کد خبر: ۶۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۵ آذر ۱۳۹۵
گزارش مراسم تشییع پیکر آیت‌الله موسوی اردبیلی+ (تصاویر)
پیکر آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی با حضور رییس‌جمهوری و نمایندگان رییس قوه قضاییه و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سید حسن خمینی، بسیاری از مراجع عظام تقلید و چهره‌های حوزوی و کشوری تشییع و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) آرام گرفت.
تشییع پیکر مطهر آیت الله موسوی اردبیلی درقم

 مراسم تشییع پیکر آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع عظام تقلید، یار دیرین حضرت امام (ره) از ساعت ۹ صبح امروز (پنجم آذر ماه) در میان حزن و اندوه و با حضور رییس‌جمهوری، جمع کثیری از مراجع عظام تقلید، نمایندگان رییس مجمع تشخیص مصلحت و قوه قضائیه و اقشار مختلف مردم و شاگردان و دوستداران آن عالم بزرگ در قم از مقابل بیت ایشان به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) آغاز شد.

پیکر آن عالم ربانی پس از اقامه نماز توسط آیت‌الله شبیری زنجانی، در صحن آیینه حرم کریمه اهل بیت (ع) به خاک سپرده شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان روز جمعه در حاشیه مراسم تشییع و خاکسپاری آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی در گفت‌وگو با خبرنگاران، در توصیف شخصیت این عالم عالیقدر با بیان اینکه آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی از یاران نزدیک امام راحل و مقام معظم رهبری بودند، ادامه داد: ایشان جزو چهره‌های مشهور و از علمای بزرگ تهران در دوران نهضت اسلامی بودند و در پیروزی انقلاب نقش بسیار تاثیرگذاری داشتند.

روحانی با اشاره به تلاش‌ها و خدمات ارزنده آیت الله موسوی اردبیلی در انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: ایشان به عنوان یکی از اعضای شورای انقلاب و نیز نماینده مجلس خبرگان قانون اساسی و پس از آن به عنوان یکی از شخصیت‌هایی که در کنار شهید آیت الله بهشتی قوه قضائیه اسلامی را سامان دادند، خدمات ارزنده‌ای را به کشور داشته‌اند.

رییس جمهوری با اشاره به مجاهدت‌های آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی در زمینه تعلیم و تربیت، اظهار کرد: ایشان در دانشگاه و حوزه از موسسان مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی بوده و نقش بسیار تاثیرگذاری برای تربیت شاگردان بزرگ داشته‌اند.

او فقدان این عالم بزرگوار را ضایعه‌ای بزرگ برای حوزه‌های علمیه، نظام جمهوری اسلامی، وفاداران به انقلاب و مقلدین و شاگردان ایشان و مردم استان اردبیل دانست و تاکید کرد: این عالم فقید سال‌ها در اردبیل برای تعلیم و تربیت انسان‌های بزرگ در آن منطقه تلاش کردند.

رییس جمهوری با بیان اینکه «ایشان یک شخصیت بنام علمی و انقلابی و چهره‌ای تاثیرگذار در نظام جمهوری اسلامی ایران بودند»، گفت: ما از فقدان این عالم عالیقدر بسیار متاثر هستیم و امیدواریم شاگردان و فرزندان ایشان بتوانند جای خالی آن بزرگوار را پر کرده، راه امام، انقلاب و مقام معظم رهبری را به خوبی ادامه دهیم.

حوزه‏‌ علمیه یک وزنه بسیار بزرگ را از دست داد​

آیت‎الله علیرضا اعرافی - مدیر حوزه‎های علمیه کشور - نیز در حاشیه این مراسم با بیان اینکه «مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی از مراجع عالیقدر و از شخصیت‌های بنام و موثر در انقلاب اسلامی بود»، به خبرنگار ایسنا در قم گفت: حوزه‏‌های علمیه یک وزنه بسیار بزرگ را از دست داد. آیت‌الله‎العظمی موسوی اردبیلی از چهره‎های بارز دوره معاصر کشور بودند که از دوره جوانی به عنوان یک روحانی اهل فضل و کمال شناخته شده بودند.

وی افزود: ایشان یک عالم و روحانی آشنا با مسایل روز بودند و در نهضت امام راحل پیش از انقلاب اسلامی به عنوان فعال جدی عرصه انقلابی‌گری و فعالیت علمی نقش بارزی داشتند.
مدیر حوزه‎های علمیه کشور بیان کرد: ایشان پس از انقلاب اسلامی نیز در مدیریت جریان انقلاب و عرصه قضا، خدمات بسیار شایانی را به انقلاب و اسلام و کشور ارزانی داشت و در نظریه‌پردازی و فعال کردن فقه در عرصه های مختلف نقش آفرین بود.

آیت‌الله موسوی اردبیلی مسؤولان را در جهت رفع مشکلات مردم نصیحت می‌فرمود

حجت‌الاسلام سید محمد واعظ موسوی - عضو سابق مجلس خبرگان رهبری - در این مراسم با تسلیت رحلت این مرجع تقلید به ایسنا گفت: خبر تاسف بار رحلت عالم مجاهد و فقیه وارسته همه را متاثر کرد. یکی از ویژگی‌های بارز ایشان،حسن خلق و تواضع در برابر مردم بود. مباحث فقهی و اصولی مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی زبانزد بود و شاگردان و دانشجویان متعددی به حلقه علمی آن فقید سعید جذب شده بودند و بسیاری از مباحث ارائه شده از سوی ایشان به عنوان کتاب‌های عمیق و مرجع دراختیار دانش پژوهان قرار دارد.

رییس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه افزود: آن مرجع فقید به عنوان یک عالم ربانی و فقیهی مجاهد، قریب به ۸۰ سال از عمر شریف خود را در حوزه‌های علمیه برای حفظ کیان شیعه، انجام وظیفه و ادای تکلیف سپری کردند.

وی خاطرنشان کرد: آن مرحوم عمر خود را وقف دیانت، فرهنگ و مسائل انقلاب و مبارزه کرده بود و دانشگاه مفید و برخی از حوزه‌های علمیه به عنوان باقیات و صالحاتی است که برای خود بعد از مرگ به یادگار گذاشته است. ایشان بعد از پیروزی انقلاب نیز مورد اعتماد خاص رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و مسؤولیت‌های خطیری را در مجلس خبرگان و به عنوان دادستان انقلاب و ریاست دیوان را بر عهده گرفت و به خدمت پرداخت.

حجت الاسلام واعظ موسوی ادامه داد: پس از ارتحال امام نیز به قم بازگشت و به تالیف و تدریس و پژوهش پرداخت و در جهت تربیت طلاب اهتمام ورزید و چکیده‌های علمی خود را به صورت تالیفات باارزش ارائه داد. 

رییس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه با بیان اینکه هم اکنون تالیفات ایشان در اختیار اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و علاقه‌مندان به علوم قضا است، ادامه داد: آیت الله موسوی اردبیلی شخصیتی مردمی داشت و با مراتب عاطفه و قدرشناسی از مردم، با آن‌ها مواجه می‌شد. همراهی ایشان با رهبری و عنایتی که معظم له به ولایت داشت، قابل توجه بود و ایشان در عرصه‌های مختلف اجرایی، قضائی، علمی و پژوهشی پیشگام بود. معظم له در قبال مردم با تواضع بی‌نظیری رفتار می‌کرد و همواره مسؤولان را در جهت رفع مشکلات مردم نصیحت می‌فرمود و از دغدغه‌های ایشان رسیدگی به امور مردم از سوی مسؤولان بود.

آیت‌الله موسوی اردبیلی در همراهی با امام (ره) کوتاهی نکرد

رییس دانشگاه قم گفت: آیت الله موسوی اردبیلی با توان و بنیه علمی خود به انقلاب اسلامی خدمت کرد و هیچ گاه دست از مجاهدت های علمی و تحقیقاتی برنداشت.

حجت الاسلام عسکر دیرباز در گفت‌وگو با ایسنا، با تسلیت رحلت آیت‌الله موسوی اردبیلی مرجع تقلید عنوان کرد: معظم‌له از یاران با وفای انقلاب بود و در همراهی با امام خمینی(ره) چه قبل از انقلاب و چه در نهضت و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کوتاهی نکرد.

این عضو خبرگان رهبری در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت‌الله موسوی اردبیلی افزود: آیت‌الله موسوی اردبیلی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ازجمله مبارزان شجاعی بود که در کنار علم و کسب معارف دینی، در جهت تحقق انقلاب از هیچ تلاشی فروگذار نکرد. ایشان با اعتقاد به ولایت فقیه و اهمیت آن در جامعه اسلامی همواره پیرو فرمایشات امام خمینی(ره) بود و بعد از رحلت امام(ره) نیز با آیت‌الله خامنه‌ای همراهی و از ایشان در امور تبعیت می‌کرد.

دیرباز اظهار کرد: معظم‌له به لحاظ توانایی‌های علمی و درجه اجتهاد نیز جایگاه ویژه‌ای داشت و در واقع آیت‌الله موسوی اردبیلی با توان و بنیه علمی خود به انقلاب اسلامی خدمت کرد.

وی  ادامه داد: ایشان در قم دانشگاه مفید را تاسیس کرد تا جوانانی در آن به تحصیل بپردازند که برای آینده نظام و انقلاب اسلامی مفید و بتوانند مدافع نظام اسلامی باشند. معظم‌له چنین نیتی داشتند و در عمل نیز به ویژه در دوره‌های اول که از میان طلاب پذیرش می‌کردند این نیت تحقق یافت و آیت‌الله موسوی اردبیلی با تاسیس دانشگاه مفید قم نشان داد که می‌توان میان حوزه و دانشگاه پیوندی عمیق ایجاد کرد و میان طلبه و دانشجو یک وحدت و انسجام به وجود آورد؛ وحدتی که می‌تواند زمینه‌ساز اعتلای علوم دینی و پیشرفت علم و تولید دانش باشد.

دیرباز یادآور شد: از معظم‌له آثار گرانبهای زیادی بر جای مانده است که قابلیت‌های دینی، علمی، فقهی و ... دارد و می‌تواند در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه مورد ارزیابی و تحقیق قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، در مراسم تشییع این عالم بزرگوار حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان، حضرات آیات عبدالله جوادی آملی، جعفرسبحانی، محمدعلی علوی گرگانی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبر معظم انقلاب، حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون حقوقی رییس جمهوری، حجت‌الاسلام فرخ فال مدیر حوزه علمیه قم، دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، سیدحسن خمینی - تولیت آستان مقدس امام خمینی(ره) -، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، سید علی خمینی نوه امام خمینی(ره)، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، حجت‌الاسلام والمسلمین خلفی رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه، سیدحسین هاشمی استاندار تهران، هیاتی متشکل از آقایان دکتر حمید میرزاده - رییس دانشگاه آزاد اسلامی - مهندس محسن هاشمی - معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی - و حجت الاسلام و المسلمین رستگاری - مشاور آیت الله هاشمی رفسنجانی -، آیات مقتدایی و علوی بروجردی، سیدمهدی صادقی استاندار و فرماندار قم، برخی از اعضای مجلس خبرگان، اساتید و علمای حوزه علمیه قم و مسوولان استان حضور داشتند.

مراسم ختم این مرجع تقلید نیز امشب - ۵ آذر ماه - از سوی رهبر معظم انقلاب در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله موسوی اردبیلی از روز دوشنبه هفته جاری به دلیل عارضه قلبی و گوارشی در بیمارستان لاله تهران بستری شده بود و روز چهارشنبه، سوم آذرماه پس از سکته مجدد قلبی و وخامت حال، دعوت حق را لبیک گفت. آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع تقلید، متولد سال ۱۳۰۴ در اردبیل بود که پس از شهادت آیت الله بهشتی از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ به ریاست دیوان عالی کشور به عنوان عالی ترین مقام قضایی کشور رسید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: