کد خبر: ۶۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۲۱ آذر ۱۳۹۵
روحانی مطرح کرد
رئیس جمهور با یاد آوری اینکه یکی از وعدهایش انتشار حقوق شهروندی بوده، از انتشار منشور حقوق شهروندی تا پایان آذر امسال خبر داد.
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز (یک شنبه) در محل ریاست جمهوری و در دیدار جمعی از علمای اهل سنت اظهار کرد: ما باید حقوق مردم را  بر مبنای حقوق شهروندی ببینیم. یکی از وعده‌های من انتشار حقوق شهروندی بود که اگر خداوند توفیق دهد در همین ماه آذر این کار را انجام می‌دهیم و با حضور حقوق‌دانان از منشور حقوق شهروندی رونمایی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه این منشور باید در سراسر کشور اجرا شود، ادامه داد: در پایان این منشور قول داده‌ایم که گزارش سالانه‌ای درباره‌ی آن ارائه دهیم و اگر بحث تکمیلی در آن وجود دارد سالانه تکمیل شود و در جاهایی  که نیاز است لایحه ارائه شود ارائه دهیم تا در مجلس قانون شود. هر که شهروند ایران است فارغ‌ از مذهب، قومیت، محل زیست و نوع شغل باید از حقوق شهروندی بهره‌مند شود.

رئیس جمهور با بیان این که همیشه در میان کشورهایی که تنوع قومی یا مذهبی داشته‌اند دو دیدگاه حاکم بوده، خاطر نشان کرد: دیدگاه اول تفکر اقتدار گرایانه مرکزیت است که مبنایش این است که اقلیت‌ها را همواره به عنوان یک مشکل و تهدید تلقی کند و مساله تنوع اقوام و مذاهب را امنیتی ببیند. ما وقتی مساله‌ای را امنیت ببینیم لوازم و تبعات خاص خودش را  خواهد داشت. شاید دوره‌ی رضاخانی چنین تفکری حاکم بود که مرکزیت فلات ایران باید دارای یک قدرت برتر باشد تا بتواند بر مناطق مرزی تسلط قهرآمیز داشته باشد. این مبنایی که هنوز برخی از کشورها به دنبال آن هستند.

وی اضافه کرد: مبنای دیگر این است که اقوام و مذاهب مختلف به عنوان فرصت و مزیت یک کشور هستند و باید تحت عنوان همزیستی مسالمت آمیز از این ظرفیت استفاده کرد و همه اقلیت‌ها باید از حقوق شهروندی برابر استفاده کنند. مبنای جمهوری اسلامی از آغاز انقلاب تاکنون این نظریه دوم بوده است.

رئیس جمهور همچنین گفت: بر این مبنا اقوام و مذاهب و تنوع‌های مختلف قومی ؛ حتی فرهنگ‌های کوچک،  و خرده فرهنگها زیر لوای فرهنگ بلند اسلامیت و ایرانیت به عنوان فرصت و نه تهدید نمی‌شود.

رئیس دولت یازدهم تصریح کرد:‌ البته مناطق مرزی جدای از مساله قومیت و مذهب  دارای مشکلاتی هستند. مناطق مرزی ما نسبت به مرکزیت از تعادل برخوردار نیستند که باید این تعادل ایجاد شود. و طرح‌های بزرگ عمرانی، در مناطق بزرگ مرزی اجرا شود که استفاده‌اش برای کل کشور بود.

وی یاد آور شد: در این دولت تحول در بندر چابهار و تبدیل آن به یک بندر ارتباطی و بین قاره‌ای یک فعالیت مهم بوده است. بیشترین تلاش ما در بنادر برای جذب بنادر و مشارکت  خارجی است. من در کمتر ملاقاتی است با همسایگان، مساله مشارکت در چابهار و اتصال راه آهن چابهار به زاهدان و خراسان جنوبی و سرخس و در  نهایت اتصال دریای عمان به آسیای مرکزی، چین، روسیه ، اروپای شرقی، مرکزی و حتی غربی را مطرح نکرده باشم.

روحانی گفت: اگر این بندر با همه ظرفیت خود فعال شود و این راه آهن به سرانجام برسد اتفاق بسیار  خوبی خواهد بود. و همه تلاش ما سرعت بخشیدن به این طرح استانی و ملی است.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به سفرهای استانی بیان کرد:‌ قول‌هایی که در سفرهای استانی داده شده صد در صد اجرایی نشده اما اراده  و تلاش ما اجرای صد در صدی آنهاست. اشکالش هم از ما نیست چرا که از نیمه دوم سال 93 با کاهش قیمت نفت ما با کاهش درآمد مواجه شدیم که در همه‌ی طرح‌های عمرانی تاثیر گذار بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: