کد خبر: ۶۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۸ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵
دفاع و حمله اعضای شورا به تزریق بودجه به منطقه 12
صبح امروز بررسی لایحه برنامه اجرایی شهرداری تهران در خصوص تملک املاک و اجرای پروژه‌های طرح آمایش بهسازی و ساماندهی منطقه 12 در شورا بررسی و اعضا نظرات موافق و مخالف خود را بیان کردند.
محسن سرخو، ظهر امروز در سیصد و دوازدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران در بررسی لایحه برنامه اجرایی شهرداری تهران و موضوع تملک املاک و اجرای پروژه‌های آمایشی در منطقه 12 گفت: همه قبول داریم که منطقه 12 یکی از مناطق قدیمی و سنتی تهران است اما با توجه به بودجه نحیف شهرداری تهران لازم است که تکمیل پروژه‌هایی که آغاز شده‌اند و از برنامه مصوب پنج ساله شهرداری عقب هستند در اولویت اجرا قرار گیرند.

وی با بیان اینکه طبق برنامه باید شهرداری تهران 8000 دستگاه اتوبوس داشته باشد اما حالا 200 الی 300 دستگاه نیز کمتر از حد معمول دارد گفت: به دلیل کمبود اعتبارات نتوانستند اتوبوسی خریداری کنند و باید چاره‌ای برای این مسئله اندیشیده شود نه اینکه تعهدات جدید در مناطق برای شهرداری ایجاد شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از برنامه‌های پیشنهادی شهرداری بدون بودجه است گفت: وقتی مصوبه‌ای بدون بودجه باشد تنها املا و انشا نوشتن است و به نظر می‌رسید تکمیل پروژه‌های نیمه کاره ضرورت بیشتری دارد.

وی با انتقاد از این مصوبه که به شهرداری منطقه 12 اجازه داده شده است که از محل واگذاری مجتمع‌های ایستگاهی، درآمد کسب کند گفت: مترو بدبخت چه گناهی کرده که ایستگاه‌های چند منظوره آن باید صرف موارد گوناگون شود به گونه‌ای که در محله پیروزی، این مجتمع چند منظوره به محل نگهداری بچه‌های یتیم تبدیل می‌شود و یا در بازار به مجتمع تجاری که درآمدش صرف بازار شود، باید گفت که چه زمانی قرار است این ایستگاه‌های چند منظوره برای خود مترو صرف شود.

سرخو با بیان اینکه در این لایحه انجام 230 پروژه در منطقه 12 پیش بینی شده است، گفت: تقاضا داریم تا فرصتی داده شود که کل لایحه بررسی شود چرا که متاسفانه برخی از محلات یا از قلم افتاده و یا قرار نیست که در آنها کاری انجام شود.

وی با بیان اینکه باید توسعه شهر متوازن شود گفت: قرار نیست که منطقه 15 زیر بافت فرسوده ریزدانه کمر خم کند و به دلیل کمبود بودجه برنامه‌هایش رها شود اما منطقه 12 مورد توجه بیشتر قرار گیرد و متاسفانه این اقدام شهرداری در منطقه 12 شائبه تبلیغاتی دارد چرا که معتقدیم باید توسعه متوازن در شهر تهران باشد.

همچنین محمد مهدی تندگویان نائب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی نیز در دفاع از این لایحه که توسط علیرضا دبیر بیان شد با اشاره به تولدش در منطقه 12 گفت: منطقه 12 تنها یک منطقه شهری نیست بلکه هویت شهر تهران است و من می‌خواهم از عرق محلی بودن استفاده کرده و بگویم که نمی‌توان پروژه‌هایی را که در این منطقه آغاز شده نیمه کاره رها کرد و باید پروژه‌های این منطقه سامان بگیرد.

همچنین ناصر امانی معاون برنامه ریزی شهردار تهران نیز با بیان اینکه همه ما حجم زیاد آسیب‌های اجتماعی در منطقه 12 را باور داریم گفت: چرا برخی از اعضای شورا می‌گویند که شهرداری به منطقه 12 نگاه ویژه دارد و اینگونه نیست چرا که بزرگراه رستگاری و شوشتری در منطقه 15، یادگار امام در مناطق 9 و 10، آیت الله سعیدی در منطقه 18 و ... نیز در مناطق دیگر وجود دارد که در تبصره‌ها برای آنها بودجه در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه این لایحه برنامه 4 سال پیش روی منطقه 12 را طراحی می‌کند گفت: جلسه امروز برای 200 میلیارد تومان که در تبصره‌ها تصویب شده است برگزار شده و مگر شما اعضای شورا از ما نخواستید که ریز برنامه‌ها و پروژه‌هایمان را در منطقه 12 بیاوریم.

وی با بیان اینکه 20 درصد از اتوبوس‌های تهران در منطقه 12 تردد می‌کنند گفت: منطقه 12 تنها 3 درصد از مساحت تهران را به خود اختصاص داده اما جمعیت شناور زیادی دارد و از مبلغ 200 میلیارد تومان تعجب نکنید.

همچنین مهدی چمران رئیس شورای شهر نیز در دفاع از این لایحه گفت: منطقه 12 میراث، آبرو و هویت شهر تهران است که باید به آن رسیدگی شود وگرنه به زودی به مخروبه بزرگی تبدیل می‌شود. همانگونه که امروز محلاتی همچون امام زاده یحیی عودلاجان به مخروبه بدل شده و از اتباع کشور افغانستان در آن زندگی می‌کنند. و محله سیروس نیز به انبار فروشگاه‌های بزرگ بدل شده است که در پس آن پسته و آجیل بو داده می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی می روند روی کوه خانه می‌سازند اما از مرکز شهر که خراب شده غافل می‌شوند گفت: بودجه و اعتبار منطقه 12 فراتر از سایر مناطق نیست اما دقت داشته باشید که منطقه 12 در گذشته کمترین بودجه را دریافت می‌کرده و سال‌ها رها شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: