کد خبر: ۷۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
چرا پاکستان، افغانستان و عربستان در فهرست کشورهایی که اتباع‌شان حق سفر به آمریکا را ندارند، نیستند؟ یک پژوهشگر می‌گوید تا زمانی که عربستان و پاکستان متحد آمریکا هستند پیروزی بر تروریسم ممکن نیست.
برای بسیاری از کارشناسان، از جمله عارف جمال، کارشناس و پژوهشگر در زمینه اسلام‌گرایی و امور امنیتی ساکن آمریکا، فرمان اخیر دونالد ترامپ که به نام مقابله با تروریسم صدور ویزا برای اتباع هفت کشور مسلمان را برای سه ماه ‌آینده ممنوع کرده است، کاری است خلاف قانون اساسی، تفرقه‌اندازانه، خطرناک و بسیار بی‌معنی.
 
این کارشناسان به حملات یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک اشاره می‌کنند که عوامل آن اتباع عربستان، مصر، امارات و لبنان بودند و برخی هم در افغانستان دوره دیده بودند.
 
وال‌استریت ژورنال هم در گزارشی که منتشر کرده نوشته است که از ۱۸۰ نفری که در حمله یازده سپتامبر نقش داشتند، تنها یازده نفر از ۷ کشوری هستند که فرمان جدید ترامپ شامل حال ‌آن‌ها می‌شود. بیش از نیمی از این ۱۸۰ نفر متولد آمریکا یا شهروند این کشور هستند. در حمله دسامبر ۲۰۱۵ به یک مجتمع بهزیستی در سن برناردینوی کالیفرنیا که ۱۴ کشته و ۲۰ زخمی برجای گذاشت، یک زوج پاکستانی دست داشتند. در حمله تابستان گذشته به یک کلوب شبانه در اورلاندو نیز مهاجم شهروند آمریکا بود و خانواده‌اش اهل افغانستان بودند.
 
چرا عربستان، پاکستان و افغانستان در فهرست دونالد ترامپ دیده نمی‌شوند؟ آریا جمال در گفت‌وگویی با دویچه‌وله می‌گوید که هنوز برای یافتن انگیزه‌های واقعی ترامپ برای اقدام اخیر زود است. او اشاره می‌کند به رسانه‌هایی که دلیل ترامپ برای مستثنی کردن این سه کشور را سرمایه‌گذاری‌های شخصی او در آنها عنوان کرده‌اند. عارف جمال می‌گوید که اما این امر تنها در مورد عربستان صادق است و ترامپ در پاکستان و افغانستان سرمایه‌گذاری نکرده است.
 
به نظر او ترامپ افغانستان را در فهرست خود نیاورده است، زیرا این کار برای سربازان و دیگر آمریکایی‌هایی که در افغانستان هستند، مشکل‌ساز می‌شود. ترامپ می‌داند که دولت افغانستان بلافاصله همکاری با آمریکا را قطع خواهد کرد.
 
در مورد پاکستان هم به نظر می‌رسد که ترامپ در حال ریختن طرح سیاسی جدیدی در رابطه با این کشور است. عارف جمال پیش‌بینی می‌کند که در هفته‌های آینده سیاست ترامپ در قبال پاکستان نیز تغییر خواهد کرد.
 
به گفته این کارشناس، در مورد عربستان وضع فرق می‌کند، اما یک چیز روشن است؛ مادام که کشورهایی مانند پاکستان و عربستان متحدان آمریکا هستند، و مادام که واشنگتن سیاست جدی در برابر عربستان در پیش نگیرد، در مبارزه با افراطی‌گری پیروز نخواهد شد.
 
به باور آریا جمال، پاکستان و عربستان هیچکدام در هیبت ترامپ متحدی برای خود نمی‌بینند. او می‌گوید که در حقیقت هیچ کشور مسلمانی چنین نگاهی به ترامپ ندارد و دلیل اینکه در تمام دنیا مسلمانان در اعتراضات علیه ترامپ شرکت می‌کنند همین است. جمال می‌گوید که این معترضان همان مسلمان‌هایی هستند که در کشور خود علیه اقدامات تروریستی به خیابان‌ها نمی‌روند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: