کد خبر: ۶۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۰۵ دی ۱۳۹۵
کارشناس روس:
معاون انستیتو پیش بینی ها و حل و فصل مناقشات سیاسی روسیه گفت: برجام دستاوردهای مهمی برای تهران به ارمغان آورده که فقط یکی از آنها رقابت دو شرکت اصلی هواپیماسازی جهان برای فروش هواپیما به ایران است.
 آلکساندر کوزنتسوف امروز (یکشنبه) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مسکو، نهایی شدن قرارداد فروش 100فروند ایرباس به ایران همزمان با رقابت بوئینگ را بسیار مهم خواند و گفت: برجام نه تنها توانست به دوره ای طولانی از تحریم صنعت هوانوردی ایران پایان دهد، بلکه اکنون زمینه ساز رقابت آمریکا و اروپا برای فروش هواپیما به تهران شده است. 
وی افزود: بدون شک امضای چنین قرارداد مهمی برای ایران به ویژه دستگاه دیپلماسی که شرایط را برای امضای آن مساعد کرد، موفقیت بزرگ محسوب می شود.
کارشناس روس با بیان اینکه چنین موفقیتی پیش از امضای برجام قابل تصور نبود، اظهار کرد: ایران در دو سال گذشته گام های مهمی برای توسعه اقتصادی برداشته که برجام زمینه ساز آن بوده است.
معاون انستیتو پیش بینی ها و حل و فصل مناقشات سیاسی روسیه تاکید کرد: اگر برجام امضا نمی شد، هیچ کشور و شرکتی حاضر به فروش هواپیمای مسافربری نمی شد و حتی همچنان از تحویل قطعات یدکی خودداری می کردند.
وی ادامه داد: شاهد بودیم که در دوره تحریم ها، بوئینگ حتی قطعات یدکی به ایران نمی فروخت، اما پس از امضای برجام این شرکت و ایرباس رقابت خود را برای فروش هواپیما به جمهوری اسلامی آغاز کردند.
کوزنتسف همچنین افزایش تولید نفت ایران را از دیگر ثمرات برجام عنوان کرد و گفت که این دستاورد با وجود تعهد کشورهای نفتی جهان برای کاهش تولید حاصل شده است.
کارشناس روس در مورد این ادعاها که زیان های برجام برای تهران بیش از منافع آن بود، اظهار کرد: این گونه اظهارات پایه و اساس منطقی ندارد، زیرا در دوره تحریم های سخت تا امضا و آغاز اجرای برجام، شرایط برای ایران بسیار دشوار شده بود.
وی ادامه داد: بسیاری از کشورها، سازمان ها و شرکت های بین المللی زیر فشار آمریکا همکاری ها با ایران را متوقف کرده یا به پایین ترین سطح رساندند.
کوزنتسف که سال ها استاد آکادمی علوم اقتصادی و خدمات دولتی ریاست جمهوری روسیه بوده است در پایان گفت: مسکو تلاش های بسیار گسترده ای برای جلوگیری از اعمال تحریم های یکجانبه ضدایرانی بکار بست که تاثیرهای خوبی داشت و اکنون هم شاهد شکوفایی بی سابقه روابط و همکاری های ایران و روسیه هستیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: