کد خبر: ۷۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۶ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
عضو هیئت علمی دانشگاه شریف اعلام کرد
عضو هیئت علمی دانشگاه شریف از حضور 2500 شرکت در طرح پیمایش ملی خبر داد و گفت: در این طرح پرسشنامه‌هایی براساس استانداردهای جهانی تدوین و به شرکت‌ها ارسال شد که از استان همدان تنها یک شرکت در این طرح شرکت کرده و 583 شرکت دانش‌بنیان شرکت‌کننده در این طرح 919 اختراع را در سطح بین‌المللی به ثبت رسانده‌اند.
ثبت 919 اختراع در سطح بین‌المللی توسط شرکت‌های دانش‌بنیانابراهیم سوزنچی  در همایش شرکت‌های دانش‌بنیان در همدان، اظهار کرد: موضوع تولید دانش در کشور بحث طاقت‌فرسایی است و بحث نوآوری در شرکت‌های دانش‌بنیان و درس‌هایی که می‌توانیم از آن بگیریم را در قالب طرحی در سطح ملی با عنوان پیمایش ملی بیان می‌کنم.

وی با اشاره به 2500 شرکتی که در طرح پیمایش ملی شرکت کرده‌اند، افزود: در ادامه این طرح پرسشنامه‌هایی براساس استانداردهای جهانی تدوین و به شرکت‌ها ارسال شد که از استان همدان تنها یک شرکت در این طرح شرکت کرده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شریف، 583 شرکت که در این طرح مورد بررسی قرار گرفته‌اند را دانش‌بنیان اعلام کرد و گفت: 47 شرکت نفت و گاز و 200 شرکت فناوری و ارتباطات در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی و آی‌تی و نفت و گاز در این طرح بررسی شدند که بیشترین شرکت‌کننده‌ها را تشکیل می‌دادند، بعد از آن بیمه، لیزینگ و خدمات بانکی قرار داشت که هنوز دانش‌بنیان نشده بودند.

سوزنچی در مقایسه شرکت‌هایی که اظهارات خود را در پرسشنامه‌های این طرح بیان کرده‌اند یادآور شد: بررسی نشان می‌دهد یک درصد از کل شرکت‌ها در مراکز فناوری قرار داشتند و 6 درصد در مراکز رشد، 10 درصد در پارک‌های علم و فناوری و 23 درصد در شهرک‌های صنعتی و 59 درصد در سایر مکان‌ها استقرار دارند.

وی تفاوت اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان با سایر شرکت‌ها را حضور در پارک‌های علم و فناوری اعلام کرد و افزود: 23 درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری قرار دارند و از نظر سهم نیروی انسانی در کل شرکت‌ها 55 درصد نیروی انسانی با مدرک دیپلم و کاردانی‌اند، 33 درصد کارشناسی و 9 درصد کارشناسی‌ارشد بوده و 2 درصد در مقطع دکتری مشغول به فعالیت هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شریف، نیروی انسانی بخش تحقیق و توسعه شرکت‌ها را بیان کرد و گفت: 13 درصد کاردانی، 44 درصد کارشناسی، 28 درصد کارشناسی‌ارشد و 4 درصد دکتری نیروی انسانی در بخش تحقیق و توسعه شرکت‌های دانش بنیان قرار دارد.

سوزنچی عمده تفاوت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت‌های معمولی در زمینه نیروی انسانی را در جذب نیروی کارشناسی‌ارشد بیان کرد و ادامه داد: در مورد نوآوری‌های فرآیند و محصول و نوآوری سازمانی و بازاریابی، دو مورد اول با عنوان نوآوری فناورانه و دو مورد دوم نیز نوآوری غیرفناورانه تعبیر می‌شود.

وی نوآوری فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان را بسیار بیشتر از سایر شرکت‌ها عنوان و اختراعات ثبت‌شده 2500 شرکت مورد مطالعه در این طرح را 1688 اختراع اعلام و اظهار کرد: 18 درصد از شرکت‌ها پتنت(اختراع) ثبت کرده‌اند و بعضی از شرکت‌ها چندین پتنت را به ثبت رسانده‌اند و تعداد پتنت‌های به ثبت رسیده در سطح بین‌المللی 173 پتنت و 823 پتنت تجاری بوده است.

وی با بیان اینکه بیش از نیمی از اختراعات، تجاری‌سازی شده است، ادامه داد: 1524 طرح تجاری و 2635 علائم تجاری ثبت شده و 1365 حق امتیاز فروخته شده از جمله اقدامات شرکت‌ها بوده است.

وی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌کننده در طرح پیمایش ملی را 583 شرکت اعلام کرد و گفت: این تعداد از شرکت‌های دانش‌بنیان 919 اختراع را به ثبت رسانده‌اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: