کد خبر: ۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۳ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
فائق احمد هنرمند معاصر آذربایجانی که در دنیا او را به عنوان راوی داستان‌های فرش می‌شناسند، مهمان هشتمین «جشنواره هنرهای تجسمی فجر» شده است.
فائق احمد (Faig Ahmed) هنرمند معاصر آذربایجانی و نماینده این کشور در بینال ونیز ۲۰۰۷ و ۲۰۱۳ که او را به عنوان راوی فرش‌ها و سنت این کشور در سطح جهان می‌شناسند، این روزها مهمان هشتمین «جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر» شده و از آثار نمایشگاه این رویداد هنری دیدن کرد. فائق احمد در حاشیه این نمایشگاه با برپایی کارگاه آموزشی با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان به معرفی مراحل مختلف آفرینش‌های هنری خود پرداخت.

وی در این کارگاه گفت: من به کشف سنت‌های باستانی، فرقه‌ها و فرهنگ می‌پردازم و با تحقیق، ارتباط آنها را پیدا و در پی ایجاد هنر هستم. من اعتقاد دارم هنر یک آزمایش است و برای همین سفر نقطه آغاز کار من است. من به کشورهای مختلف سفر می‌کنم و به کشف سنت‌ها و آیین‌ها در سرزمین‌های دیگر می‌پردازم. من روی این شیوه عنوان «نقطه ادراک» را گذاشته‌ام.

این هنرمند عرصه هنرهای جدید، تجربیاتی را که با فرش و سنت‌ها داشته، نتیجه این دوران دانست. او با نمایش اسلاید برخی از آثارش به توضیح بیشتر درباره آن پرداخت و گفت: در این آثار من فرش‌های آذربایجان را به عنوان سنت در نظر گرفتم و روایت و دید هنری خودم را به آنها منتقل کردم. آثاری که من با فرش‌ها خلق کردم، بخشی از همان فرش است که یا آنها را بریده‌ام و با حجم‌هایی که ساخته‌ام آنها را به شکل سه بعدی ارائه کرده‌ام.

فائق احمد افزود: مرحله بعدی کار من سفر به درون و پیدا کردن ریشه‌های ناخودآگاهم بود. در این مرحله تلاش کردم تا با کشف درونیات خود، راهم را درعالم هنر بیشتر بشناسم.

این هنرمند در ادامه این ورک‌شاپ به نمایش آثارش پرداخت و درباره یکی از آثار چیدمانی‌اش که با سجاده‌های نماز بود، گفت: برای ارائه این اثر من ۱۰ روز به یک مسجد رفتم و در کنار دیگر نمازگزاران بر روی این سجاده‌ها نماز خواندم. سپس به بریدن این سجاده‌ها پرداختم و با چیدمان آنها در کنار هم رفتن این سجده‌ها به آسمان و همین طور بازگشت آنها به سمت خود نمازگزاران را در قالب چیدمان ارائه کردم.

وی درباره این اثر توضیح داد: نکته قابل توجه این اثر این بود که برخی از نمازگزاران این مسجد من را در بریدن این سجاده‌ها همراهی کردند. آنها با اینکه با این سجاده‌ها خاطره و انس داشتند اما چون متوجه شده بودند با از دست دادن این سجاده‌ها چیز بهتری به عنوان هنر را بدست می‌آورند با من همراهی کردند تا بوسیله هنر روح عمل نمازگزاری را در قالب هنر به نمایش بگذاریم.

فائق احمد در ادامه به معرفی دیگر آثارش با عنوان «قلب و میخ»، «کتاب الف» و «کلاه صوفی« پرداخت و درباره پروژه آینده خود بیان کرد: برای پروژه آینده‌ام زندگی و محدودیت را انتخاب کرده‌ام. در این پروژه با استفاده از مغز حیواناتی که ذبح آنها حلال است به ارائه اثر خواهم پرداخت.

وی همچنین پس از بازدید از نمایشگاه هشتمین «جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر» اظهار کرد: من طی سفر به کشورهای مختلف از نمایشگاه‌های مختلفی دیدن کردم، معتقدم که نمایشگاه جشنواره فجر یکی از بهترین نمایشگاه‌هایی است که تاکنون در سطح جهان دیدم. این نمایشگاه نشان دهند روح معاصر هنرهای تجسمی ایران است. ایران کشور غنی از لحاظ هنری است و با دیدن آثار این نمایشگاه متوجه شدم که سیر روند هنر ایران از سنت به مدرن و رسیدن به هنر معاصر به درستی طی شده است.

این هنرمند آذربایجانی در پایان یادآور شد: از آنجا که کشور من و ایران اشتراکات فرهنگی بسیاری با هم دارند درک این آثار برای من بسیار ملموس بود.

 فائق احمد متولد ۱۹۸۲ در باکو است و فارغ التحصیل رشته مجسمه‌سازی از آکادمی دولتی هنرهای زیبا جمهوری آذربایجان است. این هنرمند در نمایشگاه‌های مختلفی همچون بی‌ینال ونیز شرکت داشته و نمایشگاه‌های انفرادی در نیویورک، پاریس، لندن، برلین، مسکو، دبی و... داشته است. آثار این هنرمند در موزه‌هایی همچون موزه لس‌آنجلس، موزه هنر سیاتل، موزه هنرهای زیبا بوستون، موزه سنت لوئیس، موزه بروکسل و.... نگهداری می‌شود.

هشتمین «جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر»  تا ۱۷ اسفندماه سال جاری به دبیرکلی مجتبی آقایی در موسسه فرهنگی و هنری صبا میزبان علاقه مندان به هنر است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: