کد خبر: ۷۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵
در 9 ماهه امسال بیش از 436 هزار نفر به دلیل نزاع به مراکز پزشکی قانونی کل کشور مراجعه کرده‌اند، آماری که نشان می‌دهد حجم زیادی از پرونده‌های ارجاعی به پزشکی قانونی را شامل می‌شود و البته ممکن است درصد کمی از آنها ساختگی باشد، موضوعی که جانشین رییس سازمان پزشکی قانونی در مدیریت بحران به تشریح آن پرداخته است.

ذکتر مهرداد علی‌بخشی در این باره گفت: گاهی ممکن است افرادی در نزاع با یکدیگر دچار آسیب دیدگی شوند و بعضا ممکن است برخی از طرفین بخواهد بعد از نزاع با خودزنی آسیب دیدگی خود را افزایش داده یا آسیب دیدگی‌های قبلی خود را ناشی از نزاع اعلام کند که در این زمینه پزشکی قانونی با شیوه‌های خاص خود امکان تشخیص را داشته و می‌تواند چنین ادعایی را رد کند.


علی بخشی ادامه داد: با توجه به شدت و نوع برخی صدمات مشخص شده که این صدمات توسط افراد ثالث و با رضایت شخص آسیب دیده ایجاد شده که این امر یک هشدار جدی درباره وجود افراد خاصی است که این صدمات را بر روی دیگران ایجاد می کنند.

ی با بیان اینکه امکانات و سطح کارشناسی پزشکی قانونی در تشخیص آسیب دیدگی‌های جعلی و غیر مرتبط در سال‌های اخیر افزایش داشته است گفت: با توجه به اینکه اطلاعات افرادی که به دلیل نزاع به پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند ثبت می‌شود بنابراین از طریق این اطلاعات نیز می‌توان متوجه شد که به عنوان مثال فردی در طول یک سال چند بار با ادعای نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کرده است.
 

جانشین رییس سازمان پزشکی قانونی در مدیریت بحران  درباره ملاک‌ها و معیارهای مختلف وتخصصی پزشکی قانونی که برای بررسی آسیب های ناشی از نزاع وجود دارد، اظهار کرد:  زمانی که یک مصدوم با ادعای نزاع به پزشکی قانونی مراجعه و ما وی را معاینه می‌کنیم، چنانچه به این نتیجه برسیم که صدمات ناشی از حادثه مورد ادعا نیست، در گزارشی که به مقام قضایی ارسال می‌شود اعلام می‌کنیم که مثلا فلان آسیب دیدگی با ادعا یا زمان آن تطابق ندارد و در نهایت این قاضی است که حکم را صادر می‌کند.

وی درباره اینکه اگر فردی به پزشکی قانونی مراجعه کند چه مراحلی را باید طی کند افزود: زمانی که یک فرد برای میزان صدمات جسمی به پزشکی قانونی مراجعه می‌کند آسیب‌های وی بررسی شده و با قانون مجازات اسلامی تطبیق داده می‌شود. سپس بررسی می‌شود که عامل ایجاد این ضایعه به چه دلیل بوده و آیا حدوث آن می تواند با حادثه مورد ادعا نظیر تصادف یا نزاع و ... تطابق داشته باشد یا خیر؛ به عنوان مثال اگر آسیب ناشی از اصابت مستقیم قطعات خودرو یا پرتاب فرد و کشیدگی روی زمین تفاوت هایی دارد .

علی بخشی ادامه داد: در گام بعدی زمان حدوث ضایعه مشخص می‌شود و پزشکی قانونی اعلام می‌کند که این آسیب دیدگی مثلا مربوط به یک یا دو روز قبل یا چه محدوده زمانی است.

جانشین رییس سازمان پزشکی قانونی در مدیریت بحران درباره اینکه آیا امکان اینکه ساعت وقوع حادثه و آسیب دیدگی مشخص شود وجود دارد یا خیر؟ گفت: با توجه به نحوه مراقبت، شرایط بدنی و نحوه درمان فرد آسیب دیده نمی‌توان ساعت دقیق آسیب دیدگی را مشخص کرد اما حدود زمان آن قابل تشخیص بوده و علاوه بر آن معیارهایی وجود دارد که می‌توان تشخیص داد که آیا آن آسیب در پی نزاع با آن ضربه ایجاد شده یا علتش چیز دیگری بوده است.

جانشین مدیریت بحران رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه اگر صدمات فرد دارای دیه مقدر باشد تطابق با قانون دیات در گواهی ها درج و در غیر این صورت ارش صدمات تعیین و اعلام می شود، گفت:  چنانچه فرد دچار نقص عضو شود، میزان آن مشخص و ارش آن نیز تعیین می‌شود.

به گفته وی، ادعای افراد در مورد آسیب دیدگی ناشی از تصادف یا نزاع در پزشکی قانونی بررسی و کارشناسی شده و اگر ادعای کذبی باشد، به مقام قضایی اعلام واین افراد به دلیل جعل حتی ممکن است محاکمه نیز بشوند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: