کد خبر: ۷۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۱۱ دی ۱۳۹۵
رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی:
رییس بخش زلزله شناسی راه، مسکن و شهرسازی با بیان این که تهران جزو 5 شهر بزرگ دنیا است که خطر زندگی در بالا است، گفت: زلزله، فروریزش، انفجار لوله‌های گاز و ... از جمله خطراتی است که جان مردم تهران را تهدید می کند.
علی بیت‌اللهی، درباره فروریزش‌های اخیر در شهر تهران اظهار داشت: موضوع بسیار مهم در حفاری‌های مترو داشتن اطلاعات مسیر است.

وی ادامه داد: حفاری‌های مترو تا عمق 20 متر انجام می‌شود و لوله‌های آب و خطوط گاز در عمق 2 متری است حال اینکه با توجه به گسسته بودن خاک تهران در حفاری‌ها امکان ریزش وجود دارد که این المان‌های سطحی مانند لوله‌های آب و گاز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به وجود 51 هزار حلقه قنوات در تهران گفت: نکته مهم این است که رشته قنات‌های زیادی در تهران وجود دارد که 51 هزار حلقه آن شناخته شده و به همین نسبت ممکن است قنات‌های ناشناخته زیر زمین تهران وجود داشته باشد.

بیت اللهی با بیان اینکه بیش از 600 کیلومتر رشته اصلی قنوات در تهران وجود دارد، گفت: این رشته قنوات در اقصی نقاط شهر تهران از جنوب تا شمال به صورت رگه‌های آب وجود دارد که در گذشته این رگه‌های آب به سمت باغات هدایت می‌شده‌اند.

وی افزود: حال جای این باغات در تهران را ساختمان‌ها گرفته‌اند و در این اراضی ساخت و ساز انجام شده است اما این قنات‌ها بلاتکلیف باقی مانده‌اند. در ساختمان‌سازی و گودبرداری‌ها وقتی جلوی این رگه‌های آب گرفته می‌شود این قنات‌ها سعی می‌کنند راه‌شان را باز کنند و خاک تهران هم بسیار گسسته است. بنا بر این این فرآیند خاک تهران را ضعیف می‌کند و می‌بینیم که این روزها چندین فروریزش در خیابان‌های تهران رخ داده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه علت بسیاری از این فروریزش‌ها به دلیل آب‌های زیرسطحی است ، گفت: این آب‌های زیرسطحی خاک را می‌شویند و حفره‌های زیرزمینی ایجاد می‌کنند که به تدریج این حفره‌ها بزرگ می‌شوند و فروریزش می‌کنند و به مرحله‌ای می‌رسند که باعث فروریزش‌های عمیق در خیابان‌های تهران می‌شوند.

بیت‌اللهی با اشاره به پروژه‌های متعدد مترو در سطح شهر تهران اظهار داشت: به طور قطع اگر بتوانیم تمهیدات و اقدامات مهندسی انجام دهیم می‌توانیم جلوی بسیاری از این حوادث و خسارات را بگیریم.

وی افزود: با شرکت مترو مذاکراتی داشتیم و جلسات هم‌اندیشی برگزار شده است و قرار بر این است که کمیته ویژه‌ای برای حفاری مترو و کمیته ویژه‌ای برای گودبرداری‌ها با حضور مدیران مرکز تحقیقات راه و شهرسازی و شهرداری تشکیل شود.

وی با اشاره به گودبرداری‌ها و حفاری‌های خطرناک در سطح تهران گفت: حفاری‌های بیش از 20 متر جزو حفاری‌های خطرناک هستند حال اینکه در شهر تهران حفاری‌هایی تا عمق 70 متر هم انجام شده است و بر روی گسل‌های تهران هم پروژه‌های این چنینی بسیاری انجام شده است که نیاز به تمهیدات ویژه دارند.

رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی تاکید کرد: با این شرایط تهران جزو 5 شهر بزرگ دنیا است که خطر زندگی در آن بسیار بالا است.

وی گفت: در تهران مخاطرات بالقوه شهری وجود دارد که زندگی ساکنانش را تهدید می‌کند خطر بروز زلزله، فروریزش‌ها ، خطراتی مانند انفجار خطوط لوله‌های گاز، آلودگی هوا ، ریزش بافت فرسوده، جان ساکنان تهران را تهدید می‌کند و با توجه به اینکه تراکم جمعیتی در تهران بالا است ممکن است میزان خسارات و تلفات بسیار بالا شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: