ابراز امیدواری کرد که آحاد مردم از طیف ها و گروه های و قومیت های مختلف با هر سطح بینش، سواد، ایده و نوع نگاه، چه آنانی که معتقد به نظام مقدس جمهوری اسلامی اند و چه دیگران، به دریای مواج انتخابات بپیوندند تا بتوانند بالندگی و برجستگی این نظام را به رخ جهانیان بکشانند.
شفق تصریح کرد: حضور در انتخابات، انتخاب راه صحیح و راست از مسیر کج و خط بطلانی بر همه اندیشه های استکباری است که امروز به نام آزادی، مروج ظلم و ستم در جهان هستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: