کد خبر: ۷۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۶ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
بی‌شک جوش‌های پوستی یکی از معضلات انسان‌ها به خصوص جوانان در سن رشد به حساب می‌آید. رشد اندامی دخترها تا سن هجده سالگی است اما پسرها به دلیل شرایط جسمانی قوی‌تر ممکن است تا سن بیست سالگی و یا کمی بیشتر رشد کنند. انسان‌ها در هنگام رشد بدن‌شان دچار تغییر و تحولاتی می‌شود و در هنگام تغییر جسمانی ممکن است پوست دچار مشکلاتی مانند جوش زدن شود.

ما در این مطالب می‌خواهیم در مورد درمان سریع التهاب جوش‌ها با شما صحبت کنیم که البته با راهنمایی‌های متخصصان پوست این امر میسر می‌شود تا بتوانید پوست بهتر و عاری از جوش داشته باشید.سریع‌ترین درمان‌ها برای کاهش التهاب جوشCredit: thelifesquare

خواه ناخواه نوجوانان و جوانان یک زمان پوست‌شان به اصطلاح جوش می‌زند. البته می‌توان با کمی تامل کاری کرد تا دوره جوش زدن پوست را کوتاه‌تر کرد. کثیف بودن پوست یکی از دلایل جوش زدن آن است. شاید این سوال برای همه پیش بیاید که چرا افراد بزرگسال دچار جوش‌های پوستی نمی‌شوند؟ پوست افراد بزرگسال نسبت به نوجوانان و جوانان در برابر عفونت‌ها و باکتری‌های مضر پوستی مقاوم‌تر است و گلبول‌های سفید افراد بزرگسال بیشتر از نوجوانان و جوانان است. به همین دلیل، گلبول‌های سفید که کارشان محافظت از بدن است اجازه نمی‌دهند تا عفونت‌های پوستی، پوست را گرفتار جوش کند.

هنگامی که جوانان و نوجوانان در سن رشد هستند به دلیل ترشح هورمون‌های جنسی منافذ پوستی بسته می‌شوند و باعث می‌شوند که غدد چربی زیر پوست تحریک شوند و این غدد برای این که بتوانند اکسیژن لازم را دریافت کنند پوست را می‌شکافند و به دلیل تحریک بیش از حد غدد چربی متورم و به شکل عفونت‌های زرد بر روی پوست نمایان می‌شوند. هر چیزی که باعث بسته شدن منافذ پوست شود باعث به وجود آمدن جوش‌های پوستی می‌شود. حتی لباس‌های تنگ هم باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شوند.سریع‌ترین درمان‌ها برای کاهش التهاب جوشCredit: Bustle

یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن جوش‌های پوستی چربی‌های روی پوست است. هنگامی که این چربی‌ها بر روی پوست تلنبار شوند تمام منافذ پوستی را می‌بندند و بعد از جوش زدن پوست همین چربی‌ها باعث تشدید جوش‌ها می‌شوند زیرا به دلیل چسبندگی چربی‌های پوست تمام عفونت‌ها و باکتری‌ها جذب می‌شوند و وارد جوش‌ها و نیز باعث بزرگ شدن و طولانی شدن دوره درمان جوش‌ها می‌شوند.

جوش‌ها در ابتدا تنها به شکل توده‌های کوچک قرمز هستند اما خیلی‌ها می‌خواهند بدانند که چرا بعد از مدتی سر جوش‌های کوچک قرمز زرد رنگ می‌شوند؟ همان طور که گفتیم چربی‌های زیاد روی پوست باعث جذب عفونت‌ها می‌شود و این عفونت‌ها پس از وارد شدن به جوش‌ها شروع به تخریب پوست می‌کنند اما گلبول‌های سفید به سرعت با عفونت‌ها مقابله می‌کنند و اجازه نمی‌دهند عفونت‌ها بیش از اندازه به بدن آسیب برسانند و عفونت‌ها پس از بین رفتن در نوک جوش به صورت توده‌های زرد رنگ درمی‌آیند.

سریع‌ترین درمان‌ها برای کاهش التهاب جوشCredit: Naija

 تحقیقات نشان داده غذاهای شیرین و چرب از عوامل تشدید جوش‌ها هستند و غذاهای چرب و شیرین به سرعت فشار خون را بالا می‌برند و باعث گرم شدن پوست می‌شوند. هنگامی که پوست گرم شود باعث متورم شدن جوش‌ها و طولانی شدن دوره درمان جوش‌ها می‌شوند. البته ممکن است بعضی از افراد با خوردن این نوع غذاها مشکلی پیدا نکنند و بیشتر به ژن انسان‌ها بستگی دارد. بنابراین ممکن است در بعضی افراد دما در جوش تاثیری نداشته باشد.

رعایت نکردن بهداشت فردی از عوامل تشدید شدن جوش‌های پوستی است. اگر می‌خواهید هر چه زودتر جوش‌های بدن‌تان درمان شود روزی یک بار حمام کنید زیرا حمام کردن و استفاده کردن از لوازم بهداشتی مانند صابون و شامپوهای بدن باعث برطرف شدن جوش‌ها و جلوگیری از تشدید آنها می‌شود. بلند بودن ناخن‌ها از دیگر عوامل تشدید جوش‌ها هستند و زیر ناخن‌های بلند بهترین مکان برای تجمع انواع ویروس‌ها و عفونت‌ها است. شاید بگویید که چه ارتباطی میان ناخون و جوش هست؟ هنگامی که پوست جوش می‌زند ممکن است آن قسمت از پوست دچار خارش شود و طبیعتا ناخودآگاه برای خاراندن جوش از انگشت‌ها استفاده می‌شود و هنگامی که ناخن‌ها بلند باشند انواع عفونت‌ها و ویروس‌ها با خارش ناخن‌ها وارد زخم‌های جوش می‌شوند و باعث تشدید جوش‌ها می‌شوند.

سریع‌ترین درمان‌ها برای کاهش التهاب جوشCredit: howtoremovethat

به گفته متخصصان، اگر می‌خواهید دوره درمان جوش‌های پوستی شما کوتاه شود هیچ گاه محل جوش‌ها را نخارانید زیرا خاراندن جوش علاوه بر وارد کردن انواع ویروس‌ها و عفونت‌ها باعث بزرگ‌تر شدن زخم‌های جوش می‌شود. هر گاه جوش‌های پوستی‌ دچار خارش شد به سرعت با آب سرد و صابون تمیز آن قسمت را بشویید تا از شر خارش جوش‌ها خلاص شوید. منظور از صابون فردی این است که اگر یک صابونی را که یک شخص دیگر از آن استفاده کرده باشد ممکن است عفونت‌های آن فرد به شما سرایت کند و باعث تشدید جوش‌های پوستی شود.

در زمینه شست‌وشوی صورت با صابون مطلب بایدها و نبایدهای شستشوی صورت با صابون می‌تواند مفید باشد.

دکتر مریم ملکی، پزشک متخصص پوست و مو، در مورد فشار دادن و کندن جوش‌ها اظهار می‌کند: «کندن و فشار دادن جوش‌ها زمان ترمیم را طولانی‌تر می‌کند و احتمال اینکه جای جوش‌ها به صورت لک تیره و یا تورفتگی به جا بماند نیز افزایش می‌یابد. همین طور امکان این که وسایل آلوده و یا دست‌های آلوده خود سبب وارد شدن عفونت به پوست شوند و التهاب قرمزی بیشتر ایجاد کند افزایش می‌یابد.»

سریع‌ترین درمان‌ها برای کاهش التهاب جوشCredit: amazonaws

آلودگی هوا یکی دیگر از عوامل تشدید جوش‌های پوستی است و جوش‌ها پس از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده به سرعت توجه انواع ویروس‌ها را به خود جلب می‌کنند و در صورت سهل‌انگاری و حمام نکردن ویروس‌ها به سرعت باعث تشدید جوش‌ها می‌شوند که البته جوش‌های صورت به دلیل اینکه نمی‌توانند مانند اعضای پایین تنه بدن در زیر لباس قرار بگیرند زودتر از همه دچار تشدید می‌شوند. بهترین راه برای جلوگیری از برخورد آلودگی‌ها با پوست صورت این است که قبل از اینکه از خانه خارج شوید می‌توانید از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید زیرا کرم‌های ضد آفتاب به غیر از جلوگیری از اشعه‌های مضر خورشید می‌توانند از ورود انواع ویروس‌ها به جوش‌های پوستی  بخصوص صورت جلوگیری کنند.

خوردن نان‌های بدون سبوس گندم از دیگر عوامل تشدید جوش‌های پوستی است زیرا سبوس گندم می‌تواند خون را تا حدودی تصفیه کند و انواع ویروس‌ها را که باعث تشدید جوش‌ها می شوند را از بین می‌برد. نوجوانان و جوانان می‌توانند برای جلوگیری از تشدید جوش‌ها از نان‌های سبوس‌دار استفاده کنند و تا آنجا که ممکن است باید از آردهای سفید و خوردن نان‌های بدون سبوس خودداری کنند.

سریع‌ترین درمان‌ها برای کاهش التهاب جوش

Credit: amazonaws

نور خورشید هم می‌تواند باعث تشدید جوش‌های پوستی شود زیرا گرما باعث تحریک غدد پوستی و در ادامه باعث تشدید جوش‌های پوستی می‌شود. همانطور که گفتیم پوست صورت نسبت به دیگر نواحی بدن بیشتر در معرض هوا و نور خورشید قرار می‌گیرد. برای جلوگیری از برخورد نور خورشید با پوست صورت می‌توان از کلاه لبه‌دار استفاده کرد و یا می‌توان به پوست صورت ضد آفتاب زد تا گرمای حاصله از نور خورشید نتواند به پوست صورت برسد.

در دوره قاعدگی نیز دمای بدن بسیار بالا می‌رود و همانطور که گفتیم گرما باعث تشدید جوش‌های بدن می‌شود. از این رو می‌توان با خوردن انواع نوشیدنی‌های سرد دمای بدن را پایین آورد تا دیگر جوش‌ها هیچ بهانه‌ای برای تشدید شدن نداشته باشند.

سریع‌ترین درمان‌ها برای کاهش التهاب جوشCredit: calistalaser

دکتر محمد شیزرپور، متخصص پوست، در اینباره می‌گوید: «به دنبال جوش یا اکنه چهار نوع جا یا جوشگاه یا اثر ممکن است باقی بماند که عبارتند از لک قرمز، لک تیره، فرورفتگی درسطح پوست و برجستگی در سطح پوست. برخی از بیماران دو یا چند نوع از این اثرات را همزمان در پوست خود دارند.» 

هوای جوامع شهری بسیار آلوده است و جوانان و نوجوانان بیشتر از دیگران در معرض این هوا قرار می‌گیرند. بنابراین باید برای درمان جوش‌های صورت خود حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنند و تمام داروهای تجویز شده را تا اتمام دارو مصرف کنند. اگر می‌خواهید پوست سالم و بدون جوش داشته باشید هرگز از وسایل دیگران برای نظافت استفاده نکنید و هرگز بهداشت فردی را از یاد نبرید.

از آنجا که پوست‌های چرب بیشتر در معرض ابتلا به جوش هستند، توصیه می‌کنیم تا به عنوان مطلب مکمل مقاله عادت‌‌ها و کارهایی که پوست چرب را چرب‌‌تر می‌کنند را نیز مطالعه کنید.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: