کد خبر: ۶۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۱۷ آذر ۱۳۹۵
معاون وزیر نیرو:
«رحیم میدانی» معاون آب و آبفای وزیر نیرو با بیان اینکه تعداد زیادی از کشورهای جهان دارای کمبود آب هستند ولی یک صدم مشکلات مارا ندارند، گفت: منابع آبی کشور در حالت احتضار است و باید به فریاد منابع آب برسیم.
میدانی در آیین پایانی همایش ملی حقوق آب «فرصت‌ها و راهکارها» در محل سالن اجلاس سران، افزود: در برنامه ششم توسعه بایستی 11 میلیارد مترمکعب از مصرف آب‌های زیرزمینی را کاهش دهیم.
او ادامه داد: بایستی با حداقل‌ها در زمینه منابع آب بسازیم و تلاش کنیم با ارتقای بهره‌وری اقتصادی آب، پرسودترین کشت‌ها را داشته باشیم تا کشاورزان از وضعیت معیشتی خوبی برخوردار باشند.
او از قوه قضائیه خواست بدون مماشات و با جدیت، وزارت نیرو را در حفاظت کمی و کیفی از منابع آب یاری کند و تصریح کرد: در دهکده جهانی فقط با اجرای قانون می‌توان مشکلات را حل کرد و قوانین بازدارنده بایستی هرچه سریع‌تر اجرایی شوند.
وی با اشاره به اینکه تلاش وزارت نیرو در طول بیش از سه سال از عمر دولت یازدهم این بوده که مسائل مربوط به آب را به‌صورت شفاف به مسئولان و مصرف کنندگان ارائه کند، افزود: اگر به دنبال استقرار حکمرانی آب هستیم، به اصول آن تن دهیم؛ اگرچه وزارت نیرو مسئول این مقوله است ولی به تنهایی نمی‌تواند از این مهم برآید و آحاد جامعه بایستی در مسائل مدیریت آب ایفای نقش کنند.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به اینکه شرایط آب کشور به گونه ای است که خیلی سریع باید وارد عمل شد و فردا برای اینکار دیر است، اظهار امیدواری کرد، این همایش و همایش‌های مشابه ما را به سوی مراحل اجرایی رهنمون کنند.
وی ادامه داد: ارائه مباحث نظری مشکلی را حل نخواهد کرد و اگر عملگرا نباشیم، بدون وجود قوانین متناسب با نیاز آب نمی‌توانیم صحبت از مدیریت بهم پیوسته منابع آبی داشته باشیم.
رحیم میدانی با بیان اینکه یکی از غفلت‌های ما که باعث می‌شود تا در عمل ناکام بمانیم، غفلت از داشته‌هایمان است، اظهار کرد: داشته‌ها را فراموش نکنیم و تلاش کنیم تا قوانین و مصوبات به درستی ارزیابی و اجرایی شوند.
وی با بیان اینکه کشور ما از نظر منابع آبی یک کشور بحران زده است و هر کارشناسی با شاخص‌های عددی و بررسی بالینی متوجه وخامت اوضاع خواهد شد، افزود: منابع آبی کشور در حالت احتضار است و باید به فریاد منابع آب برسیم.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به اینکه تعداد زیادی از کشورهای جهان دارای کمبود آب هستند، ولی یک صدم مشکلات مارا ندارند، اضافه کرد: اخطار و نظرات کارشناسان را بپذیریم، باور داشته باشیم و تلاش کنیم با روش‌های کم هزینه و پرسود، کشور را اداره کنیم و به جای ارائه نظریه‌های مختلف، سعی کنیم این نظریات را اجرایی کنیم.
وی با اشاره به این مطلب که 80 درصد ارزش افزوده کره زمین در کشورهایی است که فقط 20درصد منابع طبیعی را در اختیار دارند، گفت: رمز موفقیت آنان سرمایه گذاری بر روی تفکر و اندیشه متخصصان و دانشمندان است.
میدانی با اشاره به اینکه، اکنون که تغییر اقلیم به سراغ ما آمده بایستی از شرایط مدیریت بحران به سمت مدیریت مخاطرات حرکت کرده و اقدام‌های پیشگیرانه را به اجرا درآوریم، گفت: حوادثی مانند سیل، سرما و غیره همیشه بوده و خواهد بود و ما نیز باید همیشه آماده باشیم، ولی در رأس این اقدام‌ها، اصلاح قوانین و اجرای قوانین مصرف را پیشه نموده و بیش از این به منابع آبی کشور فشار وارد نکنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: