کد خبر: ۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۲ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۴
دبیر سومین همایش ملی زبان شناسی و آموزش زبان فارسی گفت: ورود واژگان بیگانه ، مهمترین چالش امروز زبان و ادبیات فارسی است.
سیدمحمد حسینی معصوم روز سه شنبه در نشست خبری گفت: بخشی از آسیب هایی که از ناحیه وام گیری از زبان های خارجی و زبان بیگانه به زبان فارسی وارد می شود، حاصل فناوری های نوین از جمله رایانه و تلفن همراه است.
وی اظهار کرد: این وضعیت موجب ضعف و تحلیل رفتن زبان فارسی می شود که بررسی راهکارها از جمله ضرورت واژه گزینی و آموزش زبان فارسی از اهداف برگزاری سومین همایش ملی زبان شناسی و آموزش زبان فارسی است.
وی با اشاره به برگزاری این همایش در روزهای 11 و 12 اسفندماه اظهار کرد: 900 عنوان مقاله پژوهشی به دبیرخانه این همایش ارسال شده که از این تعداد 200عنوان توسط هیات داوران انتخاب شده است.
این استاد دانشگاه پیام نور خراسان رضوی بیان کرد: از میان101 مقاله در دو روز برگزاری همایش به صورت سخنرانی، 40 مقاله به صورت پوستر ارائه و 59 مقاله نیز در قالب چاپ کتابچه در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد.
وی گفت: اگرچه این همایش به صورت ملی برگزار می شود اما تعداد 10 مقاله از کشورهای ژاپن، عراق، استرالیا و صربستان نیز به این همایش ارسال شده است.
حسینی معصوم بیان کرد: مقالات پژوهشی این همایش در قالب 20 موضوع در دو محور زبان شناسی نظری و آموزش زبان فارسی تهیه و ارائه شده است.
رئیس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی نیز در این جلسه اظهار کرد: سومین همایش ملی زبان شناسی و آموزش زبان فارسی با حضور شخصیت های برجسته از جمله رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، معاون وزیرعلوم و رئیس دانشگاه پیام نور و شماری از پژوهشگران بنام و مطرح به میزبانی دانشگاه پیام نور برگزار می شود.
محمدعلی داوریار با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه فردوسی مشهد نیز در برگزاری این همایش همکاری دارند، گفت: برگزاری این همایش در مشهد آغازی برای راه اندازی مرکز بین المللی و دپارتمان آموزش زبان فارسی و زبان شناسی در این دانشگاه است.
این مسئول گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در پاسداشت زبان فارسی و نیز انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017، این مرکز می تواند گام های موثری در جهت حفظ و تقویت زبان فارسی و آموزش آن بردارد.
وی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور با شعار 'آموزش برای همه در همه وقت و همه جا' موفق شده آرزوی تحصیلات تکمیلی را برای خیل عظیمی ازعلاقه مندان برآورده کند، افزود: این دانشگاه در سراسر کشور با بیش از 500 واحد و مرکز دانشگاهی، بیش از 800 هزار دانشجو و چهار هزار عضو هیات علمی دارد.
وی اظهار کرد: دانشگاه پیام نور خراسان رضوی نیز با 250 عضو هیات علمی و 60 هزار دانشجو در قالب 32 مرکز و واحد دانشگاهی در این عرصه فعالیت دارد.
دانشگاه پیام نور خراسان رضوی هم اکنون در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا حدود 60 هزار دانشجو دارد. 
از این تعداد بیش از دو هزار نفر در 33 رشته مقطع کارشناسی ارشد در قالب دوره های فراگیر مشغول تحصیل هستند.
دانشگاه پیام نور خراسان رضوی در قالب 31 واحد و مرکز دانشگاهی با 220 عضو هیات علمی فعالیت دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: