کد خبر: ۷۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۵ - ۱۳ دی ۱۳۹۵
رئیس جمهوری با بیان اینکه به شرایط اقتصادی آینده کشور بسیار خوشبین هستم، مساله اشتغال را مهمترین مساله کشور برشمرد و گفت: با تلاش دولت یازدهم در دو سال گذشته، سالانه حدود 704 هزار شغل ایجاد شد و این رقم قابل توجه است.

رییس جمهوری در ابتدای این گفت و گوی زنده که امشب -یکشنبه شب- بطور همزمان از شبکه یک سیما و رادیو سراسری جمهوری اسلامی ایران پخش می شود، آغاز سال میلادی و تقارن این ایام با میلاد حضرت مسیح (ع) و میلاد امام عسگری ( س) را به ملت ایران بویژه هموطنان مسیحی تبریک گفت و اظهار داشت: اینکه فاصله زمانی مصاحبه (با مصاحبه قبلی) قدری طولانی شده ، این است که هم باید قضا کرد وهم کفاره وامیدواریم در آینده در فرصت نزدیکتری خدمت مردم باشیم و گفت وگو در خصوص مسایل داخلی وبین المللی داشته باشیم .


در ادامه، از ریس جمهوری سوال شد: آمارها نشان می دهند حجم بیکاری زیاد شده ومیزان اشتغال هم زیاد شده است اما در هر خانه ای یکی دو بیکار داریم حتی وزیر کشور گفتند دو فرزند بیکار دارند نظر جنابعالی در این خصوص چیست؟ 
روحانی پاسخ داد: مساله اشتغال مهمترین مسئله کشور است. در میان همه مسایل به نظر من اشتغال مهمترین موضوع است و بیکاری می تواند معضل بزرگی برای جامعه وکشور باشد.
رییس جمهوری افزود: بسیار نگران کننده است در داخل خانه ای یک یا دو نفر ویا حتی بیشتر ، جوان بیکار باشد؛ جوانی که به سن 25 یا 26 و30 سال رسیده وتوان مالی برای ازدواج وشروع زندگی خانوادگی ندارد وعمدتا به دلیل اینکه اشتغال و کار مناسب ندارد این مساله برای همه ما حیاتی است.
وی ادامه داد: باید برای اشتغال جامعه تلاش جدی انجام دهیم؛ از آغاز دولت ، یکی از مسایل که همواره مورد بحث بود اشتغال بود و سرازیر شدن جوانان تحصل کرده و خود دانشگاه تاخیری را برای اشتغال ایجاد کرد.
رییس جمهوری خاطر نشان کرد: جمعیت محصل دانشگاه چند سال پیش 2میلیون تا 2 میلیون و 200 هزارنفر بود و الان به 5 میلیون نفر رسید ودر دانشگاه 800 تا 900 هزار فارغ التحصیل می شوند ونیاز به شغل دارند.
روحانی افزود: به علاوه افرادی هم خارج از فارغ التحصیلان نیازمند اشتغال هستند بنابراین تراکمی در سالهای گذشته وجود داشت از سال 85 تا 90 که وقتی به آمار اشتغال نگاه کنید تقریبا اشتغال خالص ثابت است.
وی گفت: در طول این سالها ، سالانه حدود 14 هزار شغل خالص ایجاد شده وموضوع بیکاران در جامعه متراکم شده و الان هم کسانی که در دهه 60 یا 70 متولد شده اند سالهای اشتغال آنهاست.
رییس دولت یازدهم اظهارداشت: ما در 2 سال گذشته امار نسبتا مناسبی برای اشتغال داریم؛ کل شاغلین ما در سال 92 ، 21 میلیون و 300 هزار بوده است که به تدریج در 2 سال گذشته شرایط اشتغال بهتر شده وامروز کل شاغلین ما 23 میلیون نفر هستند.
روحانی افزود: یعنی از دو سال گذشته تقریبا از 21 میلیون و 300 هزارنفر تا 22 میلیون و 700 هزار شغل داریم والان 23 میلیون شاغل داریم .
وی با بیان اینکه البته رقم بیکاری هم اضافه شده و هم تعداد متقاضیان اشتغال نیز زیاد شده است ، گفت: متقاضی اشتغال تابستان امسال یک رکورد بوده است، یعنی 1 میلیون و 200 هزار نفر خواستار شغل بودند ودر شرایطی بودند که می خواستند مشغول بکار شوند ودر طول یکسال گذشته حدود 700 هزار شغل ایجاد شده که سال قبل هم همین میزان اشتغال صورت گرفت .
رییس جمهوری گفت: 700 هزار اشتغال ، رقم بالایی است برای اینکه مردم توجه کنند به این مساله که کشورهایی که توانسته بودند در طول سال های گذشته 700 هزار شغل ایجاد کنند تنها 5 کشور بودند .
روحانی افزود: سالی یک میلیون نفر وارد بازار شوند و700 هزار شغل ایجاد کنید یعنی 300هزار نفر بیکار داریم و در دوسال گذشته بطور نسبتی وضع اشتغال خوب بوده ولی نسبت به تقاضا فاصله داریم.
وی اضافه کرد: اشتغال باید بالای یک میلیون باشد وهمه باید دست در دست هم دهیم و دولت، کارافرینان و قوای دیگر و باید تلاش کنند و علت اینکه می گوییم سرمایه باید از خارج بیاید وسرمایه های داخل را جذب کنیم، برای اشتغال است و راه اشتغال، سرمایه گذاری است.
رییس جمهوری گفت: برای ایجاد اشتغال ، راهش ایجاد فضای مناسب برای جوانان است و یکی، فضای مجازی است که مردم می توانند شغل های مناسب داشته باشند و یکسال گذشته وزارت ارتباطات اعلام کرد 100 هزار شغل در آی سی تی ایجاد کرده است.
وی افزود: یک فضای مناسبی برای اشتغال است. برای این کار باید فضای مجازی ما مناسب باشد. باندها و پهن باندهای ما برای ارتباطات آماده باشد. سخت گیری ها را برای شبکه های اجتماعی باید کم کنیم. چون امروز مردم زندگی شان کم کم با این شبکه هاست. ارتباطشان با همدیگر، شغلشان و بسیاری از اشتغال ها در همین زمینه است. همه باید دست به دست هم دهیم. 
روحانی اضافه کرد: اگر کسی در جذب سرمایه اخلال به وجود آورد در واقع به بحث اشتغال صدمه زده است. اگر قوای دیگر همکاری شان کمتر شود به بحث اشتغال صدمه می خورد. همه باید تلاش کنیم برای این که اشتغال به وجود آوریم.
رییس دولت تدبیر و امید با بیان این که یک هدف مهم امروز ما رشد پایدار اشتغالزاست افزود: رشد ما باید با محیط زیست سازگار و پایدار باشد و هم باید شغل مناسب برای جامعه به وجود اورد و برای این کار ما باید فضای کسب و کار و فعالیت های اقتصادی را نسبت به گذشته آماده تر کنیم. 
وی ادامه داد: من از حرکت به سمت اشتغال خوشحالم اما به خاطر فاصله ای که (با) افراد جویای کار داریم نگران هستم و این که در سال 300هزار و 400هزار نفر بدون شغل بمانند و از قبل ، آمار بیکاری ما قابل ملاحظه بوده بسیار نگران کننده است. بنابراین هم رشد ما در اشتغال خوب بوده و هم متاسفانه بیکاری ما افزایش پیدا کرده است. یعنی اقتصاد ما به اندازه ای که توانسته اشتغال به وجود آورد نتوانسته به اندازه کافی همه افراد جویای کار را جذب بازارکار کند و بنابراین همه باید در این زمینه تلاش کنیم تا فضای مناسب تری را برای اشتغال به وجود آوریم.
مجری پرسید: آقای رییس جمهور، برخی کارشناسان شرایط بیشتر شرایط اقتصادی کشور را شبیه شرایط رکود شبیه سازی کرده و معتقدند هیچ رشد اقتصادی اتفاق نمی افتد، تولید متوقف شده و بسیاری از فاکتورهای دیگر را در این زمینه مورد بررسی قرار می دهد، اما نرخ رشد اقتصادی که از طرف دولت اعلام می شود با احتساب نفت، بیانگر 6.5 و بدون احتساب آن 4.5 درصد است و برای سال آینده نرخ رشد بیشتری نزدیک به 7.7درصد را پیش بینی کرده اند، چطور می شود این را توجیه کرد و این که آیا ما واقعا ما به نرخ رشد اقتصادی و همچنان به سمت پیشرفت حرکت می کنیم؟
روحانی گفت: رشد اقتصادی را دو مرکز ما یعنی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی معمولا متکفل هستند و بررسی و اعلام می کنند. البته از ابتدای سال من در همان پیام نوروزی به مردم عزیز عرض کردم امسال سالی است که هدفگذاری کردیم 5درصد رشد داشته باشیم. همان موقع برخی دوستان گفتند این اعلام زود بود، چون معلوم نیست ما امسال به رشد 5درصد برسیم. اما از همان ماه های اولیه حرکت هایی که در جامعه بود نشان می داد که به سمت این رشد خواهیم رفت. 
وی ادامه داد: از یک طرف رشد تولیدات نفتی، گازی و میعانات ما بود و هم در کشاورزی شاهد رشد بودیم. به هر حال از شرایط محصول گندم ما معلوم بود که شاهد رشد هستیم.
رییس جمهوری ادامه داد: ستاد اقتصاد مقاومتی از ابتدای سال تلاش کرد واحدهای صنعتی کوچک و متوسط را که نیاز به تسهیلات بانکی دارند این تسهیلات را در اختیار آنها قراردهد. تا یکی دو ماه پیش 15 هزار واحد از تسهیلات بانکی استفاده کرده بودند که الان حدود 17هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط از تسهیلات بانکی استفاده کرده اند؛ همه اینها علامت این بود که حرکت به سمت رشد اقتصادی است.
وی افزود: صادرات غیر نفتی و نفتی ما هر دو افزایش پیدا کرده بود و لذا در سه ماهه اول شاهد رشد بودیم. البته رشد سه ماهه اولی که مرکز آمار اعلام کرد حدود 4 و خرده ای، 4.5 بود اما انتظار داشتیم که در سه ماهه دوم رشد بالاتری داشته باشیم و امروز رشد شش ماهه اول نسبت به شش ماهه پارسال را در اختیار داریم. طبق محاسبات بانک مرکزی رشد شش ماهه ما 7.4 و طبق محاسبات مرکز محاسبات 6.4 است.
روحانی در خصوص تفاوت آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار اظهار داشت: سال پایه این محاسبات متفاوت است. یکی بر مبنای سال 76 است و یکی سال 83 . در بعضی محاسبات، آیتم ها هم با اختلاف دارند.
رییس جمهوری گفت: اما اگر سال پایه را یکی کنیم؛ اختلاف کم خواهد شد. گفتم که تا پایان امسال هم بانک مرکزی و هم مرکز آمار، سال پایه را یک سال واحد قرار دهند تا اختلافات کمتر شود.
روحانی اضافه کرد: رشد 6.4 وقتی به نفتی و غیر نفتی تقسیم می شود، در 6 ماهه اول در بخش کشاورزی طبق مرکز آمار 5.9 درصد رشد داشتیم، این رشد اقصادی در بخش کشاورزی ملموس است. 
وی ادامه داد: به هر حال امسال برای خرید تضمینی گندم، رقم 15 (14 هزار و 700 هزار) میلیارد تومانی پیش بینی کرده بودیم و یازده و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کردیم. گندمگاران رشد اقتصادی را در بخش خود شاهد هستند. 
رییس جمهوری اضافه کرد: در بخش گردشگری ما دارای رشد بودیم.‌ قبلا اتاق های بعضی هتل های ما همیشه خالی بود؛ الان برای ماه ها جا ندارند و از پیش رزرو شده است. ‌آنها رشد را احساس می کنند و می بینند.
روحانی با بیان اینکه رشد در تولیدات صنعتی نیز مناسب بوده است، اظهار داشت: رشد صنعتی 4.1 و رشد بخش خدمات 4.8 و رشد نفت 2.1 است. مجموعه رشد اقتصادی 6.4 می‌شود. این رشد اقتصادی در شرایط منطقه ای ما بسیار خوب است. 
وی اضافه کرد: پیش بینی بانک جهانی برای امسال 6.6 درصد است؛ بنابراین رشد امسال ما بیش هدف گذاری 5درصدی آخر سال گذشته، بالای 6 درصد رشد اقتصادی خواهیم داشت.
رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی پیرامون تداوم نرخ رشد اقتصادی در کشور گفت: من معتقد به تداوم رشد هستم. اینکه سال آینده باز هم 6 یا کمتر باشد، ما برای سال آینده تلاش خیلی بیشتری نیاز داریم. باید جذب سرمایه کنیم و فضای کار را مناسبتر کنیم، چون رشدی که در نفت داشتیم سال بعد ادامه ندارد.
روحانی افزود: کار بسیار بزرگی در نفت شده است، شنیدم بعضی گفته اند، این رشد مرهون نفت است. رشد نفت هم مرهون مهندسین و کارگران است. چاه های نفت ما بسته شده بود که باز شدنش آسان نیست.
به گفته رییس دولت تدبیر و امید صادرات نفت ما در اواخر دیماه سال گذشته 1.11 میلیون بشکه بوده است. این که از دیماه که برجام اجرایی شد، بتوانیم رشد تولید نفت چاه هایمان را فعال کنیم؛ سرمایه گذاری بزرگی می خواهد.
روحانی خاطرنشان کرد: یک میلیارد دلار خرج کردیم تا این تولید برگردد و چاه ها فعال شود؛ ماه ها کارگران صنعت نفت ما تلاش کردند تا این شرایط ایجاد شود. ما امسال الان به جای 1.1 میلیون بشکه بالای دو میلیون بشکه نفت خام صادر می کنیم و با میعانات حدود 2.7 میلیون بشکه صادرات نفت و میعانات داریم. حرکت بسیار خوبی شروع شده است.
رییس جمهوری گفت: ادامه این روند در بخش نفت به این سرعت نخواهد بود اما خوشبختانه ترکیبی که در رشد می بینیم کشاورزی ما رشد بالایی دارد، صنعت ما رشد مناسبی دارد.
روحانی افزود: به نظر من ادامه رشد قطعی است، با محاسبات و پیش بینی که داریم مردم ما در صحنه هستند، مجلس شورای اسلامی در کنار مردم است، قوه قضاییه حتما به ما کمک می کند، نیروهای مسلح همانطور که امروز امنیت خوبی داریم، همین امنیت را ادامه می دهند.
وی ادامه داد: ما رشد خواهیم داشت اما باید تلاش کنیم رشد ما در سال آینده رشد مناسبی باشد، البته سال گذشته به دلیل فشار اقتصادی که داشتیم رشد ما رشد خیلی مناسبی نبود.
رییس قوه مجریه یادآور شد: اولین سالی که توانستیم در این دولت رشد اقتصادی را به محاسبه بکشانیم سال 93 است، در سال 93 رشد اقتصادی ما 3درصد بود، بعد از اینکه ما در سال 91 منفی 6.8 بودیم، رشد خوبی بوده است. البته سال 92 نیز منفی 1.9 بودیم اما در سال در سال93 و 94 رشد داشتیم و سال 95 سالی بود که بعد از فضای برجام شرایط برای رشد صادرات نفتی و غیرنفتی کاملا مناسب شده است.
روحانی افزود: صادرات غیرنفتی ما امسال در 6 ماهه اول خیلی بهتر از 6 ماهه سال گذشته بوده و صادرات غیرنفتی ما در 9 ماهه اول امسال حدود 31 میلیارد دلار است و نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد رشد داریم.
وی ادامه داد: امسال هم صادرات نفتی و هم صادرات غیرنفتی ما بهتر است و به همین دلیل من به شرایط اقتصادی آینده کشور بسیار خوشبین هستم.

**قیمت ارز به سمت افزایش نخواهد بود
رییس جمهوری همچنین در خصوص افزایش قیمت ارز اشاره کرد و گفت: قیمت ارز یک فراز و نشیبی دارد اما مردم مطمئن باشند که قیمت ارز به سمت افزایش نخواهد بود.
روحانی در پاسخ به سوال که برخی مردم معتقدند دولت خودش می خواهد نرخ ارز بالاتر برود تا درآمد خودش را افزایش دهد و به عمد این افزایش نرخ ارز صورت می گیرد، آیا واقعا همین طور است؟ اظهارداشت: اصلا اینطور نیست.
وی ادامه داد: در این دولت در سال های گذشته دیده اید که نرخ ارز حدود چهار تا پنج درصد رشد داشته است و همیشه این قیمت را در بازار نگه داشته ایم؛ برای اینکه مردم یک اطمینان نسبت به آینده داشته باشند. قیمت دلار در ماه های اخیر رشد داشت و در برابر یورو، پوند و یوآن در ماه های اخیر رشد داشته است.
رییس قوه مجریه یادآور شد: در ماه های اخیر دلار در برابر پوند 15 درصد افزایش پیدا کرد و متوسط هشت تا 9 ماه گذشته تا کنون بیش از 6.2 تا 6.6 درصد دلار رشد داشته است.
روحانی افزود: به طور طبیعی این قیمت نیز در ایران رشد داشته است، این فصل نیز فصلی است که در سال های گذشته نیز رشد داشته ایم. یک مقدار نیز رونق اقتصادی وجود دارد و وسعت واردات ما که نسبت به گذشته متفاوت است.
وی ادامه داد: حتما نرخ ارز متعادل خواهد شد و نرخی که این روزهای اخیر بود حتما به یک نرخ متعادل برمی گردد، مردم می توانند هم نسبت به مساله تورم اطمینان داشته باشند. تلاش ما بر این است که مساله کاهش تورم را ادامه دهیم و امسال و سال آینده تورم ما یک رقمی باقی بماند.
رئیس دولت یازدهم اضافه کرد: همچنین در زمینه رشد اقتصادی به مردم قول می دهیم سال آینده نیز دارای رشد اقتصادی باشیم. امیدوارم تا پایان سال با بررسی هایی که انجام می دهیم، بتوانیم برای سال آینده قولی به مردم دهیم که شرمنده نشویم و همانطور که پیش بینی می کنیم، رشد اقتصادی داشته باشیم.
روحانی افزود: امروز فضای کسب و کار یک فضای بهتری است و رشد سرمایه گذاری خارجی در ایران بیشتر خواهد شد.
وی با بیان اینکه تا چند روز آینده به 27 دی ماه سالروز اجرای برجام می رسیم، اظهارداشت: در تعهداتی که در برابر برجام داریم، آخرین قسمت آن در سالروز برجام نهایی می شود، در فردو بخشی از تعهدات را داریم که هنوز انجام نشده و در حال انجام است چون قول ما یکساله است و تا 27 دی ماه امسال اجرایی می شود.
وی ادامه داد: امیدوارم طرف مقابل ما نیز به همه تعهدات خودشان در برجام عمل کنند و ما شاهد یک رونق اقتصادی در همه کشورها به خصوص آن هایی که در برجام با هم تعامل داشتیم، باشیم.
رییس جمهوری گفت: نتیجه برجام به نفع همه است و نتیجه برد- برد است و امیدوارم همه شاهد این نتیجه باشیم.
مجری پرسید: در آستانه سالگرد برجام هستیم. عده ای می گفتند برجام تقریبا هیچ بود؛ الان با اتفاق هایی که بعدا افتاده می گویند نه تنها هیچ بود، خیلی هم خسارت بود و در مقابل، عده ای دیگر در آن طرف طیف معتقدند که برجام بسیار اتفاق بزرگی در کشور ما بود. یک عده هم بین این طیف قرار دارند. من مرداد ماه از شما پرسیدم که اگر برجام اجرا نمی شد الان وضعیت ما چگونه بود. شما توضیحاتی دادید. بعد از گذشت 5 ماه و در سالگرد برجام همچنان آن اعتقاد را دارید و فکر می کنید که برجام یک دستاورد بسیار بزرگ بوده است؟
روحانی توضیح داد: من هیچ تردیدی ندارم که برجام یک کار بزرگ ملت ایران بود. این موضوع، یک دستاورد ملی است. اشکالی ندارد کسی نظری داشته باشد، نظرش را بگوید و نقد کند؛ اینها در یک جامعه دموکراتیک طبیعی است و به هر حال همه در جامعه ما آزادند، حرف بزنند. 
وی تاکید کرد: برجام دستاوردی بود که مردم در سایه آن حماسه ای که در سال 92 در انتخابات آفریدند، توانستند فضای جهانی را برای مذاکره مناسب کنند و یک کار بزرگی در مذاکره با 6 قدرت بزرگ انجام گرفت.
رئیس جمهوری افزود: ما به نتیجه ای رسیدیم که هیچ کسی در دنیا نیست که بگوید ایران در این معامله ضرر کرده، سرش کلاه رفته و شکست خورده است. آنهایی که همچون اسرائیل و عربستان مخالفند، می گویند ایران سر طرف مقابل کلاه گذاشته و البته این هم حرف نادرستی است. روحانی گفت: ما از اول گفتیم این توافق و مذاکرات، مذاکرات برد - برد خواهد بود. امروز آثار برجام، نزدیک یک سال نشان داده می شود، چگونه است. هم در صادرات غیر نفتی و هم در صادرات نفتی آثارش را می بینیم. 
وی تاکید کرد: اگر برجام نبود الان براساس آن کاهشی که آنها تصویب کرده بودند و به طور مداوم صورت می گرفت در سال 95، صادرات نفت ما 250هزار بشکه در روز می شد. فرض بگیریم آن هم اجرا نمی شد و همین یک میلیون بشکه بود، درآمد ما نصف و از آن هم کمتر می شد. ما حداکثر می توانستیم حقوق کارمندانمان را بدهیم و کار دیگری نمی توانستیم انجام دهیم اما الان درآمد ما با میعانات از دو برابر هم بیشتر است. 
رئیس جمهوری ادامه داد: امیدواریم امسال در بخش بودجه عمرانی بالای 30هزار میلیارد تومان تحقق یابد. البته برنامه ما 37هزار میلیارد تومان است اما تلاش ما این است که بیش از 30هزار میلیارد تومان در بودجه عمرانی مصرف کنیم. 
روحانی تصریح کرد: بسیاری از بدهکاری های گذشته را پرداخت کردیم. البته نمی خواهم بگویم همه چیز ایده آل است. توانستیم بدهی ها را نسبت به فرهنگی ها و نسبت به ایثارگران پرداخت کنیم.
وی افزود: پول گندم بار سنگینی برای ما بود، توانستیم آن را به کشاورزان عزیز پرداخت کنیم. در بیمه یک مقدار عقب هستیم و یک مقدار البته انجام شده و تلاش ما این است که در هفته های آینده هشت هزار میلیارد تومان پول بیمه ها را بدهیم، به هر حال 11میلیون نفر در یکی دو سال زیر پوشش بیمه آمده اند. یک رقم بسیار بالایی است و هزینه سنگینی دارد.
روحانی گفت: بیش از 11میلیون نفر حاشیه نشین داریم. شرایط تمام این حاشیه نشینی ها که هیچ خدماتی به آنها نمی رسد، به مراتب بدتر از روستاییان است. اینها زیر پوشش خدمات درمانی قرار گرفتند. پایگاه ها و مراکز درمانی ایجاد و پزشک به این مناطق اعزام شدند، همه زیر پوشش بیمه قرار گرفتند. اگر این ها نبود یعنی مسلما نمی توانستیم این ها را پرداخت کنیم. 
وی ادامه داد: حتما این رشد اقتصادی که امروز داریم را نمی داشتیم. یک بخش این رشد اقتصادی مال نفت است. درست است بخش های دیگر ما داریم ولی بعضی از بخش صنعت و بخش های دیگر ما به نفت وابسته است. بخش هایی از صادرات غیر نفتی ما باز وابسته به نفت است؛ بنابراین یک حرکت خوبی در طول این یک سال به وجود آمد.
رئیس جمهوری افزود: در زمینه مساله نفت، گاز، سرمایه گذاری، حمل و نقل و بیمه برجام دقیقا اجرا شده و هیچ جایی نیست که بگوییم عملیاتی و اجرایی نشده است. فقط در بحث بانک است. در بحث هسته ای هم همه آن چیزی که می خواستیم عملیاتی شده است.
روحانی اظهار کرد: ما مقداری کیک زرد می خواستیم وارد کنیم، وارد کردیم، بیش از 200تن کیک زرد وارد کردیم. 120تن دیگر وارد می کنیم. قراردادهایی که با خارج بستیم و داریم در این زمینه می بندیم؛ اگر برجام نبود همه این ها تعطیل می شد.



**قرارداد خرید هواپیما یعنی بازگشت اعتماد به ایران
رییس جمهوری گفت: الان در بحث حمل و نقل ما قرار داد خرید 200فروند هواپیما را منعقد کردیم که اگر برجام نبود اینها امکان پذیر نبود. حدود 40سال است از اول انقلاب به این طرف، ناوگان ما کهنه شده، هواپیمای نو نداریم. برای سلامت مردم بسیار مهم است.
روحانی ادامه داد: مردم ما در سال چیزی حدود 4میلیارد دلار پول برای خرید بلیط از شرکت های خارجی می دهند. چرا این را به خارجی ها بدهند و باید به خودمان برگردد. نمی خواهیم بگویم این هواپیما یک روزه وارد می شود که در طول سال های آینده وارد می شود اما امیدوارم تا پایان سال چند فروند هواپیما وارد شود.
وی ادامه داد: یک حرکت بسیار خوبی است، بدون این که بودجه این هواپیما را بر بودجه عمومی کشور و نفت تحمیل کنیم. این را بر مبنای اجاره به شرط تملیک می خریم. شرکت ایران ایر متعهد است اینها را پرداخت کند، هواپیما را می گیرد و پرداخت می کند. پولی که بابت این هواپیماها با شرکت های دیگر قرارداد داریم، 18 ساله است. 
رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: خود این قرارداد، یعنی اعتماد دنیا به ایران و برجام؛ وقتی یک قراردادی بسته می شود که بازپرداخت آن 18 سال طول می کشد یعنی اعتمادی که دنیا به روند سیاست خارجی دارد. 

**ایران هراسی را در برجام شکستیم
روحانی تصریح کرد: از همه مهمتر ما ایران هراسی را در برجام به شکست کشاندیم. چون مهمتر از همه، اینها است. مخالفان ما ایران هراسی را بر کرسی نشانده بودند و ایران را تهدید همه دنیا و منطقه کرده بودند؛ در در شورای امنیت سازمان ملل تصویب کرده بودند.
وی اضافه کرد: امروز درست نقطه مقابل است، دنیا معتقد است ایران نقش سازنده در منطقه و جهان دارد. در قطعنامه دیروز شورای امنیت درباره سوریه به نقش مثبت ایران برای مبارزه با تروریسم در منطقه اشاره شد.
رییس دولت تدبیر و امید افزود: برای اولین بار در 50 سال اخیر در شورای امنیت، قطعنامه ای برای محکومیت اسرائیل تصویب شد و شرایط به گونه ای بود که امریکا هم وتو نکرد. نشان داده شد کشوری که در منطقه تجاوزگر است، زمین مردم را می گیرد، بر خلاف مردم خانه سازی می کند، اسرائیل است نه ایران. 
روحانی تصریح کرد: علت عصبانیت اسرائیل از توافق هسته ای این بود که ایران از لیست تهدید جهانی خارج می شد. این برای آن ها مهم بود. به نظر من کاملا روشن است. به اضافه این که فعالیت هسته ای ما فعالیت قانونی است.
 وی خاطرنشان کرد: قبلا فعالیت هسته ای ما به عنوان فعالیت غیر قانونی و برخلاف مصوبات قطعنامه های شورای امنیت تلقی می شد و امروز کمک به ایران برای بخش هسته ای مطرح است. یعنی در فناوری هسته ای، در ساخت سوخت برای راکتور و در سایر بخش های هسته ای، کشورهای مختلف از اروپا، روسیه و دیگران به ما کمک می کنند و این باعث رشد ما در هسته ای می شود. 
به گزارش ایرنا تحولات منطقه ای موضوع دیگری بود که رییس جمهوری در خصوص آن سخن گفت.
رئیس جمهوری درخصوص موضع ایران در خصوص تحولات منطقه اظهارداشت: نقش ایران، نقش بسیار مهم و سازنده در منطقه است. قبلا بعضی ها به این نقش اعتراف نمی کردند ، امروز اکثر قریب به اتفاق کشورها به نقش بسیار مهم ایران اعتراف دارند.

**شاهد امنیت فوق العاده ای در ایران هستیم
روحانی گفت:ما چند هدف در منطقه داریم؛ برای ما مهم است و آنها را دنبال می کنیم و این را به نفع کل منطقه می دانیم.
 وی نخستین هدف را ثبات و امنیت در منطقه عنوان کرد و گفت: اگر کشورهای منطقه بخواهند رشد و توسعه داشته باشند و باهم تعامل داشته باشند، راهی غیر از ثبات وجود ندارد، ناامنی، جنگ داخلی و تجاوز کشوری به کشوری دیگر می تواند بسیار خطرناک باشد.
 رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: مسئله دوم مبارزه با تروریسم است. تروریسم خطر برای کل منطقه ما و کل جهان است،بسیار خوشحالم، ملت بزرگ ما شاهد هستند در ایران امنیت فوق العاده ای داریم. 
 روحانی ضمن قدردانی از زحمات نیروهای امنیتی و انتظامی در تامین امنیت اظهارداشت: تشکر می کنم از همه نیروهایی که امنیت را برای مردم به وجود آوردند. در دو نعمت صحت و امنیت که پیغمبر(ص) فرمود مجهولند، دولت در این دو مقوله موفقیت بسیار چشمگیری داشته است.
وی یادآور شد: هم در زمینه امنیت، هم در زمینه مساله سلامت، موفقیت های بسیار خوبی به کمک مردم داشته است. بسیار مهم است در کشور ما بهترین امنیت در این سه- چهار سال شاهد بودیم؛ حتی در سیستان و بلوچستان و هم درغربی ترین نقاط همه مناطق شاهد بودیم. باید از نیروهای اطلاعاتی، امنیتی، نیروهای مسلح، ارتش، سپاه ،بسیج و نیروی انتظامی از همه تشکر کنم؛ کار بسیار بزرگی انجام دادند.

** تروریسم در حال شکست است/با تغییر مرزهای جغرافیایی کاملا مخالفیم
رئیس جمهوری اظهار کرد: مساله دوم، مبارزه با تروریسم است. در این زمینه هر کشوری از ما درخواست کمک کرده برای مبارزه با تروریسم، دریغ نکردیم. چه عراق، چه سوریه و چه دیگران؛ اگر کسی کمک خواسته ما به آنها کمک کردیم .
روحانی تصریح کرد: تروریسم در منطقه در حال شکست است و این بسیار مهم است. در یکی دو سال اخیرحرکت بسیار خوبی علیه تروریسم به وجود آمده است.
وی عدم تغییر مرزهای جغرافیایی را مساله سوم عنوان کرد و گفت:عده ای می خواهند سوریه، عراق و یمن را تقسیم کنند. ما با تغییر مرزهای جغرافیایی کاملا مخالف هستیم.
روحانی خاطرنشان کرد: برای حل مسائل منطقه ما هم به مقاومت و ایستادگی و هم به دیپلماسی معتقد هستیم. دیپلماسی و مقاومت دو روی سکه هستند؛ مقاومت نباشد با دیپلماسی تنها کاری نمی شود کرد؛ مقاومت باشد بدون دیپلماسی باز هم کار نهایی نخواهد شد.
وی افزود: هم در مسئله یمن، هم سوریه و هم در بسیاری از کشورهایی که با معضل مواجه هستند، راه حل نهایی را دیپلماسی می دانیم اما برای اینکه زمینه آماده شود، باید تروریسم هم به شکست کشانده شود.
رئیس جمهوری با بیان اینکه ما در سوریه به ملت و ارتش سوریه برای مقاومت در برابر تروریسم، کمک کردیم، اظهار کرد: شما هم شاهد پیروزی های اخیر بودید و هم در دپیلماسی فعال بودیم؛ به طور مداوم با سوریه، روسیه، ترکیه و کشورهای دیگر منطقه در تماس هستیم.
روحانی خاطرنشان کرد: اخیرا روابط سه جانبه ایران ، روسیه و ترکیه در کنار سوریه به وجود آمده و این کشورها توانستند قدم های خوبی را بردارند و امیدواریم در اجلاس قزاقستان در آستانه، بتوانیم شاهد موفقیت در دیپلماسی در منطقه باشیم.

**ایران نقش بسیار مهمی در مبارزه با تروریسم، شکست تروریسم و دیپلماسی فعال دارد
رییس جمهوری در پاسخ به اینکه برخی ادعا دارند که تلاش های صورت گرفته در زمینه آتش بس سوریه ربطی به جمهوری اسلامی یاران ندارد ، گفت: ایران نقش بسیار مهمی هم در مبارزه با تروریسم، هم در شکست تروریسم و هم در دیپلماسی نقش فعال دارد .
روحانی افزود: امیداریم مردم سوریه، یمن، بحرین و لیبی از مشکلات نجات یابند و شرایط امن برای منطقه ایجاد شود؛ چراکه می خواهیم با عراق و ترکیه کار اقتصادی کنیم و این اتفاق در فضای امن امکان پذیر است.
وی اضافه کرد: حادثه آغاز سال میلادی در ترکیه و کشتار یک عده انسان بی دفاع از هر نظر محکوم است و نشان می دهد موضوع تروریسم به هیچ کس رحم نخواهد کرد و این ویروس، همه را مبتلا می کند ولی از شرایط فعلی منطقه خوشحال هستم؛ البته خیلی راه داریم. 
رییس دولت یازدهم در پاسخ به اینکه گفته می شود سایه سنگین سیاست خارجی فرصتی را برای دولت در زمینه فرهنگی و اجتماعی قرار نداده است ، دولت در این زمینه چه اقداماتی را انجام داده است ، گفت: دولت اولین ترمیمی که در کابینه انجام داد نسبت به وزرای فرهنگی و اجتماعی بود.
روحانی افزود: این موضوع نشان می دهد برای دولت مسایل فرهنگی و اجتماعی مهم است ودرزمینه علمی و فرهنگی وشرکت های دانش بینان کار بزرگی انجام شده است.

** از 52 شرکت دانش بنیان، به 2700 شرکت رسیدیم 
وی ادامه داد: ازتعداد 52 شرکت دانش بنیان ، امروز به 2700 شرکت رسیدیم وکمک های دولت به صندوق نواوری وشکوفایی فعال است ودر زمینه رشد علمی حرکت خوبی اغاز شده است .
رییس جمهوری اضافه کرد: تلاش دولت این بود که مراحل علمی، تحقیقاتی وتجاری سازی شرکتهای دانش بنیان را فعال کند. 
روحانی گفت: مسایل اجتماعی نیز برای دولت اهمیت دارد و مسئله اشتغال که در آغاز مصاحبه صحبت شد به نظر من از مسایل مهم برای جلوگیری از اسیب های اجتماعی است. 
وی فقر و بیکاری را به عنوان بزرگترین پایه برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی برشمرد و گفت: خوشبختانه از سال گذشته مقام معظم رهبری راهبری مساله مبارزه با اسیب های اجتماعی را شخصا برعهده گرفتند و در همان جلسه اول فرمودند که 20 سال تاخیر داریم .
رییس دولت یازدهم به موضوع اعتیاد ، بچه های بد سرپرست ، معلولین و مشکلات طلاق اشاره کرد و گفت: برای این منظور ، شورای اجتماعی تشکیل شد و رییس آن، رییس جمهور است. 
روحانی با بیان اینکه گفته شود توجه دولت تنها به موضوع اقتصاد و سیاست است، اینطورنیست، افزود: هر دو هفته یکبار شورای انقلاب فرهنگی داریم و هر دوهفته جلسات شورای عالی فضای مجازی داریم که مسله اجتماعی و مهم است. 
وی اضافه کرد:در طول 2 الی 3 سال اخیر در خصوص مساله معتادین ونگهداری انها 52 درصد و در زمینه مراکز درمانی 28 درصد افزایش داشته ایم .
رییس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: امار و ارقام می گوید اسیب های اجتماعی به سمت کاهش حرکت کرده ولی خیلی مشکلات داریم .
روحانی گفت:برای این منظور در شورای عالی انقلاب فرهنگی وزیر کشور عضو شد وجلسات متعددی در زمیه طلاق انجام شد ومساله اسیب های اجتماعی از موضوعات فرهنگی مهم است که همه با هم ارتباط دارد و اگر می خواهیم اعتیاد نباشد جامعه را باید با نشاط نگه داریم. 
وی افزود: نباید نسبت به مسایل جرئی ایراد داشته باشیم؛ در برخی شهرها بعد از سالها می خواهد کنسرتی برگزار شود اماکن، وزارت فرهنگ و ارشاد و ناجا هماهنگ می شود وبعد می بینیم به بهانه ای برهم می خورد، نباید در این مسایل مردم را دچار مشکل کنیم. 
رییس جمهوری ادامه داد: نمی گویم نیروها به وظایف ذاتی خود عمل نکنند ولی نباید سخت گیری کنیم؛ دین ما دین سهل وآسان است و اصلا خدا حکم مشکل افرین وضع نکرده است و اگر می بینیم مشکلی پیچیده شده ، درست اسلام را تفسیرنکردیم.
روحانی گفت: امسال 16 اذر خوشحال بودم که در دانشگاههای مختلف سخنرانانی از جناح های مختلف صحبت کردند و بیش از390 جلسه سخنرانی در دانشگاهها تشکیل شد.
وی افزود: در دانشگاه تهران که من حضور داشتم ازتمام انجمن ها وتشکل های دانشجویی 13 نفر سخنرانی کردند وهمه انتقادی صحبت کردند و 10 نفر با لحن تند و3 نفر با لحن معتدل سخن گفتند ولی فضای خوبی بود .

**اگر بنده ناراحت می شوم برای تخریب ها است، نه نقد
رییس دولت یازدهم تصریح کرد: هیچ کجای دنیا نداریم که دانشجویان با هر لحنی و شیوه ای دولت را نقد کنند و گاهی از حد نقد نیزجلوتر بودند.
روحانی گفت: برخی نقدهایی که به دولت می شود غیر منصفانه و تخریبی است و اگر بنده ناراحت می شوم برای تخریب ها است نه به خاطراینکه دولت نقد می شود؛ هرچند مردم هوشیار هستند وتشخیص می دهند و افرادی که این کارها را انجام می دهند خودشان ضرر می کنند.
رییس جمهوری خاطر نشان کرد:چرا باید دروغ گفته شود وحرفی کاملا ناصحیح علیه دولت یا علیه دستگاههای دیگر گفته شود؛ باید درجامعه وحدت، برادری و راستگویی ترویج شود ومی تواند این موضوع برای همه ما خطرناک باشد.
روحانی همچنین تصریح کرد: دولت توجه ویژه ای به مسایل اجتماعی وفرهنگی دارد.
مجری پرسید: مدام در خبر از طرف دولت اعلام می کنیم که نرخ تورم رو به کاهش است. تک رقمی شده و حالا کمتر می شود، اما واقعیت موجود بازار چیز دیگری را می گوید. مردم برای خرید مراجعه می کنند و هر هفته مشاهده می کنند نرخ یکی از کالاهای اساسی مورد نیاز خانوار افزایش قیمت پیدا کرده است. این تناقض را چطور می شود توجیه کرد؟
روحانی گفت: بعضی از کالاها ممکن است در مقاطعی به دلایلی گران شود و دولت هم باید نسبت به همان کالا توجه کند و شرایط لازم برای کاهش آن قیمت فراهم کند. چند قلم کالا اینگونه است که در ماه های اخیر مقداری افزایش پیدا کرده است.
وی افزود:‌وقتی می گوییم تورم کاهش پیدا کرده به معنای ارزانی نیست. رشد کمتر شده است، یعنی آرام تر دارد گران می شود. تورم وقتی کاهش پیدا می کند معنایش این است که آهسته آهسته گران می شود. یعنی روزانه و ساعتی گران نمی شود. صبح یک جور و ظهر یک جور باشد. هر ماهی یک بار مقداری، ماهانه، سالانه و نقطه به نقطه ما داریم اعلام می کنیم. 
رییس جمهوری گفت: به هر حال ما داریم می گوییم تورم هفت، هشت درصد ، تک رقمی هم که هست ، نسبت به 12ماه پیش بالاتر رفته است. یعنی قیمت جنس گران تر شده است. در کشورها معمول است. کشورهایی که اصلا تورم نداشته باشند خیلی کم است. تورم ها همه یک رقمی، دو، سه، چهار درصد است. باید تورم را تک رقمی نگه داریم. این نکته درست است. کالاهایی که مورد نیاز شدید مردم است دولت باید حساب ویژه ای برایش باز کند و نگذارد مردم برای زندگی در فشار قرار گیرند.
وی در خصوص جلسات ستاد تنظیم بازار اظهار داشت: جلسات تنظیم بازار است. من اخیرا به خاطر شکر در دولت باز تاکید بیشتر کردم و نسبت به برخی اقلام دنبال می کنیم. 
مجری پرسید: در خصوص حقوق های نجومی، دوستان دولت می گویند که پرونده تقریبا بسته شده و عده ای می گویند که تقریبا هیچ کاری نشده است، خیلی موضوعات در جامعه ما دو قطبی شده است. موضع رسمی دولت در این زمینه چیست؟
روحانی گفت: حقوق غیر متعارف، غیر منصفانه و غیرعادلانه هر چه اسمش را بگذاریم. اگر می خواهیم مشکلی حل شود راه حل دارد. دولت هم قدم های بسیار مهمی در این زمینه برداشته است. اگر این را بخواهیم ابزار انتخاباتی کنیم البته نهضت ادامه دارد یعنی همین جور تا شب انتخابات این حقوق ها را ادامه می دهیم. عده ای می گویند املاک نجومی، عده ای می گویند حساب های نجومی، همینگونه ادامه می دهیم. اینها را باید حل و فصل کنیم.
وی تاکید کرد: اولین دستگاهی که شروع کرد راجع به حقوق غیر معارف ، خود دولت بود. در هیات دولت در اجرای بودجه امسال بحث کردیم و بعد از آن بود که در برخی رسانه ها شروع و بعد بررسی شد. در مجموع علل مختلفی دارد.
رییس جمهوری توضیح داد: قوانین و مقررات ما مقداری در اجرا و شفافیت ایراد دارد، دولت تصدی گری دارد. مثلا می بینید یک بانک خصوصی است، مدیر آن بانک حقوقی می گیرد، یک بانک دولتی حقوق رییس آن بانک نسبت به آن بانک خصوصی یک چهارم است. در حالی که همان آقایی که رییس بانک دولتی است قبلا در یک بانک خصوصی مدیر بوده و آن را آورده است. این هم نامتعادل است.
روحانی گفت: این وسط خصولتی داریم. اگر دولتی است یک چهارچوب و اگر خصوصی است یک چهارچوب دارد. اما خوشبختانه در میان دولتی که از کارمند شاغل و بازنشسته همه حدود 5 میلیون عائله دولت است. از کسانی که شاغل و بازنشسته اند و مدیران فراوان، 97 هزار مدیر داریم.
آن که بحث بود حقوق هایشان غیر متعارف بوده است اول گفتند 397 نفر، دیوان محاسبات مجلس اعلام کرد که همه این حقوق ها را بررسی کرده بود، بعد هم در بررسی اخیر به ما اعلام کرد که بعضی موارد اشتباه بوده و حدود 300نفر است. دولت بلافاصله تثبیت کرد در شورای حقوق و دستمزد که حقوق برای سیاسیون، بخش های اقتصادی و بنگاه ها چه مقدر باشد. ابلاغ و اجرا کرد و آنهایی که حقوق های اضافه گرفته بودند گفت همه را پس دهند.
مجری پرسید: هیچ کدام از حقوق ها در بخش های ستادی، اجرایی دولتی نبود؛ عمدتا بانک ها، بیمه و شرکت های دولتی بود. خیلی از این پست ها و سمت ها سرقفلی دارند. طرف حاضر است حقوق نگیرد که هیچ، چند برابر حقوقش را بدهد که در آن پست بنشیند. این راه حل اساسی را دولت چگونه می خواهد دنبال کند؟ 

**حقوق غیرمتعارف مخصوص قوه مجریه نیست و خیلی بیشتر از این 300نفر درجاهای دیگر حتی در نهادهای انقلابی و قوای دیگرهستند
روحانی گفت: ما دو لایحه می خواهیم به مجلس دهیم؛ یکی مساله شفافیت است. در بیانیه هم به مردم گفتم که همه دستگاه های اجرایی مکلفند حداقل و حداکثر حقوقشان را در سایت ها اعلام کنند و همه مردم بدانند. اخیرا مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم در این زمینه، قانون و ماده ای را تصویب کرد که من از مجلس هم تشکر می کنم. کار بسیار خوبی است. ما همه چیز را باید شفاف کنیم.
وی ادامه داد: در میان قوای مختلف کشور و نهادها، دولت پیشقدم برای این مساله بوده، مقررات را گذرانده، اعلام کرده و بقیه دستگاه ها از ما عقب ترند. مردم بدانند این حقوق غیر متعارف مخصوص قوه مجریه نیست و خیلی بیشتر از این 300نفر در جاهای دیگر حتی در نهادهای انقلابی و قوای دیگر هستند. همه باید اجرا و پیاده کنند.
روحانی افزود: دولت اقدامات خوبی انجام داده است. جز دو سه نفر که به دلایلی در زندان هستند بقیه همه پول ها را پس داده اند. اگر در موردی جرمی اتفاق افتاده قوه قضاییه می تواند رسیدگی کند اما غیر آن، این کار دیوان محسابات است. دیوان هیات های مستشاری دارد بررسی می کند. اگر جرمی واقع شده باشد خودش به قوه فضاییه می دهد.
وی افزود:‌ از قوای دیگر هم می خواهم در این زمینه مانند دولت پیشقدم شده و کار را پیش ببرند. از دوستان دیگر هم می خواهم این موضوع را جناحی و انتخاباتی نکنند. این ها نه بحث انتخاباتی و جناحی است. ملی است. باید با فساد مبارزه کنیم. در این امر دولت جدی است. بسیار مهم است. اگر اقتصاد مقاومتی و توسعه می خواهیم باید با فساد مبارزه کنیم و اگر می خواهیم آسیب های اجتماعی در جامعه از بین رود باید با فساد مبارزه کنیم و در این راستا همه باید دست به دست هم دهیم.
رییس جمهوری افزود: همه قوا و نهادهای دیگر همه دست به دست هم دهیم و شفاف کنیم. در بحث دستمزد و حقوق تا همه بدانند حقوق این افراد چه سیاسی و اقتصادی چگونه است. راه حل اساسی هم در بخشی از امور تصدی گری دولت باید تمام شود.
وی افزود: باید بیاید در بخش خصوصی رقابت آزاد و شفاف انجام دهد. خصولتی کار را بدتر می کند. اگر دولت به بخش خصولتی دهد، همان دولتی است با یک قدرت بیشتر با یک راه های خطرناک تر است. راهش خصوصی سازی و کاهش تصدی گری دولت در این زمینه است.
**تا پایان دولت ، پرونده مسکن مهر بسته می شود
رییس جمهوری در ادامه در خصوص وضعیت بازار مسکن اظهار داشت: مسکن مهر یکی از مشکلات دولت بود؛ برای اینکه خانه هایی ساخته شده بود بدون اینکه تسهیلات لازم را داشته باشد؛ نه مسجدی، نه کلانتری، نه مدرسه، نه برق، نه آب، نه گاز، و نه آب و نه جاده بود دولت بسیار دچار زحمت شد، انشاءالله تا پایان دولت پرونده مسکن مهر بسته خواهد شد. 
روحانی خاطرنشان کرد: مسکن یکی از مواردی است که متاسفانه رشد منفی داریم همانطور که بعضی از بخش ها مثبت است و رشد داریم، در بخش مسکن رشد مفنی داریم.راهش این است مردم قدرت لازم برای خرید پیدا کنند و بتوانند مسکن تهیه کنند ؛ وقتی مسکن تهیه نمی شود ناچارند بروند اجاره نشینی و روند اجاره ها هم به طور طبیعی افزایش پیدا می کند و مردم در مشکلات هستند. 
وی افزود:کاری که دولت می توانست انجام دهد بالا بردن وام بود . ما در یکی دو جلسه اقتصادی بحث کردیم وامها را افزایش دادیم برای اینکه تحرک ایجاد شود ،تحرک کوچکی هم در مسکن ایجاد شده است .
رییس جمهوری افزود: در عین حال مسکن تحرکش در این بخش اهمیت دارد برای اینکه بسیاری از صنایع و اشتغالات وابسته است به ساخت مسکن و البته بخش عمرانی و ساخت وساز.
روحانی گفت: دولت در حد توان این کار را انجام می دهد؛ البته برای بخشهایی مثل معلولین اقدامات خوبی انجام می شود . وزارت رفاه و تعاون درعین حال در کل بخش مسکن، هنوز مشکل را متاسفانه داریم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: