کد خبر: ۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۳ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۴
سرمربی کروات پرسپولیس در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی vecernji درباره زندگی در ایران صحبت کرد.

برانکو: هواداران و باشگاه دوست دارند بمانم/متاسفم که 30 سال تصویر بدی از ایران نشانم دادند


نقل از پایگاه اینترنتی vecernji، برانکو ایوانکوویچ سرمربی کروات پرسپولیس این فصل بهترین عملکرد را در بین مربیان خارجی فوتبال ایران داشته است. تیم او فعلا در رده سوم جدول قرار گرفته و فاصله چندانی با صدر جدول ندارد. او در مصاحبه اختصاصی با پایگاه اینترنتی vecernji در هتل المپیک درباره روزهایش در ایران و رابطه‌اش با مامیچ و شوکر اعضای فدراسیون فوتبال کرواسی سخن گفت که خود را آماده حضور در یورو 2016 می‌کنند.

ایوانکوویچ کروات از اواخر فصل قبل هدایت پرسپولیس را به عهده گرفت و اکنون بعد از شروعی ضعیف توانست تاثیر خودش را در این تیم بگذارد و یکی از مدعیان قهرمانی باشد.

در زیر گفت‌وگوی این پایگاه اینترنتی را با سرمربی سابق تیم ملی ایران و سرمربی فعلی پرسپولیس می‌خوانید.

* شما اکنون در ایران حضور دارید که به نوعی کشور دوم شما حساب می‌شود و در واقع چندین سال آنجا مربی‌گری کرده‌اید. آیا با شرایط زندگی ایرانی‌ها خو گرفته‌اید؟

خیلی سریع. فرهنگ و زندگی مردم ایران و نحوه نگرش آن‌ها خیلی با مردم کرواسی شباهت دارد. می‌توانم به شما بگویم که انگار در خانه‌ام دارم زندگی می‌کنم و کاملا در ایران راحت هستم.

* آیا زبان فارسی را یاد گرفته‌اید؟

متاسفانه نه و این بزرگ‌ترین شکست من در ایران بوده است. البته چند کلمه اولیه را در زبان فارسی بلدم و نیاز دارم که تمرین کنم چرا که این کافی نیست و متاسفم که تاکنون خیلی نتوانستم زبان فارسی یاد بگیرم. برای 6 سالی که ایران بودم فکر نمی‌کردم که نتوانم زبان یاد بگیرم ولی فکر می‌کنم اگر تلاشم را بیشتر کنم بتوانم به پیشرفتی در این زمینه برسم.

* شما اکنون هدایت پرسپولیس را به عهده دارید که قبلا 3 مربی کروات در آن به فعالیت پرداخته است. استانکو پوکله پوویچ، وینگو بگوویچ و زلاتکو کرانچار. این نشان می‌دهد که رابطه زیادی بین این باشگاه و مربیان کروات بوده که البته این موضوع را در فوتبال ایران نیز می‌بینیم. نظرتان در این باره چیست؟

بله همین طور است. استانکو اولین مربی‌ای بود که به فوتبال ایران آمد و با نتایجی که گرفت و کارهای خوبی که انجام داد، باعث شد همه نگاه‌ها در ایران به سمت مربیان کروات برود. پس از او ایویچ و بگوویچ هم در فوتبال ایران بودند و سپس کرانچار و خوشحالم که من دنباله‌رو کارهای این افراد هستم. ایرانی‌ها همچنان از بلاژوویچ خاطرات خوبی دارند و همیشه به خوبی از او یاد می‌کنند. بلاژوویچ در فوتبال ایران تاثیر خوبی به جا گذاشت. ایرانی‌ها خیلی به ما مربیان کروات احترام می‌گذارند و ما باید با نتایج خوبی که می‌گیریم به نوعی پاسخ آن‌ها را بدهیم. من در پرسپولیسی حضور دارم که بزرگ‌ترین باشگاه در فوتبال آسیاست و 40 میلیون هوادار دارد. هیچ بازی پرسپولیس کمتر از 50-60 هزار تماشاگر ندارد. در بازی آخر برابر سپاهان قهرمان فعلی فوتبال ایران که دوستم استیماچ هدایت آن را بر عهده دارد به تساوی 2 – 2 رسیدیم که 80 هزار نفر تماشاگر از آن استقبال کردند. مردم اینجا عاشق فوتبالند و با فوتبال نفس می‌ کشند. به همین خاطر ارزش کار خوب را در فوتبال می‌دانند. ما مربیان کروات کیفیت و ارزش جدیدی از فوتبال جدید را به آن‌ها نشان داده‌ایم و می‌دهیم. هواداران فوتبال در ایران احترام زیادی به ما می‌گذارند و ما از این موضوع خوشحالیم. من کارم را در پرسپولیس با حضور ایگور پانادیچ مربی دروازه‌بان‌ها و مارکو سلیموویچ شروع کردم و اخیرا نیز آندره پانادیچ در عضویت پرسپولیس بود که به ایسترا باشگاهی در کرواسی رفت و از جمع ما در پرسپولیس جدا شد.

* نظرتان در مورد بازیکنان فوتبال ایرانی چیست؟ آیا آن‌ها به حرف‌های مربیان‌شان گوش می‌دهند و به پیشرفت فکر می‌کنند؟

ورزشکاران ایرانی و بازیکنان فوتبال در این کشور توانایی‌های زیادی دارند. از لحاظ ژنتیکی، ورزشکاران و فوتبالیست‌های ایرانی قوی هیکل هستند و استعداد بازی را دارند و این خیلی موضوع ارزشمندی است. برای من مهم این است که آن‌ها به تمرین کردن احساس مسئولیت می‌ورزند و به خاطر همین موضوع کار کردن با آن‌ها برای من افتخار است ولی از لحاظ روحی روانی آن‌ها مشکل دارند و به نظر من مشکل فوتبالیست‌ها و ورزشکاران ایرانی به جنبه روحی بازمی‌گردد. آن‌ها خیلی احساساتی هستند و اغلب احساسات بر آن‌ها غلبه می‌کند و این باعث می‌شود عکس‌العمل‌هایی نشان دهند که اصلا انتظار آن را ندارید. البته در کنار این موضوع بسیار سخت‌کوش هستند و به همین خاطر کنترل و هدایت این بازیکنان خیلی سخت و دشوار است.

* هواداران فوتبال در ایران چگونه هستند؟ آیا آن‌ها شباهتی به هولیگان‌هایی که در فوتبال اروپا می‌شناسید دارند؟

آخرین باری که در داربی تهران بازی کردیم، 100 هزار تماشاگر در ورزشگاه برابر استقلال حضور داشتند. شور و هیجان بسیار بالایی در ورزشگاه بود چرا که رقابت بسیار سختی بین این دو تیم در فوتبال ایران وجود دارد و من این را فهمیده‌ام که شکست دادن رقیب‌مان در داربی از قهرمانی هم مهم‌تر است. ولی باید به شما بگویم که در این بازی به این مهمی هیچ آتش بازی در ورزشگاه صورت نگرفت. هیچ آتش و نارنجک و اتفاق خاصی در ورزشگاه وجود نداشت. بازی برای ما بسیار دراماتیک بود چرا که ما در دقیقه 94 توانستیم گل تساوی را به ثمر برسانیم و بدون هیچ اتفاق و مشکل خاصی بازی به پایان رسید. من مدتی در فوتبال ایران بودم و تنها یک بازی هواداران ایران مشکل ایجاد کردند که آن هم بازی با کره شمالی بود که یکی از تماشاگران نارنجکی به داخل زمین انداخت. فقط همین یک اتفاق بود که هواداران ایران در آن نقش داشتند. در فرهنگ ایران تماشاگران برای دیدن و تشویق تیم‌شان به ورزشگاه می‌روند. مردم به ورزشگاه می‌روند تا بازیکنان‌شان را ببینند. بازیکنانی که برایشان قابل احترام هستند.

* حضور بانوان در فوتبال ایران ممنوع است و هیچ بانویی به ورزشگاه‌های فوتبال ایران نمی‌رود. آیا چیزی تغییر کرده است؟

بانوان ایرانی خارج از ورزشگاه تیم را حمایت می‌کنند. تمام بانوان که تیم را حمایت می‌کنند از پای گیرنده‌های تلویزیون بازی را می‌بینند، خیلی هم حافظه خوبی دارند و به شدت بازی‌ها را تعقیب می‌کنند. چیزی که برایم بسیار جالب توجه بود این است که بعضا در خیابان بانوانی را می‌بینم که جلوی من را می‌ گیرند و می‌خواهند با من عکس بگیرند و درباره بازی‌های قبل صحبت می‌کنند. بعضا حتی از من انتقاد می‌کنند ولی بیشتر شده که من را تشویق می‌کنند. واقعا هنوز برایم نشده که از خیابانی در تهران عبور کنم و چندین گروه از مردم برای عکس گرفتن و امضا به سمت من نیایند.

* برنامه‌ای برای ماندن در ایران دارید؟

قرارداد فعلی من با پرسپولیس تا آخر فصل جاری اعتبار دارد ولی هدف من مشخص است و آن هم همیشه تلاش برای کسب بالاترین رتبه یعنی قهرمانی بوده است. در حال حاضر رییس باشگاه و هواداران از نتایج و کاری که من انجام داده‌ام رضایت دارند. پرسپولیس تیمی است که فصل گذشته به زحمت خود را در لیگ برتر حفظ کرد و حالا در رده سوم قرار دارد و برای قهرمانی تلاش می‌کند. رییس باشگاه قصد دارد تا قرارداد من را تمدید کند و ما مذاکرات‌مان را شروع کرده‌ایم.

* اگر به فوتبال کرواسی بازگردید ترجیح می‌دهید هدایت چه تیمی را بر عهده بگیرید؟ دینامو، هایدوک یا رجیکا؟

من مدت‌ها در دینامو بودم و از سال 2007 نتایج خیلی خوبی کسب کردم و به این نتایج افتخار می‌کنم. در سه مقطع زمانی در دینامو بودم و شاید برای بار چهارم اتفاق می‌افتد که در دینامو باشم. در رجیکا نیز دو سال حضور داشتم که باشگاه در شرایط سختی بود و توانستم نتایج خوبی بگیرم و هایدوک هم همینطور. چرا که رابطه نزدیکی بین هایدوک و دینامو زاگرب وجود دارد و ممکن است این تیم هم نظر من را جلب کند. من خاطرات خوبی از حضور در دینامو دارم. حمایت خوبی در این تیم از من شد و باشگاه و من رابطه خیلی خوبی با هم داشتیم. این نشان می‌دهد که من چرا در سه مقطع زمانی در این تیم حضور داشتم. می‌دانم که مامیچ از هدایت دینامو استعفا داده و امیدوارم که این تیم هم به شرایط خوب خود بازگردد. خیلی‌ها فوتبال کرواسی را با تیم قدرتمندی چون دینامو می‌شناسند و به همین خاطر دوست دارند که این تیم را همیشه در اوج ببینند.

*‌ آیا هنوز با مدیران دینامو در ارتباط هستید؟

خیر.

* شما یکی از نامزدهای هدایت تیم ملی فوتبال کرواسی هستید و حتی با شما تماسی هم برقرار شده است. نظرتان در این باره چیست؟

بله می‌دانم که اسم من در رسانه‌ها مطرح شد که این فقط برای نمایش رسانه‌ای بود. از اینکه ساسیچ به عنوان سرمربی کرواسی انتخاب شد خوشحالم. او انتخاب خیلی خوبی بود چرا که دانش و تجربه بالایی دارد و توانایی زیادی برای کسب نتایج خوب در یورو 2016 دارد. فکر می‌کنم او بتواند نسل 98 را در فوتبال کرواسی زنده کند. در حال حاضر یورو 2016 را در پیش داریم که برای مردم کرواسی بسیار مهم است. بازیکنان خیلی خوبی داریم که درتیم‌های بزرگی بازی می‌کنند. مودریچ، راکیتیچ، مانژوکیچ، پریسیچ، کورلوکا همه این‌ها بازیکنان بزرگی هستند که در تیم‌های طراز اولی بازی می‌کنند.

* اوقات فراغت‌تان را در تهران چطور سپری می‌کنید؟ آیا کاملا به فوتبال وابسته هستید یا به فرهنگ ایران نظیر سینما توجهی دارید؟

متاسفانه ما مربیان وقت آزاد زیادی نداریم و زمان‌مان بیشتر در باشگاه سپری می‌شود. وقتی مربی ایران بودم وقت آزادم بیشتر بود و به مطالعه و یادگیری درباره فرهنگ و سنت ایران پرداختم. بازی‌ها بسیار فشرده است و هر 5-6 روز یک بار برگزار می‌شود. هر روز یکی دو جلسه تمرین داریم. بعضی مواقع بیشتر می‌شود و به آنالیز حریفان می‌پردازیم به همین خاطر وقت آزادی نداریم.

* نظرتان درباره غذاهای ایرانی چیست؟ کدام‌شان را از بقیه بیشتر دوست دارید؟

غذاهای ایرانی فوق‌العاده است و باورتان نمی‌شود که به شما بگویم چقدر این غذاها را میل می‌کنم. غذاهای ایرانی کیفیت بالایی دارند. از بین آن‌ها شیشلیک، کباب‌های مختلف، مرغ‌ها و سالادها و دسرهای مختلفی هم سرو می‌شود که عاشق شیشلیک هستم. برای کسانی که مثل ما خیلی به غذا علاقه دارند خطرناک است اما با توجه به اینکه خیلی خوشمزه است نمی‌توانیم از آن بگذریم.

* هر وقت میروسلاو بلاژویچ از ایران به کرواسی می‌آمد، همیشه پسته‌های زیادی همراه خود داشت. شما وقتی از ایران به کرواسی بیایید چه همراه‌تان می‌آورید.

بله پسته در ایران زیاد یافت می‌شود و بلاژوویچ نیز علاقه زیادی داشت. ایران کشور زیبایی است و متاسفم که 30 سال در فرهنگ غربی بودم که تصویر خیلی بدی از ایران منتشر می‌کرد. امیدوارم که بعد از برداشتن تحریم‌ها، تصویر ایران در جهان تغییر کند و واقعی‌ شود
.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: