کد خبر: ۷۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۱ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵
حتی پیش از این که برزیل ساخت و ساز برای میزبانی رقابت‌های المپیک و پارالمپیک 2016 را بپذیرد،‌ هزاران نفر در خیابان‌ها علیه میزبانی "ریو" تظاهرات می‌کردند و می‌گفتند که برزیل با این همه مشکلات اقتصادی،‌ فساد و فقر، خرج‌هایی واجب‌تر از ساختن ورزشگاه و هتل برای المپیک تابستانه دارد. با این حال، شش ماه پس از این جشن، کارناوال و رقابت‌های ورزشی بین‌المللی تمام آنچه این شهر برای بازی‌ها آماده کرده بود بی‌استفاده مانده است.
ریودوژانیرو

دولت که در جریان آماده‌شدن برای میزبانی بازی‌های المپیک حقوق‌ها را کاهش داده،‌ برخی پرداخت‌ها را متوقف کرده و زیر بار قرض رفته بود، حالا با کمبود بودجه و بدهکاری روبه‌روست،‌ تظاهرات خیابانی هنوز هر از چندگاهی در ریو دیده می‌شود و روزنامه "نیویورک تایمز" گزارش داده است که بیش از چهل شهر برزیل امسال به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب مردم نمی توانند کارناوال رقص تابستانی را که نماد ملی و برنامه‌ای برای جذب گردشگر به این کشور است، اجرا کنند.

روزنامه "دیلی‌میل" گزارش داده است که در نتیجه کاهش بودجه عمومی دولت پس از برگزاری بازی‌های المپیک،‌ خدمات بهداشتی و سلامت کمتر شده و در نتیجه بیمارستان‌های دولتی با صف‌های دراز بیمارانی که باید ساعت‌ها منتظر بمانند درگیر هستند.

دولت کمپ ورزشکاران مهمان را به منازل لوکس تبدیل کرده است؛ اما تنها تعداد بسیار کمی از این خانه‌ها فروش رفته و در حالی که پیشتر اعلام شده بود برخی ساختمان‌های ایجادشده برای میزبانی از رقابت‌ها،‌ از جمله مجموعه آبی المپیک ریو به مدرسه تبدیل خواهد شد، پروژه های عمرانی از این دست بعد از شش ماه هنوز تعطیل است.

استادیوم فوتبالی که افتتاحیه بازی‌های المپیک و همین‌طور اختتامیه بازی‌های جام جهانی فوتبال 2014 در آن برگزار شده بود به دلیل ناتوانی دولت از پرداخت هزینه‌های نگهداری تعطیل شده است، هزینه برق این استادیوم یک میلیون دلار است که دولت هنوز آن را پرداخت نکرده و در نتیجه، آینده این سازه‌ها در ابهام است. زمین‌های تنیس و گلف هم به دلیل بدهی برق و سایر هزینه‌های نگهداری بسته شده‌اند.

سال گذشته بازی‌های المپیک در حالی در ریو برگزار شد که این کشور درگیر یک بحران مالی بی‌سابقه بود. برگزاری المپیک 12 میلیارد دلار خرج روی دست دولت گذاشت.  دو سال قبل وزارت ورزش برزیل گفته بود که برگزاری جام جهانی فوتبال در این کشور هزینه‌ای در حدود 11.63 میلیارد دلار روی دست دولت گذاشته است. دولت در حال حاضر با کمبود بوجه یک میلیارد دلاری روبه‌روست؛ آن هم در حالی که 10 میلیارد دلار بدهکار است و بودجه عمومی را 6 میلیارد دلار کاهش داده است.

ورزشگاه ماراکانا،  محل برگزاری فینال جام جهانی 2014 و افتتاحیه بازی‌های المپییک 2016،‌ حالا تنها، خشک و بی‌استفاده رها شده است
عکس:AFP/ گتی ایمیجز
ورزشگاه ماراکانا،  حالا به خاطر اختلاف دولت و مسوولان برگزاری بازی‌های المپیک بر سر قبض برق یک میلیون دلاری آن تعطیل است
عکس: AFP/ گتی ایمیجز
ورزشگاهی که بازسازی و آماده کردنش برای جام جهانی 2014 رقمی در حدود 400 میلیون پوند هزینه برده بود،‌ در سال 2016 تنها میزبان یک بازی خیریه بوده است.
عکس: AP
تماشاگرنماها پس از یکی از بازی‌هایی که در استادیوم برگزار شد، به جایگاه تماشاچیان حمله کردند و هزاران صندلی را از جا کندند
عکس:AP
و تلویزیون ها را دزدیدند
عکس:AP
می‌گویند بیشتر مردم ریو هرگز زمین گلف یا سالن ورزشی دیگر المپیک را ندیده‌اند؛ اما داستان فوتبال فرق می‌کند و به همین دلیل ورزشگاه ماراکانا یک استثناست؛ اما حتی همین استثنا هم بدون نگهداری رها شده است. 
عکس:AP
نمای پارک المپیک ریو از بالا
عکس: رویترز
پرده‌های نقش‌دار شفافی که به عنوان بخشی از طراحی هنری محوطه یکی از سالن‌های المپیک مورد استفاده قرار گرفته بود،‌ حالا کنده و پاره شده‌،‌ بخشی از سازه آن زنگ زده و بخشی دیگر در آب افتاده است
عکس:رویترز
و این تمام چیزی است که از استخر بازی‌های المپیک باقی مانده است
عکس: رویترز
هزینه ساخت زمین گلفی که در بازی‌ها مورد استفاده قرار گرفت،‌ 16 میلیون پوند بود؛ اما پس از بازی‌ها چون به اندازه کافی بازیکن برای عضویت در باشگاه گلف ریو وجود نداشت در آن را بستند.
عکس: رویترز
خانه‌های پیش‌ساخته‌ای که در کنار زمین گلف ریو ایجاد شده بود تا به اعضاء اجاره داده شود هم بی‌صاحب رها شده است
عکس: AFP/ گتی ایمیجز

انتهای پی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: