کد خبر: ۷۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۳ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۵
در کشور ما فردی وجود دارد که می‌گوید مسن‌ترین شخص روی زمین است؛ اما آیا او سنش را در یک انجمن جهانی ثبت کرده است؟ در ادامه با بنیتا همراه باشید.

پیرترین جهان، تولد ۱۱۷ سالگی خود را جشن گرفت. این زن ایتالیایی که «اما مورانو» نام دارد تمام عمر از یک رژیم غذایی خاص مبتنی بر تخم مرغ خام تبعیت کرده و از همسرش در زمانی جدا شد که اصلا قانونی برای طلاق وجود نداشت. مورانو کمتر از دو هفته پیش تولد ۱۱۸ سالگی‌اش را در حالی جشن گرفت که تنها فردی است که زندگی در سه قرن را تجربه کرده است.

پیرترین انسان جهان

خانم مورانو در ۲۹ نوامبر ۱۸۹۹ مطابق با ۸ آذر ۱۲۷۸ در ایالت پیگمونت زمان پادشاهی امبرتو به دنیا آمد و تنها فرد زنده‌ای است که در سال‌های ۱۸۰۰ به دنیا آمده است. مورانو بعد از «سوزان ماشات جونز» آمریکائی که در ۱۱۶ سالگی درگذشت اکنون لقب پیرترین فرد جهان را دارا است. جونز که در الاباما به دنیا آمده در طول عمرش هرگز سیگار نکشید، مشروب نخورد و عمر طولانی خود را با استراحت و خواب و روابط دوستانه سپری کرد.

بیسکوئیت‌ها زیر بالش خانم مورانو

پیرترین انسان جهان

به نظر می‌رسد عمر طولانی در خانواده مورانو ارثی است. مادرش ۹۱ سال و بعضی از خواهرانش حدود یک قرن زندگی کردند؛ اما این رژیم غذایی عجیب او، قبل از جنگ جهانی بود که او را به‌عنوان پیرترین فرد جهان معرفی کرده است. هنگامی‌که او نوجوان بود یک دکتر به او پیشنهاد کرد برای مبارزه با کم‌خونی از تخم ‌مرغ خام استفاده کند و پس‌ از آن مورانو به مدت بیش از ۹۰ سال از یک رژیم غذایی خاص شامل دو عدد تخم ‌مرغ خام، یک عدد تخم‌ مرغ پخته‌شده، مقدار کمی گوشت چرخ‌ کرده و کمی ماکارونی پیروی می‌کند. با افزایش سن او رژیم خود را به خوردن دو تخم ‌مرغ در روز و مقداری بیسکوییت محدود کرده است. با وجود سنش، مانند کودکان به بیسکوئیت علاقه دارد و همیشه مقداری بیسکوئیت زیر بالشش دارد! او بیسکوئیت‌ها را مخفی می‌کند تا کسی آن‌ها را نخورد.

کارلو باوا پزشک مورانو می‌گوید که قند خون و چربی او در حد بسیار نرمال است. او می‌گوید: مورانو در بهترین شرایط سلامت جسمی و ذهنی قرار دارد؛ واقعیت این است که او تنوع زیادی در رژیم غذایی خود نداده است اما به لطف ژنتیکش بسیار خوب زندگی کرده است.

یک زن مستقل

پیرترین انسان جهان

یک راز دیگر زندگی طولانی مورانو جدایی از شوهرش در سال ۱۹۳۸ قبل از تصویب قوانین مربوط به طلاق بوده است. تنها عشق واقعی مورانو پسری بود که در طول جنگ جهانی اول کشته شد و پس‌ از آن مورانو تصمیم به ازدواج با هیچ فردی نداشت. صحبت‌های او توسط خواهرزاده‌اش آنتونیتا سالا در روزنامه ایتالیایی لا استامپا تایید شده است؛ اما درنهایت او مجبور به ازدواج با همسرش شد. او می‌گوید همسرم به من گفت یا با من ازدواج می‌کنی یا تو را می‌کشم. یک سال بعد از مرگ فرزند شش ‌ماهه‌اش او همسرش را ترک کرد. او می‌گوید من نمی‌خواستم تحت سلطه هیچ ‌کسی باشم.

ژنتیک نقش مهمی در سلامت او ایفا می‌کند. افراد بسیاری در خانواده او عمر طولانی داشته‌اند؛ اما مورانو با خوردن روزانه دو عدد تخم‌مرغ خام طولانی‌ترین عمر را داشته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: