کد خبر: ۶۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۴ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵
نامزد جمهوریخواه آمریکا به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شد و در سخنرانی خود به مناسبت پیروزی‌اش، همه را به وحدت فراخواند. اما جایگاه علم و فناوری در دیدگاه ترامپ کجا قرار دارد؟
در اینجا به بخش‌های مختلف فناوری و علم در حوزه‌های اینترنت و امنیت تا علم و اکتشافات فضایی از دیدگاه دونالد ترامپ اشاره شده است.

پهنای باند، بی طرفی شبکه
ریاست‌جمهوری ترامپ می‌تواند تغییرات بزرگی در زمینه قوانین ارائه‌کنندگان خدمات اینترنتی ایجاد کند اما بسیاری از آن‌ها قابل پیش‌بینی نیست زیرا وی به ندرت در مورد سیاست‌های مخابراتی در کمپین انتخاباتی خود صحبت می‌کرد. قوانین بی‌طرفی شبکه کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا ممکن است لغو یا تضعیف شود که البته به این بستگی دارد که ترامپ همچنان در موضع سال 2014 خود باشد. وی در آن زمان اظهار کرده بود که حمله اوباما به اینترنت یک غصب قدرت از بالا به پائین است. بی‌طرفی شبکه یک مکتب بی‌طرفانه است که رسانه‌های محافظه‌کار را هدف قرار خواهد داد.

ترامپ یک توقف موقت را در مقررات سازمانی جدید نوید داده و تمایل دارد که کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا تمام روزنامه‌نگاران منتقد وی را جریمه کند. به نظر می‌رسد که ترامپ یک رویکرد نظارتی بر ارتباطات داشته باشد که به نفع ارائه‌کنندگان خدمات اینترنتی خواهد بود که به قوانین جدید و مختلف اجرا شده توسط رئیس دموکرات این کمیسیون اعتراض داشتند.

به جز بحث بی‌طرفی شبکه، ترامپ در مورد تغییر هیچ قانون خاصی در زمینه مخابرات اظهار نظر نکرده است. وی همچنین هیچ برنامه‌ای برای گسترش دسترسی به پهنای باند اعلام نکرده، از این رو آمریکایی‌ها امیدوارند دولت‌های ایالتی و محلی یا بخش خصوصی به بهبود آن بپردازد.

رمزگذاری، امنیت سایبری

با پیروزی ترامپ، هنوز مشخص نیست موضع دولت وی در مورد امنیت سایبری و رمزگذاری چیست. ترامپ و کمپین وی موضعی مبهم در بسیاری از زمینه‌ها دارند. وی در مناظره‌های انتخاباتی، اتفاق نظر جامعه اطلاعات در این زمینه که روسیه مسبب حملات سایبری علیه کمیته ملی حزب دموکرات است، نادیده گرفت، اما در جریان مبارزه شرکت اپل با دادستان‌های فدرال در مورد اجازه دادن به مقامات برای رمزگشایی گوشی آیفون یک قاتل، خواستار تحریم اپل شد.

برنامه امنیت سایبری ترامپ مانند بسیاری از سیاست‌های وی نامشخص مانده است. این طرح خواستار بازبینی سریع دفاع سایبری و آسیب‌پذیری آن از جمله زیرساخت‌های حیاتی توسط یک تیم سایبری از ارتش، مقامات پلیس و بخش خصوصی شده است.

علم

ریاست‌جمهوری ترامپ تاحدودی یک فاجعه برای دنیای علم است. بیشتر تحلیل‌ها در زمینه بودجه‌های پیشنهادی وی نشان می‌دهد که آن‌ها باعث کسری شدید بودجه خواهند شد و کنگره نسبتا سازگار با دولت می‌تواند به معنی تصویب برخی از این طرح‌ها باشد.

آیا بودجه علم در این روند حفظ خواهد شد؟ ترامپ هیچ نشانه‌ای در مورد آن ارائه نکرده است، بلکه بسیاری از پاسخ‌های وی در مورد حوزه‌های خاص علم بر انتخاب‌های سخت تمرکز داشته که باید با توجه به محدودیت‌های بودجه مورد بررسی قرار بگیرند. به استثنای ناسا، ترامپ هیچ حوزه‌ای از علم را که ارزش پشتیبانی داشته باشد، مشخص نکرده است.

بطور کلی، ترامپ توجه کمی به یافته‌های علمی نشان داده است. وی بارها بصورت آشکار بر این گفته رد شده اصرار ورزیده که واکسن‌ها می‌توانند باعث اوتیسم بشوند!

رئیس‌جمهور جدید آمریکا همچنین گفته که اجماع‌نظر دانشمندان بین‌المللی در مورد تهدیدات آب‌وهوایی فقط نقشه چین برای محدود کردن سایر جوامع اقتصادی است. طرح‌های علمی وی نیز بطور کامل این انزجار را منعکس می‌کنند.

در بخش انرژی، ترامپ قصد دارد کاملا برخلاف آنچه برای تغییر مشکلات آب‌وهوایی لازم است، عمل کند و می‌خواهد بطور کلی مقررات فدرال را بدون توجه به پایه علمی آن‌ها حذف کند.

بطور خلاصه، دولت ترامپ به معنی تلاش و سیاست تحقیقاتی فلج شده در آمریکاست که مبتنی بر منافع اقتصادی کوتاه مدت به جای علم هستند.


اکتشافات فضایی
رئیس‌جمهور شدن ترامپ همچنین تاثیرات ناشناخته‌ای بر سیاست فضایی آمریکا دارد. با این حال، وی در بیانیه‌های رسمی کمپین و همچنین یادداشت‌هایی نوشته شده توسط عواملش، دیدگاهی طرفدارانه به خصوصی سازی در زمینه پرواز فضایی داخلی نشان داده است.

همچنین اخباری وجود دارد که برخی برنامه‌های پرهزینه ناسا مانند سیستم پرتاب فضایی و فضاپیمای اوریون این سازمان با محدودیت روبرو خواهند شد و شاید جایگزین‌های ارزانتر و خصوصی برای آن‌ها انتخاب شود.

مالکیت معنوی
ترامپ هیچ خط مشی انتشار یافته‌ای در مورد حق نسخه‌برداری یا ثبت اختراع ارائه نکرده و اظهارات کمی در مورد آن‌ها داشته است که این امر باعث نگرانی طرفداران فناوری شده است. چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا ارتباط نزدیکی با دنیا تفریح و سرگرمی دارد و اطراف وی را افرادی گرفته‌اند که دیدگاه حداکثرطلبی در مورد حق نسخه‌برداری دارند. مواضع وی نیز نشان می‌دهد که دیدگاه کلی او در زمینه آزادی‌های اینترنت با اصلاح‌طلبان حق کپی‌رایت تداخل ندارد.
ترامپ همچنین از بستن اینترنت به عنوان راهی برای مبارزه با داعش سخن گفته بود و اظهار کرده بود که قوانین جدیدی در زمینه تهمت اجرا خواهد کرد.
وی در مورد حق ثبت اختراع سکوت پیشه کرده است اما مایک پنس، معاون انتخاباتی وی به یک گروه از جمهوریخواهان مجلس نمایندگان نزدیک است که عمدتا با اصلاحات ثبت اختراع مخالفند.

ماری‌جوانا
ترامپ در سال 1990 گفته بود که طرفدار قانونی کردن همه نوع مواد مخدر است! وی در صحبتی در مورد جنگ علیه مواد مخدر گفته بود: باید این مواد را قانونی کرد تا بتوان در جنگ با آن پیروز شد.
به نظر می‌رسد نظر ترامپ با گذر زمان عوض شده است. وی در اکتبر 2015 اظهار کرده بود: در مورد ماری‌جوانا و قانونی کردن آن، من فکر می‌کنم باید آن را به عنوان یک مساله ایالتی در نظر گرفت.
اما در گفتگوی دیگر در اواخر ماه فوریه، این نامزد برنده حزب جمهوری‌خواه گفته بود که اگر ماری‌جوانا در کلرادو قانونی شود، قاچاقچی‌ها می‌توانند آن را در سراسر کشور به فروش برسانند. وی به جنبه پزشکی این ماده و نه استفاده تفریحی آن علاقه نشان داده بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: