کد خبر: ۷۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۲۱ دی ۱۳۹۵
هاشمی سیاستمداری مورد احترام در میان نسل قدیم رهبران سعودی بود...
 غالب رسانه های جهان در کمتر از 12 ساعت خبر درگذشت " رییس جمهور سابق ایران " و " رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام " را مخابره کرده اند.

رسانه ها در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز این خبر را مخابره کرده اند ، هر چند واکنش های مختلفی از سوی رهبران و مقامات این کشورها نسبت به خبر درگذشت آیت الله هاشمی ، قابل مشاهده است و در حالی که در فضای تیره و تار روابط دوجانبه ریاض - تهران ، تا کنون واکنشی از جانب مقامات سعودی به خبردرگذشت آیت الله هاشمی ابراز نشده، مقامات دیگر کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس با صدور پیام های جداگانه خطاب به حسن روحانی، مراتب تسلیت و تعزیت خود را نسبت به این حادثه ابراز داشته اند.

عربستان سعودی که در سال های اخیر بر سر بحران های منطقه ای روابط متشنج و سردی با جمهوری اسلامی ایران دارد ، در نیم روز گذشته پس از این حادثه از کنار آن با سکوت عبور کرده است . تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ مقامی از عربستان سعودی بابت این حادثه ابراز نظر نکرده و پیام تسلیتی صادر نکرده است. این سکوت در حالی است که یکی از کانال های تلویزیونی سعودی یکشنبه شب در واکنش به خبر درگذشت آیت الله هاشمی با یکی از سران اپوزیسیون خارج نشین جمهوری اسلامی مصاحبه کرد.

گفتنی است آیت الله هاشمی سیاستمداری مورد احترام در میان نسل قدیم رهبران سعودی بود؛ نسلی که زودتر از آیت الله هاشمی درگذشته اند و دیگر در منصب قدرت نیستند.

دیدار آیت الله هاشمی با عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه فقید عربستان

واکنش رهبران عرب حاشیه خلیج فارس به درگذشت آیت الله هاشمی؛ از سکوت سعودی ها تا پیام تسلیت پادشاه بحرین

در امارات متحده عربی اما اوضاع متفاوت است. شیخ "خلیفه بن زاید آل نهیان" رئیس دولت امارات با ارسال پیامی به رئیس جمهوری ایران درگذشت آیت الله هاشمی را تسلیت گفت. همچنین شیخ "محمد بن راشد آل مکتوم" حاکم دبی و شیخ "محمد بن زاید آل نهیان " ولیعهد ابوظبی نیز با ارسال پیام هایی مشابه به حسن روحانی ، تسلیت گفتند.

همچنین "انور قرقاش" وزیر مشاور در امور خارجه امارات دیشب در صفحه توییتر خود ضمن ابراز تسلیت به مناسبت درگذشت آیت اله هاشمی نوشت: " او یکی از صداهای واقع گرایی سیاسی و میانه روی در ایران بود."

"شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" امیر کشور قطر نیز در واکنش به درگذشت آیت الله هاشمی، پیامی خطاب به حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران فرستاده و درگذشت آیت الله هاشمی را به دولت و ملت ایران تسلیت گفته است.

"شیخ صباح الاحمد الصباح " امیر کویت نیز با صدور پیامی خطاب به حسن روحانی درگذشت رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفته است. همچنین ولیعهد کویت و نخست وزیر این کشور نیز با صدور پیام هایی مشابه به حسن روحانی ، تسلیت گفته اند.

همچنین شیخ " حمد بن عیسی آل خلیفه " پادشاه بحرین نیز با صدور پیامی خطاب به حسن روحانی ، درگذشت رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را به دولت و ملت ایران تسلیت گفته است. او در این پیام از خداوند خواسته تا روح آیت الله هاشمی را قرین رحمت خویش گرداند. 

وزیر امور خارجه بحرین نیز که کشورش دولت جمهوری اسلامی ایران را به مداخله در امور داخلی و حمایت از مخالفان حکومت بحرین متهم می کند، در واکنشی کوتاه در توییتر نوشت : "خداوند، هاشمی رفسنجانی را رحمت کند."

وزیر امور خارجه بحرین اولین مقام کشورهای عربی بود که برای درگذشت هاشمی، تسلیت فرستاد.

در کنار پیام های تسلیت کشورهای حاشیه خلیج فارس ، چند تن از مقامات کنونی و سابق عراقی نیز با صدور پیام هایی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفته اند. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: