کد خبر: ۷۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵
این بیماری "بحران خاموش در مردان" نام گرفته و این درحالیست که اغلب مردان نسبت به آن بی‌توجه‌اند و اکثرا هم تا زمانی که ازدواج نکنند، متوجه آن نمی‌شوند.
 هفته اول اسفند ماه در حوزه سلامت به نام "سلامت مردان" نامگذاری شده‌ شاید بتوان به این بهانه، آنها را برای مراجعه به پزشک و بررسی همه ابعاد سلامت خود ترغیب کرد.

موضوع ناباروری در مردان امسال محور اصلی برنامه‌های این هفته قرار گرفته‌است؛ چراکه از نگاه انجمن اورولوژی ایران، در این موضوع سهم زنان و مردان برابر است. دکتر عباس بصیری، رئیس این انجمن، به بی‌توجهی مردان به موضوع ناباروری خود انتقاد دارد  و آن را بحران خاموش سلامت مردان می‌داند.

دکتر عباس بصیری در  گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تاکید بر ضرورت توجه مردان به موضوع ناباروری خود، در این خصوص اظهار می‌کند: امسال هفته سلامت مردان با تمرکز بر ناباروری مردان نامگذاری شده‌ است. طبق فرهنگی که در دنیا و به خصوص در ایران رایج است، زمانی که زوجی بچه‌دار نمی‌شوند، ابتدا انگشت اتهام به سمت زن می‌رود؛ درحالی که نیمی از مشکلات ناباروری مربوط به مردان است.

وی ادامه می‌دهد: ما این موضوع را به عنوان یک بحران خاموش در نظر گرفتیم؛ چون مردان تا زمانی که ازدواج نکرده‌اند متوجه آن نمی‌شوند، در صورتی که این مشکل قبل از ازدواج قابل تشخیص و پیش‌بینی است.

رئیس انجمن اورولوژی همچنین بیان می‌کند: قسمتی از تشخیص‌های پیش از ازدواج با معاینه پزشک بررسی می‌شود. برخی از این مشکلات مربوط به سابقه بیماری‌های فرد است؛ برای مثال ممکن است مردی در کودکی دچار بیماری اریون شده‌ باشد، در این صورت احتمال اینکه  ویروس در نواحی اندام‌های جنسی فرد باعث اختلال در نطفه‌سازی  شود، وجود دارد. همچنین ممکن است در کودکی به طبیعی بودن اندام‌های تناسلی فرد توجهی نشده باشد. ما بیماران زیادی داریم که در سنین بالا  متوجه می‌شوند که چه اشکالی در اندام‌های جنسی آنها وجود دارد.

بصیری با تاکید بر اینکه مردان نباید به ظاهر سالم  اندام خود اکتفا کنند و تصور کنند هیچ مشکلی وجود ندارد، می‌گوید: اگر جامعه متوجه چنین اتفاقاتی برای مردان باشد و به ضرورت معاینه آنها واقف شود، بخشی از این مشکلات حل خواهد شد. کسانی که می‌خواهند از وضعیت باروری خود مطلع شوند، باید  آزمایش‌هایی را انجام دهند. برخی  از مردان به اندازه کافی رویش مو در صورت ندارند و ریش آنها  پرپشتی لازم را ندارد؛ در این صورت باید مشکوک شویم که دچار  مشکل هستند، به همین دلیل اندام‌های تناسلی آنها باید معاینه شود و آزمایش‌هایی را  انجام دهند. البته گروه کمی هم با وجود اینکه تمام اندام‌های آنها سالم است قدرت بارور کردن را ندارند.

رئیس انجمن اورولوژی ایران مهم‌ترین مشکل در مردان در زمینه ناباروری را عدم توانایی باروری نطفه عنوان می‌کند و می‌افزاید: امکان باروری در مورد برخی از مشکلات مردان با جراحی، درمان دارویی یا لقاح مصنوعی فراهم می‌شود.

چرا مردان کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند؟

وی، عدم آگاهی کافی، تمایل نداشتن برای پذیرش مشکل و همچنین بی‌علامت بودن برخی از این مشکلات را از دلایل مراجعه کمتر مردان به پزشک می‌داند و می‌گوید: احتمال بچه‌دار نشدن مردی که یک بار صاحب فرزند شده است نیز وجود دارد، ولی ما بیشتر در باروری‌های اولیه مشکل داریم. اگر کسی اندام‌های تناسلی طبیعی دارد، برای اطمینان از قدرت باروری آزمایش نطفه انجام دهد تا شرایط لازم برای باروری او بررسی شود.

بصیری ادامه می‌دهد: تمام بیماری‌های مشترک زنان و مردان مثل سنگ کلیه و مثانه، سرطان کلیه و ... حتی سرطان ریه و روده، بیماری‌های قلبی - عروقی و ریوی، در مردان شایع‌تر است. اما اگر مردی در خانواده خود سابقه سرطان پروستات دارد باید از سن 45 سال به بالا چکاپ انجام دهد؛ چراکه عامل ارثی در 50 درصد موارد ابتلا به این بیماری دخالت دارد. همچنین اگر علائمی مانند سوزش ادرار و خون در آن مشاهده کردند، باید به پزشک مراجعه کنند.

انجمن اورولوژی ایران نشانی و تلفن تماس مراکز و مطب‌های ارائه مشاوره رایگان روز سلامت مردان را که در بسیاری از استان‌های کشور انجام می‌شود، در سایت این انجمن به نشانیwww.iuanet.org  قرار داده‌ است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: