کد خبر: ۷۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۳ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵
نامه سرگشاده به روسای سه گانه قوا در پی تخریب های گسترده بافت تاریخی مشهد
بیش از سیصد نفر از شخصیت های مذهبی، فرهنگی، سیاسی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه ای خطاب به روسای قوا خواستار توقف تخریب بافت تاریخی مشهد شدند.

یک نسخه از این نامه سرگشاده در اختیار پایگاه خبری تحلیلی «قلم نیوز» قرار گرفته است که عینا منتشر می شود: 

 

به نام خدا

جناب حجت‌الاسلام و المسلمین آقای دکتر حسن روحانی؛ ریاست محترم جمهور

جناب آقای دکتر علی لاریجانی؛ ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

جناب آیت الله آقای حاج شیخ صادق آملی لاریجانی؛ ریاست محترم قوه قضائیه

 

با سلام و احترام؛

مستحضرید که در دهه‌های اخیر، وضع شهر مشهد آن‌چنان در حال دگرگونی است که دیگر به‌دشواری می‏توان آن را چون شهری زیارتی بازشناخت یا حتی شباهت آن را به شهری دینی دریافت. یک دلیل اساسی این بحران، تخریب بیش از چهل درصد از بافت زیارتی-تاریخیِ پیرامون حرم شریف رضوی است. ما امضاکنندگان این نامه، دردمندانه توجه حضرات‌عالی را، که بالاترین مقام‏های اجرایی، تقنینی و قضایی کشورید، به چند نکته جلب می‌کنیم:

۱. برخی از شهرهای جهان، پیرامون مرکزی قوی شکل گرفته است. گاهی این مرکز، مرکزی تجاری و اقتصادی است؛ گاهی مرکزی فرهنگی؛ گاهی مرکزی فرهنگی ـ تاریخی؛ گاهی مرکزی طبیعی؛ و گاهی مرکزی دینی (و ناگزیر فرهنگی و تاریخی). پیداست که جسم و جان این شهرها از مرکزشان متأثر می‌شود. فرق است میان شهری که مرکز آن "وال‌استریت" و "منهتن" یا مال‌های عظیم باشد، با شهری که مرکز آن رودخانه یا دریاچه‌ای باشد، با شهری که مرکز آن مزار یک «ولی‌الله» باشد.

۲. شهر مشهد در طی بیش از هزار سال بر گرد مضجع شریف حضرت علی بن موسی الرضا (ع) شکل گرفته و حتی نام آن برگرفته از اوست. در طی قرن‏ها، هزارانهزار مؤمن و شیفتۀ فرزند پیامبر خدا (ص) این شهر را اندک‌اندک ساخته‌اند؛ آن را در طی هزاران تجربه چنان برآورده‌اند که با زیارت، با ذکر، و با دیدار آن بزرگوار متناسب باشد.؛ در طی سده‌ها، با خاطرات آن عجین شده‌‏اند، چندان‌که آن ترکیب‌های کالبدی‌ای که در طی این سالیان و سده‌ها پدید آمده است گویی با یاد و دیدار آن بزرگوار یکی شده است.

۳. امروزه، در دنیای جدید، زندگی انسان‌ها، از جمله زندگی مردم مشهد و طرز زیستن و زیارت کردن و معیشت آنان و همۀ زائرانِ مضجع آن بزرگوار دگرگون شده است. هرچند ما موظفیم که بافت‌های تاریخی را بهسازی کنیم؛ آن‌چنان که برای زندگی بهتر و زیباتر حاضران و مسافران این شهر مناسب باشد، اما هم عقل انسان و هم تجربۀ جهانیِ بازسازی و بهسازی و مرمت شهری نشان می‌دهد که بهسازی بافت‌های تاریخی با ویران کردن آنها مساوی نیست. لازمۀ بهسازی این بافت‌ها این نیست که آنها را به نام «فرسوده» از میان ببریم.

۴. تحول در بافت پیرامون حرم مطهر امری ناگزیر است؛ اما هر تحولی بر مبنای تصوری از وضع مطلوب صورت می‌گیرد. آیا تصور مطلوب ما از بافت پیرامون حرمِ ولی‌الله با تصور وهابیان، که بافت تاریخی قدمگاه اولیای خدا را در پیرامون حرمین شریفین از میان بردند، یکی است؟ آیا تصور ما از چنین بافتی با شهرهای نوخاسته و بی‌بنیاد و برساختۀ کشورهای جنوب خلیج فارس یکسان است؟

۵. امضاکنندگان واقف‌اند که تحول در بافت‌های فرهنگی و دینی نیز آن‌گاه پایدار و ماندگار است که در آن به منافع مادی هم توجه شود. اما توجه به منافع مادی همواره در تعارض با حفظ سرشت فرهنگی و معنوی این بافت‌ها نیست. متأسفانه داعیه‌داران منافع مادی در کشور ما سال‌هاست چنان وانمود می‌کنند که پیشرفت و توسعه و رفاه و نو بودن و نو زیستن در گرو نابود کردن بافت تاریخی و نشاندن هیئت‌های شهری بی‌مایه و دنیازده بر جای آن است. حال آن‏که می‌توان حفظ بافت تاریخی را با منافع متعارف و متعادل مادی گرد آورد؛ می‌توان زندگی و زیارت را آسان‌تر کرد و در عین حال همۀ فضای خاطره و معنویت را از میان نبرد. همچنین می‌توان به منافع مادی، ملی و سرزمینی، در طول منافع معنوی اندیشید. می‌توان به این اندیشید که زندگی بهتر برای همۀ مردم ایران و مسلمانان دوستدار اهل بیت (ع) در حفظ معنویت فضای مرتبط با قطب اهل بیت (ع) در این سرزمین است.

۶. متأسفانه برخی از مدیران، ولو با نیت خیر، در پی کسب درآمد برای شهر از طریق توریسم متداول هستند و تفاوتی بین توریسم در شهرهای گردشگاهی با توریسم فرهنگی و زیارتی قایل نیستند. پیداست که کسب درآمد از هر راهی شایستۀ مشهدالرضا نیست. باید با بازنگری بنیادین در مبانی و رویکردها، توان مدیریتی و کارشناسی کشور را در خدمت نجات مشهد درآورد و هستۀ هویت و تاریخ این شهر آشفته را احیا کرد.

۷. مشهد در معرض آسیب‏های اجتماعی، فرهنگی و هویتی قرار گرفته است و بیم آن است که در آینده‌ای نه‌چندان دور، این آسیب‌ها گسترش یابد و نظام مادی و معنوی شهر را متلاشی کند. یک وجه این آسیب‌ها ناشی از نادیده گرفتن و نابود کردنِ حیات بافتی است که تا دیروز خاطره‏ساز و فرهنگ‏آفرین بود؛ بافتی که زمینۀ تعلق خاطر و وابستگی عاطفی مردمِ حاضر و زائر را به شهر فراهم می‌کرد. تخریب محلات قدیم، که مجموعه‏ای آکنده از فرهنگ دینی و ملی و شبکه‌ای درهم‌تنیده از نهادهای مدنی و هویتی‌ای چون مساجد، حسینیه‌ها، مدارس علمیه، تکایا، بیوت علما، بازارها، حمام‏ها، گذرها و دیگر کانون‏های ارزشمند بود، شیرازۀ هویتی شهر را گسسته است و مناره‏های هویت را درحصار برج‏های هویت‏ستیزی گرفتار نموده است. از آن مهم‏تر، کوچاندن اجباری مردم اصیل و بومی از میزان تأثیر فرهنگی و هویتی این بافت ارزشمند بسیار کاسته است؛ و اکنون بیم محو کامل آن می‏رود. وجه دیگر این آسیب‌ها، سرایتِ آتش این بی‏تدبیری‏ها به سراسر شهر مقدس مشهد است. در آن صورت، محلات، باغ‌ها، پارک‏ها، و حتی کوه‌ها را می‏سوزاند و باب‌هایی به نام جذب سرمایه به سوی نابودی مشهد، به منزلۀ شهر معصوم، می‏گشاید. در آن صورت، زیارت در غوغای داد و ستد گم خواهد شد؛ بیش از هزار سال میراث معنوی شهر از میان خواهد رفت؛ و قطب معنویتِ ایران‌زمین به قطب هیاهو و پوچی و غفلت تبدیل خواهد شد.

اینها مقدماتی است که اصحاب ‌نظر می‌توانند در مورد هریک، نظر کارشناسانه و مستند خود را به محضر حضرات ‌عالی عرضه کنند. بر اساس این مقدمات، ضروری است برای توقف این فاجعه که همچنان ادامه دارد و پیش از آنکه دامنۀ فاجعه به حد جبران‌ناپذیر برسد، دستور فرمایید هشت بند ذیل در کمترین زمان ممکن محقق و الزامات مدیریتی-اجرایی، تقنینی، و نظارتی-قضایی مترتب بر آنها تمهید شود:

۱. توقف فوری تخریب بافت پیرامون حرم مطهر رضوی؛

۲. تشکیل کمیته ملی نجات بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در بالاترین سطح و کوتاه‌ترین زمان ممکن؛

۳. مبنا قرار گرفتن دستورات مورخ فروردین ۱۳۸۶ مقام معظم رهبری، مد ظله العالی، (پیوست شماره 1) مشتمل بر تذکراتی جدی و مبنایی بابت هرگونه طرح و اقدامی در بافت پیرامون حرم مطهر حضرت رضا (ع) و لزوم برخورد با تخلفات، اهمال‏ها و عدم نظارت‏های صورت گرفته قبلی که وضع آشفته کنونی را سبب شده است؛

۴. در دستورکار قرارگرفتن تثبیت و یا احیاء و بازآفرینی مجدد صدها کانون هویت‏ساز این بافت ارزشمند معنوی اعم از محلات، سکونتگاه‏ها، بیوت علما، مدارس علمیه، گذرها، راسته‏ها، بازارها و اساساً تجدید حیات مدنی بافت؛ و بعلاوه، تدوین و تصویب عاجل ضوابط حریم منظر تاریخی و فرهنگی متناسب با شأن والای حرم مطهر حضرت رضا (ع)؛

۵. تغییر اساسی در سازمان مشاوره‏ای، نظارتی و اجرایی طرح‏های مربوط به بافت پیرامون حرم مطهر رضوی و اصلاح بنیادین مبانی، رویکردها و فرایندها به جای صرفاً تغییرات جزئی در طرح‏ها و مشاورین؛

۶. منع و طرد رفتار با شهر زیارتی مشهد، به‏ویژه بافت پیرامونی حرم مطهر، به مثابه کالای اقتصادی؛ و نیز نفی سیاست خودگردانی طرح و در مقابل، تخصیص منابع و اعتبارات کافی ملی و دولتی به این محدوده حساس، استراتژیک و منحصر به‏فرد؛

۷. تدبیر امر زیارت و امور بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در سطحی کلان و در خور جایگاه این کانون بی‏بدیل؛ و از جمله، سپردن زمام سیاستگذاری، مدیریتی و نظارتی این منطقه به متخصصان و مدیران مجرب، متدین و آگاه به جنبه‌های هویتی، اجتماعی و فرهنگی آن با راهبری و نظارت جامع و فراگیر نهاد و یا شورایی تخصصی و ملی متشکل از خبرگان؛

۸. ممانعت از سرایت این نوع فهم غلط و هویت‏سوز از توسعه در دیگر شهرهای مذهبی و زیارتی از جمله قم و شیراز؛ به‏ویژه جهت جلوگیری از تکرار تجربۀ تلخ مشهد حول حرم‏های مطهر در شهرهای مقدس نجف و کربلا.

از خدای مهربان برای شما توفیق خدمت بیشتر می‌طلبیم.

 

حضرات آیات عظام و حجج اسلام                                                                  

1_آیت الله حاج شیخ مهدی مروارید؛ عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان عالم برجسته 2_آیت الله سیدمحمد مهدی موسوی خلخالی؛ عالم برجسته و استاد خارج حوزه علمیه مشهد3_آیت الله سیدجعفر سیدان؛ عالم و استاد برجسته حوزه علمیه مشهد4_ آیت الله سیدمحمد حسینی الموسوی زنجانی؛ عالم برجسته و استاد خارج حوزه علمیه مشهد 5_حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر الهی خراسانی؛ موسس و مدیرعامل سابق بنیاد پژوهشهای اسلامی 6_حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی طباطبایی؛ استاد برجسته اخلاق و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی 7 _حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدجعفر طباطبایی؛عضو کمیسیون فرهنگ و تهذیب حوزه علمیه مشهد8_حجت الاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا مصباحی مقدم؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی 9_ حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا درایتی؛ استاد خارج حوزه علمیه مشهد10_حجت الاسلام والمسلمین  محمود واعظ شهیدی؛ واعظ برجسته و استاد تبلیغ دینی11_ حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نظافت یزدی؛ واعظ برجسته دینی و مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد12_حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد مروارید؛ استاد برجسته حوزه علمیه خراسان13_حجت الاسلام والمسلمین محمود مروی سماورچی؛ نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و ساکن قدیمی بافت 14_حجت الاسلام والمسلمین حسین سبحانی­نیا؛  نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی15_حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی اصغر حسینی؛ امام جمعه موقت مشهد16_حجت الاسلام والمسلمین دکتر یعقوبعلی برجی؛ عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه و مدیر علمی دانشنامه امام رضا(ع) 17_حجت الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی؛ استاد خارج حوزه علمیه مشهد و عضو هیئت علمی بنیاد بین­المللی امام رضا(ع) 18_حجت الاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا صدیق اورعی؛ عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی19_حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید واعظ شهیدی؛ استاد دانشگاه شهید مطهری(مشهد) 20_ حجت الاسلام علی اصغر لطفی؛ عضو شورای اسلامی شهر مشهد 21 _حجت الاسلام محمدجواد تقوی بجنوردی؛ تولیت موقوفه مرحوم حاج محمد تقی معروف به بجنوردی و...    

 

نخبگان کشوری                                                                                                     

1_ دکتر عماد افروغ؛ استاد دانشگاه و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و عضو شورای فرهنگ عمومی کشور 2_دکتر سیدمهدی حجت؛ قائم مقام سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 3_ مهندس سیدمحمد بهشتی؛ رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 4_ دکتر هادی خانیکی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات5_ دکتر ابراهیم فیاض؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران6_ دکتر محمدامین قانعی راد؛  عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و رئیس پیشین انجمن جامعه شناسان ایران7_ دکتر حسن بلخاری قهی؛ مدیر گروه مطالعات عالی هنر در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران8_دکتر محمدمهدی طهرانچی؛ رئیس دانشگاه شهید بهشتی تهران9_ دکتر احمد توکلی؛ استاد دانشگاه و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی10_ دکتر محمدجعفر یاحقی؛ عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی11_دکتر حسن سبحانی؛  استاد دانشگاه و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی 12_ دکتر عباس کاظمی؛ عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری13_دکتر مهرداد قیومی بیدهندی؛ عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی 14_ دکتر محسن رنانی؛ عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان 15_ دکتر احمد پاکتچی؛ مدیر گروه علوم قرآنی و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) و مدیر اجرایی دائره­المعارف بزرگ اسلامی 16_ دکتر محمود نجاتی حسینی؛ مدیر بخش جامعه شناسی دین، موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران17_ دکتر حمیدرضا ربیعی؛ رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف 18_ دکتر سیدعبدالهادی دانشپور؛ مدیر گروه شهرسازی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران19_ دکتر علی اصغر محکی؛  عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر ستاد پیشگیری از آسیب­های اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي 20_مهندس حسین امینی؛ نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و استاندار اسبق استان سیستان و بلوچستان 21_ مهندس حمید عرفانیان؛ مشاور معاون وزارت راه و شهرسازی 22_ دکتر محمدرضا رحیم زاده؛ عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر تهران 23_ دکتر سیاوش صابری کاخکی؛ مدیرکل پیشین حفظ و احیای بناها، بافت­ها و محوطه­های تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 24_ مهندس سهراب مشهودی؛ استاد دانشگاه و دبیر گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور25_ مهندس محمد عدالت خواه؛ عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز 26_ مهندس سعید سادات­نیا؛ عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز 27_ مهندس جلال آزادی سلیمانیه؛ دبیر انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز 28_ مهندس اسماعیل توکلی مهر؛ عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز29_ مهندس اردلان حسینی؛ عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز 30_ دکتر محمدرحیم رهنما؛ رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد 31_ دکتر علی سرافراز یزدی؛ رئیس اسبق دانشگاه فردوسی و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی 32_ مهندس محمدرضا دیمه­کار؛ عضو شورای اسلامی شهر مشهد 33_ آقای برزو دبیریان؛ عضو شورای اسلامی شهر مشهد 34_آقای محمدحسین جهانبخش؛ عضو شورای اسلامی شهر مشهد 35_ دکتر براتعلی خاکپور؛ عضو هیئت علمی گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد و عضو شورای اسلامی شهر مشهد 36_ دکتر سیدحسین نوعی؛ استاد دانشگاه و رئیس موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری 37_ دکتر محسن طبسی؛ مدیر گروه معماری دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد 38_ دکتر حبیب رجبی مشهدی؛ رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد39_ دکتر علی یوسفی؛ استاد دانشگاه و معاون فرهنگی و اجتماعی سابق دانشگاه فردوسی مشهد 40_ دکتر محسن نوغانی دخت بهمنی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی41_ مهندس رجبعلی لباف خانیکی؛ مدیرکل پیشین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی 42_ مهندس کامبیز حاجی قاسمی؛ استاد دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی 43_آقای غلامرضا موسوی؛ دبیر هیات رییسه شورای عالی تهیه کنندگان سینما 44_ دکتر محمدمهدی فتوره­چی؛ معاون پژوهشی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران 45_ دکتر حسین اکبری؛ عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد 46_ دکتر جبار رحمانی؛ مدیر گروه مطالعات فرهنگی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 47_ دکتر زهرا اهری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی 48_ دکتر محمدسعید احدیان؛ مدیر مسئول روزنامه خراسان 49_ دکتر سعید شعرباف تبریزی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام رضا(ع) و رئیس دبیرخانه شورای راهبری پیوست فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد 50_ دکتر محمود مروارید؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه دانش های بنیادی 51_ دکتر محمدمهدی برادران؛ معاون سابق برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد 52_آقای حاج سیدمهدی هاشمی مصطفوی؛ تاجر پیشکسوت صنعت فرش مشهد و ساکن قدیمی بافت 53_ آقای حاج سیدمجتبی مجتهدزاده؛ مدیر سابق شهری مشهد 54_ آقای حاج سیدمحمدحسن خامنه­ای؛ مدیرکل اسبق ارشاد استان خراسان 55_آقای حاج مهدی صدر هاشمی؛ بزرگ صنف طلافروشی مشهد و ساکن قدیمی بافت 56_آقای حاج حسین شادکام؛ معاون سابق فرهنگی و اجتماعی شهرداری  مشهد و مشاور مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی 57_ آقای حاج سید جعفر ماهرخسار؛ مداح پیشکسوت و از ساکنین قدیمی بافت 58_آقای ایمان شمسایی؛ مدیر مسئول روزنامه قدس 59_ دکتر جلیل معماریانی؛ مدرس حوزه و دانشگاه60_ آقای وحیدجلیلی؛ معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد 61_ آقای حاج احمد سعیدی نجات؛ پدر شهید و از مدیران بناهای فرهنگی،  آموزشی مرحوم عابدزاده 62_ مهندس علی صالح آبادی؛ نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و مدیر مسئول روزنامه ستاره صبح

و جمعی دیگر از روحانیون و شخصیت ها....

                                               

نمایندگان مجلس شورای اسلامی                                                                                                                             

1_دکتر مسعود پزشکیان؛ نماینده مردم تبریز و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی 2_دکتر علی مطهری؛    نماینده مردم تهران،اسلامشهر و شمیران و نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی 3_ دکتر محمدرضا عارف؛ نماینده مردم تهران،اسلامشهر و شمیران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات 4_حجت الاسلام والمسلمین نصراله پژمان فر؛ نماینده مردم مشهد و رئیس کمیسیون فرهنگی 5_ حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حسین حسین زاده بحرینی؛ نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون اقتصادی6_دکتر رضا شیران خراسانی؛ نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون اجتماعی7_آقای جواد کریمی قدوسی؛ نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی8_ دکتر سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی؛ نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون بهداشت و درمان9_دکتر محمدرضا پورابراهیمی داروانی؛ نماینده مردم کرمان و راور و رئیس کمیسیون اقتصادی10_ دکتر محمدمهدی زاهدی؛ نماینده مردم کرمان و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات11_ دکتر محمدرضا رضایی کوچی؛ نماینده مردم جهرم و رئیس کمیسیون عمران 12_ دکتر علی محمد شاعری؛ نماینده مردم بهشهر،نکا وگلوگاه و رئیس کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی 13_ آقای محمدجواد کولیوند؛ نماینده مردم کرج،اشتهارد و فردیس و رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور14_آقای عزیز اکبریان؛ نماینده مردم کرج،اشتهارد و فردیس و رئیس کمیسیون صنایع و معادن15_دکتر علی نوبخت حقیقی؛ نماینده مردم تهران، اسلامشهر و شمیران و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان16_ آقای داوود محمدی؛ نماینده مردم آبیک و قزوین و رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی 17_ آقای علی رستمیان؛ نماینده مردم سلسله و دلفان و نایب رئیس کمیسیون اجتماعی 18_ حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک کاشانی؛ نماینده مردم اصفهان و نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی 19_مهندس علیم یارمحمدی؛ نماینده مردم زاهدان و نایب رئیس اول کمیسیون عمران20_ آقای محمد کاظمی؛ نماینده مردم ملایر و نایب رئیس اول کمیسیون قضایی و حقوقی21_آقای فرهاد تجری؛ نماینده مردم قصرشیرین،سرپل ذهاب و گیلانغرب و نایب رئیس اول کمیسیون اصل نودم قانون اساسی 22_حجت الاسلام والمسلمین ناصر موسوی لارگانی؛ نماینده مردم فلاورجان و نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی 23_آقای فریدون احمدی؛ نماینده مردم زنجان و طارم و نایب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن 24_دکتر هادی قوامی؛ نماینده مردم اسفراین و نایب رئیس دوم کمیسیون برنامه و بودجه  و محاسبات 25_دکتر سیدفرید موسوی؛ نماینده مردم تهران، اسلامشهر و شمیران و عضو کمیسیون اقتصادی 26_آقای علیرضا رحیمی؛ نماینده مردم تهران، اسلامشهر و شمیران و دبیر اول کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس 27_دکتر جلیل رحیمی جهان آبادی؛ نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز و دبیر کمیسیون قضائی و حقوقی28_ آقای حسین نیاز آذری؛ نماینده مردم بابل و دبیر اول کمیسیون عمران 29_  آقای کوروش کرم پور حقیقی؛ نماینده مردم فیروزآباد و دبیر اول کمیسیون انرژی30_  حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی کیا؛ نماینده مردم سنقر و کلیایی و دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن31_آقای روح اله بابایی صالح؛ نماینده مردم بوئین زهرا و آوج و دبیر دوم کمیسیون اجتماعی 32_مهندس صدیف بدری؛ نماینده مردم اردبیل،نمین،نیر و سرعین  و سخنگوی کمیسیون عمران33_ دکتر سعید باستانی؛ نماینده مردم تربت حیدریه،مه ولات و زاوه و سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن 34_ آقای حسین مقصودی؛ نماینده مردم سبزوار،جوین،جغتای،خوشاب و داورزن و سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس 35_ آقای محمدمهدی مفتح؛ نماینده مردم تویسرکان و سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات36_آقای سیدحمایت میرزاده؛ نماینده مردم گرمی و سخنگو کمیسیون آموزش و تحقیقات 37_حجت الاسلام والمسلمین حسن نوروزی؛ نماینده مردم رباط کریم و بهارستان و سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی 38_آقای جلیل مختار؛ نماینده مردم آبادان و سخنگوی کمیسیون اجتماعی39_حجت الاسلام والمسلمین احمد مازنی؛ نماینده مردم تهران،اسلامشهر و شمیران و عضو کمیسیون فرهنگی 40_  حجت الاسلام والمسلمین مهدی شیخ؛ نماینده مردم تهران،اسلامشهر و شمیران و عضو کمیسیون فرهنگی41_دکتر مصطفی کواکبیان؛ نماینده مردم تهران،اسلامشهر و شمیران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی 42_آقای علیرضا محجوب؛ نماینده مردم تهران،اسلامشهر و شمیران و عضو کمیسیون اجتماعی 43_آقای داود محمدی؛ نماینده مردم تهران،اسلامشهر و شمیران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات44_دکتر محمدجواد فتحی؛ نماینده مردم تهران،اسلامشهر و شمیران و عضو کمیسیون قضائی و حقوقی 45_دکتر ابوالفضل سروش؛ نماینده مردم تهران،اسلامشهر و شمیران و عضو کمیسیون بهداشت و درمان46_آقای الیاس حضرتی؛ نماینده مردم تهران،اسلامشهر و شمیران و عضو کمیسیون اقتصادی47_خانم فریده اولاد قباد؛ نماینده مردم تهران،اسلامشهر و شمیران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات 48_مهندس محمدرضا نجفی؛ نماینده مردم تهران،اسلامشهر و شمیران و عضو کمیسیون صنایع و معادن 49_خانم فاطمه ذوالقدر؛ نماینده مردم تهران،اسلامشهر و شمیران و عضو کمیسیون فرهنگی50_آقای بهروز نعمتی؛ نماینده مردم تهران،اسلامشهر و شمیران و عضو کمیسیون انرژی51_دکتر محمود صادقی؛ نماینده مردم تهران،اسلامشهر  و شمیران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات 52_ دکتر محمدعلی وکیلی؛ نماینده مردم تهران،اسلامشهر و شمیران و عضو کمیسیون فرهنگی53_ خانم فاطمه سعیدی؛ نماینده مردم تهران، اسلامشهر و شمیران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات 54_خانم سیده فاطمه حسینی؛ نماینده مردم تهران،اسلامشهر و شمیران و عضو کمیسیون اقتصادی55_دکتر پروانه سلحشوری؛ نماینده مردم تهران،اسلامشهر و شمیران و عضو کمیسیون فرهنگی56_ خانم پروانه مافی؛ نماینده مردم تهران،اسلامشهر و شمیران و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور 57_ خانم طیبه سیاوشی شاه عنایتی؛ نماینده مردم تهران،اسلامشهر و شمیران و عضو کمیسیون فرهنگی58_دکترحمید گرمابی؛ نماینده مردم نیشابور و تخت جلگه و عضو کمیسیون صنایع و معادن59_دکتر عبدالرضا عزیزی؛ نماینده مردم شیروان و عضو کمیسیون اجتماعی60_ آقای دکتر محمد دهقانی نقندر؛ نماینده مردم چناران و طرقبه و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی61_ خانم هاجر چنارانی؛ نماینده مردم نیشابور و تخت جلگه و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی62_آقای هادی شوشتری؛ نماینده مردم قوچان وفاروج و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی63_آقای سیداحسان قاضی زاده هاشمی؛ نماینده مردم سرخس و فریمان و عضو کمیسیون فرهنگی64_مهندس حمید بنایی؛ نماینده مردم گناباد و بجستان و عضو کمیسیون عمران65_مهندس رمضانعلی سبحانی فر؛ نماینده مردم سبزوار،جوین،جغتای،خوشاب و داورزن و عضو کمیسیون صنایع و معادن66_مهندس عبداله حاتمیان؛ نماینده مردم درگز و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی 67_حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر عبادی؛ نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات 68_ مهندس علی اکبری؛ نماینده مردم بجنورد،مانه،سملقان،جاجرم،گرمه،راز وجرگلان و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی69_ آقای فرهاد فلاحتی؛ نماینده مردم قائنات وزیرکوه و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات70_دکتر حمیدرضا حاجی بابایی؛ نماینده مردم همدان و فامنین و عضو کمیسیون برنامه و بودجه ومحاسبات71_ آقای بهمن طاهرخانی؛نماینده مردم همدان و فامنین و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات72_آقای امیر خجسته؛ نماینده مردم همدان و فامنین و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور73_آقای علی اکبری؛ نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی  74_آقای مسعود رضایی؛ نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون اجتماعی75_آقای فرج اله رجبی؛ نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون عمران76_ آقای حسینعلی حاجی دلیگانی؛ نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات77_ خانم ناهید تاج الدین؛ نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون اجتماعی78_دکتر حمیدرضا فولادگر؛ نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون صنایع و معادن79_دکتر غلامرضا کاتب؛ نماینده مردم سمنان، مهدی شهر،سرخه و شهمیرزاد و عضو کمیسیون فرهنگی80_دکتر احمد همتی؛ نماینده مردم سمنان،مهدی شهر،سرخه وشهمیرزاد و عضو کمیسیون بهداشت و درمان 81_آقای حسین هاشمی تختی­نژاد؛ نماینده مردم بندرعباس، قشم و ابوموسی  و عضو کمیسیون عمران82_آقای احمد مرادی؛ نماینده مردم بندرعباس،قشم و ابوموسی  و عضو کمیسیون انرژی83_مهندس محمد دامادی؛ نماینده مردم ساری و میاندورود و عضو کمیسیون عمران84_ مهندس علی اصغر یوسف نژاد؛ نماینده مردم ساری و میاندورود و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور 85_ مهندس رضا کریمی؛ نماینده مردم اردبیل،نمین،نیر و سرعین و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی86_محمد فیضی زنگیر؛ نماینده مردم اردبیل،نمین،نیر و سرعین و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات87_مهندس محمداسماعیل سعیدی؛ نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو88_خانم زهرا ساعی؛ نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو و عضو کمیسیون اجتماعی 89_آقای احمد علیرضا بیگی؛ نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور90_مهندس نبی هزارجریبی؛ نماینده مردم گرگان و آق قلا و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات91_ دکتر نورمحمد تربتی نژاد؛ نماینده مردم گرگان و آق قلاو عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی92_حجت الاسلام  والمسلمین مجتبی ذوالنوری؛ نماینده مردم قم و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی93_آقای احمد امیرآبادی فراهانی؛ نماینده مردم قم و عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور94_آقای احمد صفری؛  نماینده مردم کرمانشاه و عضو کمیسیون انرژی95_دکتر محمد بیرانوندی؛نماینده مردم خرم آباد و دوره و عضو کمیسیون آموزش96_آقای محمدرضا ملکشاهی راد ؛ نماینده مردم خرم آباد و دوره و عضو کمیسیون عمران97_دکتر علی اکبر کریمی؛ نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب و عضو کمیسیون اقتصادی  98_ آقای نادر قاضی پور؛ نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسیون صنایع و معادن99_ آقای سیدمحمدجواد ابطحی؛ نماینده مردم خمینی شهر و عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات100_ دکتر علی وقف چی؛ نماینده مردم زنجان و طارم و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی101_ دکتر محمدصادق حسنی جوریابی؛ نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی102_خانم سیده حمیده زرآبادی؛ نماینده مردم قزوین،آبیک  و البرز و عضو کمیسیون صنایع و معادن103_ مهندس سیدابوالفضل موسوی بیوکی؛ نماینده مردم یزد و اشکذر و عضوکمیسیون عمران104_آقای محمود بهمنی؛ نماینده مردم ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد و عضوکمیسیون اقتصادی105_دکتر سید کاظم دلخوش باقری؛ نماینده مردم صومعه­سرا و عضو کمیسیون اقتصادی 106_دکتر محمد خدابخشی؛ نماینده مردم الیگودرز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه107_حجت الاسلام والمسلمین سیدصادق طباطبایی نژاد؛ نماینده مردم اردستان و عضو کمیسیون فرهنگی108_حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی ذوالقدر؛ نماینده مردم میناب،رودان،جاسک،سیریک و بشاگرد  و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور109_ حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی افتخاری؛ نماینده مردم فومن و شفت و عضو کمیسیون عمران110_ آقای عبدالغفور ایران نژاد؛ نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی 111_دکتر محسن کوهکن ریزی؛ نماینده مردم لنجان و عضو کمیسیون صنایع و معادن112_دکتر فردین فرمند؛ نماینده مردم میانه و عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی113_ دکتر محمد قسیم عثمانی؛ نماینده مردم بوکان و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور 114_مهندس رضا علیزاده؛ نماینده مردم ورزقان و عضو کمیسیون صنایع و معادن115_دکتر شمس اله شریعت زاده؛ نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی116_ دکتر اصغر سلیمی؛ نماینده مردم سمیرم و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس117_ دکتر همایون هاشمی؛ نماینده مردم میاندوآب،شاهین دژ و تکاب و عضو کمیسیون بهداشت و درمان118_دکتر عبدالکریم حسین زاده؛ نماینده مردم نقده و اشنویه و عضو کمیسیون عمران119_آقای حسن سلیمانی؛ نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات120_دکتر اسفندیار اختیاری کسنویه؛ نماینده زرتشتیان ایران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات121_حجت الاسلام والمسلمین مجید ناصری نژاد؛ نماینده مردم شادگان و عضو کمیسیون انرژی122_حجت الاسلام والمسلمین احد آزادی خواه؛ نماینده مردم ملایر و عضو کمیسیون فرهنگی123_دکتر رحیم زارع؛ نماینده مردم آباده،بوانات و خرم بید و عضو کمیسیون اقتصادی124_مهندس علی کرد؛ نماینده مردم خاش و میرجاوه و عضو کمیسیون اجتماعی 125_آقای حبیب­اله نیکزادی پناه؛ نماینده مردم بم،ریگان،فهرج و نرماشیر  و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی 126_ دکتر جمشید جعفرپور؛ نماینده مردم لارستان،خنج وگراش و عضو کمیسیون فرهنگی 127_ آقای اقبال محمدیان؛ نماینده مردم رامهرمز و رامشیر و عضو کمیسیون عمران 128_آقای حسین رضا زاده؛ نماینده مردم کازرون و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی129_دکتر محمود شکری؛ نماینده مردم طوالش،رضوانشهر و ماسال  و عضو کمیسیون اقتصادی130_ خانم سکینه الماسی؛ نماینده مردم کنگان،دیر،جم وعسلویه و عضو کمیسیون انرژی 131_دکتر رسول خضری؛ نماینده مردم پیرانشهر و سردشت و عضو کمیسیون اجتماعی132_آقای ژرژیک ابرامیان؛ نماینده مسیحیان ارمنی جنوب و عضو کمیسیون قضائی و حقوقی 133_آقای مرتضی صفاری نطنزی؛        نماینده مردم نطنز و بخش قمصر و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی 134_آقای محمد قمی؛ نماینده مردم پاکدشت و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات 135_ آقای منصور مرادی؛ نماینده مردم مریوان و سروآباد و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات 136_دکتر محمدحسین قربانی؛ نماینده مردم آستان اشرفیه و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات 137_آقای محمدرضا تابش؛ نماینده مردم اردکان و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات138_حجت الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی؛نماینده مردم محلات و دلیجان و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات139_آقای شهاب نادری؛ نماینده مردم پاوه،جوانرود و ثلاث باباجانی و عضو کمیسیون اقتصادی140_آقای محمدباسط درازهی؛ نماینده مردم سراوان،سیب،سوران و مهرستان و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات141_آقای حشمت اله فلاحت پیشه؛ نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی 142_ مهندس شهرام کوسه غراوی؛ نماینده مردم مینودشت،کلاله،مراوه تپه و گالیکش و عضو کمیسیون عمران 143_آقای محمد حسینی؛ نماینده مردم تفرش،آشتیان و فراهان و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات 144_مهندس محمد محمودی شاه نشین؛ نماینده مردم شهریار،قدس و ملارد و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور145_ آقای قرجه طیار؛ نماینده مردم گنبد کاووس و عضو کمیسیون اقتصادی146_دکتر علی کاظمی بابا حیدری؛ نماینده مردم اردل و فارسان و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات 147_ آقای ولی الله نانوا کناری؛ نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی 148_دکتر عبدالله رضیان؛ نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه،جویبار و سیمرغ و عضو کمیسیون صنایع و معادن149_ دکتر اسدالله عباسی؛ نماینده مردم رودسر و املش و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات150_ مهندس حسن خسته بند؛ نماینده مردم بندر انزلی و عضو کمیسیون عمران 151_ آقای عباس گودرزی؛ نماینده مردم بروجرد و عضو کمیسیون اجتماعی152_ آقای محمدابراهیم رضایی؛ نماینده مردم خمین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  153_دکتر اصغر مسعودی؛ نماینده مردم نی ریز و استهبان و عضو کمیسیون فرهنگی154_دکتر اکبر رنجبرزاده؛ نماینده مردم اسدآباد و عضو کمیسیون بهداشت و درمان 155_مهندس هدایت اله خادمی؛ نماینده مردم ایذه و باغملک و عضو کمیسیون انرژی156_دکتر یعقوب شیویاری؛ نماینده مردم میانه و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات157_دکتر منوچهر جمالی سوسفی؛ نماینده مردم رودبار و عضو کمیسیون بهداشت و درمان158_دکتر سیدحسین افضلی؛ نماینده مردم اقلید و عضو کمیسیون عمران159_دکتر سید مرتضی خاتمی؛      نماینده مردم ماه نشان و ایجرود و عضو کمیسیون بهداشت و درمان160_آقای سید حمزه امینی؛ نماینده مردم هشترود و چاراویماق و عضو کمیسیون اجتماعی161_آقای سهراب گیلانی؛ نماینده مردم شوشتر و گتوند و  عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور162_آقای سید حسن حسینی شاهرودی؛ نماینده مردم شاهرود،میامی و بسطام  و عضو کمیسیون اقتصادی163_آقای محمدرضا صباغیان بافقی؛ نماینده مردم مهریز، بافق،ابرکوه،خاتم و بهاباد و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور 164_مهندس شادمهر کاظم زاده؛ نماینده مردم دهلران،دره شهر،آبدانان و بدره و عضو کمیسیون عمران 165_مهندس حبیب اله کشت زر؛ نماینده مردم بهبهان و آغاجاری و عضو کمیسیون انرژی166_آقای علی اسماعیلی؛ نماینده مردم نور و محمودآباد و عضو کمیسیون اقتصاد167_دکتر اصغر سلیمی؛ نماینده مردم سمیرم و عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور 168_دکتر جهانبخش محبی نیا؛ نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات169_آقای حسن بهرام نیا؛ نماینده مردم نهاوند عضو کمیسیون انرژی170_آقای سیدتقی کبیری؛ نماینده خوی و چایپاره و عضو کمیسیون اقتصاد171_مهندس محمد مهدی برومندی؛ نماینده مردم مرودشت،پاسارگاد و ارسنجان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی172_دکتر عباسعلی پوربافرانی؛ نماینده مردم نایین،خور و بیابانک و عضو کمیسیون بهداشت و درمان173_مهندس محسن بیگلری؛ نماینده سقز و بانه و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات 174_آقای مهرداد بائوج لاهوتی؛ نماینده مردم لنگرود و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات175_دکتر محمد وحدتی؛ نماینده مردم بستان آباد و عضو کمیسیون انرژی176_آقای ضیاءاله اعزازی ملکی؛    نماینده مردم بناب و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات177_دکتر بشیر خالقی؛ نماینده مردم خلخال و کوثر و عضو کمیسیون بهداشت و درمان178_آقای علی گلمرادی؛ نماینده مردم بندر ماهشهر،امیدیه،هندیجان و بخش جولکی  و عضو کمیسیون انرژی179_مهندس عباس پاپی زاده بالنگان؛ نماینده مردم دزفول و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی180_آقای عدل هاشمی پور؛ نماینده مردم کهکیلویه،بهمئی،چرام و لنده و عضو کمیسیون انرژی 181_آقای اسداله قره خانی الوستانی؛ نماینده مردم علی آباد و عضو کمیسیون انرژی182_آقای یوناتن بت کلیا؛ نماینده مردم مسیحیان آشوری و کلدانی و عضو کمیسیون عمران 183_آقای علیرضا ابراهیمی؛ نماینده مردم رامیان و آزادشهر و عضو کمیسیون فرهنگی 184_مهندس محمدرضا منصوری؛ نماینده مردم ساوه و زرندیه و عضو کمیسیون صنایع و معادن185_دکتر حسین امیری خامکانی؛ نماینده مردم زرند و امیریه و عضو کمیسیون انرژی186_آقای یحیی کمالی پور؛ نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی 187_ آقای ابوالفضل ابوترابی؛ نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور 188_دکتر خدیجه ربیعی فرادنبه؛ نماینده مردم بروجن و عضو کمیسیون فرهنگی189_مهندس زهرا سعیدی؛ نماینده مردم مبارکه و عضو کمیسیون اقتصادی190_دکتر معصومه آقاپور علیشاهی؛ نماینده مردم شبستر و عضو کمیسیون اقتصادی 191_دکتر ذبیح نیکفر لیالستانی؛ نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل و عضو کمیسیون بهداشت و درمان192_آقای حسن لطفی؛ نماینده مردم رزن و عضو کمیسیون اجتماعی193_ دکتر احمد بیگدلی؛ نماینده مردم خدابنده و عضو کمیسیون اجتماعی194_دکتر محمد خالدی سردشتی؛ نماینده مردم لردگان و عضو کمیسیون انرژی 195_ دکتر رضا انصاری؛ نماینده مردم داراب و زرین دشت و عضو کمیسیون صنایع و معادن 196_دکتر اکبر ترکی؛ نماینده مردم فریدن، چادگان، فریدون شهر،بوئین ومیاندشت و عضو کمیسیون بهداشت و درمان197_دکتر کمال الدین شهریاری؛ نماینده مردم دشتی و تنگستان و عضو کمیسیون عمران 198_ دکتر کارن خانلری؛ نماینده مردم ارامنه شمال و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات199_ دکتر نظر افضلی؛ نماینده مردم نهبندان و سربیشه و عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی200_دکتر احمد حمزه؛ نماینده مردم کهنوج، منوجان،رودبارجنوب،قلعه گنج و فاریاب و عضو کمیسیون بهداشت و درمان201_آقای علی محمد مرادی؛ نماینده مردم قروه و دهگلان و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی202_ دکتر سیدحسین نقوی حسینی؛ نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی203_ دکتر مسعود گودرزی؛ نماینده مردم ممسنی و رستم و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی204_ دکتر محمد حسن نژاد؛ نماینده مردم مرند و جلفا و عضو کمیسیون اقتصادی 205_آقای عبدالله سامری؛ نماینده مردم خرمشهر و عضو کمیسیون انرژی 206_ دکتر یوسف داوودی؛ نماینده مردم سراب و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی207_ مهندس علی ابراهیمی؛ نماینده مردم شازند و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی208_ آقای علی بختیاری؛ نماینده مردم بافت،رابر و ارزوئیه و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی209_ آقای قاسم احمدی لاشکی؛ نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات210_ آقای سلام امینی؛ نماینده مردم ایلام، ایوان،چرداول، مهران و ملکشاهی و عضو کمیسیون انرژی 211_ مهندس قاسم میرزایی نیکو؛نماینده مردم دماوند و فیروزکوه و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور 212_ آقای عامر کعبی؛ نماینده مردم آبادان و عضو کمیسیون اقتصادی213_ آقای غلامرضا شرفی؛ نماینده مردم آبادان و عضو کمیسیون انرژی 214_ دکتر بهروز بنیادی؛ نماینده مردم کاشمر، خلیل آباد و بردسکن و عضو کمیسیون بهداشت و درمان215_ دکتر کمال دهقانی فیروزآبادی؛ نماینده مردم تفت و میبد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی216_ آقای مجید کیان پور؛ نماینده مردم درود و ازنا و عضو کمیسیون عمران 217_ آقای الهیار ملکشاهی؛ نماینده مردم کوهدشت و رومشکان و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی 218_ آقای شهباز حسن پور بیگلری؛ نماینده مردم سیرجان و بردسیر و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات 219_دکترعزت اله یوسفیان ملا؛ نماینده مردم آمل و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات 220_ آقای شهروز برزگر کلشانی؛نماینده مردم سلماس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی.                      

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: