کد خبر: ۷۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۵ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵
در واکنش به اجازه ورود به کشتی‌گیران آمریکایی مطرح شد
حدود دوهفته پیش رییس‌جمهور تازه به دوران رسیده آمریکا ، در اقدامی نژادپرستانه دستورالعمل اجرایی‌ را امضا کرد که براساس آن اتباع هفت کشور مسلمان ایران ، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن تا سه ماه امکان ورود به آمریکا نداشتند.
طبق دستور اجرایی ترامپ ، برنامه مهاجرتی ایالات متحده برای دست کم ۱۲۰ روز متوقف می‌شود. همچنین ورود مسافرانی از هفت کشور مسلمان شامل ایران، عراق، لیبی، یمن، سوریه، سومالی و سودان برای ۹۰ روز ممنوع اعلام شد. علاوه بر این ورود مهاجران از سوریه به این کشور تا مدت نامعلومی به تعویق افتاد.

 این اقدام دولت دست راستی آمریکا با واکنش های جهانی در عرصه ی فضای مجازی و واقعی روبرو شد در همین راستا  وزارت خارجه ایران بیانیه ای را منتشر و اعلام کرد : تصمیم دولت ایالات متحده در ایجاد محدودیت برای سفر مسلمانان به آمریکا- هر چند به صورت موقت سه ماهه - توهینی آشکار به جهان اسلام و به ویژه به ملت بزرگ ایران است و علیرغم ادعای مقابله با تروریسم و حفظ امنیت مردم آمریکا، به عنوان هدیه ای بزرگ به افراطیون و حامیان آنها در تاریخ ثبت خواهد شد. 

در ادامه این بیانیه آمده بود : دولت جمهوری اسلامی ایران برای پاسداری از حرمت و شأن تمامی آحاد ملت بزرگ ایران در داخل و خارج از کشور،  با رصد دقیق آثار کوتاه و میان مدت تصمیم دولت ایالات متحده بر اتباع ایران، اقدامات متناسب حقوقی، کنسولی و سیاسی معمول خواهد داشت و ضمن احترام به مردم آمریکا و تمایز میان آنها و سیاست های خصمانه دولت ایالات متحده،  برای حمایت از حقوق شهروندان خود تا زمان برطرف شدن محدودیت‌های توهین‌آمیز ایالات متحده علیه اتباع ایران، اصل عمل متقابل را اجرا می کند.

به منظور نظارت بر اجرای این تصمیم و اتخاذ تدبیرهای مناسب و منطبق با منافع ملی در شرایط ویژه، سازوکاری با حضور دستگاه های ذیربط در وزارت امور خارجه ایجاد شده است.

همزمان به کلیه نمایندگی های سیاسی و کنسولی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور دستور داده شده است که تسهیلات کنسولی جهت کلیه اتباع ایرانی که به دلیل این اقدام غیرقانونی دولت آمریکا از بازگشت به محل زندگی، کار و تحصیل خود محروم می شوند را  با اولویت فراهم نمایند. 

 ایران در ادامه اعتراض های خود به این دستورالعمل ، سفیر سوئیس در تهران را به عنوان حافظ منافع دولت ایالات متحده آمریکا به وزارت امور خارجه احضار و یادداشت اعتراضی جمهوری اسلامی ایران در خصوص صدور فرمان اجرایی اخیر رئیس جمهور آمریکا و اعمال محدودیت و برخورد تبعیض آمیز علیه شهروندان ایرانی برای سفر به آمریکا به وی تحویل داد.

از دیگر سو بخش کنسولی وزارت خارجه نیز طی بیانیه ای توصیه های مسافرتی به شهروندان ایرانی عازم ایالات متحده آمریکا ارائه کرد، در بخشی از این توصیه نامه آمده بود : وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پی تماس ها و ابراز نگرانی های برخی هم میهنان عزیز در خصوص صدور فرمان اجرایی تبعیض آمیز اخیر رئیس جمهوری آمریکا، ضمن محکومیت این اقدام نسنجیده و غیرقانونی، به کلیه شهروندان ایرانی عازم سفر به ایالات متحده اکیدا توصیه می نماید که قبل از سفر به این کشور به طریق مقتضی و معتبر  اطمینان حاصل نمایند که برای ایشان در بین راه و در مبادی ورودی به آمریکا مزاحمتی ایجاد نخواهد شد.

در همین ایام با توجه به در پیش بودن برگزاری"مسابقات جام جهانی کشتی"  در روزهای ۲۸ و ۲۹ بهمن ماه جاری در شهر کرمانشاه و اخباری مبنی بر این که آیا ایران به کشتی گیران آمریکایی برای حضور در این مسابقات  ویزا خواهد داد یا نه ؟ وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد :وزارت امور خارجه با اشاره به مفاد بیانیه  مورخ 95/11/9خود و در صیانت و پاسداری از حقوق اتباع ایرانی و دفاع از منافع ایرانیان تاکید و اعلام می کند که این موضوع به منظور ‌اتخاذ تدابیر و تصمیم گیری لازم به کمیته ویژه پیش بینی شده که با مشارکت دستگاههای ذیربط به همین منظور در وزارت امور خارجه تشکیل شده است، ارجاع شد .

به گزارش ایسنا کمیته مورد اشاره نیز روز جمعه پس از بررسی های لازم اعلام کرد با حضور تیم‌ ‌ملی کشتی آمریکا در مسابقات جام جهانی کشتی آزاد که قرار است 28 و 29 بهمن‌ماه جاری در کرمانشاه برگزار شود، مخالف است .

به دنبال گسترش اعتراضات در داخل و خارج از آمریکا نسبت به این قانون در روز جمعه «جیمز روبارت » قاضی فدرال در ایالت واشنگتن (به مرکزیت سیاتل) با صدور حکمی دستور جنجالی ترامپ را به چالش کشیده و ممنوعیت مهاجرتی ترامپ برای هفت کشور عمدتا مسلمان را به صورت سراسری لغو کرد.



در پی حکم قاضی فدرال ایالت واشنگتن، به آژانس‌های دولتی و خطوط هواپیمایی سراسر جهان اعلام شد که این ممنوعیت برداشته شده و می‌توانند افرادی از کشورهای ممنوعه را نیز به مقصد آمریکا در میان مسافران خود داشته باشند

اقدام قاضی جیمز روبات با واکنش و اعتراض دولت ترامپ و شخص وی روبرو شده است گرچه این اعتراضها هنوز نتیجه بخش نبوده است و دادگاه استیناف آمریکا درخواست وزارت دادگستری دولت ترامپ برای به جریان انداختن مجدد دستور مهاجرتی ترامپ را رد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز عربی، دادگاه استیناف آمریکا درخواست دولت ترامپ برای بازگشت فوری حکم ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان را رد کرد.

دادگاه استیناف در بیانیه‌ای اعلام کرد: تا دوشنبه به وزارت دادگستری دولت ترامپ مهلت داده می‌شود که پاسخ تکمیلی خود را در این زمینه ارائه دهد.

این دادگاه درسان‌فرانسیسکو از قاضی فدرال سیاتل و دولت ترامپ خواسته است تا بعد از ظهر دوشنبه مدارک بیشتر خود را در این زمینه ارائه کنند.

با توجه به این حکم و همچنین تلاش های رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی ایران و ریچ بندر، رئیس فدراسیون کشتی آمریکا برای امکان حضور تیم ملی کشتی آزاد آمریکا در جام جهانی کشتی آزاد کرمانشاه ،صبح روز یکشنبه  بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد: با توجه به توقف اجرای محدودیت های تبعیض آمیز علیه ورود شهروندان ایرانی به آمریکا بر اساس حکم قاضی فدرال آمریکا  و با عنایت به درخواست رئیس فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران و رییس فدراسیون بین المللی کُشتی، با صدور روادید برای تیم کشتی آمریکا به منظور شرکت در مسابقات جام جهانی کشتی در کرمانشاه موافقت شد.

 دقایقی بعد وزیر امور خارجه کشورمان نیز برای اعلام این خبر در صفحه  توییتر خود نوشت: در پی حکم دادگاه (در آمریکا) مبنی بر تعلیق منع ورود مسلمانان و درخواست فدراسیون کشتی ایران و "فیلا" ، روادید برای کشتی گیران آمریکا صادر می شود.

  تصمیم اخیر ایران و اعلام این موضع از سوی وزیر امور خارجه کشورمان در توییتر،  با واکنش های  مختلفی و بعضا متضادی از سوی کاربران این  شبکه اجتماعی همراه بوده است . تا اعلام نوشتن این گزارش این توییت بیش از 891 بار ، باز نشر داده شده و 313 واکنش دریافت کرده است .

 در نوشتار زیر به برخی از این واکنش ها اشاره شده است :

یکی از کاربران خطاب به ظریف نوشته از این تصمیم خیلی خوشحال شدم فقط ای کاش در پی تقاضای مردم ایران و مهمان نوازی ما ایرانی ها این تصمیم اتخاذ می شد تا در پی تصمیم دادگاه آمریکا.

فرد دیگری به نام مسعود از ظریف خواسته است  که هیچ زمانی مانند ترامپ عمل نکند. او نوشته «آقای ظریف لطفا همیشه مانند خودتان باشید. منتظر نباشید که ببینید ترامپ چه کار می‌کند.»

کاربری به نام فارن گفته است : ای کاش از همان ابتدا این کار را می کردیم تا به جهانیان ثابت کنیم لزوما جواب سنگ ، سنگ نیست.

صادق یکی دیگر از کاربران این شبکه اجتماعی در صفحه توییتر ظریف نوشته است: روح ورزش از سیاست جدا است تصمیم به جایی اتخاذ کردیم .

انوشه اعلام کرده : عقلانیت بهترین پاسخ است. ممنون جناب آقای ظریف .

 آتیه نیز خطاب به ظریف نوشته است : متشکرم آقای ظریف ما به شما افتخار می کنیم .

 کاربر دیگری اعلام کرده است : از همان وهله اول باید این گونه تصمیم گرفته می شد .

 کاربری به نام ولی زاده خطاب به ظریف نوشته است: ندادن ویزا به ورزشکاران آمریکایی از همان ابتدا اشتباه بود و ورزشکاران آمریکایی هیچ ارتباطی به ترامپ ندارند.

یکی دیگر از مخاطبان این شبکه اجتماعی با اشاره به کشتارهای آمریکایی ها در نقاط مختلف جهان و با زیر سوال بردن تصمیم اتخاذ شده نوشته است «مرگ بر آمریکا.»

فردی به نام محمدرضا در واکنش به حوادث اخیر نوشته است :دستان مخملی را بار دیگر مشاهده کردید. از تو به ما اشاره از ما به سردویدن. کار مملکت به کجا رسیده است ؟ چقدر رهبری بگوید به شیطان بزرگ اطمینانی نیست.

 محمد علی کاربر دیگری است که به تصمیم اتخاذ شده انتقاد داشته و نوشته باز هم دلخوش وعده های آمریکایی ها.

ابوالفضل دیگر خواننده توییت اخیر ظریف خطاب به وی نوشته است : به جای این همه رابین هودبازی ها ، به این همه  توهینهایی که به ایرانی ها  می‌شود پاسخ بدهید.

سیروس  نیز با اشاره به اعتراض دولت آمریکا به رای قاضی منطقه سیاتل در لغو حکم ترامپ نوشته است : اگر دادگاه عالی این رای را زیر سوال برد و حرف ترامپ تائید شود دوباره شما تصمیم قبلی را می گیرید؟

سعید یکی دیگر از کاربران این شبکه اجتماعی در پایین این توییت تاکید کرده چرا باید ورزشکاران آمریکایی جور حماقت های سیاستمداری چون ترامپ را بدهند؟

ما ایرانی ها مخالف تروریسم در کل جهان هستیم و به این تصمیم افتخار می کنیم. این نیز نوشته یکی دیگر از خوانندگان توییت ظریف بود.

 کاربری به نام الکس که برای صفحه پروفایلش  عکس ترامپ را انتخاب کرده خطاب به خوانندگان ایرانی این توییت نوشته است : قانون ترامپ ضد مسلمانان نیست . این برای کنترل مهاجرت است آیا ما حقی در این زمینه نداریم؟ که در برابر آن یک کاربر ایرانی به نام ساسان از وی خواسته که به ایران سفر کند تا از نزدیک با ایران آشنا شود. او نیز در جواب نوشته است من مشکلی با ایران ندارم . مادرم در آنجا متولد شده و فکر می کنم ایرانی ها بهتر از سعودی ها هستند.

مهدی دیگر کاربری است که از این تصمیم استقبال کرده و  نوشته این گونه تصمیم ها باعث می‌شود که چهره ایران شاید در عرصه بین‌المللی بهتر شود.

کاربر دیگری نیز به نام محمدرضا ظریف را انسان وارسته ای عنوان کرده و از خدا خواسته او را حفظ کند.

الهام نیز از ظریف خواسته که  ایران در برابرترامپ به مانند او عمل نکند تا جان و مال و آبروی ایرانیان حفظ شود .

کاربر دیگری خطاب به ظریف نوشته است :ویزای کی روش را باطل کنید. او بیشتر از ترامپ به ما ایرانیان توهین می‌کند.

حسین نیز با تقدیر از این تصمیم بر ظریف و دولت تدبیر و امید درود فرستاده است .

یکی دیگر از خوانندگان این توییت اتفاقات انجام شده  را به مانند دعوای دو کودک زیر چهارسال ایرانی و آمریکایی دانسته و از حوادث اخیر انتقاد کرده است. 

محمد نیز با لحنی انتقادی نوشته است : فقط بخند جناب آقای ظریف . این لبخندها در برجام و منا پاسخ نداد. این جا هم جواب نمی دهد . لبخند جواب نمی دهد آقای دیپلمات .

کاربری به نام محمدعلی در پایین توییت ظریف  پرسیده است :یعنی شما سیاست مستقل ندارید؟ با توجه به سیاست های آمریکا سیاست گذاری می کنید؟ کجاست سیاست نه شرقی نه غربی؟  

کاربر دیگری نیز از ظریف خواسته که زمینه سفر آمریکایی ها به ایران را محدود نکند و اجازه دهد که این رفت و آمد ادامه داشته باشد.

کاربری به نام سعید نیز اعلام کرده با منع ورود کشتی گیران آمریکایی احتمال سلب میزبانی این مسابقات از ایران بود. این تصمیم از سر اجبار و ضعف بوده است. رای دادگاه فدرال را بهانه نکنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: