کد خبر: ۷۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۵
جانشین ستاد مدیریت بحران استان کرمان گفت: طبق برآورد کارشناسان آب منطقه کرمان، طی یک هفته گذشته این استان شاهد بارش 11 میلیارد متر مکعب نزولات جوی بوده است.
ابوالقاسم سیف الهی روز یکشنبه در ستاد بحران استان کرمان افزود: حدود 70 درصد یک سال زراعی در یک هفته گذشته در استان کرمان بارش نزولات جوی را شاهد بوده ایم.
وی با بیان اینکه ستاد بحران استان کرمان از اول هفته گذشته در آماده باش کامل به سر می برد اظهار کرد: اطلاع رسانی لازم نیز به منظور پیشگیری از خسارات ناشی از بارندگی به مردم انجام شد و همه سازمان ها پیش بینی های لازم را انجام داده اند.
سیف الهی ادامه داد: این میزان بارش با توجه به اینکه میزان تبخیر و نفوذ کم بوده به صورت روان آب ها درآمده که البته سدها نیز بخش زیادی از روان آب ها را کنترل کرده است.
وی با اشاره به تخریب پل های محور کرمان - بم به دلیل سیلاب طی چند روز گذشته اضافه کرد : ظرف مدت 12 ساعت، پل های تخریب شده این محور با پل های خرپایی تعویض شد که کار کم نظیری بود.
سیف الهی اظهار کرد: سدهای استان کرمان عملکرد بسیار خوبی دارند و سرریز برخی از این سدها به هزار مترمکعب در ثانیه رسیده که اگر این میزان آب توسط سدها کنترل نشده بود، با مشکلات جدی مواجه می شدیم.
معاون امور عمرانی استانداری کرمان از همکاری مسئولان استانی، شهرستانی و نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی طی هفته اخیر با ستاد مدیریت بحران این استان تقدیر کرد.
** بی اطلاعی از حال برخی عشایر و 15 روستا در بافت، رابر و ارزوئیه 
نماینده مردم شهرستان های رابر، بافت و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون از حال برخی عشایر و اهالی 15 روستا این حوزه خبری نیست و حتی با تلفن نیز امکان ارتباط گرفتن با آنها نبوده است و باید اقدام اساسی در این زمینه انجام شود. 
علیبرز بختیاری نیز با اشاره به اینکه بیشترین حجم بارندگی طی هفته گذشته در شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه اتفاق افتاده است افزود: میزان بارندگی در این شهرستان بین 330 تا 350 میلی مترمکعب گزارش شده است. 
وی اظهار کرد: تمام ساختمان های خشت گلی در منطقه بافت، رابر و ارزوئیه تخریب شده و یا به دلیل خیس خوردگی بزودی تخریب می شوند. 
بختیاری عنوان کرد: حجم بارندگی در منطقه بافت، رابر و ارزوئیه به حدی است که خسارت های زیادی را به دنبال داشته است. 
وی بیان کرد: بخشی از دام عشایر آسیب دیده است و به دلیل سرمای شدید که در راه است، خسارت های جدی به آنها وارد می شود. 
نماینده مردم شهرستان های رابر، بافت و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی افزود: تمام قنوات، آب بندها و موتور پمپ های آب شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه آسیب دیده و جهاد کشاورزی باید در این زمینه اقدام اساسی انجام دهد. 
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان نیز گفت: تمام واحدهایی که در شهرستان های تحت پوشش سامانه بارشی بوده اند خسارت دیده اند و در ارزیابی های اولیه این واحدها نیاز به رسیدگی دارند. 
علی اکبر سلطانی افزود: تیم هایی تخصصی بازرسی از منازل مسکونی از روز گذشته در استان کرمان فعال شده و طی 48 ساعت آینده آمار تخصصی و غیر احساسی درباره میزان خسارت به واحدهای مسکونی را اعلام می کنیم. 
وی یادآور شد: در روز سه شنبه هفته جاری نیز معاون بازسازی و حوادث بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به استان کرمان سفر می کند و تسهیلات مورد نیاز نیز با پیگیری های انجام شده، در حال تصویب است. 
**بحران بزرگی در حوادث اخیر در حوزه مخابراتی رخ داد 
مدیرعامل شرکت مخابرات استان کرمان گفت: در حوادث اخیر بحران بزرگی در خطوط اصلی بین شهری ایجاد شد. 
محمد دوست محمدی افزود: در برخی از شهرستان ها خطوط ارتباطی به طور کامل قطع شد و تمام تلاش این بود که کل ارتباطات به یک مسیر دیگر هدایت شود. 
وی با اشاره به اینکه ارتباطات به 2 عامل انتقال و برق بستگی دارد اظهار کرد: وقتی قطعی برق را داشته باشیم، ارتباطات سایت ها را حداکثر طی پنج ساعت از دست داده و کاهش پوشش را خواهیم داشت. 
دوست محمدی ادامه داد: مشکلات فیبرهای نوری در حوادث اخیر در چند سال گذشته بی سابقه بود و بر اثر بارش ها خسارت هایی به تجهیزات مخابراتی نیز وارد شده که موجب کاهش آنتن دهی در برخی مناطق شده است. 
** آسیب جدی به برخی از پل های استان کرمان وارد شده است 
مدیرکل راهداری استان کرمان گفت: بر اثر بارش های اخیر آسیب جدی به برخی از پل های استان کرمان وارد شده که باید برای ترمیم آنها اعتبارات لازم پیش بینی شود. 
خداداد مقبلی افزود: تامین اعتبار مورد نیاز برای بارسازی پل های واقع در محورهای ارتباطی باید به گونه ای باشد که در حوادث آتی مشکل جدی در این زمینه برای استان کرمان ایجاد نشود. 
وی با اشاره به اینکه برآورد خسارت ها به حوزه راهها در اسرع وقت تهیه و ارسال می شود ادامه داد: از دوشنبه هفته گذشته که بارندگی ها در استان کرمان رخ داده، 17 گردنه برفگیر کاملا بارش برف داشته اند و عملیات نمک پاشی و برف روبی را به طور دائمی اجرا کرده ایم. 
مقبلی ادامه داد: در استان کرمان با وجود بارش های سنگین برف هیچ مسیری بسته نشد و کار سنگینی در این زمینه انجام شد. 
وی یادآور شد: پلی در مسیر بردسیر - سیرجان به دلیل سرریز سد حلبی ساز با مشکل مواجه شده بود که با امکانات ماشین آلاتی آن را برطرف کردیم. 
مقبلی تصریح کرد: در مسیر بم - کرمان نیز 2 دستگاه پل ها تخریب شد که 2 پل خرپایی به جای این پل ها جایگزین و یک لاین فعال شد و لاین دیگر نیز امروز بازگشایی می شود. 
** 29 هزار آسیب دیده از سیل های اخیر توسط هلال احمر خدمات رسانی شدند 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان گفت: تیم های امدادی این جمعیت به هفت هزار و 89 خانوار و 29 هزار آسیب دیده خدمات رسانی کرده اند. 
علی گنج کریمی روز یکشنبه در ستاد بحران استان کرمان افزود: در مجموع 238 تیم امدادی در حوادث اخیر استان کرمان کار امدادرسانی به حادثه دیدگان را انجام داده اند. 
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر 500 نفر اسکان در جای امن را داریم عنوان کرد: از بدو شروع کار امدادرسانی، اولویت کار بر اساس دستور العمل های جمعیت هلال احمر، نجات جان انسان ها بود و استان در این زمینه موفق عمل کرده و خسارت جانی در این حادثه به جز یک مورد نداشتیم و آن نیز ناشی از بی احتیاطی فردی بود. 
وی اظهار کرد: برخی از عشایر در شهرستان هایی که بروز سیل را داشتیم اسکان اضطراری داده شدند و 20 تن نایلون در منطقه توزیع شد. 
گنج کریمی یادآور شد: به دلیل شرایط جوی در روزهای گذشته، بالگرد جمعیت هلال احمر امکان پرواز به مناطق سیل خیز را نداشت و از دیروز که جو تغییر کرد به پرواز درآمد. 
وی عنوان کرد: امروز امداد هوایی به خانوارهایی که در آن سوی سد نساء بوده اند انجام می شود. 
گنج کریمی ادامه داد: برای تامین آب معدنی، نان و سوخت که در اقلام 22 گانه هلال احمر مطرح نشده است، فرمانداران باید کمک کنند. 
** ورود کود مرغی یکی از ریزفاکتورهای انتقال بیماری آنفلوانزای پرندگان 
حسین رشیدی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: ورود کود مرغی از سایر استان ها به استان کرمان یکی از ریزفاکتورهای انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است و در حال حاضر در جنوب کرمان و 2 استان مجاور (استان هایی فارس و یزد) کانون بیماری را داریم. 
وی با تاکید بر اینکه این بیماری از نظر امنیت غذایی بسیار حائز اهمیت است ادامه داد: این بیماری می تواند صنعت طیور کشور را که تامین کننده اصلی پروتئین مورد نیاز است آلوده کند. 
رشیدی تصریح کرد: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان احتمال انتشار و انتقال به انسان را دارد و نگرانی جدی این است که در کنار آنفلوانزای انسانی تبادل ژنتیکی انجام دهد و پاندمی آنفلوانزا رخ دهد. 
وی ادامه داد: این نگرانی به دنبال بارندگی ها و ایجاد تالاب ها در استان کرمان وجود دارد که به دلیل مهاجرت پرندگان به استان آلودگی افزایش یابد. 
رشیدی ادامه داد: اگر با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مواجه شویم باید در شعاع یک کیلومتری همه پرندگان را معدوم کنیم. 
معاون سلامت دامپزشکی جنوب استان کرمان نیز گفت: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان برای اولین بار در 23 بهمن ماه سال جاری گزارش و نمونه برداری شد که پس از ارسال به آزمایشگاه مرجع، نمونه آنفلوانزای فوق حاد تائید شد. 
خوبیار مشایخی بیان کرد: پس از تائید این موضوع جلسه ای با دانشگاه علوم پزشکی جیرفت برگزار و پروتکل ها تعیین و معدوم سازی و ضد عفونی کانون ها نیز انجام شد. 
وی اظهار کرد: این کانون بیماری در پر تراکم ترین جای شهر جیرفت بود که 3.5 کیلومتر مربع وسعت داشت و برای مقابله با آن باید 200 کوچه و محله و سه تا چهار هزار منزل مسکونی بازرسی می شد. 
مشایخی گفت : به محض تائید نمونه ها در تهران، ستاد شورای تامین در فرمانداری تشکیل و مکاتبات لازم انجام شد. 
وی با اشاره به اینکه با 15 اکیپ عملیاتی کار معدوم سازی طیور را در جیرفت انجام دادند اظهار کرد: همزمان با معدوم سازی چهار هزار قطعه طیور، اکیپ های دفن بهداشتی فعال و طیور معدوم شده با گاز co2، دفن بهداشتی شدند. 
مشایخی به اقدامات قبل از بروز آنفلوانزای پرندگان نیز اشاره و بیان کرد: اجرای پایش مستمر، اطلاع رسانی از طریق نشریات، فضای مجازی، کلاس های آموزش ترویجی و پیامک و نصب پلاکارد در سطح منطقه در راستای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزای طیور انجام شده است. 
وی به چالش های جنوب استان کرمان در زمینه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اشاره و بیان کرد: قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان وحشی، پراکندگی زیاد واحدهای روستایی در منطقه، نبود کشتارگاه در منطقه جنوب و ورود فراوان کود مرغی برای مصارف کشاورزی از جمله این موارد است. 
مشایخی افزود: برآرود شده حدود سه میلیارد ریال برای معدوم سازی طیور آلوده یا مشکوک به بیماری آنفلوانزا و پنج میلیارد و 450 میلیون ریال برای ایجاد پست های قرنطینه در شهرستان جیرفت مورد نیاز است. 
وی گفت: 2 میلیارد ریال نیز برای پرداخت غرامت به افرادی که طیور آنها معدوم شده نیز نیاز است. 
مشایخی تاکید کرد: این بیماری در حال حاضر کنترل شده و پس از اقدامات انجام شده، تاکنون موردی از این بیماری گزارش نشده است. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: