کد خبر: ۷۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
سفیر کشورمان در مسکو ، سوریه را از مهترین موضوعات فعلی مورد تعامل تهران و مسکو دانست و گفت: دوکشور روابطی همه‌جانبه با یکدیگر دارند و آمدن ترامپ یا هر اتفاق دیگری تغییر در آن ایجاد نمی‌کند.
 مهدی سنایی روز یکشنبه در حاشیه " همایش ۵۱۵ سال روابط ایران و روسیه " در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی براین‌که از نظرشما باتوجه به روابطی که پوتین با ترامپ دارد، روسیه تا چه حد می تواند در بهبود روابط ایران با آمریکا نقش ایفا کند؟ گفت: صحبت کردن در این زمینه دشوار است؛ چراکه هنوز نه دنیا و حتی خود روسیه تصویر روشنی از ترامپ ندارند. در حال حاضر مقام‌های روسیه هم می‌گویند این‌طور نیست که در روابط روسیه و آمریکا با آمدن ترامپ تحول شتابانده‌ای ایجاد شود و مسیر سریع تغییر روابط را طی کنند؛ چراکه روس‌ها منتظر عکس‌العمل و مواضع ترامپ هستند.
 
وی همچنین در مورد گفت‌وگوی اخیر ترامپ و پوتین خاطرنشان کرد: طبق اعلامیه‌های منتشر شده یک توافق کلی برای همکاری‌های روسیه و آمریکا برای همکاری‌های بین‌المللی و تغییر وضعیت فعلی روابط انجام شده است. با این حال مقام‌های روس تاکید می‌کنند که نمی‌خواهند با یک خوشبینی به این مسئله نگاه کنند.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که درخواست روسیه برای حضور آمریکا در مذاکرات آستانه برخلاف خواست ایران در روابط تهران و مسکو تاثیر داشته است؟ گفت: این موضوعی نبود که تاثیر گذار باشد.آمریکا هم حضوری در آستانه نداشت و سفیر این کشور در قزاقستان در حد ناظر حضو  داشت.
 
سفیر کشورمان در مسکو با تاکید بر این‌که «تعامل دوجانبه بین دوکشور در دو سال گذشته و گفت‌وگوهای حقوق بشری و خلع سلاح و اعتماد متقابل بین ایران و روسیه در بخش‌های دوجانبه هم وجود دارد» افزود: روسای جمهور در سه سال گذشته ۸ بار دیدار داشتند. گفت‌وگوی تلفنی بین روسای جمهور و وزرای خارجه ایران و روسیه تبدیل به یک امر عادی هفتگی و ماهانه شده است. بسیاری از مونع اقتصادی و تجاری از سر راه دوکشور حذف و اسناد ضروری امضا شده است.
 
وی روابط تهران و مسکو را همه‌جانبه خواند و تاکید کرد: من اعتقاد ندارم این روابط با آمدن ترامپ یا هر حادثه دیگری دستخوش تحول بشود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: