کد خبر: ۷۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی از افزایش11 سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته خبر داد.

 
«فرهاد سرخوش» اظهار کرد: دهم بهمن‌ماه پارسال تراز دریاچه ارومیه 1270،47 سانتی‌متر بود که امسال با توجه به اقدامات گسترده ستاد احیای دریاچه ارومیه در 2 سال گذشته تراز دریاچه در دهم بهمن‌ماه به 1270،58 سانتی‌متر رسیده است.
 
وی در خصوص بارندگی‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز تصریح کرد: متوسط بارش‌ها در استان آذربایجان‌غربی نسبت به پارسال  21 درصد و نسبت به دراز مدت 53 درصد کاهش داشته است.
 
سرخوش اظهار کرد: علیرغم کاهش میزان متوسط بارش‌ها نسبت به سال گذشته در استان آذربایجان‌غربی تراز دریاچه ارومیه افزایش دارد اما با تدابیر به موقع دولت یازدهم و حمایت ریاست جمهوری در امر احیای دریاچه ارومیه شاهد تغییر در روند افزایش آب دریاچه ارومیه بعد  18 سال هستیم.
 
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی هم‌چنین گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات و مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه در راستای کاهش 40 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی حوضه آبریز این دریاچه انتقال آب با لوله‌های پلی‌اتیلن از منبع تأمین تا سر مزرعه می‌باشد.
 
وی ادامه داد: در کشاورزی سنتی انتقال آب از محل تأمین تا سر مزرعه با کانال‌های سنتی خاکی صورت می‌گیرد که تلفاتی به میزان 40 تا 50 درصدی از طریق تبخیر و نفوذ در بستر نهر در پی دارد اما با اجرای طرح انتقال آب با لوله‌های پلی‌اتیلن راندمان انتقال از مقدار فعلی به حدود 100 درصد افزایش می‌یابد.
 
سرخوش تصریح کرد: در سال‌های 93 و 94 در مجموع 414 کیلومتر عملیات انتقال آب با لوله پلی‌اتیلن به اجرا درآمده است که حدود 12هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان‌های استان آذربایجان‌غربی که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع شده‌اند، را تحت پوشش قرار داده است.
 
وی اظهار کرد: امسال نیز اجرای 700 کیلومتر خط انتقال آب با لوله در حال مطالعه است که بلافاصله پس از انجام مراحل مطالعه، وارد فاز عملیاتی خواهد شد.
 
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی یادآور شد: در اجرای طرح انتقال آب با لوله پلی‌اتیلن به ازای هر هزار کیلومتر خط انتقال، 30 هزار هکتار از زمین های کشاورزی واقع در حوضه آبریز تحت پوشش قرار می‌گیرند و در مصرف آب این زمین‌ها به میزان 40 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: