کد خبر: ۷۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۶ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
محققان پس از کشف یک فرآیند ژنتیکی غیرطبیعی مرتبط با اسکیزوفرنی که در رحم مادر شروع می‌شود، یک گام به تعیین علت این بیماری نزدیک‌تر شدند.
 محققان با تبدیل سلول‌های پوست بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی به سلول‌های پیش‌ساز عصبی ، یک مسیر ژن غیرطبیعی به نام FGFR1 (nFGFR1) هسته‌ای را شناسایی کردند که باعث اختلال در رشد و توسعه اولیه مغز می‌شود.

محققان در دانشکده پزشکی و علوم پزشکی جاکوبز در دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو می‌گویند که این یافته‌های جدید می‌تواند آنها را یک گام به درمان اسکیزوفرنی در دوران جنینی نزدیک‌تر کند.

به گزارش موسسه ملی بهداشت روان، در حدود 1.1 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده به اسکیزوفرنی مبتلا هستند.

اسکیزوفرنی یک اختلال سلامت روانی است که با توهم، هذیان و افکار غیرطبیعی همراه است.

در حالی که علت دقیق اسکیزوفرنی هنوز مشخص نیست، محققان سالها است بر این باورند که این بیماری منشاء ژنتیکی دارد.

علاوه بر این، در چند سال گذشته تعداد فزاینده‌ای از مطالعات در زمینه جهش‌های ژنتیکی مرتبط با افزایش خطر ابتلا به اسکیزوفرنی صورت گرفته است.

در این مطالعه جدید، محققان به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرآیندهای ژنومی بودند که در دوران جنینی می‌تواند خطر ابتلا به اسکیزوفرنی را افزایش دهد.

آنها برای انجام این پژوهش سلول‌های پوستی چهار بزرگسال مبتلا به اسکیزوفرنی و چهار بزرگسال سالم که دچار این اختلال نبودند را جمع آوری کردند.

آنها سلول‌های پوست را به سلول‌های بنیادی پرتوان القایی تبدیل کرده و قادر به ارزیابی فرآیندهایی شدند که در طول مراحل اولیه رشد مغز افراد مبتلا به اسکیزوفرنی رخ می‌دهد.

محققان یک مسیر nFGFR1 نامنظم را شناسایی کردند که ژن‌های متعدد مرتبط با اسکیزوفرنی را هدف قرار داده و باعث جهش آنها می‌شود.

این تیم توضیح می‌دهد که تنها یکی از این جهش‌های ژنی می‌تواند بر رشد مغز تاثیر بگذارد.

به گفته محققان این پژوهش، این یافته‌ها اثبات کننده این فرضیه است که اسکیزوفرنی ممکن است توسط یک مسیر ژنومی نامنظم که مغز را قبل از تولد و در رحم مادر تحت تاثیر قرار می‌دهد، پدید بیاید.

آنها اخیرا نتایج پژوهش خود را در مجله Schizophrenia Research به چاپ رسانده‌اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: