کد خبر: ۷۲۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۵
طبق برآوردهای صورت گرفته طولانی‌ترین زمان پرواز در آسمان ایران کمتر از دو ساعت تخمین زده می‌شود و برای سفر از تهران به دورترین مقاصد پروازی داخلی این عدد حتی کمتر خواهد بود. از این‌رو این سوال همواره پیش‌روی فرودگاه امام خمینی (ره) قرار داشته که آیا از نظر منطق اقتصادی امکان فعالیت این فرودگاه در پروازهای داخلی وجود دارد یا خیر.
 نزدیک شدن مناطق مسکونی به فرودگاه قدیمی مهرآباد باعث شده عملا این فرودگاه از نقاط مختلفی تحت محاصره برج‌های مسکونی قرار گیرد. موضوعی که پس از سقوط هواپیمای آنتونوف در یکی از خیابان‌های اطراف مهرآباد بار دیگر زنگ خطرها را به صدا درآورد که شاید تداوم پروازها در این فرودگاه‌ها واحدهای مسکونی اطراف آن را تهدید کند. در ماه‌های پس از این حادثه نیز جلسات و نشست‌های مختلفی برگزار شد تا نهادهای مختلف شرایط را برای ارزیابی عملکرد مهرآباد و امکان تداوم فعالیت‌های آن بررسی کند.
 
این فرودگاه که در حال حاضر با جابه‌جایی بیش از ۱۳ میلیون مسافر در طول سال پرترافیک‌ترین فرودگاه ایران به حساب می‌آید، در حالی با ابهام‌های جدی در مسیر ادامه‌ حرکت خود مواجه شده که هنوز هیچ گزینه جایگزینی امکان فعالیت در حوزه پروازهای مهرآباد را ندارد.
 
به دنبال همین مساله وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد پرونده تعطیلی مهرآباد رسما مختومه است و تنها برای کاهش فشارها بر مناطق مسکونی اطراف از ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح پروازهای برنامه‌ای در این فرودگاه متوقف می‌شود.
 
پس از متوقف شدن طرح تعطیلی مهرآباد یکی‌دیگر از گزینه‌هایی که مطرح شد، بحث کاهش بار ترافیکی آن و انتقال بخشی از پروازها به فرودگاه‌های مجاور به‌طور خاص فرودگاه امام خمینی (ره) بود. این فرودگاه که از چند سال قبل به عنوان اصلی‌ترین فرودگاه ایران در طرح‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل قرار گرفته و بناست در قالب برنامه‌ای چند ساله به ظرفیت مسافرپذیری ۵۰ میلیون نفر در طول سال برسد، تنها گزینه‌ای بود که می‌توانست بخشی از مسافران مهرآباد را به فرودگاهی دیگر منتقل کند.
 
این فرضیه نیز از همان ابتدا با ابهام‌های جدی مواجه شد. با توجه به فاصله حدودا ۳۰ کیلومتری فرودگاه امام خمینی (ره) از شهر تهران و فراهم نبودن زیرساخت‌های انتقال سریع مسافران به این فرودگاه عملا به‌طور میانگین شهروندان تهرانی برای رسیدن به فرودگاه امام خمینی (ره) باید تجربه بیش از یک ساعت زمان در رسیدن به فرودگاه را تجربه کند که این مساله تنها برای پروازهای طولانی خارج از کشور صرفه دارد، زیرا نمی‌توان تصور کرد که برای انجام یک پرواز یک ساعته مسافر پرواز به زمان سفر درون‌شهری بیش از یک ساعت برای رسیدن به فرودگاه فکر کند.
 
با وجود این ابهام‌ها روز گذشته مدیر عامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اعلام کرد با توجه به درخواستی که سازمان هواپیمایی کشوری داشته، فرودگاه امام خمینی (ره) از دو سال بعد بخشی از پروازهای داخلی را نیز انجام خواهد داد. هرچند که هنوز مشخص نیست که این پروازها در رابطه با کدام مسیرها تعریف می‌شود و البته با رسیدن خط مترو به فرودگاه امام خمینی (ره) می‌توان انتظار داشت زمان سفر درون‌شهری قدری کاهش یابد، اما همچنان این ابهام وجود دارد که آیا شرایط برای انتقال پروازهای داخلی به فرودگاهی در خارج از شهر فراهم خواهد بود یا مهرآباد باید به تنهایی بار سنگین جابه‌جایی چند میلیون مسافر داخلی را به دوش بکشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: