کد خبر: ۶۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۲۲ آذر ۱۳۹۵
روحانی در جشن شکرگزاری برداشت محصول
رئیس جمهوری خودکفایی در تولید گندم را تبلور بزرگترین بخش اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: امروز ملت بزرگ ما در بخش امنیت غذایی شاهد قدم مهم برای خوداتکایی و خودکفایی است و این به معنای تضمین امنیت ملی کشور در یک بخش مهم و آن بخش غذایی است.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در آیین شکرگزاری برداشت محصول که در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد، افزود: امروز شاهد جشن بزرگ ملی برای دستیابی به نعمات خداوند و محصولات کشاورزی به ویژه محصول استراتژیک گندم هستیم. این جلسه هم جلسه شکر گزاری به درگاه خداوند بزرگ رزاق است و هم جشن افتخار ملی برای تبلور بزرگترین بخش اقتصاد مقاومتی است.
وی ادامه داد: اولا امروز مصادف است با روز ولادت پیامبر عظیم الشان اسلام با روایت برادران اهل سنت و هم چنین برخی از علما و محققان شیعه است، و بنابر این ما این روز بزرگ که هم روز شکر است و هم جشن و هم افتخار است، این که مصادف با میلاد بزرگترین و مسعودترین مولود تاریخ بشریت است را به فال نیک می گیریم.
رئیس جمهوری اضافه کرد: من اولین تشکرم باید از کشاورزان سراسر کشور باشد، کشاورزان پایه اصلی این افتخار هستند، اراده،‌ایمان، امید، کار، تلاش و دلسوزی آن ها امروز ما را به این نقطه پرافتخار رسانده است، کشاورزی هم شغلی است که نگاه کشاورز به آسمان است و این خیلی مهم است.
روحانی افزود: کشاورزی شغلی است که نگاهش به آسمان است. اینکه نگاه آدم به آسمان باشد مهم است و اینکه فرد روزی خود را در آسمانها و از لطف خدا ببیند، مهم است. اگر هم خشکسالی وجود دارد، دست دعایش به سوی آسمان است، بنابراین لذت بخش ترین شغل وکار هم، در بخش کشاورزی است.
وی اضافه کرد: کشاورزی این نیست که به فکر محصول و پول آخر کار باشد، کشاورز با گیاه، نبات و دام زندگی می کند و شاید کمی اغراق باشد که بگوییم کشاورز به محصولات همانند فرزند خود می نگرد و رشد و نمو گندم که از بذر شروع می شود تا زمانی که خوشه آن نمایان و رنگش عوض می شود؛ تا زمانی که آماده درو کردن می شود، پس کشاورزی زیباست و کسی که مسیر کشاورزی را انتخاب کرده در کنار خداوند خلاق قدم به قدم با خلقت حق، قدم برمی دارد.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: ما به کشاورزانمان امید داریم، توکل آن ها به خداوند است و با دستان پرتلاش و بازوان قدرتمند خود از زمین و باران الهی، امکانات و تجربه بشری، غذای شهروندان را آماده می کند.
روحانی افزود: آن هایی که سن بالاتری دارند روزهای قحطی جنگ جهانی اول را به خاطر می آورند که امنیت غذایی یعنی چه؟ و اگر یک سال گندم به اندازه کافی نباشد و دشمن بخواهد ما را در فشار قرار دهد چه شرایطی به کشور تحمیل می شود. امام راحل نیز همواره به مسئله کشاورزی و محصولات غذایی تاکید می کردند و امروز نیز رهبر معظم انقلاب تاکید می کنند. مسئله کشاورزی، مسئله ای نیست که چه مقدار از اشتغال یا رشد اقتصادی و یا تولید ناخالص داخلی در بر دارد؛ البته این ها نیز مهم است ولی مهمتر از همه آن ها، قدرت و پایداری ملی و استقلال کشور است.

**روز اجرای برجام روز عزای اسرائیل بود/افزایش تولید نفت باعث اقتدار ملی در اجلاس اوپک شد
رئیس دولت یازدهم در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه تولید نفت قدرت چانه زنی ما را در دنیا افزایش می دهد گفت: هر چه قدرت چانه زنی کشور را در سطح جهانی و مذاکرات بیشتر کند به معنای آن است که اقتدار ملی افزایش یافته است. با افزایش تولید نفت در کشور است که در اجلاس اوپک قدرت چانه زنی و حرف زدن داریم.
روحانی گفت: وقتی کارگران، مهندسین و مسئولان صنعت نفت ما قادرند ظرف چند ماه از اجرای برجام یعنی همان روز عزای اسرائیل؛ 26 دی ماه سال 94، که هم اسرائیل سیاه پوش شد و هم یکی از کشورهای منطقه که متاسفانه مسیر غلط را طی می کند، از آن روز تا امروز که در اوپک و غیر اوپک که تولید کنندگان نفت برای کاهش تولید نفت به منظور افزایش قیمت نفت چانه زنی می کنند، ‌در طول این 10 ماه تولید نفت ایران از یک میلیون بشکه به 2 میلیون و 300 هزار بشکه رسیده است.
روحانی افزود: این قدرت است و وقتی قدرت داریم، به اوپک دعوت و اداره کننده اوپک می شویم. چانه زنی می کنیم و در یک مذاکرات بین المللی موفق می شویم؛ فقط در برجام نبود که پیروز شدیم، در اوپک و خرید هواپیما هم موفقیت به دست آوردیم، در محصولات کشاورزی هم موفقیت و افتخار به دست آوردیم؛ در صحنه های دیگر هم موفق خواهیم بود. ملت مقاوم امیدوار و متوکل به خداوند و متحد، از هر مشکلی عبور می کند.
وی با توضیح جلسات ابتدایی وی پس از پیروزی در انتخابات 92 ادامه داد: در تیرماه 92، هنوز دولت را به عهده نداشتیم، ‌انتخابات انجام شده بود، ‌اولین جلسات ما با بخش کشاورزی بود، ‌به خاطر گزارشاتی که از همان روزهای اولیه درباره ذخایر گندم در استان ها به ما رسیده بود، هنوز آقای حجتی نپذیرفته بود و گاهی برای این که رهایش کنیم می رفت مشهد، ‌با عده ای از دوستان درباره کشاورزی که چه باید کرد، صحبت می کردیم.

**در سال 92 ذخایر گندم برخی استان ها سه روز بود
رییس جمهوری گفت: اساسا زندگی بشر را خداوند طوری خلق کرده که با مشکلات دست و پنجه نرم کنیم و لذت زندگی به ایستادگی و مقاومت است و الا اگر هر چیزی مهیا باشد چه نیازی به تلاش داریم؛ زندگی که آدم نه کار کند و نه تلاش، و همه چیز آماده باشد، لذتی ندارد. زندگی توام با سختی، اراده قوی و ایستادگی و تلاش برای به دست آوردن محصول با رنج لذت بخش است. آن هم رنجی که برای استقلال و حرکت کشور به سمت سربلندی باشد.
وی افزود: نیروی انتظامی و بخش های مختلف گزارش هایی می دادند؛ وضع گندم در برخی استان ها از 3 تا 15 روز بود، برای انتقال گندم از خارج و انتقال ارز مشکل داشتیم،‌ همه طرف سختی و مشکلات بود،‌آن مشکل باعث شد که وزارت کشاورزی در تولید مواد استراتژیک غذایی در مسیر خود اتکایی و استقلال با قدرت حرکت کند.
روحانی ادامه داد: یادم هست در آن جلسات اولیه آقای حجتی اولین مشکل را نرسیدن کود مطرح می کرد و توصیه کرد که ارز لازم را برای ورود کود و بذرهای مورد نیاز اختصاص دهیم؛ کشاورزی ابعاد مختلفی دارد،‌همان جا می گفت اگر تا آخر شهریور به دست ما نرسد، تا آخر سال محصول نداریم.
وی اضافه کرد: آقای حجتی جزو وزرای با اخلاص هستند البته همه وزرا با اخلاص هستند اما اخلاص ایشان را بیشتر درک می کنیم،‌وزیر متخصص و با ایمان و مخلص است و بزرگترین توفیق دولت زمانی است که افراد متخصص را دور یک میز جمع کند.

**دعای روحانی برای غیر منصفان نسبت به دولتش
رئیس جمهوری یادآور شد: حرکت بسیار خوبی از آغاز دولت شروع شد، کاری نداریم به افرادی که نسبت به دولت یازدهم غیر منصفانه حرف می زنند، باید برایشان دعا کنیم تا خداوند مقداری انصاف برای دل آن ها نازل کند تا بتوانند منصفانه حرف بزنند.
روحانی اظهار کرد: اولین جلسات دولت قبل از آغاز به کار رسمی درباره کشاورزی بوده است.از اولین روز حس کردیم که چه تنگناهایی می تواند برای کشور رخ دهد، ‌وقتی گندم خودکفا باشد نیازی به التماس کردن کشورهای خارج نیست.

**در سال 88 نیازمند واردات گندم شدیم
رییس جمهوری تصریح کرد: وقتی در محصول گندم بی نیاز هستیم سر خود را بالا می گیریم و آمارها نشان دهنده تلاش کشاورزان و برنامه ریزی دقیق مسئولان کشاورزی در کشور است. محصولات مواد غذایی در بخش کشاورزی در سال 92 مجموعا 97 میلیون تن بوده که این رقم در سال جاری به 117 میلیون رسیده است.
روحانی خاطرنشان کرد: در سال 83 کشور یک بار به خودکفایی در گندم رسید و جشن خودکفایی گندم را برگزار کرد. در آبان ماه همان سال در دولت اصلاحات، آقای خاتمی رییس جمهوری وقت اعلام کرد که بعد از 40 سال ایران در گندم به خودکفایی رسید.
رییس جمهوری گفت: اما ادامه چه شد؟ در سال 84 و 85 به کجا رسیدیم؟ در سال 80 نیاز کشور به واردات گندم 6.77 میلیون تن بود و وقتی در سال 83 به خودکفایی رسیدم؛ باردیگر در سال 88 نیاز کشور به واردات 6.77 میلیون تن بود.
روحانی با اشاره به اینکه پیشرفت در یک سال مهم است ولی مهمتر از آن تداوم پیشرفت است، گفت: اینکه بخش کشاورزی رشد داشته باشد و سال بعد نداشته باشد ارزشمند نیست و اگر ادامه یابد ارزشمند است.

**رشد تولید کشاورزی به داد کشور رسید
وی افزود: در سال 94 تولید کشاورزی به داد کشور رسید و در سالی که قیمت نفت کاهش یافت اگر رشد کشاورزی نبود، ممکن بود رشد اقتصادی به سمت منفی شدن برود و علت رسیدن به رشد اقتصادی نزدیک به دو درصد به دلیل رشد کشاورزی 5.4 درصد بود
رییس جمهوری با بیان اینکه رشد اقتصادی امسال بالای 5 درصد خواهد بود گفت امیدواریم بخش کشاورزی هم به رشد بالای 5 درصد دست یابد و ادامه داشته باشد چرا که این حرکت ارزشمند است و برنامه ریزی خوبی در این زمینه ایجاد شده است و مهم این است که این رشد ادامه یابد.
روحانی خاطرنشان کرد اینکه در سال 92 محصولات تولیدی کشاورزی 97 میلیون تن بود و در سال 94 به 112 میلیون تن و در سال 95 به 117 میلیون تن رسید، اگر سال بعد به بالاتر از این میزان برسد معنایش این است که مسیر درستی را انتخاب کرده ایم.
وی به بحث تورم اشاره کرد و گفت: علت اینکه می گوییم کنترل تورم افتخار دولت یازده است یعنی از سال 92، سال به سال نرخ رشد تورم کاهش یافته و اگر بتوانیم ادامه دهیم مهم است در غیر این صورت اگر به تورم هفت درصد هم برسیم و بار دیگر به 15 درصد بازگردیم بی ارزش است.
رییس جمهوری یادآور شد: پیش بینی ما خرید10 میلیون تن گندم در سال جاری بود که این رقم به 11 میلیون و 600 هزار تن رسید و ما توجهات خداوند و اراده حق را در کنار تلاش کشاورزان و برنامه ریزان دخیل می دانیم.
روحانی افزود: در سال گذشته از نظر باران خیلی متفاوت از سال های قبل نبودیم و رقم بارش از 230 میلیمتر به 234 میلیمتر رسید؛ البته میزان بارش و محل بارش مهم است ولی رحمت خداوند در کنار تلاش کشاورزان ارزشمندتر است.
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ممکن است برخی بگویند دولت سطح زیر کشت را افزایش داده در حالی که در سال 92 که سطح زیرکشت گندم 6.4 میلیون هکتار بود، در سال جاری به 5.9 میلیون هکتار رسید. بنابراین مهم این است که راندمان را افزایش دهیم و از بذر خوب و سم درست و ماشین آلات و فناوری نوین استفاده کنیم.
روحانی با بیان اینکه در طی چند سال گذشته 60 هزار تراکتور در اختیار کشاورزان قرار گرفت، گفت: وزارت جهاد و کشاورزان باید از فناوری نوین استفاده کنند و امروز کشاورزی سنتی دیگر جوابگو نیست وباید در تولید محصولات کشاورزی از تجربه جهانی استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: عده ای فکر می کنند اگر دور کشور دیوار بکشیم وضع خوب می شود، باید از پیامبر اکرم(ص) یاد بگریم که که مومن باید به دنبال علم و حکمت برود و نمی دانم برخی افراد چطور به اسلام و قرآن مدعی هستند و قرآن می خوانند که حتما می خوانند و مدعی آشنایی با اسلام هستند که حتما هستند، خداوند این نسیان را چطور به آنها رساند که همه چیز را فراموش کردند.
روحانی گفت: برخی می گویند انسان از نسیان است که موجود فراموشکار می باشد ولی برخی انسان را از انس می دانند، بنابراین دستور خداوند این است که از تجربه دیگران استفاده کنیم.

** 14.7 هزار میلیارد تومان برای بخش کشاورزی/تاکید بر حفظ آب، خاک و محیط زیست
رئیس جمهوری در بخش پایانی سخن خود کشاورزی و حمایت از کشاورزان را برای دولت یازدهم بسیار مهم دانست و گفت: امسال تامین منابع مالی واقعا سخت بود، این جایزه ای که امروز آقای حجتی به آقایان نوبخت و طیب نیا داد، بی حساب و کتاب نبود. مومن باید بشروهه فی وجهه و حزنه فی قلبه باشد؛ گرفتاری ها و مشکلات زیادی بر ما آمد، ما دیدیم باید 15 هزار میلیارد تومان یعنی حدود 14.7 هزار میلیارد تومان پول بدهیم، یعنی نصف کل بودجه عمرانی کشور.
روحانی افزود: البته هرچه زندگی کشاورزان ما بهتر شود، وظیفه و افتخار ما است،‌ واقعا تامین این مساله بسیار سخت بود،‌ اساس، رضایت خداوند و رضایت کشاورز است؛‌ این دو برای ما اصل است. کشاورز اگر راضی و خوش حال باشد برای سال های بعد هم تلاش می کند و فرزندان آن ها هم تلاش می کنند.
وی ادامه داد: دو مساله بسیار مهم است، یکی حفظ آب و یکی حفظ خاک. اگر این دو را از دست دهیم در بلند مدت هیچی نخواهیم داشت. این ها برای ما اساس است؛ ‌ما توسعه کشاورزی پایدار می خواهیم، ‌نباید بگذاریم خاک نابود شود، ‌این بزرگترین سرمایه است. ‌در کشورهای جنوبی خلیج فارس، می بینید که خاک چقدر ارزش دارد و با لنچ خاک ایران را برای کشاورزی و سایر مقاصد می برند.
رئیس دولت یازدهم با تاکید بر این که چندی پیش در دولت بحث مفصلی بود که باید از فناوری نوین و کاهش مصرف آب استفاده کنیم، اضافه کرد: بخش مهم مصرف آب هم در کشاورزی است، ما باید محصول بیشتر با آب و زمین کمتر برداشت کنیم. این کار شدنی است. اگر تلاش کنیم می توانیم محصول بیشتری با زمین و آب کمتر برداشت کنیم. حفظ آب،‌خاک و محیط زیست جزو اصول اولیه است.
روحانی خاطرنشان کرد: دولت با همه توان تلاش خواهد کرد برای این که از بخش کشاورزی حمایت کند؛ برای این که زندگی چند میلیون نفری که در این بخش فعالیت می کنند، برای ما مهم است. ‌خود اتکایی در مواد غذایی برای ما مهم است،‌ تولید محصول شکر از 1.1 به حدود 1.5 رسید و در همه بخش ها و نه فقط گندم شاهد حرکت خوبی هستیم.
وی به پرداخت یارانه گندم هم اشاره کرد و اظهار داشت: ما دو جا یارانه می دهیم، یک جا وقت خرید گندم از کشاورز است،‌ بعضی وقت ها قیمت خرید گندم تضمینی با قیمت واردات آن خیلی متفاوت است، ما باید قدرت رقابت خود را در دنیا حفظ کنیم،‌ یک جا هم وقتی این گندم را به نانوایی ها تحویل می دهیم، یارانه می پردازیم.
رئیس جمهوری در پایان سخن خود خطاب به تولید کنندگان گندم و مواد کشاورزی حاضر در جلسه گفت: دست شما درد نکند، کار عظیمی انجام دادید. به همه تبریک می گویم؛ ان شاء الله بتوانیم این مسیر خودکفایی را به برکت راه نورانی پیامبر اسلام(ص) و با تلاش، کوشش و جهاد خودمان ادامه دهیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: