کد خبر: ۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۴ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران گفت: ورود ریزگرد ها از غرب کشور موجب افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون شده و شاخص کیفیت هوای تهران را برای گروه های حساس در شرایط ناسالم قرار داد.
محمد رستگاری افزود: براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه های سنجش آلودگی هوای شهر تهران، با توجه به افزایش آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون شاخص کیفیت هوا در 24 ساعت گذشته منتهی به ساعت هشت صبح امروز در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار گرفته است. 
وی با اشاره به اینکه بخش اعظم این آلودگی های مربوط به توده گرد و غبار از غرب کشور است افزود: میزان غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون، نسبت به روز گذشته با 86 عدد افزایش فراتر از حد مجاز بوده و بر روی عدد 147 قرار گرفت. 
رستگاری گفت: غلظت دو آلاینده منواکسید کربن و ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون نیز در همین مدت به ترتیب از 28 به 39 و از 79 به 135 افزایش داشته است. 
وی با اشاره به اینکه ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون در این مدت بالاترین حد فراوانی آلاینده ها را داشته است، گفت: بر این اساس ایستگاه های تهرانسر(منطقه 21)، شهرری(منطقه 20) و میدان فتح(منطقه 9) با شاخص اعداد 248، 198 و 192 آلوده ترین مناطق شهرستان تهران در 24 ساعت گذشته بودند. 
رستگاری گفت: ایستگاه های پردیسان(منطقه 2)، سرخه حصار(منطقه 13) و سوهانک(منطقه 1) کمترین حجم آلاینده ها را در بین مناطق شهر تهران دراین مدت داشتند. 
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان تهران به افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان توصیه کرد از فعالیت های طولانی مدت و ورزش در فضای باز خودداری کنند. 
شاخص کیفیت هوا، Air Quality Index) AQI) شاخصی برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است. 
بر این اساس معیار سطح اهمیت بهداشتی شاخص کیفیت هوا (AQI) به ترتیب از صفر تا 50 در شرایط پاک (سبز)، 51 تا 100 سالم ( زرد )، 101 تا 150 ناسالم برای گروه حساس(نارنجی)، 151 تا 200 ناسالم (قرمز)، 201 تا 300 بسیار ناسالم (بنفش) و 301 تا 500 در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است. 
پدیده ریزگرد ها در چند روز گذشته در شهرهای جنوب و غرب کشور بویژه استان خوزستان مشکلات زیادی را برای ساکنان این مناطق بویژه بیماران ریوی و قلبی و نیز خانواده ها با توجه به درپیش بودن خانه تکانی های پایان سال ایجاد کرده است. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: