کد خبر: ۷۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
در بیانیه ییتس خطاب به وکلای وزارت دادگستری آمده است: من متقاعد نشده ام که دفاع از دستور اجرایی رئیس جمهوری با مسئولیت های محول شده و قانون مطابقت داشته باشد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا عصر دوشنبه (به وقت محلی) «سالی ییتس» دادستان کل موقت آمریکا را به علت مخالفت با سیاست ضد مهاجرتی دولت برکنار کرد.
 
به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری نیویورک تایمز، ییتس که سرپرستی موقت وزارت دادگستری را بر عهده داشت، روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد، حاضر به دفاع از دستور اجرایی ترامپ برای منع ورود اتباع هفت کشور به آمریکا نیست.
 
در بیانیه ییتس خطاب به وکلای وزارت دادگستری آمده است: من متقاعد نشده ام که دفاع از دستور اجرایی رئیس جمهوری با مسئولیت های محول شده و قانون مطابقت داشته باشد.
 
به دنبال این جریان، کاخ سفید به سرعت از برکناری ییتس و انتخاب «دانا بوئنته» دادستان ویرجینیا برای سرپرستی موقت این وزارتخانه خبر داد.
 
در بیانیه سخنگوی کاخ سفید از سالی ییتس به عنوان «خائن به وزارت دادگستری» یاد شده است.
 
«جف سشنز» گزینه پیشنهادی رئیس جمهوری آمریکا برای سرپرستی وزارت دادگستری این کشور هنوز موفق به کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس سنا نشده است. انتظار می رود که سنا امروز (سه شنبه) در این باره تصمیم گیری کند.
 
تقابل اخیر ترامپ با عضو کابینه موقت در شرایطی رخ داد که هم اکنون گروهی از کارمندان وزارت امورخارجه آمریکا در تدارک ارسال نامه ای به مقام های ارشد این وزارتخانه در اعتراض به دستور اجرایی اخیر رئیس جمهوری هستند.
 
این نامه تصریح می کند، سیاستی که ترامپ پیش گرفته «به روابط آمریکا با دیگر کشورها ضربه خواهد زد» و «احساسات ضد آمریکایی را تقویت می کند».
 
«شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه در واکنش به این اقدام کارمندان وزارت امورخارجه آمریکا گفت که آنها یا با این مسئله کنار می آیند و یا «می توانند بروند».
 
اتباع عراق، سوریه، ایران، سودان، لیبی، سومالی و یمن بر اساس دستور اجرایی روز جمعه گذشته ترامپ به مدت 90 روز اجازه ورود به آمریکا را ندارند.
 
دستور اجرایی ترامپ همچنین پذیرش پناهجوها را به مدت 120 روز متوقف می کند. این اقدام با هدف تامین زمان لازم برای تعیین یک ساز و کار مناسب برای بررسی صلاحیت پناهجویان صورت گرفته است.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: