کد خبر: ۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۹ - ۲۸ دی ۱۳۹۴
باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا روز یکشنبه در سخنانی درباره اجرای توافق برجام و مبادله زندانیان میان این کشور و ایران، آن را دستاورد دیپلماسی هوشمندانه بر شمرد.

به گزارش ایرنا، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا روزیکشنبه درسخنرانی خود پیرامون توافقنامه هسته ای ایران و1+5 درجمع خبرنگاران اذعان کرد، مذاکرات هسته ای دریچه امیدی و فرصت غیر قابل تکراری در حل مسایل مهم بوجود آورد.

اوباما افزود: با اجرای برجام از شعله ور شدن جنگ دیگری در منطقه خاورمیانه جلوگیری شده است.

رئیس جمهوری آمریکا افزود : امروز روز خوبی است و ما می توانیم به مناسبت آزاد شدن آمریکایی ها و بازگشت آنان به نزد خانواده هایشان جشن بگیریم.

وی ابراز امیدواری کرد که این رخدادها نشانه فرصتی برای افزایش همکاری ایران با بقیه جهان باشد.

اوباما درعین حال گفت: آمریکا هنوز اختلافات عمیق واساسی با ایران دارد.

وی افزود : این رخدادها یادآور این نکته است که هنگامی که با قدرت و خرد پیش برویم، می توانیم پیروز شویم.

وی مدعی شد: پیش از توافق، ایران با ساخت بمب هسته ای دو یا سه ماه فاصله داشت اما اکنون در صورت اقدام برای ساخت به یک سال زمان نیاز خواهد داشت و این موضوع با نظارت های بازرسان آژانس بین المللی انرژی مشخص خواهد شد.

اوباما خاطرنشان کرد: اکنون که پایبندی ایران به تعهداتش مورد تایید قرار گرفته است، قادر خواهد بود ضمن لغو تحریم های مربوط به فعالیت های هسته ای، به منابع مالی خود که در طول سالهای گذشته توقیف شده بود، دسترسی داشته باشد.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه افزود: مهمترین دستیافت این توافقنامه این بود که توانستیم چنین مساله ای را بدون وارد شدن به جنگ دیگری در خاورمیانه، از طریق دیپلماسی حل و فصل کنیم.

وی در ادامه با اشاره به آزادی ملوانان آمریکایی که به اشتباه وارد حریم آب های ایران شده بودند، گفت: در پی دستیابی به توافقنامه هسته ای، ما موفق به حل و فصل دیگر اختلافات از طریق گفت وگو شده ایم.

اوباما اظهار داشت: با دستگیری ملوانان آمریکایی برخی افراد در کاخ سفید اصرار داشتند که به عجله آن اقدام را شروع بحران گروگان گیری دیگری عنوان کنند که ممکن بود به یک رخداد بین المللی ختم شود اما از طریق همکاری با دولت ایران آزادی آنها در کمتر از 24 ساعت فراهم آمد.

وی تصریح کرد: جان کری و دیگر مقام های ارشد دستگاه دیپلماسی در حاشیه دیدارهای انجام شده، تمام تلاش خود را برای آزادی زندانیان آمریکایی به انجام رساندند.

اوباما درخصوص آزادی 6 شهروند آمریکایی - ایرانی و یک شهروند ایرانی که هیچگونه جرایم تروریستی یا جنایی مرتکب نشده اند، نیز گفت: با در نظر گرفتن ملاحظات انسان دوستانه متقابل به دولت ایران، این 7 زندانی ایرانی در آمریکا مورد عفو قرار گرفته و آزاد شدند.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد : تبادل زندانیان با ایران تحت شرایط خاص و فرصت نادر بوجود آمده نشانگر آن است که ما برای پیشبرد منافع مشترک کشورهایمان و ضمن در نظر گرفتن منافع ملی آمریکا حاضر به تعاملات با ایران خواهیم بود.

باراک اوباما تصریح کرد: بخش دیگری ازدستیافت های بدست آمده، حل اختلافات مالی بین دو کشور درطول سه دهه گذشته است که پس ازقطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور درسال 1981، ازطریق دادگاه های بین المللی در حال پیگیری بود.

وی افزود: با حل مناقشات هسته ای وتبادل زندانیان فرصت خوبی برای حل اختلافات مالی موجود ایران علیه آمریکا بوجود آمد ودولت آمریکا با بازگرداندن اصل منابع مالی ایران به همراه سود، درحل اختلافات مالی موجود اقدام کرد.

اوباما تصریح کرد: البته حتی با اجرایی شدن توافقنامه وتبادل زندانیان، اختلاف نظرهای عمیق بین دو کشور همچنان باقی است.

وی درادامه با تکراراتهامات واهی اظهارکرد: آمریکا همچنان درمخالفت با تهدیدات ایران علیه رژیم صهیونیستی وکشورهای هم پیمان حوزه خلیج فارس وهمچنین حمایت از شبه نظامیان درسوریه ویمن ثابت قدم خواهد ماند و تحریم های مرتبط با نقض حقوق بشر، برنامه موشک های بالستیک وحمایت ازتروریسم دنبال خواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد : آزمایش موشکی اخیر ایران نقض تعهدات بین المللی ایران بوده وآمریکا به این خاطر تحریم هایی علیه اشخاص وشرکت های دست اندر کار درپیشبرد برنامه های موشکی ایران به اجرا خواهد گذاشت.

اوباما در پایان اظهارکرد: ایران دارای تمدنی غنی وزنده است که توانایی بالقوه بسیاری درزمینه هایی همچون تجارت، علم وفن آوری وهنر برای ارایه به جهان دارد ولی اقدامات تهدید آمیز وبی ثبات کننده دولت ان طی دهه های گذشته باعث منزوی شدن ایران دربخش های بسیاری از جهان شده است.

وی تصریح کرد: اما اکنون دولت هایمان وارد گفت وگو با یکدیگر شده اند و در پی توافق نامه هسته ای بدست آمده، فرصت مناسبی مخصوصا برای جوانان ایرانی برای شروع تعاملات جدید با دنیا بوجود آمده و برای ما فرصت نادری برای دنبال کردن راه جدیدی در جهت ساخت آینده ای متفاوت و بهتر برای پیشرفت ملت هایمان و سایر جهان پیش روی مردم ایران است و باید از این فرصت استفاده کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: