کد خبر: ۷۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
سایت فیفا در گزارشی به ناکامی تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران برای رسیدن به جام جهانی ۱۹۹۴ برزیل خبر داد.
در گزارش سایت فیفا درباره دور آخر انتخابی جام جهانی ۱۹۹۴ به ناکامی ژاپن و ایران پرداخته شده است.

ژاپنی‌ها  در حالی که  می خواستند اولین حضورشان در تاریخ جام جهانی را تجربه کنند برابر عراق  مستحکم در دوحه قرار گرفتند. جایی که این بازی به ناکامی دوحه مشهور شد و ژاپن نتوانست جواز حضور در جام جهانی را به دست بیاورد. یکی از جذاب‌ترین بازی‌ها دیدار عربستان سعودی و ایران بود که با نتیجه‌ چهار بر سه به سود عربستان به پایان رسید. نتیجه‌ای که باعث شد "پسران صحرا " به جام جهانی برسند. آن به عنوان تیم نخست.

۲۸ اکتبر ۱۹۹۳ در ورزشگاه آل خلیفه دوحه

عربستان سعودی چهار – ایران سه

گل‌های عربستان: سامی الجابر، فهد المحلل، منصور الموسی و حمزه فلیته

گل‌های ایران: مهدی فنونی زاده (دو بار) و جواد منافی

تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران در آن بازی حساس  که اهمیت زیادی داشت با ترکیب بهزاد غلامپور، نادر محمدخانی، جواد زرینچه، رضا حسن زاده، رضا رضایی منش، مهدی فنونی زاده، حمید درخشان، مهدی ابطحی، امیر قلعه‌نویی، بهزاد داداش زاده و علی دایی به مصاف عربستان رفت.



دیدار ایران و عربستان همیشه از جذابیت بالایی برخوردار است، اما عربستان در این سال تیم بسیار قدرتمندی بود و این موضوع را برابر تیم‌های بزرگی همچون کره و ایران ثابت کرد. با وجود این که فوتبال در عربستان خیلی دیر جا افتاد و در سال ۱۹۵۹ فدراسیون فوتبال این کشور تاسیس شد، سرعت رشد این رشته ورزشی بسیار چشمگیر بود. اولین قهرمانی قاره‌ای آنها در سال ۱۹۸۴ بود. جایی که با برتری دو بر صفر برابر چین، عربستان قهرمان جام ملت‌های آسیا شد.

در دور آخر انتخابی تیم‌های ژاپن و عربستان توانسته بودند به دلیل تفاضل گل در رده‌های اول و دوم قرار گیرند. تیم‌های عراق و ایران با یک امتیاز کمتر در تعقیب این دو تیم به سر می بردند.

ایران در دهه ۶۰ و ۷۰ قدرت بلامنازع قاره محسوب می‌شد. جایی که موفق شدند سه بار پیاپی در قهرمانی جام ملت‌های آسیا را کسب کند و در سال ۱۹۷۸ جواز حضور در جام جهانی آرژانتین را به دست آورد، اما در دهه ۱۹۸۰ این عربستان بود که توانست به قدرت برسد و دو قهرمانی در جام ملت‌های آسیا گواه این ادعا است. آنها دو بار ایران را شکست دادند. یک بار در جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۴ سنگاپور در ضربات پنالتی‌ و یک بار هم با پیروزی یک بر صفر در سال ۱۹۸۸ توانستند ایران را شکست دهند.

دو تیم عربستان و ایران در حضور بیش از ۲۰ هزار تماشاگر برای حضور در جام جهانی ۹۴ با هم به رقابت پرداختند. جایی که تعداد تماشاگران عربستانی بیش از تماشاگران ایرانی بود. در این دوره سامی الجابر، ستاره عربستان بود که توانست با این تیم عملکرد خوبی داشته باشد و به جام جهانی راه یابد. او بعد از بازی برابر ایران این پیروزی را یک پیروزی تاریخی نامید و گفت‌: هیچ کس این بازی را فراموش نخواهد کرد. این بازی یکی از بازی‌های فراموش نشدنی تاریخ فوتبال عربستان بود، چرا که توانستیم برای اولین بار به جام جهانی صعود کنیم.

عربستان بعد از صعود به جام جهانی توانست عملکرد خوبی داشته باشد و به دور دوم جام جهانی راه یابد، اما در نهایت با شکست برابر سوئد از گردونه رقابت‌ها حذف شدند و نتوانست به جمع هشت تیم برتر راه یابند. در طرف مقابل ایران که بعد از جنگ با عراق مراحل بازسازی را سپری می‌کرد بعد از این دوره تجربه زیادی را کسب کرد و در چند سال بعد ثبات خوبی پیدا کرد و توانست به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه راه یابد. جایی که در پلی‌آف استرالیا را حذف کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: