کد خبر: ۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۸ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
100 سال از تجربه تعاونی مسکن در دنیا عقبیم
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه 100 سال از تجربه تعاونی مسکن در دنیا عقب هستیم، افزود: بیشترین تخلفات مربوط به تعاونی های مسکن مهر در دولت قبل بود
به گزارش روز دوشنبه از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ «حامد مظاهریان» با بیان اینکه در آن دوره تعاونی ها واقعی نبودند به این معنا که افرادی که دور هم جمع می شدند، از هم شناختی نداشتند و فقط افرادی که ثبت نام کرده بودند، به ترتیب شماره پرونده و بدون نظرخواهی، در تعاونی های مسکن غیرواقعی قرار می گرفتند.
وی تصریح کرد: این وضعیت، بدترین تجربه تعاونی مسکن در ایران بود؛ در حالی که تعاونی مجموعه افرادی است که همدیگر را می شناسند و نوعی سیستم خود کنترلی دارند اما تعداد زیاد اعضا و ناشناس بودن آنها در تعاونی های غیرواقعی مسکن مهر سبب بروز تخلفاتی شد.
معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی گفت: تا سال 1357 در ایران تنها 676 شرکت تعاونی مسکن داشتیم که در سال 90 تعداد تعاونی های مسکن کشورمان به 12 هزار و 600 واحد رسید.
وی با اشاره به نقش تعاونی های مسکن در ساخت و توسعه صنعت ساختمان گفت: با توجه به اینکه مسکن کالای گرانی محسوب می شود، تامین مالی آن نیز باید به گونه ای باشد که مردم قدرت خرید و فروش داشته باشند.
این مقام مسئول یکی از تجربه های تامین مالی مسکن در دنیا را تعاونی های مسکن دانست و افزود: نخستین تعاونی مسکن 165 سال پیش در دانمارک شکل گرفت، پس از آن در کشورهای فرانسه، آلمان، اتریش و سوئد نیز تعاونی های مسکن تشکیل شدند.
وی ادامه داد: در ایران نخستین شرکت تعاونی مسکن در سال 1331 از سوی کارکنان و کارگران شرکت نفت تشکیل شد، این موضوع نشان می دهد که فاصله زمانی ایجاد تعاونی مسکن در ایران با نخستین تعاونی مسکن در دنیا 100 سال است؛ به این معنا که ما یک قرن از جهان در زمینه تشکیل تعاونی مسکن عقب تریم.
مظاهریان، رشد تعاونی های مسکن در ایران را دوره بعد از انقلاب عنوان کرد و افزود: تا سال 1357 در ایران فقط 676 شرکت تعاونی مسکن داشته ایم؛ اما در سال 90 تعداد تعاونی های مسکن کشورمان به 12 هزار و 600 واحد رسید؛ یعنی در سه دهه 21 برابر شد.
وی درباره کامیابی ها و ناکامی های تعاونی های مسکن در سه دهه اخیر گفت: در برنامه نخست توسعه، تعاونی های مسکن توانستند به 60 درصد هدف گذاری ها در خصوص تولید مسکن دست یابند؛ در برنامه دوم توسعه تعاونی ها 50 درصد برنامه های از پیش طراحی شده خود را عملیاتی کردند اما این نقش در برنامه سوم به 15 درصد کاهش یافت؛ در برنامه های چهارم و پنجم نیز با توجه به طرح گسترده مسکن مهر، نقش تعاونی های مسکن در ساخت واحدهای مسکونی تحت پوشش این طرح، به 25 درصد رسید. 
وی ادامه داد: بنابرین تجربه بسیار گسترده ای از تعاونی مسکن در ایران داریم و همه مردم از این نهادهای اقتصادی درک واحدی دارند.
معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی، نقاط قوت و ضعف تعاونی های مسکن در ایران را مشخص دانست و تصریح کرد: نباید نقش تعاونی ها را در بخش مسکن کشور نادیده گرفت زیرا صدها هزار نفر در دهه های اخیر از این طریق خانه دار شده اند.
وی افزود: منطقی آن است که با رفع ضعف ها، نقاط قوت را تقویت کنیم؛ با اینکه تعاونی ها تنها راه خانه دار شدن نیستند اما این تشکل ها می توانند به ساماندهی وضع نامنظم بازار مسکن کمک کنند؛ دلیل آن نیز داشتن شناخت اعضای تعاونی ها نسبت به یکدیگر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به «نقاط ضعف تعاونی های مسکن» گفت: بیشترین مشکل تعاونی های مسکن، بی دانشی و بی تجربگی برخی اعضا در مسایل گوناگون اجرایی اعم از دانش فنی و تخصصی ساخت وساز، مباحث حقوقی، اقتصاد و بازار مسکن، عدم آشنایی با نظامات بانکی و تأمین مالی و ... است. 
وی افزود: ما قصد داریم به این شرکت ها مشاوره هایی در این زمینه ها ارائه دهیم تا کیفیت فرآیند تولید ساختمان تعاونی ساز در کشور ارتقا یابد.
به گزارش ایرنا، دولت اعلام کرده که تا پایان سال آینده، همه پروژه های مسکن مهر را به سرانجام می رساند.
به گفته «احمد اصغری مهرآبادی» قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، دولت یازدهم با وجود تنگناهای مالی گام های ارزنده ای در طرح مسکن مهر برداشته است به طوری که در زمان کمتر از 2.5 سال، نزدیک به 700 هزار واحد مسکن مهر را تکمیل کرده است.
همچنین براساس برنامه تعیین شده، دولت امسال 300 هزار واحد را تکمیل می کند.
وی افزود: آماده سازی و تحویل یک میلیون و 670 هزار واحد مسکن مهر در بیش از یک هزار و 100 شهر و پوشش بیش از 2.5 میلیون نفر از جمعیت کشور بیانگر تلاش دولت و یاری مدیران دستگاه ها و شرکت های خدمات رسان بوده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: