کد خبر: ۷۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۶ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
پوست در زنان مانند یک آینه سلامتی، اعتماد به‌ نفس و نشان‌دهنده‌ی ثبات هورمونی و جنسی است. پوست، خط مقدم دفاع در مقابل عوامل بیرونی و استرس‌ها است. خورشید، باد، آب‌ و هوای سرد و گرم و عوامل منفی دیگر می‌توانند باعث خشکی پوست شوند. مراقبت روزانه از پوست به شما در داشتن پوستی سالم، صاف، انعطاف‌پذیر و براق کمک خواهد کرد. پوست‌های خشک به خاطر پوسته‌ پوسته بودن، خارش زیاد و ترک‌خوردگی شما را ناراحت می‌کنند که عوامل بسیاری در آن تأثیر دارند.


برخی از زنان به‌ طور طبیعی پوستی خشک و برخی به‌ طور تجربی و اکتسابی در شرایط مختلفی دارای پوستی خشک می‌گردند. عوامل منفی اصلی مانند ژنتیک، زیست‌محیطی و پزشکی است. گاهی اوقات بسیاری از زنان خشکی پوست را به خاطر عدم مراقبت صحیح و انتخاب نادرست محصولات بهداشتی برای صورت تجربه می‌کنند. خوشبختانه بیشتر عوامل محیطی در خشکی پوست مؤثر هستند که می‌توان آنها را کنترل کرد. این عوامل بیشتر آب‌ و هوای سرد و گرم، کمبود رطوبت و یا حمام با آب داغ هستند.

پوست خشک

علل خشکی پوست

۱- سالخوردگی

معمولاً پیری پوست به خاطر تغییرات هورمونی است. به‌ طور کلی، کاهش تولید هورمون‌های زنانه برای بسیاری از عملکردهای مهم از جمله متابولیسم پوست که شامل عملکرد هورمون‌های سطحی پوست است، در طول سال‌ها کاهش‌یافته و پوست نازک و خشک می‌گردد. این رخداد در دوران پیش از یائسگی و بعد از یائسگی قابل‌ مشاهده است.

۲- آب‌ و هوا

آب‌ و هوای سرد یا آب‌ و هوای گرم می‌توانند باعث خشکی پوست گردند. در بیشتر موارد خشکی پوست در زمستان به علت پایین بودن سطح دما و رطوبت کم است. پوست در آب هوای گرم دچار آسیب‌های بسیاری می‌گردد، زیرا در طول تابستان درجه حرارت بالا است که رطوبت هوا بسیار کم می‌شود.

۳- قرار گرفتن در معرض خورشید

به‌ خوبی بسیاری از این را شما می‌دانید که خورشید، یکی از عوامل خشکی پوست است. اشعه ماوراءبنفش خورشید بسیار فراتر از لایه سطحی پوست به درون نفوذ می‌کند. به همین دلیل آسیب‌های جدی و عمیق‌تری را در پوست ایجاد می‌کند، این آسیب‌ها منجر به چین‌وچروک‌های عمیق و افتادگی پوست می‌گردد. قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض خورشید آسیب‌های جدی پوستی و تحریکاتی برای ایجاد بیماری‌های مختلف در پوست را فراهم می‌کند. به گفته دانشمندان، گرمایی که از خورشید ساطع می‌گردد، به نواحی از پوست که محافظت نشده آسیب می‌رساند و باعث نابودی ذخیره‌های طبیعی چربی در پوست می‌گردد. همچنین آسیب‌های اشعه ماوراءبنفش خورشید می‌تواند باعث سوزش پوست در بلندمدت و در ساختار پوست تغییر ایجاد کند.

۳- انجام اشتباه بهداشت‌های روزانه

اگر شما عادت به حمام با آب گرم و داغ دارید این باعث خشکی پوست شما می‌گردد. اگر شما از دوش با بخار زیاد لذت می‌برید، این کار می‌تواند بدن شما را خشک کند و چربی‌های طبیعی پوست بدن را به‌سرعت از بین ببرد. اگر شما از صابونی که رطوبت را از بین می‌برد، استفاده می‌کنید، باعث خشکی پوست می‌گردید. حتماً در انتخاب صابون دقت نمایید و صابونی را انتخاب کنید که رطوبت پوست شما را کاهش ندهد.

اگر شما پوست خود را با یک اسفنج معمولی تمیز می‌کنید، این کار اشتباه است و باعث از بین رفتن چربی‌های طبیعی پوست می‌گردد. به‌جای آن پوست خود را با دست مالش دهید و بدن خود را تمیز کنید. اگر از صابون‌هایی با بوی تند و دارای الکل استفاده می‌کنید، این کار باعث خشکی پوست شما می‌گردد.

۴- مشکلات پوستی یا بیماری‌های آن

برخی بیماری‌های پوستی مانند درماتیت آتوپیک یک بیماری پوستی مزمن، پسوریازیس یک بیماری خود‌ ایمنی پوستی و یا دیابت پوستی که یک بیماری باکتریایی پوستی است می‌توانند باعث خشکی پوست گردند. با پدیدار شدن این بیماری‌ها در زنان پوست آنها خشک، خشن و باعث افزایش و ریزش سلول‌های مرده پوست می‌گردد.

۵- سوزش

پارچه‌های خاص (پشمی یا مصنوعی)، برخی مواد پاک‌کننده شست‌و‌شو، عطر و یا اسپری و یا عوامل متعدد دیگری می‌توانند، پوست شما را تحریک کنند. همه عواملی که باعث ایجاد تحریک و خشکی پوست شما می‌گردند را از استفاده روزانه‌ی خود حذف کنید.

علائم خشکی پوست

زنانی که پوستی خشک دارند، معمولاً از زبری و چروک در پوست صورت خود رنج می‌برند. علائم شایع در پوست‌های خشک شامل موارد ریز است:

  • پوسته‌پوسته شدن/ ورآمدن پوست/ پوست‌اندازی
  • ایجاد خطوط ریز/ چین‌وچروک/ ترک خوردن
  • سوزش/ قرمزی/ التهاب پوستی
  • شکاف‌های عمیق در پوست که موجب خونریزی می‌گردد.
  • خارش بدون هیچ علت قابل‌مشاهده‌ای در پوست (در مواقعی به‌صورت متمرکز)

مراقبت از پوست خشک

مراقبت از پوست‌های خشک با داشتن سبک زندگی مناسب

علاوه بر مراقبت از پوست‌های خشک، برخی از انواع سبک‌ زندگی می‌تواند به مبارزه با عوامل خشکی پوست کمک کند و برای شما پوستی صاف و انعطاف‌پذیر را به ارمغان آورد.

۱- نوشیدن آب خالص به مقدار زیاد در طول روز (بین ۱.۵ تا ۲ لیتر در روز)

۲- همیشه از قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید دوری‌ کنید، زیرا گرمای خورشید نواحی محافظت نشده را خشک می‌کند و باعث نابودی روغن‌های طبیعی روی پوست می‌گردد. و همچنین اشعه فرابنفش خورشید، باعث سوزش پوست و در طولانی‌مدت باعث تغییر در ساختار پوست می‌گردد.

۳- رطوبت خانه خود را به‌ خصوص در فصل زمستان کنترل کنید. رطوبت در هیدراتاسیون پوست برای جلوگیری از خشکی پوست مؤثر است.

۴- همیشه پارچه‌هایی از جنس الیاف طبیعی (ترجیحاً پنبه) را انتخاب نمایید. پارچه‌هایی با بافت پشمی و مصنوعی می‌تواند باعث التهاب و یا خارش آلرژیک گردند.

۵- متخصصان تغذیه، ما را به مصرف مقدار زیاد امگا ۳ در مواد غذایی مانند نوعی ماهی پهن بزرگ، شاه‌ماهی، ماهی ساردین، ماهی خال‌خالی شکم سپید، ماهی قزل‌آلا و ماهی‌های آزاد دیگر و اسیدهای چرب موجود در غذاها توصیه می‌کنند که در تقویت و حفظ چربی‌های طبیعی پوست مؤثرند.

می‌توانید یک سری هم به «با پوست‌ های چرب چگونه باید رفتار کنیم» بزنید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: