کد خبر: ۷۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
با راه‌یابی دونالد ترامپ به کاخ سفید و گمانه‌زنی‌ها در ارتباط با حضور و یا عدم حضور خانواده وی در این مجموعه سیاسی و دیپلماتیک، بحث‌ها در میان رسانه‌ها در ارتباط با اماکن مجلل و محل اقامت سایر روسای جمهور در سطح جهان فراگیر شده است.


در این میان نیویورک تایمز با اشاره به اماکن دیپلماتیک و محل اقامت روسای جمهور در سطح جهان، به معرفی ده کاخ مشهور و برتر به عنوان محل اقامت روسای جمهور کشورهای جهان پرداخته است.

 

1-  کاخ ریاست جمهوری فیلیپین

کاخ ریاست جمهوری فیلیپین درست روی یک رودخانه در مجاورت شهر مانیل، پایتخت قرار گرفته است. این مکان به عنوان مکانی تاریخی در سال 1750 ساخته شده است و در جریان جنگ داخلی آمریکا و اشغال کاخ سفید به محل اقامت موقت رهبران سیاسی و تبعیدی آمریکا تبدیل شد. از اواخر دهه 1970 با نوسازی و تعمیر این محل، ساختمان به عنوان کاخ ریاست جمهوری فیلیپین تعیین شد و رودریگو دوترته رئیس جمهور فعلی اعلام کرده که تصمیم دارد نام آن را به کاخ مردم تغییر دهد. گفته شده دوتره در همین کاخ فرمان دستگیری و اعدام 2 هزار قاچاقچی مواد مخدر را صادر کرد.

 

2- کاخ ریاست جمهوری برزیل

کاخ سپیده دم در برازیلیا، پایتحت برزیل، یکی از مشهورترین کاخ‌های ریاست جمهوری آمریکای جنوبی به شمار می‌رود. سازنده این کاخ مدرن، در واقع همان سازنده مقر سازمان ملل در نیویورک می‌باشد و نقل قول رئیس جمهور سابق برزیل در راهرو ورودی این کاخ برای بسیاری از مهمان دیپلماتیک و روسای دیگر دولت‌ها هنگام بازدید از برزیل جلب توجه می‌‌کند. در این نوشته به نقل از رئیس جمهور سابق برزیل گفته شده این قصر پهناور و آرام به زودی مرکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌های بزرگ ملی خواهد بود و در این سپیده دم، کشورم با ایمان راسخ به سمت مقصد بزرگ نهایی خود به پیش خواهند رفت.

 

 

3- کاخ ریاست جمهوری ترکیه

کاخ ریاست جمهوری ترکیه، کاخی تازه ساخت است که اردوغان، رئیس جمهور فعلی ترکیه آن را در اکتبر 2014 افتتاح کرد. این کاخ دارای 1100 اتاق و هزینه ساخت آن تا 600میلیون دلار برآورد شده است. در سال 2015، عالی‌ترین دادگاه قضایی ترکیه دستور تخلیه این کاخ را بدلیل قرارگیری در پارک ملی و منطقه حفاظت شده محیطی زیستی را صادر کرد که این حکم قضایی با مقاومت رئیس جمهور روبرو شد و اردوغان اعلام کرد که می‌توانند آن را تخریب کنند.

 

 

4-  کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی

کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی یک کاخ بسیار قدیمی و باستانی به شمار می‌رود که قدمت ساخت آن را تا سال 1104 میلادی نیز ذکر کرده‌اند. شهرت این کاخ به سقف‌های رنگی و تنوع رنگ سقف این ساختمان و ساختمان‌های مجاور است. گفته می‌شود 150 هزار کاشی بکار رفته در سقف این کاخ، همگی دارای رنگ‌های متفاوت و متمایز می‌باشد که این مسئله شهرت کاخ را دو چندان ساخته است. این کاخ شاهد ترورهای گوناگونی بوده است که در دوره معاصر حداقل چندمورد تلاش همسایه شمالی به قتل برخی ساکنان این کاخ ییلاقی منجر شده است. از جمله در سال  1968، تیم ترور و جاسوسی کره شمالی موفق به قتل چهار آمریکایی در این کاخ بزرگ شد. کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی حداقل به مدت 900 سال گذشته تا کنون محل اقامت پادشاه و رئیس جمهور کره جنوبی بوده است.

 
 

 

5- کاخ ریاست جمهوری قزاقستان

دوبی کوچک، در خلیج فارس نیست، بلکه نام محلی است در آستانه، پایتخت قزاقستان که مقر ریاست جمهوری این کشور در آن قرار دارد. مقر سفید، نام کاخ ریاست جمهوری سلطان نظربایف است که در سال 2004 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. نظربایف که در سال 2015 اعلام کرد توانسته است با آرای موافق 97.5 درصدی مردم، ریاست جمهوری قزاقستان را برای پنجمین دور متوالی بدست گیرد، این کاخ مجلل را برای محل کار و زندگی خود در منطقه‌ای از شهر آستانه با نام دوبی کوچک بنا کرده است.

 

6- کاخ ریاست جمهوری مصر

کاخ ریاست چمهوری بدلیل کاربری‌های متعددش مشهور است. این کاخ نخست در سال 1910 به عنوان یک هتل مجلل در قاهره افتتاح شد و پس از آن در میانه دو جنگ جهانی اول و دوم به عنوان بیمارستان نظامی مورد استفاده قرار گرفت و سرانجام پس از استقلال مصر به عنوان مقر ریاست جمهوری مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در حال حاضر به عنوان مقر عبدالفتحاح سیسی به شمار می‌رود. شهرت این کاخ بدلیل ترکیب معماری آفریقایی و اروپایی آن است و تا کنون منبع الهام بسیاری از ساختمان‌های مجلل و هتل‌ها در شمال آفریقا بوده است.

 

7-  کاخ ریاست جمهوری مکزیک

کاخ ریاست جمهوری مکزیک در مقایسه با دیگر ساختمان‌های روسای جمهور در دیگر کشورها چندان مکان با شکوه و مدرنی نیست، اما شهرتش بدلیل نام عجیب و تاریخ آن است. این مکان با نام "مزرعه مورچه" معروف است که درختان کم یاب قرار گرفته در محوطه آن به شهرتش افزوده است. مقر ریاست جمهوری مکزیک قبلا محل کارخانه متعلق به امپراطور مکزیک بوده است که پس از اعدام امپراطور در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

 

8- کاخ الیزه فرانسه

در فرانسه کاخ‌های تاریخی بی شماری همچون ورسای وجود دارد، اما کاخ الیزه که محل اقامت رئیس جمهور این کشور است از شهرت بیشتری برخوردار است. الیزه در قرن هفدهم برای معشوقه معروف پادشاه فرانسه ساخته شد اما از سال 18448 تا کنون به عنوان مقر رئیس جمهور مورد استفاده است. این کاخ در معروف‌ترین خیابان مرکز خرید پاریس واقع شده و علی رغم مساحت کوچکش، اما از بزرگترین کاخ سلطنتی فرانسه یعنی ورسای مشهورتر است.

 

 
 

 

9- کاخ ریاست جمهوری غنا

کاخ ریاست جمهوری غنا واقع در آکرا، بدلیل شکل مهندسی عجیبش معروف است. این کاخ در سال 2008 در محلی افتتاح شد که در گذشته محل اداری استعمار بریتانیا در غنا بوده است.  معمار این کاخ هدف خود را از طراحی آن به عنوان نماد پایان دوران پادشاهی و آغاز حاکمیت مردم ونظام جمهوری عنوان کرده است.

 

10-  کاخ ریاست جمهوری بوینس آیرس آرژانتین

شهرت کاخ ریاست جمهوری آرژانتین بدلیل خبرساز بودن آن است. این کاخ در ابتدا هنگام ساخت در سال 1913 به عنوان مقر تابستانی رئیس دولت در نظر گرفته شد اما از سال 1936 تا کنون به عنوان مقر دائمی رئیس جمهور آرژانتین شناخته می‌شود. این کاخ سوژه داستان‌ها و نمایش‌نامه‌های بسیاری تا کنون بوده است که علت آن افشای رسوایی جنسی و سواستفاده غیراخلاقی از دختران نوجوان توسط اعضای دولت در دهه 1940 می‌باشد. با این حال در حال حاضر نیز این مکان همچنان به عنوان مقر اصلی دولت آرژانتین، پذیرای بازدید‌های دیپلماتیک و رسمی این کشور است.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: