کد خبر: ۷۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
هیات وزیران در جلسه روز شنبه خود، وزارت کار را مکلف کرد با همکاری اتاق اصناف ایران و هیات مدیره پلاسکو کارگران و کارفرمایان فاقد بیمه‌ای که در پلاسکو کار می‌کردند را شناسایی و مقرری بیمه بیکاری آنها را به مدت چهار ماه برقرار کند.


دستمزد


 در پی حادثه تلخ ساختمان پلاسکو که به کشته شدن جمعی از آتش‌نشانان، کسبه و شاغلان ساختمان پلاسکو انجامید، وزارت کار دستور برقراری سریع مقرری بیمه بیکاری آن دسته از کارگران بیمه حادثه دیده در پلاسکو را صادر کرد.

بر اساس قانون بیمه بیکاری، شرط برقراری مقرری، تبعیت از قانون کار و تامین اجتماعی است، اما بخشی از کارگران پلاسکو مشمول قانون کار و بیمه تامین اجتماعی نبودند و بر این اساس نمی‌توانستند از پرداخت مقرری بیمه بیکاری برخوردار شوند. بنابراین دولت درصدد چاره جویی برای تحت پوشش قرار دادن این کارگران برآمد و در نهایت مصوبه‌ای در تاریخ ۹۵.۱۱.۹ به تصویب هیات وزیران رسید که به موجب بند چهار آن کلیه شاغلانی که دارای بیمه نیستند اعم از کارگر یا کارفرما با شناسایی از طریق اتاق اصناف (اتحادیه صنفی مربوطه) توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (سازمان تامین اجتماعی) همانند بیمه شده‌ها به مدت چهار ماه از دی ماه سال جاری تا پایان فروردین ماه سال ۱۳۹۶ از حداقل دستمزد قانونی و سایر مزایای مربوط به آن برخوردار شوند و منابع لازم جهت اجرای این بند نیز از محل ردیف‌ها و تبصره‌های مربوط توسط سازمان برنامه و بودجه تامین و پرداخت شود.

اما در این بین موضوعی که کمتر به آن پرداخته شده تکلیف حقوق و مطالبات جان باختگان حادثه، آتش نشانان شهید، ‌مفقودین و افرادی است که احتمالا هنوز زیر آوار باقی مانده یا از هویت و سرنوشت پیکرهای آنها اطلاعی در دست نیست و اینکه اساسا بازماندگان خانواده‌هایی که نان آور خود را از دست داده یا سرپرستان آنها هنوز پیدا نشده، چگونه امرار معاش خواهند کرد؟

در همین راستا کریم یاوری  - مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار - به ایسنا گفت: چنانچه این افراد تابع مقررات سازمان شهرداری باشند، از موازین و مقررات شهرداری و اگر تابع قانون کار و سازمان تامین اجتماعی باشند از ضوابط و مقررات تامین اجتماعی تبعیت خواهند کرد.

وی گفت: در مورد جانباختگان حادثه نیز دولت قطعا تامین خسارت می‌کند و در مورد آتش نشانانی که شهید قلمداد شده‌اند بنیاد شهید مکلف است.

به گفته یاوری مقرری بیمه بیکاری، موقتی است ولی پرداخت مستمری امری جاری و ساری است که در مورد بازماندگان این عزیزان و خانواده‌های آنها مستمری باید به طور دائم برقرار شود.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار درباره اخباری که بعضا در خصوص مراجعه کارگران فاقد بیمه برای ثبت درخواست و خودداری از پذیرش آنها منتشر شده نیز گفت: همه ما تابع قانون و مقررات هستیم و تمام سیستم‌ها اعم از اداری، دولتی و غیر دولتی باید از یک قانون تبعیت کنند، ولی در حال حاضر مصوبه دولت از تمام حرف‌ها و حدیث‌ها فراتر است و نظر اتحادیه‌های صنفی و هیات مدیره پلاسکو برای تایید کارگرانی که در پلاسکو کار می‌کردند، باید گرفته شود.

به گفته یاوری در صورتی که هیات مدیره پلاسکو و اتحادیه صنفی مربوطه شاغل بودن فرد فاقد بیمه در پلاسکو را تایید کنند، به مدت چهار ماه از دی ماه سال ۱۳۹۵ تا فروردین ۱۳۹۶ حداقل حقوق و دستمزد قانونی و سایر مزایای مربوط به وی پرداخت خواهد شد.

 

     

به گزارش ایسنا، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر اساس تصویب نامه هیات وزیران موظف شده پیگیری لازم برای پرداخت دیه مسئولیت و دیه عمر آتش نشانان قهرمان و جانفشان در حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو را تا حصول نتیجه قطعی انجام دهد.

بر اساس بند ۳ تصویب نامه هیات وزیران که به امضا معاون اول رییس جمهور رسیده، وزارت کار موظف است با هماهنگی و همکاری اتاق اصناف ایران (اتحادیه مربوطه) کلیه افراد بیکار بیمه شده را که قبلا در ساختمان پلاسکو اشتغال به کار داشتند - اعم از اینکه بیمه خویش فرما، بیمه شده یا در وضعیت بیمه منقطع قرار داشته باشند - به مدت چهار ماه طبق مقررات و به فوریت تحت پوشش بیمه بیکاری قرار دهد و حقوق دی ماه آنها را در اسرع وقت بپردازد.

به موجب بند ۵ این تصویب‌نامه پرداخت بیمه کارفرمایان ساختمان پلاسکو بعد از بخشودگی کامل جرایم طبق مقررات قانونی توسط سازمان تامین اجتماعی به مدت پنج سال تقسیط می‌شود.

این تصویب نامه همچنین در بند ۹ شرکتهای بیمه را مکلف کرده تا پایان بهمن ماه سال جاری نسبت به بررسی خسارت واحدهای بیمه شده ساختمان پلاسکو اقدام و کلیه خسارتهای تعهد شده را وفق مقررات پرداخت کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: