کد خبر: ۷۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۵
طبق آخرین آمارها، مردم ایران از نظر مصرف آرد و نان جزو پر مصرف‌ترین مردم جهان هستند. نان در فرهنگ ایرانی جایگاه بالایی دارد. از همان کودکی به ما یاد می‌دهند که همیشه باید در هنگام خوردن غذا نان هم کنار دست ما و یا در سفره باشد. پدران و مادران و یا حتی نیاکان ما بر این عقیده بودند که هیچ گاه نباید غذاها را بدون نان سرو کرد زیرا برکت سفره و غذا از بین می‌رود اما واقعاً نان آن طور که می‌گویند باید با غذا سرو شود و آیا ممکن است کار درستی نباشد؟

ویژگی‌ها و مضرات هر یک از نان‌های ایرانی

Credit: TripAdvisor

خوردن پلو با انواع نان‌ها یکی از عادات ما ایرانی‌ها است به راستی تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا ما ایرانی‌ها بعد از سن سی سالگی دچار انواع بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های معده می‌شویم؟ درست است که نان برکت سفره است اما اگر ندانیم که نان را به چه شکل سرو کنیم دچار مشکلاتی می‌شویم. نان خود یک غذای سنگین و کامل است که می‌تواند یک انسان بالغ را سیر کند.

بهترین نان، نان سبوس‌دار است. با الک کردن آرد گندم در واقع خاصیت نان را از بین می‌برند. سبوس آرد گندم سرشار از ویتامین‌ها، فیبرها، کلسیم، ویتامین B و املاح معدنی است. با دور ریختن سبوس، نان را به بی‌ارزش‌ترین غذا تبدیل می‌کنند.

به کسانی که از نان آرد سفید تغذیه می‌کنند توصیه می‌کنیم که حتماً روزی یک بار سبوس گندم میل کنند. می‌توان سبوس را به شکل سوپ سرو و یا در غذاها از آن استفاده کرد. سبوس موجود در نان باعث رفع یبوست می‌شود و همچنین می‌تواند باعث هضم بهتر و زودتر غذا شود. به جوانانی که همیشه با جوش‌های صورت خود سر و کله می‌زنند توصیه می‌کنیم که حتماً از نان‌های سبوس‌دار بیشتر تغذیه کنند.

سبوس آرد گندم می‌تواند باعث رفع عفونت در بدن شود. عامل به وجود آمدن جوش‌ها، عفونت‌های بدن هستند. بنابراین اگر می‌خواهید یک پوست صاف و بدون جوش داشته باشید هیچ گاه از نان آرد سفید تغذیه نکنید. تنها کسانی که با خوردن سبوس گندم دچار مشکل می‌شوند کسانی هستند که مشکل آپاندیسیت دارند.

ویژگی‌ها و مضرات هر یک از نان‌های ایرانی

Credit: TripAdvisor

بهترین و کامل‌ترین نان ایرانی نان سنگک است زیرا نان سنگک سرشار از سبوس‌هایی است که باعث خوشمزه‌تر شدن نان می‌شوند. البته نان سنگکی که با جوش شیرین آماده نشده باشد زیرا جوش شیرین باعث زودتر آماده شدن خمیر می‌شود و بیشتر نانوایی‌ها برای اینکه بتوانند نان بیشتری را به مردم بفروشند در خمیر از جوش شیرین استفاده می‌کنند که البته جوش شیرین موجود در نان باعث زودتر خراب شدن نان می‌شود و دور ریز نان و اسراف که کار درستی نیست را زیاد می‌کند.

جوش شیرین باعث اختلالات مغزی در انسان و همچنین باعث زیاد شدن اسید معده می‌شود. اسید زیاد هم باعث به وجود آمدن زخم معده می‌شود و در صورت جدی نگرفتن زخم معده، معده دچار سرطان می‌شود. جوش شیرین باعث دفع کلسیم و فسفر می‌شود.

همه ما می‌دانیم که بدن برای ساختن استخوان و جلوگیری از انواع بیماری‌های استخوانی به کلسیم نیاز دارد. کلسیم حتی برای دندان‌ها هم مفید است زیرا بدن برای ساخت دندان‌های سالم به کلسیم نیاز دارد اما جوش شیرین این اجازه را به بدن نمی‌دهد و ممکن است کسانی حتی در سن پایین دچار پوکی استخوان و پوسیدگی دندان‌ها  شوند.

ویژگی‌ها و مضرات هر یک از نان‌های ایرانی

Credit: TripAdvisor

جوش شیرین می‌تواند باعث حواس پرتی در انسان‌ها شود و در سنین بالاتر خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را بسیار بالا می‌برد. این ماده خطر ابتلا به بیماری کم خونی را نیز بالا می‌برد زیرا جوش شیرین باعث دفع آهن خون می‌شود. مغز استخوان کارش ساختن خون است و در صورت کمبو  آهن مغز استخوان دچار کم کاری و در نهایت بدن دچار سرطان مغز استخوان می‌شود.

اگر می‌خواهید بدن سالمی داشته باشید تا آنجا که ممکن است سعی کنید نان‌هایی که با جوش شیرین آماده می‌شوند میل نکنید. بهترین نان، نانی است که کاملاً برشته شده باشد و دور و یا وسط نان هیچگاه نباید خمیر و یا سوخته باشد. یک نان خمیر می‌تواند باعث سوءهاضمه و ورم معده شود. نان سوخته هم باعث گرفتگی روده‌ها می‌شود.

نان لواش، تافتون، بربری، سنگک و شیرمال از نان‌های معروف ایران هستند که از گذشته تا به امروز مردم ایران همیشه این نان‌ها را در برنامه غذایی خود قرار داده‌اند اما طبق آخرین آمارها نان لواش جزو پر مصرف‌ترین نان‌های ایرانی‌ها هستند. مردم تهران بالاترین آمار مصرف نان لواش را به خود اختصاص داده‌اند. نان لواش متاسفانه به دلیل نداشتن سبوس اهمیت غذایی کمی دارد که متاسفانه تنها به دلیل زود تهیه شدن مصرف می‌شود. شاید بیشترین دلیل بیماری‌ها در جوامع شهری خوردن نان‌هایی است که مانند نان لواش سبوس بسیار کمی دارند.

ویژگی‌ها و مضرات هر یک از نان‌های ایرانی

Credit: TripAdvisor

نان تافتون یکی دیگر از نان‌های مردم ایران است. این نان به شکل دایره و سوراخ سواخ است و نسبت به نان لواش سبوس بیشتری دارد. بعد از نان لواش، این نان جزو نان‌های پر مصرف مردم ایران است اما یادمان باشد که قبل از خوردن هر نان به کیفیت آن نان توجه کنیم.

نان بربری از دیگر نان‌های ایرانی است. این نان در بین مردم آذری زبان کشورمان جایگاه خوب و طرفدارهای بسیاری دارد. در نان بربری قبل از رفتن خمیر به درون تنور بر روی خمیر مقداری سفیده تخم مرغ می‌مالند که باعث براق شدن و خوشمزه‌تر شدن نان بربری می‌شود و معمولا مقداری کنجد هم بر روی آن می‌پاشند که باعث خوشمزه‌تر شدن نان بربری می‌شود. البته نان بربری هم با آرد سفید پخته می‌شود. این نان معمولاً بیشتر جزو نان‌های وعده صبحانه مردم ایران است.

ویژگی‌ها و مضرات هر یک از نان‌های ایرانی

Credit: TripAdvisor

نان سنگک هم جزو نان‌هایی است که نسبت به نان‌های دیگر ایران خاصیت غذایی بیشری دارد زیرا نان سنگک را با آرد سبوس‌دار می پزند و به قول معروف تمام مزه نان سنگک به سبوسش است. نان شیرمال جزو نان‌های محلی کشورمان است که به جای آب از شیر برای درست کردن خمیر استفاده می‌کنند. البته این نان نسبت به نان‌های دیگر تردتر و خوشمزه‌تر است. راستی می‌دانید که مردم دنیا صبحانه چه می‌خورند و از چه نان‌هایی استفاده می‌کنند؟ 

همیشه باید این را بدانیم که نان را باید گرم خورد زیرا نان گرم هم تازه و هم خاصیت غذایی بیشتری دارد. نان‌ها باید در عرض هشت ساعت خورده شوند زیرا بعد از هشت ساعت دچار کپک می‌شوند و نمی‌توان نان کپک زده را میل کرد زیرا باکتری‌های موجود در کپک نان باعث بیماری‌های زیادی می‌شوند. پس تا آن جایی که می‌توانید سعی کنید همیشه نان‌های سبوس‌دار میل کنید و همیشه از نان‌هایی که در آنها از جوش شیرین استفاده شده دوری کنید تا به جز سیر شدن خاصیت نان را هم جذب کنید.

نان

Credit: TripAdvisor


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: