کد خبر: ۶۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۲ - ۲۱ آذر ۱۳۹۵
مسلم پیمانی، مشاور سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام این خبر گفت: کاربرد اصلی اوراق اختیار و تفاوت اصلی آن با قرارداد آتی (فیوچرز)، در این است که برخی می توانند در سمت اختیار و برخی در سمت تعهد قرار بگیرند. یعنی کسانی که می توانند سمت اختیار قرار بگیرند از یک طرف ریسک تعهدات ندارند و از یک طرف از اختیار معامله می توانند برای پوشش ریسک خودشان استفاده کنند.
به گزارش قلم نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه؛ مسلم پیمانی، مشاور سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام این خبر  گفت: کاربرد اصلی اوراق اختیار و تفاوت اصلی آن با قرارداد آتی (فیوچرز)، در این است که برخی می توانند در سمت اختیار و برخی در سمت تعهد قرار بگیرند. یعنی کسانی که می توانند سمت اختیار قرار بگیرند از یک طرف ریسک تعهدات ندارند و از یک طرف از اختیار معامله می توانند برای پوشش ریسک خودشان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه برآیند جلسات با فعالان بازار و مرور تجربه کشورهای توسعه یافته حاکی از مهم بودن اوراق اختیار معامله بوده، در مورد تاریخچه این اوراق گفت: دستور العمل اولیه اوراق اختیار سهام 1390 و اختیار معامله در بورس کالا 1392 تصویب شد، اما به دلیل مشکلاتی که از لحاظ بسترهای مقرراتی وجود داشت این موضوع به تعویق افتاد.

پیمانی اظهار داشت: دکتر محمدی بعد از انتخاب، تأکیدات جدی برای راه اندازی اوراق اختیار معامله داشتند به همین دلیل در سازمان جلساتی با حضور تمامی ارکان بازار سرمایه برگزار شد و در نهایت نیازهای مقراراتی این ابزار شناسایی شد.

عضو هیات مدیره شرکت مدیریت فناوری بورس تهران (TSETMC) ادامه داد: اصلی ترین نیاز مقرراتی این بازار اصلاح دستور العمل های گذشته بود، بر همین اساس اصلاحات استخراج شد و در کمیته مرتبط با این بازار تدوین شد که هفته گذشته هم دستورالعمل اختیار معامله سهام در بورس و فرابورس هم دستور العمل اختیار معامله در بورس کالا مورد تصویب هیأت مدیره سازمان قرار گرفت.

مشاور سازمان بورس با بیان اینکه هر کدام از این دستورالعمل ها یک پیوست محاسباتی حساب ودیعه و مارژین دارند، تصریح کرد: از لحاظ مقرراتی پیگیری ها بیشتر از طریق شرکت مدیریت فناوری بورس انجام شد بنابراین بسترهای فنی آن هم در آنجا فراهم شد تا در نهایت برنامه ریزی برای رونمایی از آغاز معاملات آپشن در هفته آینده نهایی شد.

پیمانی درباره چگونگی انجام این معاملات با اشاره به چند مرحله ای بودن آن گفت: در فاز اول قرار است فقط اختیار خرید اروپایی در بورس، فرابورس و بورس کالا داشته باشیم .البته در بورس و فرابورس قرار است در سمت فروش فقط سهامدار عمده و صندوق های سرمایه گذاری با وثیقه کردن سهامشان قرار بگیرند اما این محدودیت در بورس کالا وجود ندارد و هر کسی می تواند در سمت فروش قرار بگیرد.

رییس سابق اداره نظارت بر بازار سازمان بورس ادامه داد: در بورس و فرابورس قرار است سهام با چند قیمت پایه، چند قیمت اعمال با سررسید کوتاه مدت فعلاً 2 ماهه وجود داشته باشد اما در بورس کالا فقط روی سکه وجود دارد در حالیکه در دستورالعمل فیوچرز سکه هم دیده شده است.

پیمانی در گفتگو اظهار کرد: محدودیت های نامبرده در معاملات آپشن بورس و فرابورس یعنی اینکه فقط اختیار خرید وجود دارد و اینکه افراد خاصی می توانند در سمت فروش اختیار خرید سهام قرار بگیرند کاملاً موقتی است . لذا وقتی سامانه "حساب ودیعه" تمام شد به راحتی به سمتی می رویم که هم اختیار خرید هم اختیار فروش به طور همزمان عملیاتی شود و حتی همه بتوانند سمت فروش قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه  معاملات این بازار جزو ابزارهای نوین معاملاتی است و از مالیات معاف هستند، افزود: بحث کارمزدها از دیگر مباحث توسعه ای این بازار است که برای تسهیل و تسریع توسعه این بازار، کارمزد همه ارکان بورس، فرابورس، بورس کالا، سپرده گذاری، مدیریت فناوری و خود سازمان برابر صفر قرار داده شده  تا بتواند به این بازار کمک کند بنابراین فقط کارمزد کارگزاریها دریافت می شود. البته کارمزد کارگزار مثل فیوچرز سهام و سکه است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: