کد خبر: ۶۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۲۱ آذر ۱۳۹۵
مدیرکل اوقاف استان تهران:
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران گفت: رویکرد اوقاف در رابطه با موقوفات یک رویکرد کاملا اقتصادی است، چرا که ما با بهره‌برداری از درآمد موقوفات می‌توانیم به حدی برسیم که موقوفات به جامعه دولت و نظام خدمات رسانی داشته باشد و از طریق همین خدمات در جهت رفع کاهش آسیب‌های اجتماعی که مقام معظم رهبری به آن توجه ویژه‌ای داشته‌اند هستیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدزاده صبح روز یکشنبه (۲۱ آذرماه) در نشستی که با عنوان «موضوع عملکرد ۹ ماهه اوقاف» برگزار شد، با تبریک ولادت حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) اظهار کرد: سازمان اوقاف استان تهران در سه حوزه مسائل قرآنی، حفظ قرآن و علوم قرآنی، بقاع متبرکه و موقوفات فعالیت دارد. در هفته گذشته که هفته وقف بود، در نشستی که با وزیر ارشاد داشتیم ایشان از بابت فعالیت‌های سازمان اوقاف ابراز امیدواری کردند، ولی با تمام این اوصاف جا دارد که مردم اقدامات سازمان اوقاف را به صورت بیشترین در دسترس داشته باشند تا اگر شبهه‌ای برای آن‌ها وجود دارد، با اطلاعاتی که در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود، رفع شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در استان تهران موقوفات ارزشمندی داریم، اما باید به این نکته هم توجه کنیم که این موقوفات در حدود ۳۰۲ ظرف یا عنوان قرار می‌گیرد. گاهی ممکن است درآمد برخی از موقوفات به یک میلیون تومان هم نرسد و برخی از موقوفه‌های دیگر هم میلیاردی درآمد داشته باشند. ما درصدد هستیم که اگر موقوفه‌ای وجود دارد، کارکردهای اقتصادی آن را افزایش بدهیم. یکی از فعالیت‌های ما در سازمان اوقاف اعزام ۲۰۰۰ مبلغ از قم به مساجد، امامزادگان و سایر نقاط کشور بوده است و برای اولین‌بار امسال ۸۰۰ مُبلغه خانم به سراسر کشور اعزام کرده‌ایم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران در ادامه با اشاره به این مطلب که ما در سه حوزه فعالیت گسترده‌ای داریم، خاطرنشان کرد: حوزه اول فرهنگ و قرآن، دوم اجتماعی و سوم حوزه اقتصادی است که هر سه این موارد مورد توجه مقام معظم رهبری نیز بوده است. خوشبختانه همگان در رابطه با فعالیت‌های فرهنگی سازمان اطلاعات خوبی دارند. ما در رابطه با مسائل فرهنگی و امور قرآنی در سال جدید راه‌اندازی مراکز قرآنی را دنبال کرده‌ایم و ۱۰۸ مرکز فرهنگی در استان دایر شده که امسال مهدهای قرآنی هم به آن اضافه شده است و در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی کارآمدی‌های بسیاری داشته است.

محمدزاده افزود: مقام معظم رهبری به حفظ قرآن توجه ویژه‌ای داشتند و رئیس سازمان اوقاف تقبل تربیت یک میلیون حافظ را پذیرفتند که از این تعداد ۲۵۰هزار نفر سهم استان تهران است. در سامانه‌ای که برای حفظ قرآن راه‌اندازی کرده‌ایم، حدود ۲۷۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند. همچنین بحث مسابقات قرآنی استان تهران را در رشته‌های مختلف حفظ، قرائت، اذان، ابتهال و تواشی را داشته‌ایم که حدود ۲۰۰۰ نفر در این مسابقات شرکت کرده‌اند و خوشبختانه از استان تهران در کل کشور نفرات برتری انتخاب شدند.

وی ادامه داد: در مورد مسائل فرهنگی ما بحث طرح مودت را داشته‌ایم که در این طرح با همکاری مردم بازسازی بقاع متبرکه را در دستور کار قرار داده‌ایم. ۳۱۳ بقعه در کل استان تهران وجود دارد که برخی از آن‌ها نیازمند مرمت و بازسازی است، مثل امامزاده صالح (ع) و امامزاده داود (ع) و برخی دیگر نیازمند تخریب، بازسازی و نوسازی مجدد هستند. همچنین در رابطه با بحث‌هایی که با میراث فرهنگی داشته‌ایم آن‌ها را مرتفع کرده‌ایم و در مسائل شهری برخی از مسائل و مشکلات باقی مانده است که باید حل و فصل شود. از همه مهم‌تر بحث اعتبارات عمرانی امامزادگان است که امسال سال دوم است که دولت حتی ریالی را در مورد بازسازی بقاع متبرکه و مساجد در اختیار سازمان اوقاف قرار نداده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران تأکید کرد:‌ در رابطه با بازسازی مردم همواره فعالیت داشته‌اند و در این عرصه فعال بوده‌اند. همچنین شهرداری تهران همکاری‌های خوبی را با ما داشته‌اند. ما در رابطه با بحث‌های فرهنگی سازمان اوقاف در رابطه با موقوفه شهرستان پاکدشت اقدامات بسیار خوبی داشته‌ایم و مدرسه "حسان" را در آنجا راه‌اندازی کرده‌ایم که ظرفیت ۵۰۰ نفری دارد و دانش‌آموزان مقطع متوسط اول و دوم می‌توانند در این مدارس تحصیل کنند. همچنین در بحث اربعین در عمود ۱۲۱۷ یک خدماتی را برای زائران تهیه کرده‌ایم که اقلام فرهنگی را در اختیار مردم عراق و زائران قرار می‌دهد. همچنین امسال طرح جدیدی از محل موقوفات با همکاری ارشاد و بازار تهران داشته‌ایم و آن بحث تعزیه‌خوانی بود که واقفانی که در این عرصه وقف کرده‌اند نیت آن‌ها عملیاتی شد و در دهه اول محرم و در دهه دوم ماه صفر این مراسم برگزار شد.

محمدزاده ادامه داد: جلسات هفتگی وقف با رویکرد فرهنگی با مسئولان مختلف برگزار شد و درصدد هستیم که از این طریق مردم تشویق شوند که در راستای امور وقفی فعالیت بیشتری داشته باشند. یکی از مشکلاتی که در عرصه مسائل اجتماعی وقف داریم این است که به دلیل عدم اعتبارات کافی خیلی از موقوفات که برای مسائل درمانی است یا فعالیت آن‌ها هنوز آغاز نشده است و یا اینکه اگر آغاز شده به صورت نیمه کاره رها شده است. بیمارستان آرش با همکاری رویان جهاد دانشگاهی و یا بیمارستان عمیدی نوری که ویژه سوانح سوختگی است از جمله پروژه‌هایی بودند که با همکاری نهادها و دستگاه‌های دیگری توانسته‌اند در بخش‌هایی فعالیت‌های خود را آغاز کنند. موقوفه سرلشکر خدایار که وقف بیمارستان است یکی دیگر از موقوفه هایی است که تا پایان امسال از آن بهره‌برداری می‌شود.

او در ادامه با بیان این مطلب که دانشگاه علوم پزشکی باید در عرصه ساخت درمانگاه‌ها در بیمارستان بسیار فعال باشند چرا که هنوز به برخی از بیمارستان‌ها مجوز بهره‌برداری درمانگاه داده نشده است، اظهار کرد:‌ ما در برخی از بیمارستان‌ها مثل بیمارستان فیروزآباد شهر ری نیازمند مرمت و بازسازی هستیم. همچنین در بخش بیمارستان امین‌آباد ما نیازمند یک‌سری از ترمیم‌ها و بازسازی‌هایی در این بیمارستان هستیم. برای بیماران سرطانی نیز بیمارستان روحانی‌نژاد که یک موقوفه است در حال ساخت و ساز است و امیدواریم که با کمک‌هایی که در این عرصه می‌شود این بیمارستان هر چه زودتر راه‌اندازی شود. ما بحث کارگروه تعیین تکلیف اراضی وقفی را داشته‌ایم که به دلیل عدم همکاری برخی از ارگان‌ها و نهادها، برخی پرونده‌ها هستند که در حدود هشت تا نه سال در قوه قضاییه مسکوت مانده‌اند. به دلیل همین امر حق و حقوق خیلی از موقوفه‌ها داده نمی‌شوند. مسئولان حق را به  ما می‌دهند اما تا قاضی به رأی نرسد حکم صادر نمی‌شود چرا که قاضیان به صورت مستقل عمل می‌کنند و خودشان باید برای اجرای رأی به نتیجه برسند.در رابطه با این مسئله در حدود ۸۰۰ پرونده است که هنوز تکلیف آنها مشخص نشده  و در بیش از ۹۰ درصد آن‌ها رأی به نفع موقوفات داده شده است و امیدواریم که با کمیسیون مشترکی که شکل می‌گیرد هر چه سریع‌تر این معضلات رفع شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران تصریح کرد: متأسفانه می‌بینیم در شهرک قدس و شهریار و یا در برخی جاهای دیگر زمین‌خواری یا موقوفه خواری شکل می‌گیرد و برخی می‌خواهند ثروت عمومی را شخصی کنند. این‌ها یکسری از آسیب‌هایی است که در موقوفات وجود دارد و با شکل‌گیری این کارگروه خیلی از آسیب‌ها از بین می‌رود و زمین‌ها تعیین تکلیف می‌شود. شکل‌گیری مرتضی‌گرد که یک شهری بود در اطراف تهران آسیب‌های زیادی را برای وقف به دنبال داشت چرا که به صورت یک دفعه‌ای بوجود آمد و باید اراضی موقوفی آن‌ها تعیین تکلیف می‌شد.

محمدزاده با بیان این مطلب که وقف خیر ماندگار است، گفت: ما در هفته گذشته جلساتی را با دادگستری استان تهران داشته‌ایم که امیدواریم با همکاری آن‌ها هر چه زودتر مشکلاتی که در رابطه با برخی از موقوفات وجود دارد به سرانجام برسد. همچنین رونمایی از کتاب دارالخلیفه را که در رابطه با بحث موقوفات است داشته‌ایم. اما باید به این نکته توجه کنیم که رویکرد وقف در رابطه با موقوفات یک رویکرد کاملا اقتصادی است و ما در صدد هستیم که بتوانیم موقوفات را به حدی برسانیم که آن‌ها بتوانند به جامعه خدمت‌رسانی داشته باشند و از این طریق در صدد رفع کاهش آسیب‌های اجتماعی که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشته‌اند، هستیم. اگر یک موقوفه‌ای بتواند درآمدزایی کافی داشته باشد خیلی راحت‌تر می‌توانیم از آن برای رفع معضلات اجتماعی و کمک به دولت و نظام استفاده کنیم.

وی در ادامه افزود: یکی از این موقوفه‌هایی که ما می‌توانیم از آن بهره‌برداری اقتصادی داشته باشیم زمینی نزدیک به ۷۰ هزار هکتار در شهریار است که ما می‌خواهیم از آن در رابطه با مسائل گلخانه‌ای بهره ببریم و این ۷۰ هزار هکتار را به بخش‌های پنج تا ۱۰ هزار متری تقسیم کرده‌ایم و هر کسی که بتواند در این زمین سرمایه گذاری کند ما حاضر به همکاری هستیم. همچنین موقوفه‌ای در پاکدشت قرار دارد که اکنون پروانه فعالیت آن زمین نیز گرفته شده و اگر هم وطنان بخواهند می‌توانند در این موقوفه‌ها با زمین و آب موقوفه اما با سرمایه فرد  در این عرصه فعالیت داشته باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: