کد خبر: ۷۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۴ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵
در کشورهای صنعتی متوسط قیمت برق خانگی به ازای کیلووات ساعت 20 سنت یورو (800 تومان) است. در کنار آن برقی که از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تولید شود هزینه‌ای بالغ بر 10 سنت یورو برای مصرف‌کننده دارد.
هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو  به روزنامه ایران گفت: 

- در حال حاضر برقی که در اختیار مشتری قرار می‌دهیم ارزان‌ترین نوع برق در دنیاست. شاید بتوان گفت که در 200 کشور دنیا برقی ارزان‌تر از برق ایران وجود ندارد. امسال قیمت تمام شده برق بدون احتساب هزینه سوخت مصرفی در نیروگاه‌ها عددی در حدود 105 تومان به ازای هر کیلووات ساعت است و این در شرایطی است که متوسط قیمت فروش برق 66 تومان است. به عبارت دیگر حدود 40 تومان در هر کیلووات ساعت ضرر می‌کنیم. 

- کمترین یارانه که به مصرف‌کنندگان پرداخت می‌شود در بخش تجاری است و تا حدودی قیمت تمام شده را جبران می‌کند. قیمت برق برای این بخش 150 تا 160 تومان در هر کیلووات ساعت است.

- در کشورهای صنعتی متوسط قیمت برق خانگی به ازای کیلووات ساعت 20 سنت یورو (800 تومان) است. در کنار آن برقی که از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تولید شود هزینه‌ای بالغ بر 10 سنت یورو برای مصرف‌کننده دارد. بنابراین اگر کسی برای تأمین مصرف خود اقدام به ساخت نیروگاه تجدیدپذیر نظیر خورشیدی کند مقرون به صرفه‌تر از برقی است که از دولت یا بخش خصوصی می‌خرد. 

- در ایران وقتی قیمت متوسط هر کیلووات ساعت برق 66 تومان اما قیمت برق تولیدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر 400 تومان باشد، طبیعی است که مصرف‌کنندگان رغبتی به استفاده از برق تجدیدپذیر نداشته باشند. لذا امیدوارم با توجه به برنامه ششم توسعه سهم این نیروگاه‌های تجدیدپذیر افزایش یابد. این قانون وزارت نیرو را مکلف کرده است که 5 درصد از ظرفیت نیروگاهی کشور را به نیروگاه‌های تجدیدپذیر اختصاص دهد.امیدواریم که در طول سال‌های آینده شرایطی داشته باشیم که برق پاک هم در سبد تولیدی کشور داشته باشیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: