کد خبر: ۷۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
رهبران اروپا با انتقاد شدید از واشنگتن در کنفرانس امنیتی مونیخ، نسبت به "آسیب زدن به انسجام اتحادیه اروپا،‌ رها کردن ارزش‌های مشترک و احیای روابط حسنه با روسیه" هشدار دادند.
 اورسلا فون درلاین، وزیر دفاع آلمان در سخنانی شدیداللحن در کنفرانس امنیتی مونیخ علیه دولت ترامپ، از ایالات متحده آمریکا خواست تا روابط "ترانس آتلانتیک" را بدیهی فرض نکند.

فون در لاین در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت‌: دوستان آمریکایی ما به خوبی می‌دانند که لحن شما مقابل اروپا و ناتو تاثیر مستقیمی در انسجام قاره ما دارد. وجود یک اتحادیه اروپای باثبات به نفع آمریکا هم هست؛ همینطور یک ناتوی قوی و متحد.

آندژی دودا، رئیس‌جمهوری لهستن هم تاکید کرد: اساس قدرت ما وحدت ترانس-آتلانتیک ماست. ما نباید بی‌پروا آن را زیر سوال ببریم. همه ما متوجه هستیم که تبعات یک بی‌ثباتی بالقوه در اروپا در هر دو طرف اقیانوس اطلس حس خواهد شد.

روابط "ترانس-آتلانتیک" یا به عبارتی دو سوی اقیانوس اطلس به روابط تجاری، سیاسی، امنیتی و اقتصادی کشورهای دو سوی این اقیانوس گفته می‌شود که به شکل کلی در روابط اروپا با ایالات متحده خلاصه می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا در دوره‌اخیر از تصمیم بریتانیا برای ترک اتحادیه اروپا استقبال کرده،‌ از ناتو انتقاد کرده و رویکرد ملایمش در قبال روسیه متحدانش را نگران کرده است و موجب شده تا آنها به دنبال دریافت تضمین‌هایی باشد.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است امروز شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی کند. پیش از او، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در همین نشست تاکید کرد که اتحاد میان اروپا و آمریکا "قویترین سنگر" علیه بی‌ثباتی و خشونت است.

وزیر دفاع آلمان در مونیخ با تاکید بر اینکه آمریکا باید به روابط ترانس آتلانتیک احترام بگذارد، به این نکته اشاره کرد که متحدان نباید جا پای روسیه بگذارند. فون درلاین تاکید کرد: نمی‌توان یک سیاست "ارتباط مساوی" با متحدان و آن کسانی برقرار کرد که ارزش‌ها ما، مرزهای ما و قوانین بین‌الملل را علنا زیر سوال می‌برند.

او همچنین ارزش‌های اساسی ناتو را به واشنگتن یادآوری کرد و گفت: این ارزش‌ها هرگز اجازه شکنجه را نمی‌دهند. این ارزش‌ها از ما می‌خواهند تا از ایجاد هرگونه قربانی غیرنظامی جلوگیری کنیم و معنای آن این است که از کسانی که نیازمند هستند، حفاظت کنیم.

فون درلاین همچنین با انتقاد از طرح جنجالی ترامپ علیه ورود مسافرانی از هفت کشور عمدتا مسلمان به آمریکا گفت: باید کاملا مراقب باشیم که این جنگ علیه ترور به جنگی علیه اسلام یا مسلمانان تبدیل نشود. در غیر اینصورت خودمان را در شرایط دشواری قرار می‌دهیم که تنها خشونت و وحشت افزایش پیدا می‌کند. به جای آن باید با مسلمانان و کشورهای عرب همفکر همکاری کنیم.  

روز جمعه (۱۷ فوریه) کنفرانس امنیتی مونیخ در مرکز ایالت بایرن آلمان گشایش یافت. در این کنفرانس رهبران حکومتی و دولتی ۳۰ کشور، حدود ۸۰ وزیر و شماری از سیاستمداران و نظامیان بلندپایه حضور دارند. در میان شرکت‌کنندگان نام دبیرکل سازمان ملل متحد، دبیرکل ناتو، رؤسای پارلمان و شورای اروپا، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نمایندگان سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب، سازمان شانگ‌های، اینترپل، سازمان‌های مدافع امور پناهندگان و مهاجران به‌چشم می‌خورد.

تا ظهر یکشنبه (۱۹ فوریه) قرار است که بیش از یک‌هزار جلسه و گفت‌وگوی دو و چندجانبه میان شرکت‌کنندگان کنفرانس برگزار شود.

نخستین‌ سخنران مراسم گشایش کنفرانس، اورسولا فون درلاین، وزیر دفاع آلمان بود. خانم فون درلاین غیرمستقیم خطاب به دولت جدید ایالات متحده گفت که آلمان برای افزایش بودجه نظامی خود که خواست ایالات متحده است آمادگی دارد، اما با خدشه‌دار کردن ارزش‌های معنوی غرب و حیثیت انسان‌ها مخالف است.

سخنران دوم مراسم گشایش کنفرانس مونیخ جیمز ماتیس، وزیر دفاع ایالات متحده بود. او به هیچ‌کدام از اظهارات همتای آلمانی خود واکنش نشان نداد و تنها به این امر بسنده کرد که دولت جدید آمریکا نیز به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) وفادار و به مسئولیت خود در قبال این سازمان نظامی واقف است. ماتیس علاوه بر این، بر افزایش بودجه نظامی کشورهای عضو پیمان آتلانتیک تاکید کرد.

سخنران دیگر آمریکایی سناتور جان مک‌کین بود. رقیب انتخاباتی باراک اوباما در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سخنرانی خود بر ارزش‌های معنوی مشترک آمریکا و اروپا تاکید کرد و اطمینان داد که اکثر آمریکایی‌ها از این ارزش‌ها دفاع می‌کنند. مک‌کین از سران و مردم اروپا خواست که با وجود شرایط نامطلوب فعلی و تنش‌هایی که پس از انتخاب دونالد ترامپ پدید آمده، آمریکا را هم‌راه و یاور خود بدانند و به آن پشت نکنند.

در همین حال وزرای دفاع ناتو در کنفرانس امنیتی مونیخ، آینده سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را بررسی کردند. تردیدها درباره آینده ناتو در میان کشورهای عضو و فراتر از مرزهای ناتو گسترش یافته است اما یک تهدید مشترک موجب شده تا وزیران دفاع یه این پرسش واکنش نشان دهند.

 پنج تن از وزرای دفاع ناتو شامگاه جمعه در کنفرانس مذکور درباره این مساله گفت‌وگو کردند که آیا طبق حرف‌های ترامپ، این ائتلاف "منسوخ" است یا خیر.

مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس به عنوان اولین سخنران پاسخ روشنی داد و گفت: تنها پاسخ این است "خیر". ناتو در سال 2017 بسیار مهم است اما برای اینکه همچنان مهم باقی بماند باید سریعتر عمل کند. این ائتلاف باید آماده باشد تا طرح ثبات را در فراتر از مرزهایش متصور باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: