کد خبر: ۷۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۵
مهمترین اخبار هفته جاری به نهایی شدن رقم سبد هزینه خانوارهای کارگری، وجود ۳۰۰۰ دکتر بیکار در پایتخت و تمدید فرصت ثبت نام کارگران ساختمانی تا پایان اسفند اختصاص داشت.
در هفته‌ای که گذشت رقم هزینه سبد معیشت کارگران در ستاد مزد به تصویب رسید. در آخرین جلسه کارگروه تخصصی مزد گروه‌های کارگری و کارفرمایی پس از استخراج جداول آماری مربوطه روی رقم دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به عنوان رقم نهایی سبد هزینه خانوار کارگری به توافق رسیدند.

در روش محاسبه این رقم به آمارهای مراکز رسمی و معتبری چون مرکز آمار ایران، بانک مرکزی، انستیتو تغذیه و معاونت بهبود تغذیه وزارت بهداشت استناد شده بود.

قرار است خروجی جلسات ستاد مزد و تصمیمات گرفته شده مبنای تعیین دستمزد سال آینده ۱۳ میلیون کارگر ایرانی قرار بگیرد که بر این اساس با توجه به توافق صورت گرفته در جلسه، احتمال افزایش حداقل مزد کارگران به رقم دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سال ۹۶ دور از انتظار نیست.

اعلام وجود ۳۰۰۰ دکتر بیکار در تهران از دیگر خبرهای هفته جاری بود.

آنطور که مدیرکل بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون استان تهران گفته طبق آمارها تنها ۳۰۰۰ نفر با مدرک دکترا در رشته‌های علوم انسانی در سطح تهران بیکارند و برای متخصصان علوم انسانی شغلی تعریف نشده است.

به اعتقاد وی، دلیل آمار بیکاری در میان دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان تمایل به کارهای اداری و دولتی و پشت میزنشینی است.

شنعه همچنین از جذب و به کارگیری ۱۶۸۰ نفر از متقاضیان و جوانان جویای کار در استان تهران خبر داد و گفت: امسال در شهرستان تهران ۷۳۵ نفر و در سطح استان تهران ۱۶۸۰ نفر متقاضی وارد بازار کار شدند.

او با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های بهاره از ۱۱ تا ۲۰ اسفند ماه در پنج نقطه تهران از پیش‌بینی تخفیف ۲۵ درصدی در اقلام عرضه شده نمایشگاه خبر داد.

بوستان ولایت، پارک ارم حکیمیه تهرانپارس، مصلای حضرت امام خمینی (ره) و ترمینال خاوران ۵ نقطه‌ای است که نمایشگاههای بهاره امسال در آنها به عرضه اقلام و مایحتاج مصرفی می‌پردازند.

در هفته‌ای که گذشت مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون آخرین آمار ثبت تعاونی‌ها در بهمن ماه را اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، در بهمن ماه امسال تعداد ۳۴۴ تعاونی به منظور انجام فعالیت های مختلف اقتصادی در کل کشور تشکیل و ثبت شده و استانهای فارس و تهران بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده را به خود اختصاص دادند.

تعداد کل اعضای تعاونی‌های به ثبت رسیده ۹۹۰۰ نفر و میزان فرصت شغلی به وجود آمده ۴۷۹۳ نفر بوده است.

در این گزارش بیشترین تعداد تعاونی‌های ثبت شده متعلق به دو گرایش "صنعت" و "کشاورزی" است.

پذیرش دومین شرکت تعاونی سهامی عام در فرابورس ایران خبر دیگری بود که این هفته از سوی مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون اعلام شد.

به گفته ناطقی، با توجه به پیگیری‌های مستمر از سازمان بورس و اوراق بهادار و برگزاری چندین جلسه مشترک با شرکت فرابورس ایران برای رفع موانع حضور تعاونی‌های سهامی عام در بازار سرمایه، شرکت فرابورس با ورود شرکت تعاونی سهامی عام خدمات فنی فولاد یزد در بازار پایه فرابورس موافقت کرد.

از دیگر خبرهای این هفته به تمدید ثبت نام کارگران ساختمانی در سامانه رفاهی وزارت کار اختصاص داشت.

بنابر اعلام مدیر کل دفتر بیمه های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همه کارگران ساختمانی تا ۳۰ اسفند برای ثبت نام در سامانه خدمات رفاهی فرصت دارند و باید با در دست داشتن مدارک تا پایان اسفند ماه برای ثبت نام به نشانی اینترنتی www.samanehrefah.ir  مراجعه کنند.

به گفته وی ارائه خدمات حمایتی و بیمه‌ای به کارگران ساختمانی از این پس به کسانی تعلق خواهد گرفت که در این سامانه ثبت نام کرده باشند.

این هفته تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان بخش تعاون ایران و فرانسه به امضا رسید.

در مراسم امضای این تفاهم‌نامه آمادگی تعاونی‌های فرانسه برای تعامل بیشتر با بخش تعاون کشورمان اعلام و همکاری در بخش‌های کشاورزی، شیلات و تولید دانه‌های روغنی، خاویار و زعفران مورد تاکید قرار گرفت.

گسترش زمینه‌های همکاری مشترک میان دو کشور در بخش‌های بانکی و جلب و جذب سرمایه‌گذاری‌ها نیز از دیگر محورهایی بود که مورد استقبال واقع شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: