کد خبر: ۶۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۲۴ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵
وزیر راه وشهرسازی:
وزیر راه و شهرسازی گفت: سکونت بیش از 70 درصدی جمعیت ایران در شهرها تحولات بزرگی را در جامعه به وجود آورد به طوری که هم اکنون شاهد چالش بزرگی در زندگی شهرنشینی در کلانشهرها و شهرهای بزرگ کشور هستیم.
عباس آخوندی در مراسم گرامی داشت روز جهانی شهرسازی افزود: شهری شدن در ایران گرچه فرصت هایی را برای توسعه کشور فراهم کرد، اما جریان زندگی در شهرهای بزرگ و کلانشهرها را با اختلال مواجه کرد.
وی با بیان اینکه شهرهای ایران تحت تاثیر تحولات دوران اخیر دچار مشکلات شده است، یادآورشد: این مساله در همه زمینه ها از جمله معماری و شهرسازی خود را به خوبی نشان می دهد.
آخوندی تاکید کرد: برای برون رفت از این وضعیت توجه به شهرها به عنوان سازمان اجتماعی تشکیل دهنده هسته شهروندان و خانواده ها باید مورد توجه قرار گیرد تا شاهد خروج شهرها از این چالش ها باشیم.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در این شرایط به نظر می رسد بازخوانی و بازآفرینی شهری درچارچوب های قانونی، با دستور کار شهری و با تعریف فرآیندهای جدید ساختاری، شرایط لازم را برای خروج از این چالش ها فراهم خواهد کرد.
آخوندی با بیان این که برای رسیدن به یک زندگی مطلوب در شهرها نیازمند بازگشت به اندیشه ایران شهری هستیم، گفت: در این صورت همه شهروندان به آبادانی و توسعه نظاممند شهرها و کشور علاقه مندخواهند بود.
وی تصریح کرد: در این راستا باید از دستاوردهای دانش جهانی برخوردار شویم تا در چارچوب تمدن ایران زمین شهرهایی طراحی شود که انسان ها در آن احساس دلبستگی داشته باشند تا بتوانند در جهت ارتقای کیفیت زندگی در شهرها همواره تلاش کنند.
در ادامه این مراسم رئیس جامعه مهندسان مشاورایران گفت: با توجه به نبود نقشه راه مناسب برای اجرای طرح های توسعه ای در کشور 70 درصد ظرفیت مهندسان مشاور در کشور خالی مانده است.
جواد اکبری افزود: طی چند سال اخیر 75 درصد شرکت های مشاور بین 25 تا 70 درصد نیروی انسانی متخصص خود را از دست داده اند و 50 درصد شرکت های مشاور در کشور بین 3 تا 12 ماه حقوق به کارشناسان خود بدهکارهستند.
وی گفت: دولت می تواند با قرار دادن تسهیلات کم بهره برای مهندسان مشاور به بخش اندیشه کشور که محرک توسعه هستند، کمک کند تا بتوانند پروژه های نیمه تمام عمرانی کشور را به پایان برسانند.
اکبری از نبود استراتژی مشخص برای همکاری با مهندسان مشاور در کشور انتقاد کرد و افزود: در حالی که مهندسان مشاور حق الزحمه خود را پس از دو تا سه سال دریافت می کنند اداره دارایی به دنبال اخذ مالیات خود است در حالی که هیچ حق الزحمه ای به مهندسان مشاور پرداخت نشده است.
به گزارش ایرنا، مراسم روز جهانی گرامی داشت با حضور نمایندگانی از نهادهای حرفه ای و انجمن های صنفی مهندسی و شهرسازی کشور برگزار شد و بسیاری از نمایندگان این تشکل ها مشکلات و مسایل صنفی خود را با وزیر راه و شهرسازی مطرح کردند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: